Sorvin katkaisuterä hajoilee, pyytäisin neuvoja...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja MiikkaL, 28.6.2009.

  1. MiikkaL

    MiikkaL Gearhead

    Sorvi n. 1 m kärkivälillä varustettu, n. 25 v vanha mutta hyväkuntoinen ja ammattikäyttöön tarkoitettu.

    Ongelma seuraava: kun katkaisuterällä lähtee katkaisemaan (teräs)kappaletta, yleensä alkuun homma toimii hienosti, terä puree tasaisesti ja lastu on siistiä.

    Sitten yks kaks yllättäen saattaa käydä niin, että terä ikäänkuin haukkaa kiinni kappaleeseen ja alkaa kiertyä sen alle. Tietäähän sen mitä sitten tapahtuu... kruts raks poks ja palaset lentää! Tänään hajosi yksi kovametalliterä ja sen pidin. Pikaterästerä ei hajonnut, mutta kappale pääsi pyörähtämään istukassa siten että jäljet olivat rumat.

    Kuten tuli mainittua, kokeiltu on sekä kovametalli- että pikaterästeriä. Alkuun käytin pyörimisnopeutta 45 rpm, mutta kokeiluja jatkettaessa nostettiin 125 rpm asti, samoin tuloksin.

    Terän kärki säädettiin joka kerta mahdollisimman keskelle, mieluummin vähän alas kuin ylös.

    Terää syötettiin "pätkittäin", lastua välillä katkaisten ja katkaisu-uraa puhdistaen.


    Auttakaa tietäjät. Mitä hemmettiä teen väärin?? Pitääkö terä asemoida johonkin muualle kuin ihan keskelle? Oliko kierrokset ihan metsässä? Vai mikä neuvoksi?
     
  2. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    enemmän kiekkoja.tietty kuin suuri kappale.125 kuulostaa aika vähältä.mitä pienempi kappale sitä enemmän kiekkoja,kun se terä painuu syvemmälle niin sehän tavallaan pienempää kappaletta syö
     
  3. rt68

    rt68 1st gear

    Eikös terän pitäisi olla keskiökorkeudessa tai hieman vaikka yläpuolella. Toisekseen nuo pyörimisnopeudet tuntuvat aika hitailta kovametallille riippuen tietysti materiaalista ja halkaisijasta.
    Oletko käyttänyt katkaisussa mitä leikkuunestettä? Rocol tahna on mielestäni hyvä aine.
    Katso terävalmistajien sivuilta leikkuunopeus suositus ja laske kierrokset sen mukaan: v=pii*d*n jossa v=leikkuunopeus, pii=3,14, d=kappaleen halkaisija(joka muuttuu katkaisun edetessä, käytä keskiarvoa) ja n=pyörimisnopeus.
    Kun kovametallin leikkuunopeus on n.70-400m/min saadaan esim. 50mm kappaleelle pyörimisnopeudeksi >n.450 r/min
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    lisää kierroksia!! tuplat ellei joa 3* riippuen materialista!!!

    "cooler-water" tai jopa leikkuunestettä!!! ja paljon!! senverta täytyy veden lentää et 80mm(umpi) kappalan katkaisussa hiha on märkä!

    ja terä sen verta alapuolella(4mm laikkuri) et kaskelle jää 1-1,5mm tappi kun kappala katkee(siis kun umpinaista veistää)....

    .....mut vettä ja paljon!!
     
  5. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    1.Kuulostaa aika pieniltä tosiaan noi kierrokset noin autotallisorvailuihin. Enhän tosin tiedä miten isoja murikoita sorvaat. Mutta mutta.. 30000/ kappaleen halkaisia (mm) antaa jo kovametalliterälle aika lähelle oikean pyörimis nopeuden. Pikäteräksellä 6000/kappaleen halkaisia (mm).

    2. Syöttö. Paljonko on? Käsivaralta vai konesyöttö? Aika pieni saa olla katkasu hommissa. Ehkäpä maksimissaan 0,1mm/kierros tollain koti hommissa.

