Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja miten sinne saa heitettyä molotovin cocktailin?
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  3. TM:n 50 vuotta sitten sarjan jutussa Draken esittely.
    [​IMG]

    Jutun pari kuvaa:

    [​IMG]
    Drakenin leikkauspiirroksesta havaitaan kaksoisdeltasiiven edut: rakenteesta muodostuu kevyt ja sisemmässä kolmiossa on hyvää tilaa varusteille – ulkosiipi on tyhjä. Avon-moottori varusteineen muodostaa melkoisen risukasan, mutta ilmanotto saadaan siiven tyvistä edullisesti voimalaitteelle. Piirros: SAAB-Liljemalm/TM O. Lindfors.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. max

    max Gearhead

    Ei ihan aukea mulle mitä tässä tarkoitetaan ”starttipaino sileänä”.
    Delta tai kaksoisdelta käsitykseni mukaan on aina ”sileä” eli ei laippoja tai solaksia(flap/slat).
    Vai tarkoitetaanko ilman ulkoisia aseita?
     
  5. Larry

    Larry Gearhead

    [​IMG]
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Siinähän se on selitetty ; "starttiPAINO sileänä".... eli viittaa ulkoisiin kuormiin.
    Muoks:
    Alkoi epäilyttämään nuo painot, ei se silitysrauta kuitenkaan saa ilmaan yli 4,5 tonnin kuormaa?
    Wikitietoa:
    Tyhjäpaino: 7 400 kg,Lentopaino: 12 270 kg,Suurin lentoonlähtöpaino: 12 400 kg.:confused::eek:
     
    Muokattu: 27.5.2020
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Taidetta koteihin. Click ja näkyy täysikokoisena.

    [​IMG]
     
    Seevu, rane58, maverick999 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. max

    max Gearhead

    Pirun hyvä piirros.Ja sitä kai se onkin,sillä piti oikein tarkemmin zoomata kuvaa onko asian laita näin.
    Pari asiaa pisti silmään.Pakosarjan päällä on näköjään pelti joka estää hämärässä sen näkymisen viholliselle(pakolieskat).
    Näyttäs vähän siltä,että tuo on kuvattu myöhäiseksi malliksi (G10/K4) yms. kun katsoo runkoaseiden takaa muotopeltiä ja kyhmyt puuttuvat.
    Lisäksi sivuvakaaja taitaa olla myöhempää korkeaa mallia vaikka ei kokonaan kuvassa näykään.
    Silti on ”kassakaappi kuomu” eikä ”Erla/Galland kuomua”?
     
    rane58 ja WBBC tykkäävät tästä.
  9. WBBC

    WBBC Gearhead

    Max mainitsi kuomuista. Taisi olla niin, että kaikki valmistuneet kuomut käytettiin, vaikka sitten uudemmassakin versiossa.
     
    dart -66 ja max tykkäävät tästä.
  10. max

    max Gearhead

    Sanokaas nyt tietäjät mulle onko tämä yllä oleva kuva Mersusta digipiirros vai aito asia?
    Rupee nimittäin vanhat silmäni tekemään temppujaan,mutta löytyi silti Länsi-Saksan lippu sivuvakaajasta eikä hakaristiä.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Rote Sieben, D-FWME, G-4 alatyyppi, valokuva ja Saksan lippu on
     
  12. max

    max Gearhead

    Kiitos että tuli selvyys tähänkin.
    Ihmettelinkin miksi runkoaseet eivät pilkistä koloistaan ja lippu on väärä.
    Hienossa kunnossa vaikka ei voi noin kuohittuna enää kurssia itään suunnatakaan.
     
  13. Yksi päivä ihastelin, että ryssällä on hieno sininen väritys Sukhoi Su-35:ssä:

    [​IMG]
    Tollanen jännä vaalea sininen.

    Advanced Flanker schemes (2010s-Current)
    The multi-role Su-30SM and Su-35S are the most advanced variants of the Flanker currently in service with the VVS, offering true multi-role capability. Although both sport the traditional Flanker scheme, this has also been slightly modified to what is now the standard scheme on all Flankers, including Su-27SMs. Like the earlier Su-27SM scheme, there is much greater contrast between the Light Blue and the Light Gray compared to the early Flanker scheme. Furthermore, the two blues are noticeably cooler than their predecessors. They are also closer to their US Aggressor equivalents, particularly the Light Blue which is very similar to FS 35450 (Air Superiority Blue) while the Medium Blue resembles FS 35190. Aside from Flankers, this scheme is also found on the new Yak-130 trainer and can therefore be considered the "standard" blue three-tone of VVS aircraft at the end of the decade.

    The Su-30 and Su-35 also introduced a simple but attractive new scheme that is often referred to as the "Eggplant" scheme, consisting of a new Dark Eggplant Gray which is a dark gray with a purple-ish tint. Undersides retain the base Light Blue color with a noticeable exception: naval Su-30s have undersides that sport a the full three-tone camouflage pattern, an oddity that is not seen in any other Eggplant scheme aircraft. This is not seen on VVS Su-30s, whose undersides are of a single color.

