Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Israelissa pääsevät vielä nopeammin asiaan, eikä välttämättä aina edes harjoituksiin vaan tositoimiin. Osa niistä jenkkeihin myydyistä F-16 oli mukana Osirakin reaktorin pommituksessa -81, ja useammalla taisi olla ilmavoittojakin.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joo, niin pääsee, mutta lentääkö ne F-18 koneilla vai F-16??
    Koneiden suunnittelu- ja käyttöfilosofiat ja rakenteet poikkeavat aika paljon toisistaan.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Israelin vastustajat huomioiden tositoimet saattaa niillä olla kevyempiä, kuin täällä on harjoitukset...
     
    Bluestone tykkää tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nyt oli puhe F-16, nykykalusto taitaa olla Iipoilla F-15 ja F-35. Mutta tätä juuri tarkoitin, onko tukialuskäyttöön suunnitellussa F-18:ssa rungon laskennallinen lentotuntimäärä pienempi kuin F-16 tms?
     
  5. Oliko hornetien hankinta virhe?

    Suomen kuvalehti julkaisi Jyri Raivion kirjoituksen joka on otsikoitu Valitsiko Suomi väärin? Hornetit tulossa käyttöikänsä päähän – Reilusti halvempi F-16 lentää vielä 2040-luvulla Raivio pohtii kirjoituksessaan sitä, että olisiko sittenkin pitänyt valita 1990-luvulla esimerkiksi F-16 hävittäjä joita lentää vielä pitkälle 2040-luvulle.

    Kun Suomi päätti hankkia nykyiset F/A-18 hornet hävittäjät oli puolustusvoimilla olettamuksena se, että niillä pystytään lentämään enemmän kuin on nyt lennetty. Esimerkiksi Ylen elävästä arkistosta löytyvästä hornet dokumentista selviää, että hornetin rungon eliniäksi on laskettu lentotukialuskäytössä 6000 lentotuntia, normaalissa kiitotiekäytössä kaksinkertainen eli noin 12000 lentotuntia.

    Miksi sitten ilmavoimien F/A-18 hornet hävittäjät on tulossa käyttöikänsä päähän 2020-luvun puolivälissä? Suomen ilmavoimien toimintatapa on osittain vastaava kuin Yhdysvaltain laivaston ja merijalkaväen. Siinä missä Yhdysvaltain pojat runttaa hornetin lentotukialuksen kannelle tapahtuu sama meidän poikien toimesta suomalaisella valtatiellä. Myös ilmavoimien ilmataistelutapa ja sen harjoittelu on erittäin rasittavaa hävittäjäkalustolle.

    Erona Suomen ilmavoimien ja Yhdysvaltain laivaston hornet hävittäjien käytössä puolestaan on siinä, että kun hornetit nousee ilmaan esim Rovaniemen tukikohdasta harjoituslennolle voidaan harjoittelu aloittaa lähes samantien kun taas Yhdysvaltain merivoimien hornetit lentävät ensiksi 20min lähimmälle harjoitusalueelle ja sieltä takaisin. Kohtuu iso osa Yhdysvaltalaisten sotilaslentäjien lentotunneista koostuukin tästä johtuen matkalennoista jotka eivät rasita hävittäjäkoneiden runkoja samalla tavalla kuin täysimittainen taisteluharjoitus.

    Vaikka ilmavoimat olisikin valinnut F-16 hävittäjät olisi meillä edessä siltikin hävittäjähankinnat 2020-luvulla. Yksi syy olisi ollut edelleenkin ilmavoimien tapa käyttää hävittäjiä sekä tietenkin se, että F-16 hävittäjien käyttötunnit olisivat tulleet myös täyteen. Norja ja Tanska lentävät omilla F-16 hävittäjillään noin 6500 lentotuntia eli lähes samat tuntimäärät kuin omat ilmavoimamme lentää hornet hävittäjillään.
     
    kerkko, Bluestone ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jos haluaa tuota koneiden väsymistä opiskella; mikä mistäkin johtuu, niin netistäkin löytää materiaalia.
    bf23090330 (washington.edu)
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Isommissa siviilipuolen lentolaitteissa löytyy väsymiä/murtumia ainakin laskutelineen kiinnityspisteissä sekä moottorin pylonissa.
    Vaikeaa mätävikaa esiintyy yleisesti afrikkalaisissa koneissa koskien koko mannerta.
    Ehkä laskuteline kiinnikkeineen on kovilla myös Hornetissa varsinkin tukialuskäytössä.Aikamoinen pystykiihtyvyys siinä on kun se lentotukialuksen pintaan rysäytetään.
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Miten noita väsymiä/murtumia käytännössä etsitään,sulla lienee tietoa?
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Ihmissilmä on edelleen hyvin pätevä instrumentti,mutta kuvaaminen näkee sit jo syvemmälle.
    Kriittiset paikat ovat hyvin tiedossa ja näin onkin helpompi pitää niitä silmällä.Näitä murtumia/väsymiä ei hirveästi eteen tule mutta silloin tällöin on löydöksiä.
    Valmistajan ohjeita näissä noudatetaan kuin piru raamattua,ja oikopolkuja ei tunneta
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    NDT, tunkeumaväri ainakin korjauskoneistustoiminnassa.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    NDT - Non Destructive Testing; yleisnimitys tutkinnalle. Pyörrevirtaa metalleille, ultraääntä komposiiteille.
    Kyllähän se tukialukselle laskeutuminen on melko rysäys, mutta kun katsoo laskutelinettä ennen laskua niin melko pitkästi sitä joustomatkaa on. Vertaa vaikka crossipyörän iskunvaimennukseen, ei nekään runkoja revi kun on oikein suunniteltu.
     
    63S88 tykkää tästä.
  12. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ihmissilmä (harjaantunut), avitettuna "suurennuslaseilla" ja hankaliin paikkoihin boroskoopilla.
    Tunkeumanesteet ja UV-valo, sekä ihmissilmä.
    Ääneen perustuva kokeilu, esim. ihan tavan koputtelu. Komposiitteja tutkitaan rutiinitarkastuksissa näin. Sitten tietysti tuo ultra.
    NDT-tarkasteluissa yleisesti pyörrevirta on aikas loistava menetelmä, löytyy pinnanalaiset ongelmat.
    Röntgeniäkin käytetään rakenteiden tutkimiseen.

    Kuten Max tuossa joi kirjaili. Ihmissilmä, apuvälineillä bodattuna, on todella hyvä vekotin. Mutta se on sama kuin noiden muiden metodien käytössä, jos ei osaa niin mitään ei löydä.
     
    japetalk tykkää tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Suomalais suhareita Neuvostoliitossa vuonna 1962 Mig koulussa.YLE 1 20.00.
     
    japetalk tykkää tästä.
  14. japetalk

    japetalk 1st gear

    kerkko tykkää tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  17. kerkko tykkää tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämän päivän aviiseissa on ollut monenlaisia kannanottoja päämininisterin Hornet soppaan.
     
  19. Tässä yksi, joka summaa hyvin:

    Ukraina sai Horneteista toivoa, jota tuskin pystymme toteuttamaan

    Ukrainan pyyntö kolmenkeskeisiin neuvotteluihin hämmentää. Puolustusministeri Kaikkonen antoi selkeän viestin siitä, että Suomi tarvitsee koneet omaan puolustukseensa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kun jenkit sanoo "Ei onnistu", niin ongelma on ohi. Sitten päätös on niiden, eikä suomalaisten.
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!