Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hawker Hart kuului myös Flygflottilj 19:n kalustoon, jolla ruotsalaiset vapaaehtoiset tuuppi silmille hyppivää örkkilaumaa kauemmaksi Lapin alueella Talvisodan aikaan. Menetykset kaikkiaan viidestä Hartista oli kolme konetta, joista kaksi yhteentörmäyksessä rynnäkön jälkeen, yksi alas ammuttuna.
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tulipa illalla katseltua True Lies nimistä rainaa mistä juolahti mieleen että tehdäänkö Harrier lentokoneita vielä? Ja jos ei tehdä niin onko korvattu jollain uudemmalla mallilla?
     
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead


    F35 STOL versio taitaa nykyään korvata Harrierin
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kohta alkaa, klo 10.00 Air Show täällä maamme vanhimmassa kaupungissa, eilen jo hornetit harjoittelivat, niiden äänestä ei voi erehtyä.
    Huomenna on vielä toinen mahdollisuus tulla katsomaan.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Nähtiin jotain ainutlaatuista, nimittäin kahden Yhdysvaltojen ilmavoimien Rockwell B-1B Lancer pommikoneiden ylilennot tässä päälentonäytöksessä. Koskaan aiemmin, ennen Natoon liittymistä Suomi ei ole päästänyt amerikkalaista superpommittajaa ilmatilaansa, "hyvän naapurisuhteensa takia".
     
    Pietsi tykkää tästä.
  6. kerkko ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Sodan aikoihin nuo lentäjät kokeilulensivät konetyyppejä jollain parin minuutin perehdytyksellä, kokeneempi kertoi ohjaamon paarteelta jotain "tuossa on siivekkeet, tuosta telineet, varo se kampeaa lähdössä ja se saattaa hitaassa vauhdissa sakata vasemmalle......" ja eikun taivaalle. Kovia jätkiä.
     
  8. Mä tuossa mietin, että voisi nämä nykyjanarit olla ihmeissään, että jos niille lyötäisiin alle joku Pyörremyrsky ja sanottaisiin luithan sen käyttöoppaan..

    F35:sta puheenollen, niin Halli sai hommia:

    F-35-hävittäjien eturunkotehdas Jämsän Halliin – Patria neuvottelee myös osavalmistukseen ja moottoreihin liittyvästä tuotannosta Suomessa

    Patrian maanantaina julkistama sopimus kattaa 400 F-35-eturungon valmistuksen. Suomeen uusia hävittäjiä on tilattu 64.

    Nyt solmittu sopimus kattaa 400 F-35-eturungon valmistuksen. Näin ollen iso osa niistä menee muihin kuin Suomen tilaamiin uusiin Hornet-hävittäjiin. Suomi on tilannut koneita 64 kappaletta.

    – Vain Yhdysvalloissa ja Suomessa on jatkossa tällainen tuotantokyky. Olemme jo nyt globaalissa ketjussa mukana. Toiveemme on, että pystyisimme jatkossa myös lisäämään tuotanto- ja toimitusmäärää, arvioi Hepola.

    Hepola korostaa, että nyt solmitulla sopimuksella on suuri merkitys Patrialle ja Jämsän Hallille.

    – Pääsemme parantamaan tai lisäämään merkittävästi teknologiaosaamista modernin hävittäjälentokoneen tuotannollisissa osioissa. Myös tekemisen pitkäkestoisuus noin vuoteen 2041 asti tulee takaamaan työpaikkoja alueella.
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    En nyt muista tarkkaan mitä isävainaa kertoi Mersun tyyppikurssin kestosta 50-luvun alkupuolella.Luokkaopetusta oli joko 2 päivää tai viikko.Saattoi hyvinkin olla se hätänen 2 päivää,jonka jälkeen teoriasta käytäntöön.

    Tilannetta ei helpottanut se että Mersut olivat jo kymmenen vuotta vanhoja tuossa vaiheessa ja faija 20 vuotias "poika".
    Lisämausteena samaan aikaan paikalla ollut kadettikurssi pelotteli Mersusta vaarallisena itsemurhalaitteena.
    Simputtaminen lisäksi vahvasti läsnä kadettikurssin toimesta näitä aliupseereita kohtaan.

    Ensilento oli pojalle(faija)kuulemma aika jännä,mutta pääsi heti sinuiksi Mersun kanssa,ja oli paras kone mitä on koskaan lentänyt.

    Terveisiä pilvenreunalle jossa Daimler Benz karjuu aina.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eräs Mersua lentävä näytöslentäjä kirjoitti: "Most pilots walk out to an aeroplane, look at it and come up with an impression of how their day is going to be. The Bf 109 is different. It looks right back at the pilot and asks, "Are we going to have a good day or not? How are you going to perform today?" That certainly rings true."
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mersut oli ihan loppu 50 luvulla. Jossain oli hyvä kuva, kun Mersun koneessa ei ollut enää tehoja, että ois päässy Pyynikin rinteen ylitse. Siinä se Mersu nökötti männyn latvojen päällä puolivälissä Pyynikin rinnettä.
     
