Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. mpower ja eeko tykkäävät tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Ford67, TimoT ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. mpower

    mpower Double Gearhead

    Valitettavasti joudumme turvautumaan joko Eurofighter tai Ranskalaisiin Mirage hävittäjiin tulevaisuudessa. Trumputtimeen kun ei oo enää luottamista!:rolleyes::rolleyes:
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Siinä mimmit viimeistelee Allisonia P-40:seen.Voi olla propaganda kuvakin kun on tukat niin hyvin ja haalarit puhtaat,mutta viimekädessä ei ole merkitystä mitkä genitaalit on.
     
    TimoT tykkää tästä.
  5. Sopinee tämäkin tänne?

    [​IMG]
     
    Dataviilaaja, Rane 66, pe-le ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Oon parhaillaan Gran Canarian lomaparatiisissa.
    Olen joutunut pakon sanelemana seuraamaan Fish And Chips porukan edesottamuksia lähietäisyydeltä.
    En ymmärrä miten tuo porukka on saanut aikanaan tehtyä esim.Spitfire Mark 24 ja Hawker Tempest V:den kaltaisia teknisiä mestarinäytteitä.
     
    63S88, Ford67, TimoT ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taitaa nurmiporat olla siellä sinun naapurina, ei insinöörit. :p

    Ja jonkunhan se piti Lucasin laitteetkin suunnitella.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Juu,Luukas oli pirun hyvä saarnamies mutta kelvoton sähkömies.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. TimoT

    TimoT Gearhead

    Niitä kasasi myös naiset aikoinaan saaressa, ei sieltä enää oikein mitään kelvollista tule, kittaavat vaan sitä taskulämmintä kitkerää kuraa, mitä joku julkeaa olueksi kutsua ja huliganisoivat potkupallopeleissä...
     
    max tykkää tästä.
  10. tapsah

    tapsah 3rd gear

    oli pimeyden apostoli
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja kuten tuon mainitun fish and chips-porukan kanssa, myös Lucasin katkaisijoissa oli asennot "pois", "himmeä" ja "pätkivä."
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Tähän aiheeseen on sopiva juttu T&T:ssä:

    Jopa 2 500 km/h lentänyt F-4 Phantom II oli ennätyksiä rikkova kylmän sodan peto

    Insinööriuutiset kertoi vuonna 1965 F-4C Phantom -hävittäjäpommittajien tekemästä ennätyksestä. Se oli vain yksi monista.

    McDonnell Douglasin valmistama F-4 Phantom II oli otettu käyttöön 1960-luvun alussa. Kaksipaikkaisen ääntä nopeamman jokasään hävittäjäpommittajan nopeudeksi mainitaan 2 300 km/h, mutta se on todistettavasti kulkenut vieläkin kovempaa.

    Phantom rikkoi aikanaan toistakymmentä lentokoneiden maailmanennätystä.

    Esimerkiksi joulukuussa 1959 koneen XF4H-1-prototyyppi nousi ensimmäisenä kiinteäsiipisenä ilma-aluksena yli 30 kilometrin korkeuteen.

    Toukokuussa 1961 Phantom-koneet lensivät Yhdysvaltain mantereen poikki ennätysnopeasti alle kolmessa tunnissa.

    Marraskuussa 1961 modifioitu Phantom-kone teki lentokoneiden nopeusennätyksen 2 585 km/h.

    Phantom-hävittäjäpommittajat osallistuivat myös Vietnamin sotaan.


    [​IMG]
    Ilmassa. F-4 Phantom II -hävittäjäpommittaja pudottamassa aselastiaan tuntemattomassa paikassa.KUVA: Zumapress

    [​IMG]
    Vientiin. Phantom-hävittäjäpommittaja oli käytössä myös Britannian Kuninkaallisilla ilmavoimilla. Tämä kuva on otettu 1960-luvulla.KUVA: Zumapre
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aijai, F-4 eli "old smokey", kone joka on niin ruma että on jo hieno! Ehdottomasti oma suosikkini kylmän sodan kalustosta, varsinkin yläkuvan vihreä-ruskea naamiovärissä :odcool:
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    F-4 on kyllä ruman kaunis. Ainut isompi vika oli tykin puute alkupään koneissa. Josta sit koituikin tappioita.
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kuin minusta jotenkin tuntuu siltä, että McDonnell Douglasin koneet oli parempia kuin muiden valmistajien, mutta sitten politikointi ja lobbaus lopetti firman!:cool::rolleyes:
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Aiemmin vannoin että en kommentoi enää uhmaikäistä.
    Nyt on kuitenkin tilanne niin herkullinen että perun puheeni.

    Funtsikaas miten kävis jos Kanada ja Suomi purkaisivat F-35 ostosopimuksen ja Portugal myös luopuisi näistä haaveista?
    Em.maiden valinta olisi siis ruotsalainen JAS.
    Lapsi tottakai uhkaisi meitä varmaan sodallakin ja kaikilla mahdollisilla saarroilla,mutta olis se perhanan hienoa antaa tälle koulukiusaajalle oppitunti.

