Vastaus on varsin yksinkertainen. Me:n telinekonstruktio on helpottanut siiven kantavien rakenteiden suunnittelua. "Siipitelineestä" on päästy lähes "runkotelineeseen". Me-109 on hieno vekotin.
Telineethän ovat Mersussa kiinni rungossa,ei siivessä. Syy tähän muistaakseni on se,että yksi suunnittelukriteereistä oli se että koneen purkaminen ja(kuljetettavuus) oli oltava helppoa ja nopeaa. Valmistaminen ehkä myös nopeampaa.Korjatkaa jos asia ei ole aivan näin. Noloa että em. videon Mersussa joudutaan kieltämään faktoja ja nöyristelemään suvakkeja ja kommunisteja,ja svastika on sivuvakaajassa kuohittu.
Tuo purettavuus oli hyvä pointti! Ja hakaristin poistaminen hölmöä. Meillä muuten taidettiin osittain lentää sotalentoja saksalaisilla siirtotunnuksilla, aina kun ei ollut aikaa maalaushommiin vasta maahan saatujen koneiden kanssa. Hyvä niin. Ja sitten lennettiin myös yhteisoperaatiota, ainakin hävittäjä-ässämme Kyösti Karhila pääsi saattamaan kesällä -44 Gefechtsverband Kuhlmeyn Ju-87:a.
...wikipediaa... "As with the earlier Bf 108, the new design was based on Messerschmitt's "lightweight construction" principle, which aimed to minimise the number of separate parts in the aircraft. Examples of this could be found in the use of two large, complex brackets which were fitted to the firewall. These brackets incorporated the lower engine mounts and landing gear pivot point into one unit. A large forging attached to the firewall housed the main spar pick-up points, and carried most of the wing loads. Contemporary design practice was usually to have these main load-bearing structures mounted on different parts of the airframe, with the loads being distributed through the structure via a series of strong-points. By concentrating the loads in the firewall, the structure of the Bf 109 could be made relatively light and uncomplicated. An advantage of this design was that the main landing gear, which retracted through an 85-degree angle, was attached to the fuselage, making it possible to completely remove the wings for servicing without additional equipment to support the fuselage. It also allowed simplification of the wing structure, since it did not have to bear the loads imposed during takeoff or landing. The one major drawback of this landing gear arrangement was its narrow wheel track, making the aircraft unstable while on the ground. To increase stability, the legs were splayed outward somewhat, creating another problem in that the loads imposed during takeoff and landing were transferred up through the legs at an angle." Ja edesauttaa se massan keskittäminen myös ohjausherkkyyttä miten kone pyörii akselinsa ympäri, pienempi inertia
Kaikenlainen opiskelu ollut mulle aina totaalista tervanjuontia on se sit ollut koulussa tai työmaailmassa. 50-luvulla Mersun tyyppikurssi kesti lentäjille käsittääkseni viikon verran. Missähän pitäis ilmoittautua,jotta vois opiskella sellaista aihetta,nimittäin Mersua joka aidosti kiinnostaisi teknillisestä näkökulmasta?
Ilmavoimien kiltaliiton julkaisussa "Pilven veikko" on joskus mainoksia järjestettävistä tyyppikursseista. Ja jos en väärin muista niin Mersun kurssikin on järjestetty joskus lähiaikoina. Kuten kaikkien muidenkin ilmavoimien vanhojen konetyyppien kursseja....
^Juu, on niitä kaikenlaisia kursseja ainakin Tikkakosken museolla järjestetty, myös Messerschmittin. Entisöity MT-507 käynnissä. Konehan on em ilmailumuseossa ja tämä kuva on kaiketi otettu lentonäytöksen kalustoesittelyssä. Mutta mikähän vuosi mahtaa olla kyseessä, sillä ihan hetkeen Mersua ei kai ole räjäytetty tulille? Taitaa vieläpä olla ainoa havainto omalla kohdalla kuvasta jossa kyseinen peli on eläköityään käynnissä.
Taustalla näkyvästä kalustosta päätellen, Jyry Sisu ja ehkä Vanaja paloauto tms...varmaankin jostain 70-luvulta. Armeijan kalusto ja lentokentän paloautot tunnetusti pitkään käytössä, se saattaa siirtää aikaa hieman myöhemmäksi...ehkä 80-luvun alusta ?
Rafalen kyydissä -vähän matkaa https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/84b813e0-d973-4fc0-8322-ad982c078f0f
Olen saattanut näilläkin palstoilla kommentoida; Kuopiossa olen isän kanssa ollut -70 luvun alussa pikkupoikana näkemässä Mersun käyttöä. Muistikuvani mukaan vanhan lentoaseman takana olleen hallin edessä. Liekö sama kone... Ikuinen mielikuva jäänyt mieleen. Huh. AHi
Auttaa, auttaa. Joidenkin lähteiden mukaan mm. Johnnie Johnson lensi Normandian maihinnousun aikaa Spitfire Mk IX:llä, josta oli uloimmat .303 konekiväärit poistettu; tämä nimenomaan helpottamaan ilmataistelussa Focke-Wulfeja vastaan. -JJ-
Johnnie Johnson kirjoitti kirjan”Väistä sininen parvi” ja on hyvä sotaa käsittelevä kirja.Tiedä onko sit enää mitenkään saatavilla suomenkielisenä versiona.Oli mulla aikanaan hallussa mutta meni eteenpäin.Vois kyllä mieluusti lukea uudestaan näin lomautettuna.
Mulla on semmonen kutina että sun vanhoja ilmasotaa käsitteleviä kirjoja päätyi mutkan kautta mulle, Johnnie Johnsonin kirja löytyy hyllystä... En siitä luovu koska en ole sitä itsekään lukenut vielä, mutta joutaa kyllä lainaan.
Juu näin on. Jätin osan itselle. Eli ne mitä ei löydy Bowtielta, löytyy multa, joutaa kyllä lainaan kun mä olen jo ahminu noi kaikki jo ennen myymistä
"Väistä sininen parvi", voisitko katsoa mikä on teoksen nimi englanniksi? Yleensä löytyy ekoilta sivulta. En yhtäkkiä löytänyt googlella mitään.
Tästä ei voi tietää onko se oikeasti lentänyt tai liitänyt mutta Neuvostoliitossa suunniteltiin sodan aikana vehjettä jolla saataisiin ilmateitse täydennystä " to the battlefield". https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_A-40
Painopiste ainakin kohtuullisen edessä. Taitaa olla johtoreunan etupuolella. Varmaan pakko, jotta ei laskussa olisi aina nokillaan? Vaikka telaketjut saisi vapautettua, eivät kai aivan herkästi rullaa? Jonkinnäköiset ohjainpinnatkin näyttäisi olevan. Tällaisia ei olekaan kuin puna-armeijalla, tuolla maailman suurimmalla rauhanliikkeellä. Gott Sei Dank!