Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä itseasiassa just kattelin Flying Legendsin hintoja... Mun mielestä siellä on yleensä lentäny Lancaster. Tekis kyllä mieli lähteä Duxfordiin...
     
  2. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mulla on niin monta vuotta pitänny lähtee duxiin, ei vaan saa aikaseks! :(
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    No jos oikeasti haluatte nähdä kaiken laidasta laitaan niin Englantiin kannattaa lähteä. Esimerkkinä Air Tattoo. Mutta jos halvemmalla haluaa päästä niin Jämi on erittäin hyvä vaihtoehto. Toissavuonna Air Tattoossa oli jotakuinkin kaikki mahdollinen toisesta maailmansodasta nykyaikaisiin stealth-pommittajiin Yhdysvalloista. Myös kaikki nykyaikaiset hävittäjät ja vanhat pommittajat on siellä, itse olen siellä nähnyt mm. Avro Vulcanin ja PAK-FA:n ilmassa ja kentällä.

    Kaikki riippuu mitä haluaa nähdä ja miten paljon siitä on valmis maksamaan rahallisesti. Englanti on ilmailun osalta 10 kertaa parempi kuin USA johtuen osaksi siitä että USAF ottaa myös osaa esim. Air Tattoohon. Se on sotilas-lentonäytös.

    Duxfordissa on vaan vanhaa kalustoa. Air Tattoossa on sekä vanhaa ja uutta. Siellä mm. lanseerattiin uusi Airbus A400 mikä esim. laskeutui suunnilleen juoksuvauhtia 100m pään yläpuolelta kentälle täyslaipoilla vitullisen jyrinän säestämänä. Myös Eurofighter on todella raju ilmestys koska nykyinen testi-päälentäjä on ihan umpiluupää. Meno oli todella käsittämätöntä.
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    tämä haluu nähdä p-51, p-47, p-40, p-38, corsair, b-25, b-24, b-17, b-29, spitfire, typhoon/tempest, lancaster, mosquito....en mä paljoo vaadi eeeeen... :D
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Lähde Britteihin 66monaco. Siellä näet nyo kaikki ja lisää. Kaksi vehjettä jotka itsee teki suurimman vaikutuksen noiden pelien jälkeen oli Sukhoi PAK-FA ja Avro Vulcan. II maailmansodan vehkeistä huimimmalta ilmassa kuulosti Hawker Sea Fury. V-koneiset kuulostaa lähinnä kuplavolkkareilta tollasen tuplarivisen tähtimoottorin jälkeen.
     
  6. 66monaco

    66monaco Gearhead

    niz! kyl pitää joo jossai välissä yrittää mennä! :)
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Viime vuonna päätin mennä Tattoohon pelkästään sen takia, että mainostivat Sea Furya kuten edellisvuonna. Yllätyksenä oli, että Vulcan tuli paikalle piipahtamaan. Toinen suurempi yllätys oli, että uusin Sukhoi tuli myös. Mutta Eurofighter vei show:n täysin koska pilotti oli täysin umpiluupää.

    Näiden laitteiden jälkeen ainoostaan kuuraketin nousu Cape Canaveralista (tai muualta) vakuuttaa, muut on lelujen oloisia. Oma vertaus oli, että Top Fuelerit on kahvinkeittimiä :D
     
  8. ari vw

    ari vw Gearhead

  9. Putte

    Putte 1st gear

    Sukkulan lähdön olen Cape Canaveralissa kerran nähnyt. Oli aika vaikuttava, vaikkei ihan lähelle tukikohtaa enää saapuessani ollut asiaa, vaan joutui kaukaa eli noin kahden mailin päästä katselemaan.
     
  10. 66monaco

    66monaco Gearhead

  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

    siinä joku kirjoittanut saksan pommituksista...eipä ois halunnut olla mestoilla kun lancit ja halixit tulivat palopommi jne fosforiseoksineen..
    köln 1942:" 90:ssä minuutissa yli tuhat konetta pudotti kaupunkiin 1500 tonnia räjähteitä"
    http://personal.inet.fi/koti/kkoskela/pommitsot.html
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Terroripommituksia... Liittoutuneiden pommituksissa menehtyi puoli miljoonaa ihmistä mutta eivät onnistuneet Arthur Harrisin tavoitteessa eli taistelutahdon nujertamisessa.

