Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Empä tiennyt minäkään, sen löytymisestä ja omistuksesta ei käänteitä eikä ryssänkään temppuja ole puuttunut! Dokkarikin niistä käänteistä tuli joskus 10 v sitten. Siellä suojärven pohjamudissa säilöttynä se on kyllä melkoinen aikakapseli alkuperäisine maaleineen ja merkkeineen:odeek:! "Kunnostamalla" pilattaisiin vaan.

    [​IMG]

    Viimeksi kun kävinTikkakoskella, ennen koronaa, piti Brewsterin kohtapuolin lähteä amerikkaan. Pitää käydä taas uudestaan viimeistään Myrskyn lanseerauksessa siellä. Mahtavaa jos kävijämäärät nousussa, museollekin tietää resursseja lisää semmoinen, eli enemmän nähtävää tulevaisuudessa:). Kuten Parolassa on käynyt...
     
    chevy 2, maxvo2, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Juuri kuuntelen äänikirjana Lauri Pekurin kirjaa Hävittäjälentäjä. Tuosta kaputista hän selvisi vähällä vaelluksella ennenkuin pääsi omalle puolelle. Toinen kerta Mersulla päätyi yli viikon pakoilun jälkeen sotavankeuteen.
     
    Muokattu: 18.1.2025
  3. Kai te tutkitte kunnolla Suomen kovimman lentäjä-ässän, eli Raimo Päätalon Tiira -lentokonetta..
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Tiira jäi multa vähän vähemmälle huomiolle koska tutkailin vähän pidempään sen vieressä ollutta Pyörremyrskyä.

    P.S en yrittänyt ängetä sen ohjaamoon.
     
    Kähmy 545 ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. TimoT

    TimoT Gearhead

    Onko tämä Utin Mersu se, joka oli muutama vuosi sitten lainassa Vantaalla ilmailumuseossa?
    Käytiin silloin sitä kaverin kanssa kattomassa, on kyllä tosi pieni livenä tollanen hävittäjä, siellähän on se mersun ohjaamo näytilla ja moottori myös, siinä tutkailtiin sitä mersun mottia ja siihen tuli vanhempi herra viereen katselemaan sitä, alkoi jutella, että tuli Tanskasta asti katsomaan Mersua, kun isänsä oli sodan aikana ollut pakkotyössä Saksassa kokoamassa niitä, äijällä oli suomalainen äiti ja tanskalainen isä, puhui ihan soivaa suomea, hauska heppu.
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    V1 huristelee ehkä Englannin ilmatilassa

    [​IMG]
     
    Fuselage ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. tapsah

    tapsah 3rd gear

    ^onkohan kuva aito? Jotenkin liian hyvä, toki onhan ollut tapauksia että lentäjämies on lentokoneella noita tuuppannut alas kurssiltaan.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En tiedä onko toi kuva aito, mutta nähnyt ite jossain vahoja kuvia missä tiputetaan V-1 tollei. Omalla siivellä häiritään ilman virtausta V-1 siivessä ja niin saadaan se tiputettua turvallisesti.
    [​IMG]
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Taisivat ihan siivellä vipata sitä ohjusta sen verran ettei sen "autopilotti" enää pystynyt oikaisemaan. Ohjus sitten tietysti räjähti maahan osuessaan, mutta toivottavasti ei niin tiheän asutuksen keskellä mihin oli tähdätty. Noissa oli joku yksinkertainen kello joka ajan tultua täyteen kippasi sen syöksyyn. Eli jos lähti oikeaan kompassisuuntaan ja lensi oikean ajan niin osui Suur-Lontooseen.
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

  13. Demokraatissa on pitkä tarina Fouga Magisterista:

    Kylmän sodan hätävara: Nämä harjoituskoneetkin Suomi olisi heittänyt neuvostohyökkäystä torjumaan – karuin seurauksin

    Köyhä Suomi varautui 1970-luvulla käyttämään sodassa jopa Fouga Magister -harjoituskoneita, koska Israelin propaganda väitti niiden pärjänneen hyvin arabimaita vastaan. Toiveajattelu olisi oikeasti tullut suomalaislentäjille kalliiksi.

    RANSKALAINEN Fouga CM 170 Magister oli ensimmäisiä suihkuharjoituskoneeksi suunniteltuja lentokoneita. Sillä koulutettiin tuhansia sotilaslentäjiä eri puolilla maailmaa. Fougan sarjatuotanto alkoi 1950-luvun puolivälissä, ja Ranskan ilmasotakoulu alkoi lentää sillä alkuvuodesta 1956.

