Sotakoneet maalla, aito Tiger II-panssarivaunu kesän Parolassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Ford67, 10.3.2023.

  1. Ford67

    Ford67 2nd gear

    [​IMG]

    https://moottori.fi/matkailu/jutut/...stankki-tiger-ii-eli-kuningastiikeri-suomeen/

    "
    Parolan Panssarimuseon tulevan kesän vetonaula on selvillä – jättiläistankki Tiger II eli ”Kuningastiikeri” Suomeen!
    Brittiläinen maailman suurin panssarimuseo lainaa tämän toisen maailmansodan muistomerkin Parolan Panssarimuseolle. Tänä vuonna museon näyttelyissä muistutetaan myös käsinkosketeltavalla tavalla, kuinka sota koskettaa Ukrainaa tälläkin hetkellä.
    ....
    70 tonnin vetonaula
    Tiger II kuuluu Natsi-Saksan pelätyimpiin aseisiin toisessa maailmansodassa, ja se oli aikansa tehokkain taistelupanssarivaunu. Tiger II on myös hyvä muistutus diktaattori Adolf Hitlerin hirmuhallinnon suuruudenhulluista asehankkeista, jotka monesti osoittautuivat myös toiminnan kannalta ylimitoitetuiksi. Sodan kulun kannalta Tiger II:lla ei ehtinyt olemaan Natsi-Saksan hyödyksi kovinkaan merkittävää vaikutusta. Sitä käytettiin liittoutuneita vastaan ensimmäistä kertaa vasta Normandiassa ja tuotantomäärä jäi alle 500:n
    ....
    ”Königstiger” on eräs maailmanhistorian suurimmista tuotantoon päässeistä panssarivaunuista. Se painaa hieman vajaat 70 000 kiloa, siis noin 15 tonnia enemmän, kuin viime aikoina paljon otsikoissa ollut Leopard 2, yksi nykyajan tehokkaimmista etulinjan taistelupanssarivaunuista. Tiger II on myös jonkin verran Leopardia pidempi ja korkeampi. Voimanlähteenä ”Königstigerissä” käytettiin Maybachin valmistamaa 23-litraista bensiini-V12 -moottoria, joka tuotti 700 hevosvoimaa."

    ...

    Loput voi lukea linkistä.

    Olen nähnyt tämän ja muut Tiger-versiot Bovingtonin Tank Museumissa, ja voin vakuuttaa ettei kannata jättää välistä ainutlaatuista mahdollisuutta nähdä livenä!

    Vieläpä kyseinen yksilö ainoa prototornilla oleva, 7 kpl näitä olemassa muutenkaan maailmalla. Jos vähäänkään tankit kiinnostaa, Parolaan kesällä mars, ettei harmita jälkeenpäin. Saksalainen kolossaalinen "over engineering", sitä ittiään!

    [​IMG]
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Siis tuohan on itsestäänselvyys, että tuo on nähtävä,
    kosiskelin poikiani jo retkelle mukaan;)
     
    Gary Grand, Seevu, sbm396 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Nupa

    Nupa Gearhead

    Pitää kyllä käydä kurkkaamassa. Aika hieno ilmestys, mitä näitä on pienoismallimaailmassa värkänny.
    Oliko se Hiiri vai mikä se jättijättitankki, mitä ehdittiin tehdä kaks vai kolme, mikä ei päässy tehtaasta pitkälle ku uppos asvalttiin hieman raskaampana.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_VIII_Maus
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kyllä tuon joutuu käydä näkemässä omin silmin
     
    Seevu ja mpower tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vissiin tuo on käytävä kesällä kattomassa. Isäukko asuu nääs siinä liki.

    Mitä tulee tuohon Mausiin ni olis voinu olla näky ku vihollinen pakenee tuota polkupyörillä eikä saa millään kiinni ku huiput oli tiellä 20km/h. Ja niiton yks joka on ryssien panssarimuseossa. Sinne en mene ikinä koko maahan ainakaan ilman rynnäkkökivääriä.
     
    Seevu ja Rane 66 tykkäävät tästä.
  7. Nupa

    Nupa Gearhead

    Näkyykös tuo muille, Jagdtiger ja Maus 1:35 vierekkäin.

    [​IMG]
     
    SauliK, Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Laitetaas hiukan melkein samasta aiheesta:

    Hydraulinen Tiikeri

    Sota panee insinöörit ja innovaatiot liikkeelle. Paljossa siksi, että kenraalit valmistautuvat yleensä edellisiin sotiin.

    Yksi hydrauliikan ideakimppu oli Tiger I, saksalainen lähes 60-tonninen panssarivaunu, joka mörisi toisen maailmansodan rintamilla vuodesta 1942 alkaen.

    Vaunun möhkömäisyys ja kohtisuorat paksut pinnat eivät kielineet sen sielussa piilevästä edistyksestä. Pedon Maybach Olvar -vaihteisto oli hydraulisella esivalinnalla toteutettu puoliautomaatti.

    Lisäksi vaunun ensisijainen ohjaus tapahtui hydraulisesti tehostetulla ohjauspyörällä. Tykkitorniakin käänteli hydrauliikka.

    Nämä etevät mutta herkät ratkaisut yhdessä hienostuneen mutta kovassa maastossa huonosti kestävän telapyörästön kanssa olivat usein syy sille, että vaunulla oli vaikeuksia toimittaa pitkä ja tarkka 88-millinen pääaseensa hollille.

    Miehistö jätti ja räjäytti vaununsa useammin teknisen vian kuin esimerkiksi neuvostojoukkojen toimenpiteiden tähden, vaikka erilaisia osumia olisi tikrun naamassa ollut kymmenittäin.

    Tiikerillä ei saanut hinata sortunutta lajikumppania, koska sen hieno loota hajosi.
    Hulluinta oli, että vaunun leveät telaketjut eivät mahtuneet rautatiekuljetuksiin. Jotta vastaan tuleva juna ei törmäisi vaunun kulmaan, telat vaihdettiin ennen lastausta kapeampiin kuljetusteloihin.


    [​IMG]
    Sotasaalis. Tämä Tiger I -panssarivaunu jäi brittijoukkojen haltuun Tunisiassa vuonna 1943. Bovingtonin panssarimuseossa Englannissa oleva vaunu on ainoa edelleen ajokuntoinen Tiger.KUVA: SIMON Q
     

Kerro tästä muillekin!