    3. Kappaleen muoto ja kiinnitys. Onko putkimainen kappale? Saako tukevasti kiinni? Alkaako päristä? Katkasuhommat vaati vähän jämäkämmän kiinnityksen kun noi muut sorvuut. Ei kannata valmistaa katkaisemalla jos ei ole pakko, monesti on heittojen yms. juttujen takia...
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    teetkö urasta leveämmän kuin katkaisuterä on? jos suoraan painaa poikki,niin ei tarvia paljon täristä kun teränpidin haukkaa kappaleeseen ja sillon se voi lähteä mukaan.... eli tee hiukan leveämpi ura ja aja vaikka terän kulmalla pelkästään. yleensä tuolasella vaihtopalakatkaisimella pitää olla värinät poissa ja pirusti jenkaa.
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos terän säätää keskiön alapuolelle, niin lopussa kappale kiipee terän päälle ja lopputuloshan on jo selvillä. Kovametallilla se jäähdytys ei niin elämän ja kuoleman asia ole autotallisorvailuissa, mutta kierrokset on. 500-700rpm, mitä nyt sorvista löytyykään, on melko yleishyvä. Lastunkatko ok. Värinät rikkoo kovametallin kanssa helposti. Pitämällä kumivasaraa, tms, sorvattavan kalikan päällä saa värinöitä hillittyä.
     
  8. VesQ

    VesQ 1st gear

    Alottelijan mietteitä:

    Mulla on tallissa tollanen Titan BB-32 eli kiinalainen pikkusorvi (kärkiväli 600mm suurin pyörivä 320mm paino jotain 250kg). Muu sorvaus onnistuu ihan hyvin ja tarkkojakin hommia tehnyt, mutta tuo katkaisu teettää tuskaa

    Kovametallipaloja (luokkaa 1mm) on tullut tuhottua joku 10kpl ja nyt viimeisellä kerralla meni myös teräpidin solmuun, pikateräs "lehdellä" koittanut ja tein sellasen tukevan pitimenkin, sekä ihan pikaterästangosta teroittamalla.

    Parhaiten on tällähetkellä toiminut pikaterästangosta teroitettu kynsi, jotain 0.8-1mm leveä ja kokolailla terävä ja haukkaava terä :eek:

    Menee tosiaan sen muutaman millin ihan ok mutta järjestäen jossain vaiheessa rutisee ja sutta tulee. Ensin saa syöttää aika rankallakin kädellä mutta kun pääsee johonkin vaiheeseen niin ei tarvi kun hipasta niin palat lentelee. Ihan sama vaikka olisi tukeva tanko ihan pakan juuressa ja vielä keskikärjellä tukee, lukitsee ison kelkan sivuttain ja kiristää vielä pitkittäiskelkankin ihan tahmeaksi. Ei värise mutta yhtäkkiä vaan pärähtää ja se on siinä

    Kierroksia on ollut ainakin noiden yllä olevien lukujen mukaan ihan sopivasti

    Käsin olen syötellyt kun tossa koneessa on hölmösti syöttöjen nopeudet hammasrattailla eli niitä vaihtelemalla ja kaiken lisäksi syötöt molempiin suuntiin samassa eli jos poikittain syöttö on hyvä niin pitkittäin aivan liian nopea tai hidas ja toisinpäin

    Parhaiten olen saannut katkaistua silleen että ottaa sellasia 0.1-0.2mm nypäyksiä halkaisijasta eli 0.05-0.1mm lastua maksimissaan ehkä jonkun sekunnin välein mutta silti homma on kun ilmapallolla lentäs neulasateessa, jossain vaiheessa kosahtaa

    Kovametallipaloilla olen huomannut että jotkut leikkuunesteet tai leikkuuöljyt tekee sitä että ensin terä puree hyvin mutta kun suihkasee lientä sekaan niin pinta "kovettuu" tai liukastuu liikaa ja terä ei meinaa millää purra, kun alkaa painattaa niin yhtäkkiä haukkaakin muutaman millin ?, onko vika nesteessä vai onko kovametallin ominaisuus

    Myös pikaterästerillä tekee välillä tota leikkuuöljyn kanssa

    Nyttemmin olen huomannut että rautasahalla tai rälläkällä kun katkasee mitä tarvii niin saa puolet nopeampaan ja varmemmin poikku kun terällä

    Mutta olisi sellasiakin kiva katkaista mitä ei saa enää katkaisun jälkeen sorviin kiinni oikaistavaksi tai muuten vaan tarkkoja yms
     
  9. MiikkaL

    MiikkaL Gearhead

    Kiitoksia neuvoista!! Arvasin että tältä palstalta löytyy asiantuntemusta näistäkin hommista.