    Eipä siellä Lancasterissakaan olis ollut järin mukava istua, RAF:n Bomber command menetti muistaakseni yli 40 prossaa miesvahvuudestaan eli kato on ollut kova... "St.Trondin haamu" eli majuri Schnaufer yksin lienee ollut vastuussa aika monesta menetetystä pommarimiehistöstä, 121 ilmavoittoa yöhävittäjällä ja valtaosa uhreista nelimoottorisia:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Heinz-Wolfgang_Schnaufer
     
  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu ja aika ahdas ollut lancaster, ainakin mitä tosta dokkarista katto...aikamoisen operaatio on taka-ampujallakin päästä ulos hädässä...
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    wikistä kopsattua:

    Bomber Command crews also suffered an extremely high casualty rate: 55,573 killed out of a total of 125,000 aircrew (a 44.4% death rate)

    "Taking an example of 100 airmen:

    55 killed on operations or died as result of wounds
    3 injured (in varying levels of severity) on operations or active service
    12 taken prisoner of war (some injured)
    2 shot down and evaded capture
    27 survived a tour of operations"

    .........
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Harmi kun en muista hiljakkoin lukemaani saksalaisen hävittäjälentäjän muistelma kirjan nimeä,joka käsitteli mm. omakohtaista valtakunnan puolustusta sodan loppupuolella.

    Kyllä se moraali rakoili hävittäjälaivueissa sodan loppukuukausina,ja lähes kaikkien tavoitteena,paitsi vannoutuneittein kansallis-soialistien,oli sodasta hengissä selviäminen.Nämä "natsilentäjät" olivat pilkankohteena lähes poikkeuksetta,koska Hitleriä pidettiin laivueissa yleisesti pellenä.
    Taistelun karttaminen ja ennenaikainen turvautuminen laskuvarjoon oli yleistä.Se oli kyllä ymmärrettävää,koska loppuvaiheen hävittäjälentäjä oli usein kokematon alle parikymppinen koulupoika,joka lähetettiin lähes varmaan kuolemaan Mustangien ja Thunderbolttien teuraaksi.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Max, jos muistat kirjan niin kerro ihmeessä, mitä mä olen lukenut saksalaisten hävittäjäpilottien kirjoja niin olen saanut sen käsityksen että taistelivat katkeraan loppuun asti. Esimerkkinä mielenkiintoisesta kirjasta vaikkapa Helmut Lipfertin "Kapteeni Lipfertin sotapäiväkirja", Lipfert keräsi yli 200 ilmavoittoa pääasiassa itärintamalla ja selvisi sodasta.

    Toinen mielenkiintoinen opus on Hans-Joachim Marseillesta kertova kirja, Marseille taisteli länsiliittoutuneita vastaan pohjois-Afrikassa. Natseja ja saksalaisia kun on aina mustamaalattu ja tehty heistä hirviöitä, oli mielenkiintoista lukea miten vihollislentäjiä käsiteltiin Marseillen laivueessa, esim. alasammuttu ja vangiksi jäänyt lentäjä oli laivueen kunniavieras, ja usein Marseille itse pudotti vihollisen kentälle viestin jossa kerrottiin mitä alasammutulle lentäjälle oli käynyt... Melko herrasmiesmäistä toimintaa sodassa.

    Mielenkiintoinen tarina tämäkin:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Br ... r_incident
     
  17. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mahtaako olla "ensimmäiset ja viimeiset" adolf galland? se on jokatapauksessa hyvä kirja, kandee lukee.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Joo,kun pääsen takaisin kartanolle,niin menen välittömästi itäsiiven kirjastoon ja kaivelen kirjoja esiin.

    Marseillen kirja on viimeinen kirja jonka olen lukenut,ja mikäli kirjoittajaan on uskomista,niin sehän oli melkoinen anarkisti joka viis veisasi mistään ulkoisista sotilaallisuuden tunnusmerkeistä.
    Särki myös alkuvaiheessa koneita liukuhihnalta.

    Mutta tosta sotamoraalista sai sen käsityksen,että ukot eivät enää uskoneet "Suureen kusetukseen" vaan halusivat jo kovasti sodan loppuvan ja rakentaa uuden tulevaisuuden ilman Hitlerin ja Göringin kaltaisia neropatteja.

    Hyvää kalustoahan oli varikot edelleen täynnä,mutta ei ollut enää kompetenssia hävittäjälentäjää tekemään tulosta.
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Hei Bowtie,muisti palailee pätkittäin ja tämä kyseinen kirja kertoo Hävittäjälento laivue JG 26 tarinan.

    JG 26 Kanaalin ässät (Koala kustannus).
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lancasterissa oli huonoin mahdollisuus selvitä pilotilla.
    Nimittäin ensin oli jonkun toisen kiinnitettävä laskuvarjo pilotin valjaisiin, sen jälkeen hänen oli pidettävä kone suorassa kunnes muut olivat päässeet ulos. Ja kun oli viimeisenä oma vuoro, niin kun ohjaimista päästi irti, niin yleensä kone lähti kierteeseen/syöksyyn, ja siinä tilanteessa onkin hankala päästä lentäjän istuimelta alas nokkaan hätäluukulle.
     

Kerro tästä muillekin!