Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  2. tammercity

    tammercity Gearhead

    Ei kai nää ny ole taas niitä votoshop kuvia mitä meille yritettiin syöttää tosa vähä aika sitten Helsingin taivailta? :rotfl:

    Ei vaa, komeita vehkeitä on.
     
  3. kihe

    kihe 1st gear

    Joo,komeita laitteita on,aikansa saavutuksia noi moottori tehot...,eikös noi "naurukaasujärjestelmätkin" ole kehitetty ww2 aikoihin-ohueen ilmanalaan.... muistelisin että toi p-47 thunderbolt olis nopeimpia, ellei nopein mäntämoottori kone, about 750kmh?...
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aivan upeita kuvia. Norjalainen työkaveri oli jokin aika sitten North American AT-6D Harvard hävittäjän kyydissä. Pani kaveri paremmaksi kun kehuttiin hänelle että mepäs saimmekin kiihdytysautokyyditystä kesäkokouksessa (2006). Kiitos Late's Racing Teamille.

    Tuntui kuulemma aika hyvälle kun tähtimoottori pauhasi siinä edessä. Ja kone kuulemma lensi ainoastaan sen järjettömän voiman ansiosta.
     
  5. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Vielä kun olisi ääni mukana noissa kuvissa.
    Kyllä kone oli ennen kone.
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Komeita kuvia! -Historian havinaa.... 8)
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    On nuo vaan upeita!! 8)

    Suomessa oli aikoinaan ruotsista visiitillä tuollainen P-51 Mustang hävittäjä.
    Kierti muutamassa lentonäytöksessä ja työkaveri oli päässyt yhdelle siirtolennolle mukaan. Ihan niin vain sellaisen kyytiin ei pääse. Työkaveri vain oli toimitsijahommissa mukana kun Kruunupyyn kentällä oli näytös. Tuon koneen piti tehdä joku siirtolento kahden eri paikan väliä ja kruunupyyn lentokenttä siinä välissä, jossa kone vietti viikonlopun. Sattui juuri samaan aikaan lentonäytöksen kanssa. Jotenkin näin se juttu muistaakseni meni?
    Alunperinhän ne on yksipaikkaisia koneita, mutta siviilikäytössä on useimmiten tuo runkotankki poistettu jonka tilalle on tehty matkustajan paikka.

    Oli ollut kaverille sellainen "once in a lifetime" kokemus. Pitäis pyytää tuomaan jotain kuvia tuosta keikasta joskus! :wink:
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  9. MercComet

    MercComet Gearhead

    Komeita kuvia. Sykähdyttää ja on aina sykähdyttänyt jo noiden masiinoiden ulkonäkö ja orkesterin pauhu sekä propellin vivahde tuohon päälle! 8) Herkkuja joita ei Suomessa liiemmälti näe ilmassa.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    B-17

    On mahtanut olla karua puuhaa vuosina 44-45 kun B-17 laivueet jyrisi Saksan yllä. Ei varmaan ollut herkkua taivaalla eikä maassa. Mutta komeita pelejä!
     
  11. tammercity

    tammercity Gearhead

    Re: B-17

    Kaippa sielä muutama hullu Suomalainen jenkkiharrasta on kuunnellu jölli pystyssä noita saundeja kun muut juossu karkuun :rotfl:

    No vitsi vitsi.
     
  12. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Vanhoista sotalentokoneista kiinnostuneile voin suositella Englannissa järjestettävää Legends Air showta.
    Olen käynyt siellä ja toimintaa on kahdelle päivälle paljon ja koneita koko ajan ilmassa hörisemässä ja sekä monta hangaaria koneita ja niissä muutama museo.
    Koneet lentää matalalla ja niiden seuraaminen on mielenkiintoista. Näytöksessä on II maailman sodan aikaisia koneita pääasiassa.
    Järjestelyt toimii loistavasti ja palvelu pelaa vaikka kävijöitä on 10,iä tuhansia parina päivänä.

    http://duxford.iwm.org.uk/server/show/nav.61
     
  13. radio_king

    radio_king 3rd gear

    Kiitos ketjun aloittajalle linkistä;Upeita kuvia,upeita koneita!

    Ilmailusta kiinnostuneille voin lämpimästi suositella kirjaa"Jet Age Photographer,The aviation photography of Russell Adams".Hienoja mustavalkokuvia lähinnä 50-luvulta,kohteena suihkuhävittäjät omassa elementissään...suihkussa :eek: eikun siis ilmassa.
     
  14. Larry

    Larry Double Gearhead

    Re: B-17

    Varmasti ollut pelottavaa kuultavaa kun pahimmillaan/parhaimmillaan
    -miten sen nyt ajattelee- tuhannen pommikoneen laivueet ovat
    taivaalla jyrisseet...
    Mutta joo, hienoa katseltavaa nuo kuvat. Rajun näköinen kone
    tuo P-40 tuossa maalauksessaan vaikka noita ei pidettykään
    kovinkaan hyvin hävittäjiksi kelpaavina ja sen takia
    toimitettiinkin Afrikan sotanäyttämölle.
    Eräästä leffastakin tuttu kone jota siinä lensi eräs "Wild Bill Kelso":
    http://youtube.com/watch?v=ad6qBB2Sd24& ... re=related
    Kuolematon sankari on hän!
     
