Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. raggar

    raggar Gearhead

    Brewster viime heinäkuussa:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    aika katkeraa tilitystä oli toi brewsterin nosto-tokkari, kaikki yritti kusettaa toisiaan, hyvä esimerkki siitä kuinka käy kun lähtee isojen poikien leikkiin mukaan, ei siinä jää ittelle kun kulut ja kokemus...hyvällä tuurilla sentään henki säilyy.. pienten laivojen kannattaa pysyä lähellä rantaa sanoo eräs sananlasku..
     
  3. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Olikos tästä Brewsteristä jotakin juttua Mobilistissa joskus? Nostamisesta ja Venäjän byrokratiasta. On tullu tuolla monesti koneeta ihaaltua ja joka kerta nostanu lentäjille hattua.
     
  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joka tapauksessa hienoa että löyty ja on taltioitu, toivottavasti saavat jenkeissä alkuperäiseen loistoon ton, täälä suomistoliitossa noi on yleensä vaan romutettu :mad:
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jäihän niitä 7 Brewsteriä sodan jälkeen lentokuntoonkin. Romuksi sitten vaan Mersujen, Hurricanen ja mm Blenheimien kanssa.
    Sama alumiinipula on vieläkin ilmavoimilla.

    Yritin nimittäin ostaa Rissalan lentokentän edessä muistomerkkinä ollutta Mig:iä Joulukuussa. Enkä itselleni vaan museolle. Ois fiksailtu ja kiillotettu se ja laitettu pihaan muistomerkiksi.
    Ois maksettu käypä hinta ja luvattu kaikki mitä epäilivät.
    Lupasin maksaa enempi kuin alumiinin romuhinta ja toimittaa vaikka vanhan linja-auton poltettavskis palokunnan harjoitusta varten.
    Nämä Rissalan pellet vaan olivat päättäneet polttaa paloharjoituksena Migin ja sitten laittaa sen silppuriin ja upseerihan ei komentoaan vaihda :mad: .
    Ihmeellistä selitystä sai kuulla; kun siinä ei ole moottoria ja mittaristoa, tai se on huonokuntoinen ja ei kannata korjata ja kun yksi kuulemma on jo jossain museossa.
    Perustelin että ei ole tarkoitus ilmaan nousta (muuta kuin nosturilla telineelle) Tig-hitsaus osataan ja kiilloituskoneet pysyy käsissä.
    Mutta kun ei niin ei. Liekkö jo Miggi muuttunut aluharkoiksi :mad:
    http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/mig-hävittäjää-ei-romuksi/611913
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Noihin Savolaisten lehtiuutisointeihin liittyy sellainekin kieroilu, että oikeasti tuota Migiä ei haluttu pelastaa. Olevinaan etsittiin sijoituspaikkaa mutta kun oma ilmoilukerho ei sitä halunnut niin muillekkaa ja varsinkaan Savon ulkopuolelle sitä ei anneta eikä myydä

    On onneksi tallessa tuo sähköpostiviestitys.
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Onkohan muut Rissalassa vielä 90-luvun lopulla majailleet MIGit romutettu jo? Tais olla joku 3-4kpl ainakin aitojen sisällä, joku vanhassa hallissa ja muut pihalla pressujen alla.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Aivan liikaa niitä kuitenkin tuntuu olevan että palokunnan harjoituskohteeksi riittää.
    Sääli, kaunis kone kiilloitetulla alumiinipinnalla.
     
  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    Aika ikävää tilitystä oli mutta kuitenkin ihan mielenkiintoinen pätkä.
    Siinä näkyi tuon myyttisen, aiemmin mainitun jenkkiautoharrastajan
    lisäksi toinenkin alan kaveri...
    Suurilla tummilla laseilla varustautunut miliisivääpeli oli varsin
    vakuuttavan näköinen häiskä :rotfl: .

    Kannattaa muuten katsoa Areenasta myös tämä suomalaisista
    Blenheim-lentäjistä kertova puolen tunnin ohjelma: Masiinamiehet.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Olis varmaan pitänyt heittää upseerille pieni "konsulttipalkkio", sehän on maan tapa mikä huomattiin tossa stenan ja puolustusvoimien panssarivaunuromutusjupakassa, olis varmaan niistä vaunuistakin saatu moninkertainen hinta kun olis pidetty avoin huutokauppa
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niin oli joo, ja mieleen jäi se suomen nyk.pressan vastaus et suomeen ei tarvita
    sellasta konetta. jos ois ollu kyse jostain nukeista niin ne ois varmaan puhuttukin suomeen.
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Yritin nimittäin ostaa Rissalan lentokentän edessä muistomerkkinä ollutta Mig:iä Joulukuussa. Enkä itselleni vaan museolle. Ois fiksailtu ja kiillotettu se ja laitettu pihaan muistomerkiksi.
    Ois maksettu käypä hinta ja luvattu kaikki mitä epäilivät."