    Lisäksi Fougaa käyttivät Länsi-Saksa, Israel, Belgia, Itävalta ja Irlanti. Pienempiä määriä koneita myytiin sekä uusina että käytettyinä moniin Aasian ja Afrikan maihin.

    Suomi teki vuonna 1958 kaupat 18 Fougasta ja niiden valmistuslisenssistä. Valmetin tehtailta rullasikin vuoteen 1967 mennessä ulos 62 Suomi-Fougaa.

    Suihkuharjoituskoneen tarkoitus on toimia opetuksen välivaiheena kevyiden potkurikoneiden jälkeen. Sillä totutetaan uudet lentäjät siirtymään aikanaan ”oikeisiin” nopeisiin ja raskaisiin hävittäjäkoneisiin, joita 1960-luvun lopulla meillä olivat neuvostovalmisteiset MiG-21 -mallit. Harjoituskoneilla lentäminen on edullisempaa ja se säästää myös hävittäjäkalustoa tositoimia varten.


    [​IMG]
    Satakunnan lennoston Fougia Rissalassa talvella 1972, rakettikasetit siipien alla.

    [​IMG]
    Suomen Fougissa oli kaksi ranskalaista kevyttä 7,5 millin konekivääriä, jotka sopivat lähinnä ammunnan harjoitteluun.

    [​IMG]
    Mekaanikko asentaa muovista harjoituspommia Fougan siiven alle.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Torjumaan Neuvostohyökkäystä 70-luvulla,tota noin....
    Noihin aikoihin elettiin vahvasti vasemmistolaisessa suomettuneessa Kekkoslovakiassa
    Jos ryssä olis suorittanut invaasion vaikkapa Rissalaan ja Helsinki-Vantaalle,niin laukaustakaan ei olis ammuttu ja YLE olis ollut aivan hiljaa miehityksestä tai vääristellyt totuutta.
    Tottakai ulkomailla oltais oltu "pöyristyneitä" kuten nykyään pitää sanoa ja siihen se sit oliskin jäänyt.
     
    Muokattu: 9.2.2025
    Seevu tykkää tästä.
  15. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hienosti kuvitettu, tarkoitushakuisesti otsikoitu (?) artikkeli sivuutti jossakinmäärin asian, että lentävällä kalustolla voi olla hyvinkin erilaisia rooleja. Esim. sodan aikaan kalusto, joka ei enää ollut eturivin hävittäjätehtäviin kelpaavaa, taisi mennä tiedusteluun. Samoin Hawkeilla oli pitkään sodanajantehtävä, ei suinkaan sama kuin aikansa hävittäjäkärjellä. Ja toki sodankin aikana jatkuu lentäjäkoulutus. Käyttönsä löytävät.
     
    Muokattu: 9.2.2025
  16. tapsah

    tapsah 3rd gear

    ^^ siinä olis fuugat ja lekot työnnetty luiskaan ettei vaan olis ollu tiellä kun sieltä olis tultu...olis ollu porukkaa jonossa kantamaan tulijoita kultatuolissa...ihan niinkuin nytkin etelän ilmansuunnasta tulijoita..
     
    max tykkää tästä.
  17. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    En tiedä onko käsitelty jo tällä sivustolla.
    Mutta kysytään nyt kumminkin.
    Minulle mystinen WWII kone Fw Ta-152 H-1.
    Tehtiinkö näitä muutakuin propaganda tarkoitukseen vai
    pääsikö kone myös taivaalle?
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Muistaakseni yksi pääsyy tämän TA-152:sen kehittelyyn oli se,että saksmannit tiesivät että B-29 Superfortress teki tuloaan,joka pystyi operoimaan hyvin korkealta ja oli nopea.
    Oli siis yksi viimeisistä epätoivoisista yrityksistä tehdä tulppaa pommituksille.
    TA-152 tuli keskeneräisenä operatiiviseen toimintaan eikä ollut vaikutuksia ilmasodankäyntiin.
     
    Muokattu: 10.2.2025
    Seevu ja Kähmy 545 tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eikös TA-152 ole FW 190 Doran johdannainen. Muistaakseni NL hamstrasi noi Dorat itselleen, kun olivat parempia kuin omat koneet.
     
    kerkko tykkää tästä.
  20. tapsah

    tapsah 3rd gear

    Ehkä sotakone ehkä ei mutta joltain on pöllitty tais olla Kauhavalta moottori ja muita releitä lentokoneesta, samaa rotaxia huhun mukaan käytetään drooneissa...tekijämiehet ollu kun ovat ilmeisesti koittaneet sähköjä katkoo muuntajasta.
     

Kerro tästä muillekin!