  15. lainaus kihe:
    Nopeimpia, ei nopein. Sodan jälkeen noilla viimeisillä versioilla taidettiin vasta päästellä noita nopeuksia...

    Nopein (tuotantomalli) taisi olla sakemannien Focke-Wulf Ta 152H, juurikin palttiarallaa tuon 750km/h. Koneessa oli ahdettu V-12 nurinpäin nokalla vesimetanoliruiskutuksella ja ilokaasulla ryyditettynä. Tehot jossain "korkealla" 1700 hv, metanolit ja kaasut mukaan niin 2300 hv. Moottori ei tosin tuota rääkkiä kauaa kestänyt.

    Lainaus Rinnewood:
    Käsittääkseni noista on poistettu tuo vanhanaikainen sotilasradiovarustus, ja sillä on saatu riittävästi tilaa kakkosmiehelle. Ainakin osassa koneista on noin. Runkotankki saattanee olla turvallisesti kuljettajan alla... tai edessä... :odroll:

    Toisen kenttäpostikonttorin laitteita: http://www.flugwerk.de/

    Kaytiin tuolla tehtaalla muutama vuosi sitten, ei tosin saatu Collingin valmiista Fw-190 koneesta ees kylmätyyppejä kun lentokenttä oli suljettu.
     
  16. duramax03

    duramax03 1st gear

    Komeita on, ja aivan uskomatonta tekniikkaa, muistaaksen 109 mersussakin oli polttoaineen ruiskutus ja portaattomasti säätyvä turbo.........30-luvulla
     
  17. Bf109:ssä on mekaaninen ruisku ja portaattomasti ilmanpaineen ja muutaman muun asian mukaan säätyvä ahdin. Kuvaavaa on että Mersussa oli yksi kaasuhanikka, mistä sitten lentäjä antoi moottorille käskyjä ja moottorin mekaaninen ohjausjärjestelmä sitten sääti ahtopaineen, kierrosluvun ja lapakulmat sen mukaan. Esim Spitfiressä oli lentäjän aina erikseen säädettävä kaasu, lapakulmat ja ahtopaine...

    Fw190:n "Kommandogeräte" eli tuo ihmispään kokoinen mekaaninen moottorinohjauslaite oli näytillä ainakin Deutsches Museumissa Münchenissä ... meinas nuppi hajota kun yritti sen kaaviokuvan kanssa miettiä että miten tuo toimii... :lol:

    Ai niin ja toisen maailmansodan nopein mäntämoottorikone taisi olla Do 335, tandemmoottorinen saksalainen laitos, huiput 760 - 770km/h riippuen mistä lähteestä lukee. Mutta tuohan kone ei ihan hävittäjä enään ollut :D !
     
  18. human62

    human62 1st gear

    Olipa hienoja koneita!

    Onko kenelläkään tietoa niistä kahdesta BREWSTERISTÄ (kai se noin suunnilleen kirjoitetaan) mitkä oli ostettu n.1948 leikkipuistoon lapsille ja ilmeisesti romutettu 1963 ?? siis täällä Suomessa.
     
  19. perkele

    perkele Gearhead

    oliko kyseessä se "old crow"?
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Näistä ei ole mulla tietoa, mutta se tarina Venäjän-Karjalan (suomalaisilta anastetun Karjalan) suolammesta nostetusta maailman ainoasta Brewsterista on ollut julkisuudessa. Ja aiheestakin.

    Sehän meni jotenkin silleen, että alasammutun lentäjän suomalainen tytär organsoi ja kustansi (amerikkalaisen museon kanssa) maailman ainoan Brewster-harvinaisuuden etsimisen. Sitten kun hylky löytyi ja oli nostettu, tuli venäläiset viranomaiset ja veivät koneen. Mitään korvausta ei löytäjäryhmälle maksettu, ryhmän venäläinen jäsen pantiin vankilaan. Mitään tietoa asianomaisille ei myöskään annettu koko homman etenemisestä.

    Sitten, yllätys yllätys, kone olikin yht'äkkiä alkupäräsiä etsintöjä rahoittaneella amerikkalaisella museolla. Venäläiset todennäköisesti möivät sen museolle voitelurahojen auttamana. Museo toimitti sen tänne Tikkakosken ilmailumuseoon entisöitäväksi löytöhetkellä olleeseen kuntoon. Esittelytilaisuuteen ei kutsuttu etsinnöistä vastannutta henkilöä vieläkään. Taisi kyllä olla paikalla "turistinta" katselemassa omaa "toisten löytämää" löytöään.

    Vain venäläiset kykenevät tällaiseen, siis moraalin (?) kannalta. Ja amerikkalaiset jeesjees-nöyristelevät. :mad:
     

Kerro tästä muillekin!