    Tuo VesQ:n kuvaus vastaa lähes prikulleen noita meikäläisen kauhukokemuksia. Kai se on varmuuden vuoksi ruettava suorittamaan katkaisut rälläkkä/rautasahamenetelmällä aina kun se on mahdollista.

    Joku tuolla ylempänä tiedusteli millaista palikkaa sorvasin. 30mm umpiakseli.
     
  10. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Kattelet vaan sen terän keskelle, kierroksia reilusti enemmän, käytät terää välillä pois urasta ja suositeltavaa tehdä akselin katkaistavaan kohtaan vierelle toinen ura josta lastu pääsee pakeneen.
    Pääset paljosta leekaamisesta vrt. rälläkkään. :odroll:
     
  11. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Neuvo Miikalle tallikavereilta...

    Kaikkien ei pidä yrittää kaikkea! 8)
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Väkisinkin pisti hymyilyttämään.. Kyllä väittämässä vähän totta on mukana. Kyllä aina yrittää kannattaa, mutta se että omistaa sorvin ei tee kenestäkään sorwaria. Eli oppirahat on tässäkin hommassa maksettava. Tavalla tai toisella. Muovikassillinen teräpaloja tai puoltoista vuotta kurssarilla, tms,.. :wink:
     
  13. rysty

    rysty 1st gear

    Älä oo milläskään. Mä oon varmaan pistänyt sorvilla enemmän kun kukaan täällä. Olin kolme vuotta hommissa nc-koneella, millä ei tehty mitään muuta kuin pistettiin erilaisista haponkestävistä "palkeita".
    Eli oo "pistänyt" varmaan monta kilometriä.
    Ja väittäisin kokemuksesta, että hankalinta hommaa mitä sorvilla voi tehdä on pisto. Vaikka olis kuinka trimmattut koneet terät ja menetelmät. Aina joskus napsahtaa.

    Täällä joku neuvoi ottamaan välillä terän veks urasta. Mun mielestä sitä pitää välttää aina pistettäessä. Tasainen lastupaine ja jatkuva leikkuu on paljon parempi. Varsinkin rostereilla ym. jotka tuppavat vähän "työstökarkenemaan". Mutta myös paskaraudalla. Siitä kiillottuneesta pinnasta, kun terä on hetken paikallan, on hankalampi työntää sitä aineeseen.
    Yks asia mihin kandee kanssa kiinnittää huomiota, on kuinka kaukana terän kärki on. tollasissa vanhoissa koneissa on aina jossain väljää. Se kertautuu mitä kauempana terä on pitimen kiinnityspisteestä.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pikateräksestä voi teroittaa enemmän ns. ottavan, eli terottaa selvä monttu leikkaavan kärjen taakse jos tuntuu että joutuu hirveesti painaan kappletta kohden. Tasainen syöttö kans mun mielestä parempi ainakin ogelmatapauksissa kun käyttää terää välillä pois. Toki silloin jäähdytyksestä on huolehdittava tarkemmin kun kokoajan paahtaa meneen. Vesipohjaset jäähdyttimet taitavat olla kuitenkin parhaita, rosteri/hapikseen sopii kyllä rocolitkin yhtä hyvin tai paremmin. Sellasissa koneissa joissa runko/peti ei ole kovin kummoinen niin kannattaa suosia kapeita teriä, niihin helpommin rungon jäykkyys riittää. Monesti jo sekin että käyttää mahdollisimman lyhyttä terää pitimestä ulkona auttaa....
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juu terä ei saa olla yhtään keskikohtaa yläpuolella, mielummin alapuolella, ei haittaa vaikka olisi pari milliä liikaakin jos kappaleessa on keskellä reikä.

