Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Alipaineella toimivista automaattisolakoista olen kuullut mainittavan.
    En ole perillä kuinka toimii.
    Kituset ja moottorin ohjaus oli pidemmälle automatisoitu kuin muissa aikalaisissa.
    Potkurikonehan vaatin trimmauksen. Järjesteltiin peräsimellä ja moottorin linjauksella.
    Mersussa ei ollut kopista säädettävää rudder trimmiä.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Kohtauskulmaa ja ilmanopeutta nuo Mersun solakot ovat varmaan totelleet.Käsittääkseni Focke-Wulf 190:ssä oli aivan ensimmäisiä ECU:ja jolloin suhari saattoi keskittyä pelkästään kaasun määrän annosteluun,ja saksalainen insinööri oli huolehtinut lopusta.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Sotasaalis Komet

    [​IMG]
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    RAF parantanut Heinkelin ilmanvaihtoa

    [​IMG]
     
    ari vw tykkää tästä.
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jep, BMW:n moottorin kyljessä oleva Kommandogerät oli (sekin) edellä aikaansa ja huolehti about kaikesta automaattisesti, kuskin tartti vain riuhtoa kaasukahvaa tarpeen mukaan. Huikea taktinen etu kyllä ilmataistelussa...

    -JJ-
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Gütersloh Airfield melko heti sodan jälkeen

    [​IMG]
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tosta vaan Miggejä taivaalle, ja kylmä sota käyntiin:)
     
  8. max

    max Double Gearhead

     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    20mm räjähtävillä ammuksilla olisi Heinkel pudonnut.
    Brittilentäjien piti saada konekivääreillään hitosti osumia oikeaan paikkaan, jotta saivat viholliskoneen alas.
     
    -JJH- tykkää tästä.
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ainut ilmailuaiheinen topic niin laitanpa tähän vaikka vähän off topic.

    Led Zeppelin lähdössä ensi lennolle

    [​IMG]

    Tikapuut taivaaseen

    [​IMG]
     
    rane58, Larry ja tinareki tykkäävät tästä.
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tämä on nähtävänä Washingtonin Dulles lentokentän yhteydessä sijaitsevassa National Air and Space Museum'ssa.
    On siellä valtavasti muutakin legendaarista kalustoa, mm. avaruussukkula Discovery, B-29 "Enola Gay", 1 kpl Concorde, Lockheed SR-71 Blackbird vakoilukone, kamikaze kertakäyttöpommikone "Kirsikankukka" ja Boeing 307 Stratoliner.
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joskus näin/luin kaliiperien vastaavuuksista ja tehdyistä testeistä, että saman vaikutuksen aikaan saamiseksi tarvitaan:

    - pari 30mm:sen osumaa TAI
    - kourallinen 20mm:sen osumia TAI
    - kottikärryllinen pienikaliiperisten (alta 8mm kk:n) osumia

    Hämärä muistikuva, että tämä olisi liittynyt Me-262:n historiikkiin ja siihen, miksi ko. rakkineeseen valikoitui 30mm tykkipatteri nokalle.

    Tuota kuvaa katsellessa tulee mieleen, että saattoihan tuo noin tosiaan olla...

    -JJ-
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olihan sakujen yöhävittäjissäkin 20 ja 30 milliset nokalla.
    Ja sen vuoksi, että mahdollisimman nopeasti, piti saada pommikoneeseen tuhoisat osumat, ennenkuin taka-ampuja havaitsee tilanteen ja ampuu takaisin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    ^ nokalla, tai sitten ylöspäin suunnattuna. Käsittääkseni ihan tuhoisaa jälkeä tekivät nuo ylöspäin tulittavat, Schräge Musik -installaatiot, joskin siinä sai olla kuskin paikalla tarkkana. He-219 tai Ju-88 yöhävittäjät eivät olleet muutenkaan mitään sähäköitä liikkeissään, mutta kun britti-pommareiden alla joutui lentämään liki sakkausnopeudella, niin pelko siitä, että putoava pommikone tai siitä irtoavat osat tulee niskaan, se oli ihan aiheellinen.

    Noin yleisesti ottaen, ihmisen kekseliäisyys on kyllä likimain rajaton, jos mietinnässä on eri tapoja saada kanssa-ihmiseltä henki pois :D

    -JJ-
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Sitten Washingtonin keskustassa on toinen ilmailu museo,sieltä löytyy kanssa kaikkea Zerosta alkaen...
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    isukki toi noita polttopuu aineita sieltä kotiin... :D
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Bongasko kukaan muu satakunnan taivaalla tu-95 bearin lauantaina n klo 3
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Olikohan "Nalle", sen meinaa todella kuulee + on todella harvinainen muussa kuin sotilaskäytössä. Olisko voinu olla antonov 124?
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    4 savuvanaa ja potkuriääni jyrinä kuulu. Kiikareilla katsoin ni siipimuoto oli sellainen.
     
  20. Larry

    Larry Double Gearhead

    Niin taitaa muuten olla. Hyvin huomattu. Itse näin siinä ensivilkaisulla P-47:n...
    Onko siipien kyhmyt tykkien takia? Torissa kevväämmällä joku kauppasi 20mm Hispano Mk5:ttä=).
     

Kerro tästä muillekin!