Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Asiaa sivuten, viikonloppuna olis tuolla Jämillä kaikennäköistä lentolaitetta näytillä: http://www.jamiflyin.com/
    Vakaasti harkiten olen huomenna menossa tuonne.. ;)
    Harrasteajoneuvoilla saapuville erillinen pysäköinti ja huojennuksia lipun hinnoissa! Hieno juttu! Itse tosin joudun parkkeeraamaan taviskansan tavoin jonnekin kilometrin päähän pellolle kovaan hintaan..? :lol:
     
  2. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Saateri, kuin olisi lähempänä niin...... :p
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Asiaa sivuuten. Pukinmäessä missä asun ja faija asui sodan aikana oi täällä vahva it patteristo. Luonnollista koska tämä on korkealla ja Malmin lentokentän vieressä. Täällä käyville olen näyttänyt paikkoja ja vielä jlljlla olevia sokkeleita. Malmia yritettiin pammittaa paljon, huonolla menestyksellä. Faija oli kavereineen kattelemassa touhua ja oli kerran lentänyt ojaan misä sille jäi arvet loppuiäksi kun etuhampaat tuli alahuulesta läpi. Niiden lempipuuhaa oli kerätä palopommien osia. Paloi hyvin uunissa. Kerran kun täällä oli ammuttu yks alas pieni lentäjä tuli laskuvarjolla ihan tähän viereen. Se räiski pistoolillaan ja viimeisen skoden ampui päähänsä. Faija ja kaveritekana paikalla. Faija kertoi että se oli hirvän pieni, tumma, vinosilmäinen ja paksunahkainen. Juttuja riittäis ja todisteita niistä.
    Rane58 on täällä yks muistomerkki. Se on tällä samalla korkeudella kehä ykköstä itään Kivikossa lentokentän itäpuolella.
     
  4. stroker56

    stroker56 Gearhead

    ^ Vuokissa Skattan kärjessä on vieläkin betoni jalustat ja "tallit jäljellä.
    Pistivät kunnon notskit että saisivat Pjotorit pudottamaan lastin "landelle"ja Stadi säästyis.
     
  5. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Pitäisköhän tulla jokupäivä katselee.... :wink:
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tekun kivijalassa sirpaleitten jälkiä, lönkan kulmalla. Koettivat pommittaa satamaa...

    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... UXJqad_x3n

    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... B6qIQyXHYQ

    ^-Tuon kuvan vasemmanpuoleinen talo tuhoutui ja rakennettiin uudelleen.
    Olin 1975-77 duunissa tossa talossa, yläkerroksista hyvät näkymät Wärtsilän telakalle. Seurattiin kuin Finnjet valmistui..

    Tossa lisää lönkan tuhoista..

    http://www.google.fi/search?q=pommitus+ ... 33&bih=397
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Alla mielenkiintoinen selostus eräästä maailmanennätyksestä koneiden alasampumisesta.



    Viestejä vihollisesta

    Kello 9.30 alkoi tulla ensimmäisiä tietoja viholliskoneista. Partiot läksivät liikkeelle, mutta näkyväisyys oli kurja, ja vain sattuman varassa oli niiden löytäminen.

    Matkallaan Lappeenrannasta Uttiin sai luutnantti Sovelius viestin, joka ilmoitti viholliskoneiden tulevan Haminasta pohjoiseen 3000 metrin korkeudessa. Hän nousi vastaan ja tapasikin 8 DB-3 konetta melkein rintamassa. Yhden niistä hän ampui alas; loput jatkoivat matkaansa pohjoiseen.

    Lentueen ohjaajat söivät Utissa aamiaisensa kaikessa rauhassa, vaikka tietenkin täysissä lentovarusteissa. Odotimme kuitenkin jatkuvasti tietoja pohjoisesta, ja minäkin puolestani puin laskuvarjon ylleni sekä määräsin mekaanikot käynnistämään konettani.

    Kello 11.50 alkoi tullakin viestejä Savon radan varrelta, missä seitsenkoneinen muodostelma oli matkalla etelään. Toinen ja kolmas partio riensivät koneisiin, käynnistivät moottorit ja avasivat radionsa.

