Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. ramman

    ramman Double Gearhead

    Juu. Varmaan onkin. tikkakosken mersu MT-507 ja Utin mersu MT-452 on eri kone.

    Molemmat on vaan ollut utissa näytillä.
    MT-452 on edelleen kopissaan utissa ja MT-507 on edelleen tikkakoskella museossa.
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Ok. siellä oli jonkin aikaa vitriinissä joku toinen vehjes, olisko ollut Stigu tms.

    Olikos se sitten tuo MT-452 joka käynnistettiin pari vuotta takaperin vai oliko se MT-507? Ite en ollut silloin paikalla ja jäi hieman harmittamaan.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    MT-452 oli joku vuosi takaperin Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla jossain erikoisnäyttelyssä, sen aikaa lasikaapissa oli vissiin Stieglitz tms...
     
  4. ramman

    ramman Double Gearhead

    Tämä on kyllä hieno haastattelu ykkösässästämme Illu Juutilaisesta

     
    rane58 ja kimmok2014 tykkäävät tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siellä se MT-452 "Mersu" oli vitriinissään viime sunnuntain 13.8.2017 kun poikkesin siellä Motoparkista tullessani.
    Pari kolme vuotta olikin jo edellisestä kerrasta, joten olihan se taas käytävä :odcool:

    [​IMG]

    MT-452 Utissa ja myös muut muistokerkit siellä.
     
    Nailhead, AnttiK, ramman ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Amerikkalaissotilaat hymyilee sotasaaliskoneen äärellä!

    [​IMG]
     
    ramman ja rane58 tykkäävät tästä.
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Siinä olikin ihmettelemistä, maailman ensimmäinen suihkuhävittäjä...! :cool:
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ensimmäisenä sitä joutuivat ihmettelemään ihan käytännön hommissa B-17 koneiden miehistöt, että mikä ihmeen laite heidän kimppuun käy, jossa ei ole edes potkureita.
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    [​IMG]

    Tänään näyttäisi National Geographicilta tulevassa Natsien jättimäiset rakennusurakat-ohjelmassa olevan käsittelyssä Me262.
    Klo 21:00/01:00.
     
    Nailhead ja rane58 tykkäävät tästä.
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Olen nähnyt jo aiemmin koko sarjan. o_O
    Mielenkiintoisia kannatta katsoa.... ;)
     
  12. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tässä sitten maailman toinen sarjavalmistukseen päässyt suihkuhävittäjä. Heinkel He 162. Teknisesti mielenkiintoinen laite aikalaisekseen (huippunopeus 900 km/h), mutta sotatapahtumien kannalta tälläkään ei ollut mitään vaikutusta mihinkään kun saatiin tuotantoon vasta aivan sodan loppuvaiheessa ja silloinkin pikaisesti suunniteltuna ja ilmeisesti olemattomasti testattuna. Kuvan olen ottanut vuonna 2015.

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tuossa se vasta kone oli. o_O
    Vaarallisempi omille lentäjille kuin vihollisille... :confused:
    [​IMG]
    Lentokone tuli Luftwaffen palveluskäyttöön vuonna 1944. Konetta rakennettiin alle 400 kappaletta ja sillä operoinut Jagdgeschwader 400 saavutti kaikkiaan vain yhdeksän ilmavoittoa, mutta menetti 14 konettaan enimmäkseen nousu- tai laskeutumisonnettomuuksissa.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_163_Komet
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Tais olla tämä Heinkel suunnattu jollain tavoin Hitler Jugendille,jolloin nuoria natseja oli ajatuksena lähettää massoittain tämän epävakaan ajopelin kanssa Jenkkien B-17 pommareiden kimppuun.
    Tämä Volksjäger olikin sitten monen arjalaisen superihmisen viimeinen leposija.
     
    rane58 ja Pande_K tykkäävät tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  16. Larry

    Larry Double Gearhead

    Oliko muuten niin, että Kometilla mentiin koko ajan täysiä niin kauan kuin ajoainetta riitti
    vai pystyikö tehoa säätää?
     
  17. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Komethan ei ollut suihkukone vaan rakettimoottorilla varustettu, joten voihan se olla että tehonsäätö on ollut haastavaa. Ehkä joku tarkemmin perehtynyt osaa sanoa.

    Saksassa oli kyllä kovin monta erilaista suihku- ja rakettimoottorista lentolaitetta tekeillä, kuten tässäkin ketjussa on mainittu. Tämä prototyyppiasteelle edennyt Horten Ho-229 oli mielenkiintoinen laite, voisi ulkonäön perusteella olla paljon tuoreempi. Yksi säilynyt prototyyppi pitäisi olla Washingtonissa museossa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Toinen delta-siipi oli Horten:n pohjalta kehitetty Gotha P.60 ja sen kaavaillut eri versiot...lentäjätkin olivat siinä makuulla, niitä ei taida olla yhtään jäljellä, vain pienoismalleja.

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. Larry

    Larry Double Gearhead

    Juuri tuon rakettimoottorin takia tuumailin tehon säätöä. Muistelen joskus jostain lukeneeni että koko ajan mentiin kaikki pelissä.
    Liittoutuneiden hävittäjät kyttäilivät loppuun palaneita laskuun tulevia Voimamunia kenttien lähellä ja ampuivat alas.

    Kuvaksi erään levyn kansi. Yksi tyylikkäimmistä.

    [​IMG]

    Levy sisältää myös kappaleen nimieltä ME 262.
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mun tietääkseni Kometissa kaasu oli "digitaalimallia" eli joko off tai lämä tiskissä. Polttoainetta taisi olla vajaan 10 minuutin polttoon, sen jälkeen kone oli puhdas liitokone.

    -JJ-
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!