    Edit.Niinhän siinä kävisi jos kaupoista tulisi perumiset,niin tämä ajatusten Aurajoki keskeyttäisi General Electricin moottoritoimitukset ruotsalaisille.
    Lockheed Martinilla joka valmistaa F-35:set varmisti manataan tämän torspon politiikkaa.
     
    Muokattu: 15.3.2025
    Seevu tykkää tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Yhes toisessa paikassa tämmösii eturistiriitoja ratkotaan avointen ikkunoiden politiikalla.
     
    Pertura, maxvo2, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Käsittääkseni Volvo valmistaa ne Gripenin RM-12 -moottorit. Mutta General Electriciä kun pohjimmiltaan ovat, niin ruotsalaiset tarvitsisivat luvan myydä niitä Suomeen. En tiedä pitääkö paikkansa, että Saabilla olisivat jo aloittelemassa korvaavan moottorin muutostöiden suunnittelua. Eurofighterissakin on jotain amerikkalaista tekniikkaa, joka tarvitsee vientiluvan. Dassault Rafale on ainoa, jossa lupia ei tarvita, kuin Euroopasta. Ja onhan meillä ennestäänkin ihan hyviä kokemuksia ranskalaisesta hävittäjästä...

    Taitaa vain meidän osalta prosessi olla jo niin pitkällä, ettei kannata aloittaa alusta, varsinkin kun tarvettakin alkaa olemaan.

    Kanada onkin jo laittanut F-35:t uudelleen mietintään, samaa on ilmeisesti odotettavissa Tanskalta ja Sveitsiltä.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tyhmä on se joka kuvittelee ettei nykyhävittäjiä voisi niiden toimittaja kytkeä pois toiminnasta etänä. Ennen ostettiin puolet hävittäjistä idästä, puolet lännestä, nyt voisi taas ajatella jotain vastaavaa hajauttamista.
     
  20. Lainaan Hesaria ja siinä kommentoivaa Puolustus- ja Ilmailuteollisuus ry:n pääsihteeri Tuija Karankoa:

    Puolustushankinnoissa aikajänteet ovat pitkiä. Siinä hypoteettisessa tilanteessa, jossa Suomi haluaisi pyristellä irti jo sovituista F-35-kaupoista, edessä olisi vuosien mittainen prosessi.

    Karanko huomauttaa, että ensinnäkin hävittäjien käyttöikä on pitkä. Edellisillä hävittäjillä, Horneteilla, on lennetty 30 vuotta ja ne ovat käytössä edelleen. Uusien hankkimista valmisteltiin ja suunniteltiin lähes kymmenen vuoden ajan.

    Nämä eivät ole sellaisia, en ostakaan tätä vaan tuota toista tomaattimurskaa -tyyppisiä valintoja, Karanko kuvaa.



    Mutta palataan ajassa taaksepäin. Suomenmaassa kerrotaan Mirage III:sta:

    Pekurin muistelmien mukaan Mirage-matka Ranskaan oli erittäin onnistunut ja ranskalaiset olivat paneutuneet järjestelyihin erittäin huolellisesti ja suurella vieraanvaraisuudella.

    – Vaikka jo matkalle lähdettäessä oli todennäköistä, että poliittista syistä Mirage III -hankintaa ei voida tehdä, komennuskunnan kesken vallitsi yksimielisyys Mirage III:sta sopivimpana hävittäjäkoneena meidän ilmavoimillemme, Pekuri kirjoittaa.

    Seuraavana syksynä Suomen ja Neuvostoliiton suhteita jäyti noottikriisi, jonka laukesi presidentti Urho Kekkosen kuuluisaan matkaan Novosibirskiin. Sen seuraamuksena sovittiin, että Suomi hankkii Neuvostoliitosta sen uusimpia MiG-21 -hävittäjiä.

    Pekurin arvion mukaan torjuntahävittäjien hankinta lännestä ei poliittisesta tilanteesta johtuen ollut enää mahdollista. Suomen aiemmin hylkäämä Neuvostoliiton tarjous MiG-19 -hävittäjistä ja tunnustelut Draken- ja Mirage -koneiden hankkimiseksi vaikuttivat Pekurin mukaan luultavasti myös siihen, että Neuvostoliitto tarjosi Suomelle uusinta MiG-21 -kalustoaan.

    – Edes Neuvostoliiton omat ilmavoimat eivät vielä olleet täysin varustettuja tällä kalustolla puhumattakaan ”satelliittimaiden” ilmavoimista, joissa niitä ei ollut vielä käytössä, Pekuri huomauttaa.


    [​IMG]
    Sveitsin ilmavoimien Mirage IIIS vuonna 1988. (Kuva: Mike Freer/Wikimedia Commons/ https://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Free_Documentation_License)
     
    Ford67 ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!