    Mutta riittävä jäähdytys on pistoterällä tärkeintä! Jos ei jäähdytä niin lastu kuumenee liikaa ja lämpölaajetessaan takkuaa uraan kiinni koska on leveämpi kuin ura, ja sitten rapsahtaa terä irti.

    Leikkuunopeutta saa olla kovametalliterälle noin 100-150m/min ja syöttö pienelle, mutta jos leikkuunopeutta on liikaa ja syöttöä liian vähän niin leveä terä alkaa helposti värisemään.

    Jos ei halua hihat märkänä jäähdyttää niin voi aina pistää vuorotellen kahta uraa vierekkäin niin että urasta tulee pari milliä terää leveämpi.

    VesQ näin äkkiseltään tulee mieleen että sorvisi on liian köykäinen tuohon hommaan. Tietysti auttaa jos käytät oikein terävää ja mahdollisimman lyhyeksi säädettyä terää mutta juuri tuo haukkaaminen on oire siitä että mies vääntää veivistä mutta kelkka joustaa, jossain vaiheessa se sitten lähtee ottamaan lastua ja silloin "jousen" päähän kiinnitetty terä haukkaa liikaa. Käytä mahdollisimman ohutta terää josko auttaisi...?

    Kun koneen asetukset saa kohdalleen niin pisto onnistuu 100 kertaa paremmin koneen omalla syöttömoottorilla kuin käsin vääntämällä, lastunpaksuus pysyy samana eikä terälle tule laahaavia taukoja täi väristyksiä jotka pilaavat sekä terän että kappaleen pinnan... Lisäksi vakiosyötöllä lastu lentää urasta paremmin pois eikä takkua terän päälle.
     
  16. VesQ

    VesQ 1st gear

    Juu tiedetään että tuohon hommaan alkaa olla ihan liian köykänen ja välillä sen ihan huomaa kun jostain joustaa, sivusilmällä vilkasee että mitäs toi kelkka tolleen hyppää vaikka missään ei oo väljää :D

    Pikateräspuikosta olen yrittänyt teroittaa, nyt tosiaan alle millin leveä mutta alkaa tulla jo sivusuunnassa niin heikko että paljoa ei voi enää ohentaa, "haukkaavalla" profiililla tuntuu menevän parhaiten eli "kuoppa" kärjen taakse. Terä on aina niin lähellä kuin voi

    Tuota automaattisyöttöä en ole vielä katkaisuun kokeillut hankaluutensa vuoksi mutta voisi kyllä kokeilla mitä sen kanssa tapahtuu, vähän tosin hankala välillä myös siksi kun sitä ei oikeen saa nypättyä vapaalle muutakun raakana tai sammuttamalla koneen ja sekään ei heti pysähdy kun nappia painaa, siis jos ja kun alkaa rutina ja pauke kuulumaan :D
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juu ja tosiaan se leikkuunopeus on hyvä laskea edes sinnepäin, jos jotain kovin pientä sorvaa niin kierrokset arvioi helposti liian pieniksi. Noissa kiinalaisissa tai pienemmissä koneissa ei vaan monesti ole paljon vaihtoehtoja jos kierroksia saa joko 500, 1000 tai 2000. Pistäminen onnistuu monesti paremmin hiukan pienemmällä leikkuunopeudella kuin normaali sorvaus. Tuo aikaisemmin mainittu 400m/min on aivan liian suuri nopeus normaalinkin sorvaukseen, joku 300m/min on aika maksimi jos käytetään erittäin laadukasta kovametallipalaa ja tukevaa cnc-konetta tehokkaalla jäähdytyksellä ja aine on hyvin työstettävää. Ja lähinnä silloin kun sorvataan silityslastuja, rouhintasorvauksessa alkaa palan nurkka kulua nopeaan yli 250m/min nopeuksilla. Kärkisorvilla normaali leikkuunopeus 200m/min ja siitä alaspäin, riippuen tietysti koneesta, palasta, aineesta jne ja siitä mitä pinnanlaatua haluaa.
     

Kerro tästä muillekin!