    Another unique characteristic of Su-30/35 aircraft is the preference for Radome Light Gray radomes and dielectric panels. Although all Flankers have been seen with gray radomes, this has typically been the least common color, whereas it has now become the dominant one in both the three-tone and eggplant schemes. A large number of aircraft, however, do retain white radomes with green being virtually non-existent.

    Paint Guide: Note that AKAN has recently introduced a new set with a different colors for naval Su-30SMs from 2019 as well as Su-35s built in the KnAAZ plant from 2019 with the new colors being (from lightest to darkest), 73190, 73192, 73191.

    Flanker Light Blue / Light Gray / Medium Blue (3): Both AKAN and Mr. Paint have dedicated matches for the new Flanker scheme. AKAN's offering comes in set No. 46332, which is sometimes labeled as just for newer Su-27SMs while other boxes also show it as suitable for Su-30/35s and Yak-130 trainers. Unfortunately, AKAN's appear too light: they are lighter in the bottle than their (excellent) original Flanker scheme paints, when the opposite should be the case. As such, the Mr. Paint offerings are probably better as they appear darker and deeper.
    Dark Eggplant Gray: The newest of major Russian colors has thankfully received considerable attention with AK Real Color and Hataka also offering its versions. This is a relatively easy color to get right and there appears to be a lighter version used on many helicopters whic
     
    Muokattu: 31.5.2020
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Olen jotenkin aina kuvitellut, että tuo pakoputkien päällä oleva pelti pitää Mersuissa pakokaasut poissa ahtimen ilmanotosta. Päättelin siksi näin, koska toisella puolella ei Mersuissa ole tuo pelti noin vahvasti pakoputkien päälle taitettu.

    Yövehkeissä kai oli useammin vähän järeemmät flame dampperit?

    Jos olen kuvitelmissani ollut väärässä, niin saa korjata :)

    -JJ-
     
  15. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Veikkaan että ei ole liitänyt kovin hyvin. Lienee enemmän tai vähemmän pudonnut. Vastus tuossa täytyy olla vähintään 10 ellei 20 kertaa sen aikaisen lentokoneen verran ja tosiaan painopiste todella edessä. Ilmanvastus koostuu muodosta johtuvasta ”loisvastuksesta/parasite drag” sekä nostovoimasta johtuvasta ”indusoidusta vastuksesta/induced drag”. Tankin muoto ja edessä oleva painopiste tarkoittaa että korkeusvakaajan/peräsimen pitää tuottaa todella paljon tasapainottavaa ”downforcea” ja siivet toimivat todennäköisesti lähellä sakkauskohtauskulmaa. Toisaalta edempi painopiste vakauttaa menoa (vrt tikan heitto oikein tai väärinpäin). Joka tapauksessa en olisi halunnut olla puikoissa!
     
  16. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Nerokas suunnittelu (paitsi maaoperoinnin epävakauden mielessä). Eli saatiin simppelimpi ja kevyempi rakenne sekä massajakauma pienemmäksi.
    Inertialla on suuri vaikutus liikehtimiskykyyn, käytännössä tässä tapauksessa kallistuskulman muutoskykyyn (”roll-rate”). Jopa siiven tekemä nostovoima aiheuttaa liikehtimisen hitautta. Käytännössä kun siipien pitää kannatella koneen paino (ja peräsimen downforce), niin mitä suurempi nostovoima siiviltä kysytään (vedettäessä sauvasta), sitä huonompi ”roll-rate”. Eli kaarron (yli 1G kuormituksen) ollessa päällä on hitaampi vaihtaa suuntaa kun suorasta vaakalennosta. Kuulemma ainakin P51-pilotit kevittivätkin konetta kaarroon lähtiessä työntämällä sauvasta (esim siipien ei tarvi 0G:ssä kannatella koneen painoa, vaan voidaan ajatella että kone kallistuu suoraan painopisteensä ympäri).
     
  17. IL:n Korean sotajutussa on mitä suuremmissa määrin otsikkoon sopiva kuva:

    [​IMG]
    Neljä F4U-hävittäjää palaa lentotukialukselle syyskuussa 1951. [EPA/AOP]
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. max

    max Gearhead

    P-51 Mustang,vai olikos se jo uudestaan nimetty F-51 Mustangiksi oli myös edelleen käytössä Korean sodassa.
    Mustang sai turpiinsa Koreassa.Mäntämoottori hävittäjien aika oli ohi.
     
  19. Näin se oli..

    Tuon kuvan Vought F4U Corsair otettin käyttöön toisessa maailmansodassa myös. Oli merivoimien kone.

    [​IMG]
    Siinä oli hieno moottori. 18 pyttynen Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp -tähtimoottori.

    [​IMG]
     
    maverick999 tykkää tästä.
  20. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!