Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. tapsah

    tapsah 2nd gear

    televiissiossa lennettiin 2-paikkasellaa spitillä, liekö orkkis joku koulutuskone vai muutettu vai epä-aito, ei näytetty oliko takana rattia lainkkaan...
     
  2. hmr66

    hmr66 3rd gear

  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ne hulluja ole. Ammamiehiä. Ruotsin poikakin joutunut tuon oikaisukonstin keksittyään vielä aerodynamiikalla ja laskemalla todistamaan ja selvittämään että se toimii, varmasti.
     
  4. T&T:n juttu A-10 ”Pahkasiasta:"

    GAU-8 AVENGER on 1970-luvun alkupuolella kehitetty, seitsemällä pyörivällä piipulla varustettu konetykki, joka kykenee ampumaan 4 200 laukauksen minuuttivauhtia.

    Fairchild Republic A-10C Thunderbolt taas on vuonna 1972 ensilentonsa tehnyt ja 1977 operatiiviseen käyttöön otettu yhdysvaltalainen rynnäkkökone, jonka tehtävänä on maajoukkojen suojaaminen lähietäisyydeltä (CAS, close air support).


    [​IMG]
    Rynnäkkökone. A-10C Thunderbolt II. USAF

    [​IMG]
    Rakenne. Avenger on asennettu A-10-koneiden keulaan. JON G. FULLER

    [​IMG]
    Asejärjestelmä. GAU-8 Avengerin piippuosa koneesta irrotettuna. JON G. FULLER
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    A-10:n tapauksessa taitaa kyllä olla melkein niin päin, että GAU-8:iin asennettiin lentokone.

    A-10:n kehityksessä saatiin konsulttiapua eräältä Rudelilta, sakemannipilotilta, joka oli ehtinyt hankkimaan joitakin kokemuksia tankkien ja muiden maakohteiden tuhoamisesta. Toki tämä konsultointi oli hyvin epävirallista yleisesti tunnetuista syistä.
    https://siivet.fi/sotilasilmailu/a-10-warthogin-kielletty-natsitausta/
     
    Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Yllämainittu konsultti, kuva vuodelta 1944

    [​IMG]
     
    Seevu, palotila ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Rudel tosiaan oli periaatteellinen oman ideologiansa kannattaja loppuun asti.
    Hän luonnehti itäisen naapurimme porukkaa barbaariseksi rosvoporukaksi ts."Untermenschen".
    Nykytapahtumien valossa Rudelin arvio on edelleen paikkansa pitävä.
     
    SS-454, kerkko, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Seevu tykkää tästä.
  9. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Tuo eversti ja papinpoika Hans-Ulrich Rudelin mukanaolo A-10:n suunnitteluprosessissa oli mielenkiintoinen tieto, kiitos siitä. Ulkonäön ilmeinen yhtäläisyys A-10:n ja Heinkel He 162:n kanssa taas on ollut tiedossa. Kertoisiko se sitten jotakin He 162:n suunnitelluista käyttötarkoituksista?
     
    Muokattu: 14.5.2022
    Seevu tykkää tästä.
  10. Sen verran mainio ja ajankohtainen pilakuva, että voi laittaa, vaikka lentohärveli olekaan:

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Saattaa tornissa kahvikuppi läikähtää??
    [​IMG]
     
    SS-454 ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kuvassa väitetysti entisöity DB 610. Väitteen todenperäisyyteen en osaa sanoa mitään mutta komia vehjes

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!