Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Pierre Clostermann kuvasi kirjassaan ”Suuri Sirkus” kuinka hankala on Tempestin syöksykierteen oikaisu.
    Hän oli vielä Tempestiin kokemattomana saanut sen syöksykierteeseen ja ei suostunut siitä oikenemaan.
    Clostermann päätti hylätä koneen ja hypätä.No,Tempestin retuuttaminen oli niin rankkaa,että ei päässyt vöistä irti vaan kieppui rungon molemmin puolin.
    Pierre pääsi takasin ohjaamoon ja puikkoihin kiinni.Tempest oikesi kierteestä uuden yrityksen jälkeen.
    Ilman kuomua uskoisin,koska oli varmaan hädän hetkellä sen jo pois laukaissut.
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    He 111 Romanian kilvissä

    [​IMG]
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joskus lukenut, notta alhainen öljynpaine oli enemmän tai vähemmän DB605:n tyyppivika. Eikä varmasti auttanut se, että sodan loppupuoliskolla voiteluaineet ei välttämättä olleet enää laadukkaimmasta päästä.

    -JJ-
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Juu,ja kapea teline Mersun heikko kohta tämän lisäksi,vaikka ei isäni sitä koskaan ole moittinut........
    Äijälle nimittäin kävi Utissa tai Luonetjärvellä siten,että Mersun moottorin lämmöt rupes olemaan tapissa rullatessa radan päähän.
    Hän sitten päätti kiirehtiä ja avaten kaasua jotta DB 605 ei pahemmin pääsis keittämään.
    Reilussa vauhdissa sitten radan päässä käännöstä tehdessä,ryskis ja toinen teline taittui alle,Mersu siiven varaan.
    Oli aika lähellä että olis joutunut korvaamaan Mersun,sillä se meni romuksi.
    Kai se sitten tavan mukaan painettiin villaisella.On se mahtanut ottaa nuoren hävittäjäpilotin itsetunnolle.
     
  5. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Eipä tuntunut kovin hääppöinen kone olevan tuo Mersu. Suomalaiset osasivat onneksi hyvällä taidolla ottaa parhaat ominaisuudet tuosta koneesta. Olispa ollu sama määrä Mustangeja.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Luftwaffe oli jo polvillaan kun Mustang ilmestyi areenalle.Tekijämiehen käsissä Mersu oli pätevä laite aivan sodan lopulle asti.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä se Mersu ihan varteenotettava vastustaja oli Mustangille sodan loppuun asti...
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eipä ne Stangit löylyttäneet kuin joukolla ja enimmäkseen niitä koneita jotka olivat raskaammin panssaroitu ja aseistettu pommareiden pudottamista varten ja siten menettäneet suuren osa ilmataisteluominaisuuksistaan. Mersusta oli myös vaikea kaivaa esiin kaikki ominasuudet mitä niissä oli. Stangi, Jugi, spit, hurri ja 190 olivat tässä suhteessa helpompia.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Maailmanpalon loppuvaiheessa mersujen suorituskykyä Saksan taivaalla heikensi myös pilottien kokemattomuus - niidenkin kulutus kun oli kovaa, ja uusia oli otettava mitä saatiin. Parempia koneita oli olemassa, mutta mersun ylivoimainen vahvuus oli siinä, että tuotanto oli saatu hiottua tehokkaaksi, ja uutta saatiin linjoilta ulos vähemmillä miestyötunneilla enemmän, kuin muita.
     
    max tykkää tästä.
  10. max

    max Double Gearhead

    Sodan lopulla Saksan lentokonevarikot olivat täynnä uutta A1 luokan kalustoa.
    Kuskit saivat hakea mieleisensä lentolaitteen,ja niistä ei enää edes pidetty kirjaa vaan sanottiin:Ottakaa mitä huvittaa.

    Ongelma oli se että ei ollut enää pensaa eikä päteviä kuskeja.Tässä valossa Mustangien oli helppo roiskia alas nuoria poikia joilla oli Mersusta kokemusta vaan muutama tunti,puhumattakaan minkäänlaisesta taistelukokemuksesta.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Jossain saksalaisen hävittä-Ässän muistelmissaan oli myös seuraavanlaista.
    Aivan sodan lopussa kun tuli nuoria märkäkorvia laivueeseen,niin komentaja keksi niille aivan jotain muuta puuhaa kuin Mersulla taisteleminen.
    Komentaja oli käskenyt niiden haravoida pihaa.Nulikat eivät ymmärtäneet lainkaan komentajaa.Eivät tajunneet että hän halusi säästää niiden hengen varmalta kuolemalta kun elämä oli vasta alussa.
    Myös vanhemmille konkareille annettiin ymmärtää että ei ole pakko nousta ilmaan tappaakseen itsensä.
     
    ari vw tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kova kundi. tuossa ei vaan mainittu että bader oli gallandilta pyytänyt toista jalkaa ja galland pyysi göringiltä, mikä suostui.
     
  14. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Se puujalkahan pudotettiin laskuvarjolla vankileirille
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Juuri näin - osaavissa käsissä Mersu oli sodan lopullakin vielä vaarallinen vastus. Toki on sanottava, että olihan moni loppusodan variantti enemmän tai vähemmän "paikkoversio", ja toisten (pilottien) mielestäkin F-sarjanen oli ns. ultimaattinen Mersu ja G-sarjasta eteenpäin kone oli alisuunniteltu, eikä uudet variantit enää tuoneet sitä performance-boostia, mitä odotettiin kieli pitkällä rintamalla.

    Focke-Wulf Fw190D-9 tai Ta152 olisi ollut ihan hyvä korvaaja Mersulle loppusodassa, niitä ei vain tullut putken päästä riittäviä määriä.

    -JJ-
     
    max tykkää tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jalattomuudesta oli etuakin, kun G-voimat ei vieneet verta päästä jalkoihin, niin vintti oli vähemmän aikaa pimeänä. :D
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Baderille pudotettiin molemmat jalat yhteisellä sopimuksella,että ei saa ampua saapuvaa konetta.
    Bader oli brittien sisukkuuden esikuva,mutta ei mikään ässä.
    Luftwaffesta löytyi kymmenittäin pätevämpiä kuskeja sodan kuluessa eteenpäin.
     
  18. Larry

    Larry Double Gearhead

  19. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Himmel, sukeltakaa!!
     

Kerro tästä muillekin!