    Pari kommenttia tähän:
    - vaikka sitä toista kauppaosapuolta (NL) ei enää ole, niin ilmeisesti kauppaehdot kieltävät koneiden myymisen kolmannelle osapuolelle. Museoille ja oppilaitoksille on tuota vanhaa itäkalustoa luovutettu, tietyin ehdoin.
    - ja ei se enää niin hyvässä kunnossa enää ollut; olis vaatinut kaikkien pintalevyjen kiinnitysruuvien uusimisen (ruosteessa), siiven jättöreunojen korjauksen (se jättöreunan muotoprofiili on magnesiumia ja suurimmalta osaltaan se oli syöpynyt pois n 30mm leveydeltä), teräs ja "komposiitti" pintalevyjen kunnostuksen, ja ei se pinta ole kiillotettua alumiinia, siinä oli lakkapinta alumiinin päällä joka oli 80%:sesti hilseillyt pois ja paljas pinta oli vahvasti oksidoitunut, ei olisi pelkällä kiillotuksella puhdistunut....
     
  14. BIRDFLYER

    BIRDFLYER 3rd gear

    Parempi olis kuitenkin säilyttää toi MiG21F jälkipolville, on kuitenkin aikansa huippuvehje. Mikäli tunnen ton Adventurerin niin tietää lentokoneista yhtä ja toista. Noi edellämainitut viat ja puutteet on aika peruskauraa lentopuolen osaajille. Allekirjoittaneelle ja muutamalle muulle "museokaverille" tuli vastaavat pelastusaatteet mieleen kun tuolta Flightforumin puolelta muistomerkin hävittämisestä saatiin lukea. Täältä sais ainakin ruuvinvaihto apua. Wadpoolkin pysyy lapasessa :D

    PS. Noita kauppaehtoja ei oo enää Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen noudatettu - ei oo enään sitä toista kauppakumppania. Eli noita itävehkeitä on myös museoissa sotilasalueiden ulkopuolella. Tahdosta toi on kiinni varsinkin jos ois museolle menny näytille...
     
  15. raggar

    raggar Gearhead

    Vajaa kymmenen vuotta sitten karstulalainen metallifirma lahjoitti "hyväntahdon eleenä" Migin ilmailumuseolle. Oli metallipajalla pihalla koristeena tolpan nokassa.
    Oli kuulemma kaksi vaihtoehtoa, joko lahjoitatte tai se haetaan pois.
    Semmosen selityksen kuulin että suomessa ei armeijan ulkopuolinen taho saa omistaa hävittäjää, poislukien museot.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No eipähän tarvitse enää pähkäillä millä metodeilla homma olisi tehty.
    Aina on ennen metallit työkaluille ja niitä käyttäville miehille antautuneet.
    Kiilto palautunut pintaan ja rikkinäinen vehje saatu toimimaan joten se nyt oli pienin huolenaihe :)
    Nythän olisi ollut sama olisiko kyseessä vapaudenpatsaan figuuri vai lentokoneen. Eli ei mistään varsinaisesta ilmailulaitteen kunnostuksesta ei ole kysymys. Kunhan vaan näyttää hyvälle, säilyy taas muutaman kymmenen vuotta ja on turvallinen (ei tipu osia eikä rojahda kenekään päälle)
     
  17. palotila

    palotila Gearhead

    Muistanko väärin mutta oliko Keski-Suomen Ilmailumuseossa joskus Hurricane näytillä, n 20 v sitten? Viime kesänä sitä ei enää ollut. Tuli mieleen kun kävin Maltalla 2007 ja siellä oli museossa välimerestä nostettu Hurricane, oli entisöity lähes alkuperäiskuntoon.
     
  18. MercComet

    MercComet Gearhead

    ^

    Olihan siellä Hurricanekin. Parempia kuvia yksilöstä ei itseltä löytynyt ja tämä on reilut 30v. sitten:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. palotila

    palotila Gearhead

    Minne se on viety sieltä?
     
  20. MercComet

    MercComet Gearhead

    On näköjään sotalintu ollut jossain vaiheessa ainakin On the road. Wikipediasta lainattuna:

    "Hawker Hurricane (Suomen ilmavoimien tunnus HC-452) on ainoa Suomessa säilynyt Hurricane. Kyseinen kone kiersi näyttelyissä vuonna 2004 Suomen Ilmailumuseossa ja kesällä 2005 Kaakkois-Suomen ilmailumuseossa"

    Minne lie potkurinsa sitten suunnannut? :D

    Edit: Komee vehjes sota-ajan maalit vielä pinnassa. Näköjään suunnannut mm. Helsingin keskustaan (2007): http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_1295/
     

Kerro tästä muillekin!