Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Potkurivirta vaikuttaa kyllä, enimmäkseen maassa lähtökiidossa kun potkurin työntövoimaa tarvitaan paljon. (-> juuri tästä syystä esim kannuspyörälukko). Mitä kovempi ilmanopeus, suhteessa sitä heikompi potkurivirta (ja porkurin työntövoima, sen takia koneella on joku max cruise nopeus kun tarpeeksi suurella ilmanopeudella potkurin pienenevä ”ruuvin nousu” ei enää kykene kiihdyttämään konetta, vaan ainoastaan pitämään sen vakionopeudella ilmanvastuksen takia). Sivuperäsin muuttuu ilmanopeuden kasvaessa tehokkaammaksi.

    Joo sivuperäsimen pinta-ala ja sen etäisyys painopisteestä vaikuttaa totta kai myös (tuuliviiri-efekti) etenkin suhteessa potkurin epäsymmetriseen työntövoimaan (alaspäin liikkuva lapa työntää enemmän konetta eteenpäin kuin ylöspäin liikkuva lapa aiheuttaen yaw-momenttia!) ja ww2 hävittäjissä on potkurin väännöllä ja epäsymmetrisellä työntövoimalla (voi esim googlata ”P-factor”) suuri merkitys. Kuten sanottu, ei se peräsinrakenne ihan kaikkea kerro. Brewsterilläkin taisi tahalliset kierteet olla kielletty, mutta JOS kone joutuu kierteeseen, se saattaa sieltä oieta hyvinkin riippuen painopisteen paikasta, kohtauskulman suuruudesta jne. Ei ole helppoja juttuja.

    Nuo kannuspyöräkoneet on jänniä nousta muutenkin, kun alkuun potkuri osoittaa yläviistoon ja lyödään työntövoimaa päälle, niin moottorit jotka yleisesti länsimaisissa koneissa pyörii myötäpäivään (itäkoneet vastapäivään) aiheuttavat sen P-factorin takia voimakkaan vasemmalle kääntävän yaw-momentin. Tarvii siis painaa oikeaa jalkaa ja paljon(!) tämän kompensoimiseksi (ja kannuspyörälukko auttaa myös mekaanisesti). Tätä tehostaa se, että potkurivirta pyörii ruuvin lailla runkoa kiertäen kohti sivuperäsintä ja painaa vasempaa pintaa enemmän kuin oikeaa. Sitten kun nopeutta kertyy niin paljon, että korkeusvakaaja alkaa kantaa, kannus nostetaan/nousee ja koneen runko menee vaakatasoon. No jokainen joka on rälläkkää käännellyt kädessään tietää mitä hyrrävoima tekee. Eli kun myötäpäivään pyörivä potkuri pudotetaan yläviistosta vaakaan, se tekee lisää yaw-momenttia vasemmalle, eli taas tarvitaan oikeaa jalkaa, mutta vaakatasoon päästyään P-factor deletoituu pois. Sitten kun nokkaa nostetaan nousuasentoon, alkaa keula taas kammeta P-factorin takia vasemmalle ja tarvitaan oikeaa jalkaa (ei ihan yhtä paljoa enää kun kiidon alussa)
     
    Muokattu: 27.7.2020
    Dataviilaaja ja max tykkäävät tästä.
  2. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Onkos Esan Fouga Porissa vai onko se joku toinen? Esahan taisi vaikuttaa Turun Amk:ssa. Oli tosin jo eläkkeellä kun itse siellä olin. Olen häneen törmännyt vain Turun lentokerhossa joskus.
     
  3. max

    max Gearhead

    Vähän googlasin tuota Lohtajan onnettomuutta josta aiemmin mainitsin niin kone oli FM-41 ja tammikuussa -85 sattui.
    Kuski kuoli ja tähystäjä loukkaantui.
    Sen muistan kun katselimme Fougien varsin matalalla tapahtuvaa rehvakasta koukkimista,ja totesimme ettei nyt vaan tapahtuisi mitään ikävää.....
     
    Muokattu: 26.7.2020
  4. En tiedä, missä Esa sitä konetta piti. Oripäässä se asui ja eikös siellä ole joku lentokenttäkin?

    Esa oli helppo harhauttaa puhumaan lentokoneista. Siinä saattoi mennä oppitunti Fouga Magiterista puhuessa..
     
    maverick999 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Juu Oripäässä on aktiivinen harrastekenttä. Ehkäpä se on siellä sitten ja Porissa eri yksilö.
    Olikos se niin että ”Jaaha, lennetääs taas vähän” ;)
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead


    Ai kutistunut... katohan peiliin
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  7. Enemmänkin:

    Hei, me lennetään!
     
    maverick999 tykkää tästä.
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Perillä, kiitokset tässä vaiheessa.
     
  9. max

    max Gearhead

    Ollos hyvä.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Wikkipediasta, ainoan ja oikean tiedon tarjoajasta löytyi tälläinen piirros
    " Adolf Gallandin Messerschmitt Bf 109 E-4 kesällä 1940 ".

    [​IMG]
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Joskus asiat menee kummallisesti. Oskar-Heinz (Heinrich) "Pritzl" Bär
    pudotti sodassa 220 vihollisen lentokonetta, selviytyi hengissä ja menetti henkensä pienlentokoneturmassa 1957.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Bär

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!