Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  2. 66monaco

    66monaco Gearhead

    [​IMG]
    a7 corsair 2
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    f4u corsair, okinawa 1945
    [​IMG]
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    pacific ace !
    [​IMG]
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    bong !
    [​IMG]
     
  6. max

    max Double Gearhead


    Oliskohan Lightning ollut parempi jos olis operoinut Rolls-Royce Merlin moottorilla?
    Allisonin luotettavuudesta ja kestävyydestä olen lukenut erilaisia arvioita.
    Voipi tietty olla,että Merlin olis ollut liikaa Lightningin kestävyydelle.Niistä kai alkuvaiheessa lähti peräsimiä omille teilleen,kun vauhtia oli tarpeeksi.
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    ^ ei kai Allisonin moottori ihan niin huono ollut. Ainakin osasyy P-38:n moottorimurheisiin löytyy siitä, että P-38:ssa nuo oli turboahdettuja, ei mekaanisesti ahdettuja niinkuin yleensä. Itse asiassa P-38 lienee ainoita hävittäjiä, joka oli varustettu turboahdetuilla Allisoneilla ja etenkin Euroopan rintamalla lennettiin pommikoneiden saattoja todella korkealla (8-9km), eikä nuo turbot tainneet oikein tykätä niin kovista pakkaslukemista, mitä tuolla korkeudella on. Ja mitä olen ymmärtänyt, niin P-38 imusarjan design taisi olla sekin susi, joka aiheutti sen, että osa pytyistä oli jatkuvasti rikkaalla ja osa laihalla.

    Periaatteessa mielenkiintoinen konsepti olisi ollutkin vaihtaa P-38:n Allisonit Merlineihin ja muistelen lukeneeni, että tuokin jossain vaiheessa olisi ollut pöydällä, mutta ajatus kuitenkin haudattu. Joko Allison firmana on pistänyt hanttiin tai sitten Packard-Merlinien tuotanto haluttiin säästää P-51:iin...?

    -JJ-
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Laitetaas akselivaltojen ässiä välillä ennen kuin 66monaco ihan villiintyy... :p

    [​IMG]

    Hans-Joachim Marseille, 158 ilmavoittoa, 17 ilmavoittoa yhdessä päivässä...
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    pitää olla made in usa :D
    [​IMG]
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Juu juu,pitää olla made in USA,mut ei tainnu P-40 pärjätä millekään millään rintamalla.Vanttera iskuja kestävä ajopeli ilmeisesti oli,mutta edes Merlin ei tehnyt siitä mainittavasti parempaa sotaratsua.
    Siihenkin tarvittiin saksalais emigrantti Edgar Schmued,joka keksi suunnitteluryhmänsä kanssa laittaa Mustangiin laminaariprofiili siiven,jolla sit päästiin jo aivan eri luokkaan suorituskyvyssä.

    Eiköhän suomalaisässät pudottaneet noita P-40:siä jatkosodassa aivan leikiten;tietty Mersuilla.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Löysin just ruottissa 8v sitten kännyllä kuvattua videota 1944 valmistuneen Grumman? koulutuskoneen startista. Laatu paskaa mutta äänet taitaa olla ihan jees. Tossa takana ei pystyny hengittämään kun se lähti kiihdyttämään.

    Pistän muutaman ylilennon vielä kun latautuvat.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hiinä.


     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitten tollanen kaxtaso hädistin.
     
  14. Larry

    Larry Double Gearhead

    Taitaa kaksitaso olla Tiger Moth.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi on vissii hurrien omia? Ei montaa metriä tarvii kun ovat ilmassa. Moottorit oli jotain nelosia narupäällysteisillä tulpanjohdoilla.
     
  16. 66monaco

    66monaco Gearhead

    aeva sama, vitun magee kone :D
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Tottakai,varsinkin P-40 B/C mallit ovat parhaimman näköisiä häätäjiä mielestäni mitä on tehty.
    Sitä vaan tarkoitin,että kun jenkit eivät olleet vielä sodassa alusta alkaen,ja ei ollut aiemminkaan tarvetta suhtautua vakavasti kehitykseen,niin esim.saksmannit olivat kaikessa edellä.
    Sit kun tulivat mukaan Aatun "leikkiin" niin rahaa ja resursseja oli kehittää parempia tappovehkeitä.
    Toisaalta saksalaisten pommikoneet jäivät telineisiin koko sodan ajaksi,jos nyt vaikka vertaa jenkkien B-29 Superfortress pommariin.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Näyttää Fieseler Storchin kopiolta. Niitä kai on tehty vaikka missä vaikka kuinka montaa mallia.
     
  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    henkilökohtaisesti kaunein ww2 kone, spitfire ja p-40 heti 2 ja 3 sijalla :)
    näissä bud andersonin väreissä oleva p-51 tuli nähtyä 2005 lappeenrannassa, kanalihalla koko näytöksen ajan :D merlinin pörinät toimii! iha kova ukko toi budikin ja elääkin vielä.
    aina luullut että koneen nimi on vaan "vanha varis" mutta se onkin nimetty old crow viskin mukaan...
    [​IMG]
     
  20. 66monaco

    66monaco Gearhead

    näillä 617 sqn pojilla olikin sitten normi jannuja suuremmat pussit!
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!