  12. T&T:n juttuja taas:

    Messerschmitt Me 210 oli natsi-Saksan huonoin lentokone, vaarallisempi pilotilleen kuin viholliselle

    Konetta oli lähes mahdoton lentää ja se ammuttiin helposti alas.

    Vuonna 1937 Luftwaffen käyttöön ottama raskas hävittäjä Messerschmitt Bf 110 oli osoittautunut menestykseksi. Se oli vakaa lennettävä, hyvin aseistettu ja pilotit pitivät sitä arvossa. Siitä kuitenkin haluttiin paranneltu, nopeampi versio.

    Tyhjältä pöydältä ei Messerschmitt Me 210:n suunnittelua suinkaan aloitettu, vaan se perustui koeteltuun Bf 110:n runkoon. Ohjaamo sijoitettiin edemmäs, se takasi pilotille erinomaisen näkyvyyden.

    Moottoreiksi tuli kaksi 1 350 hevosvoiman Daimler-Benz DB 601F:ää, edeltäjässä Bf 110:ssa oli 1 150 hevosvoiman DB 601B -moottorit.

    Kaikki näytti paperilla niin hyvältä, että Me 210 määrättiin tuotantoon suoraan suunnittelupöydältä. Mikä voisi mennä pieleen?

    Kaikki.


    [​IMG]
    Suunnittelupöydältä suoraan tuotantoon. Se oli virhe, sillä koneella oli hyvin pahoja vakausongelmia, jotka tekivät siitä melkein lentokelvottoman.KUVA: ZUMAWIRE

    [​IMG]
    Budabestin yllä. Bf 110 kuvattuna vuonna 1944.KUVA: BUNDESARCHIV
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. Tämä historiallinen lentokone herätti huomiota Pirkanmaan taivaalla – Kuvaaja tallensi erikoisen vieraan

    Petteri Hurme kertoi havainneensa suihkukone De Havilland Vampiren tiistaina Valkeakosken yllä. Satakunnan lennoston komentajan mukaan oppilaat ajavat suihkukonetta osana koelentokurssia.

    [​IMG]
    Suihkuhävittäjää lentävät Pirkanmaalla Satakunnan lennoston koelentokurssin oppilaat. KUVA: PETTERI HURME / LUKIJAN KUVA

    [​IMG]
    Vampire-lentokoneet aloittivat 50-luvulla uuden aikakauden Suomen ilmailuhistoriassa. KUVA: PETTERI HURME
     
    Seevu ja maverick999 tykkäävät tästä.
  14. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Mielenkiintoni heräsi Henschel Hs 129 koneeseen.
    En lukenut tätä viestiketjua läpi, josko olisi tarinaa.
    Kaikki koneesta kiinostaa tarinat, linkit yms.
    Suomeksi mieluummin, mutta kai se
    lontookin taipuu kun tankkaa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. 63S88

    63S88 Gearhead

    FB Ilmailun Historia palstalta löytyy tällainen, jos ketä kiinnostaa:
    Eino Varvion artikkeli Mersun tyyppilennosta vuonna 1947. Julkaistu alunperin Ilmailu 12/1972.
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ainut sota-aihen topic niin laitetaanpa tähän yksi poistumisilmoitus

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009695628.html

    " Ranskalaisveteraani Léon Gautier kuoli maanantaina sairaalassa Caenissa Ala-Normandiassa vain muutaman kymmenen kilometrin päässä rannasta, jonne liittoutuneet nousivat 6. kesäkuuta vuonna 1944. "
     
  17. Dataviilaaja ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    YLE Areenassa varsin hyvä minisarja"Catch 22",joka kertoo amerikkalaisten B-25 pommari operaatioista Italiassa.
    Kerrankin animaatiot ovat osuneet kohdalleen ja varsin realistisia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. T&T:ssa on pitkä juttu Vampiresta:

    Tällaista on lentää Suomen ilmavoimien ensimmäisellä 1950-luvun suihkuhävittäjätyypillä – Puurakenteinen De Havilland Vampire sulattaa jopa kiitotien asfaltin

    Everstiluutnantti Jyri Mattila kertoo, millaista on lentää hävittäjällä, joka suunniteltiin lähes kahdeksan vuosikymmentä sitten.

    [​IMG]
    Taivaalle. Jyri Mattila pääsi kesäkuussa 2019 de Havilland Vampiren puikkoihin ensimmäisenä suomalaisena Suomen ilmatilassa sitten 1960-luvun.KUVA: HARRI MUSTONEN

    [​IMG]
    Suomessa. De Havilland Vampire -oppitunti Satakunnan lennostossa kesällä 1958. Tuntemattomia henkilöitä.KUVA: HARRI GRÖNSTRAND / SUOMEN ILMAILUMUSEO (CC BY 4.0)

    [​IMG]
    Ilmassa. Suomen ilmavoimien de Havilland Vampire F.B.52 VA-2 ilmassa.KUVA: SUOMEN ILMAILUMUSEO (CC BY 4.0)
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!