    Olin ensimmäisenä valmiina ja seurasin radiolla vihollismuodostelman kulkua. Partioni käskettiin ilmaan, mutta siipikoneeni ei näyttänyt saavan tarpeeksi kierroksia moottoriinsa. Näin ollen nousin yksinäni parhaalla nousukulmalla pohjoiseen. Huomattuaan minun lähteneen yksinään, työnsi kolmaskin partio kaasun auki ja nousi taivaalle tullakseen avukseni, mutta minä olin ehtinyt jo hyvän matkaa heidän edelleen. Pilvet olivat jo Utin päältä häipyneet, ja silmiini kimalsi auringonpaisteessa komealta näyttävän pommituskonerivin vaaleat vatsapuolet. Laskin niitä olevan seitsemän kappaletta. Vasemmalla lensi kolmen koneen kiila, ja siitä oikealle oli neljä melkein rivissä. Ne olivat korkeintaan koneenmitan päässä toisistaan.

    40 sekuntia/pudotus
    Kaarsin oikean kautta etelään ja jatkoin nousua. Tällöin olin hetken aikaa etuampujain tulisektoreissa, mutta he eivät nähtävästi auringon vuoksi minua huomanneet. Kun pääsin pommituskoneiden korkeudelle, olin jo 500 metriä niiden takana.

    Täydellä kaasulla ryhdyin takaa-ajoon ja valitsin uhrikseni vasemman siipikoneen, joskin kolmas vasemmalta oli taimmaisena ja sen taka-ampujan tuli tuntui vaaralliselta. Ollessani 300 metrin päässä rävähti koneeni epämiellyttävästi - olin ilmeisesti ajanut vihollisen luotisuihkuun.

    Sarvannon alas ampuma venäläinen SB-pommikone.

    Aloin ammunnan noin 20 metrin etäisyydeltä lyhyellä sarjalla vasemman koneen runkoon. Valojuovat näyttivät osuvan maaliinsa, ja tein samalla lailla hiljaiseksi äsken mainitun vaarallisen koneen taemman kk.ampujan. Vielä tarkka tähtäys samojen koneiden oikeanpuoleisiin moottoreihin, mahdollisimman lyhyet painallukset liipaisimeen, ja molemmat viholliskoneet olivat palaen matkalla sinne, minne pitikin.

    Taisin jo välillä hurrata ja heitin Fokkerini muodostelman oikealle reunalle. Siellä sain samalla tyylillä yhden koneen moottorit savuamaan. Kävin seuraavien kimppuun aivan läheltä, ja koneet olivat tulessa sitä mukaa kuin olin saanut niihin kaksi tai kolme aivan lyhyttä sarjaa. Oikealla näkyi aikaisemmin savunnut ja muodostelmasta eronnut kone jo syöksyvän roihuten maata kohti.

    Nyt olin ottanut päämääräkseni joka ainoan tuhoamisen. Toiset kääntyivät kuin kirjanlehdet palaen pois muodostelmasta, toiset tekivät uljaan pystykäännöksen ohjaajan kouristuksen vetäminä. Sameuskerroksen läpi kuultava punainen tammikuun aurinko paistoi koko ajan minua vastaan, milloin eivät palavien koneiden mustat savupatsaat sitä varjostaneet.

    Viimeistä edellinen kone oli huomattavasti sitkeähenkisempi kuin edelliset. Siipikiväärini olivat nähtävästi jo tällöin tyhjentyneet. Syttyihän sentään sekin, niin että sain jo käydä viimeisen kimppuun. Sen taka-ampuja oli jo aikoja sitten hiljentynyt, ja painuin ihan lähelle. Tähtäsin moottoriin ja vedin liipaisimesta.

    Armonaikaa viimeiselle

    Kiväärit olivat hiljaa!

    Tein latausotteet ja yritin uudestaan, mutta tuloksetta. Patruunani olivat loppuneet, eikä auttanut muu kuin palata takaisin.

    Ilmassa leijaili vielä savupatsaita, ja maassa näkyi palavia koneita. Tarkastelin omaa konettani ja sen mittareita. Elintärkeissä osissa en mitään vikaa havainnut, mutta tasot tuntuivat jossakin määrin muistuttavan sveitsiläistä juustoa. Valmistauduin laskemaan kentälle ja totesin, että laskusiivekepumppu oli epäkunnossa. Siitä huolimatta lasku onnistui, enkä ollut vielä kunnolla päässyt koneesta alas, kun jo mekaanikot tarttuivat minuun heittääkseen sitten minut hurraten ilmaan. Varmasti loisti silloin omakin naamani tyytyväisyydestä. Osumat koneeseeni laskettiin, ja niitä oli 23, joista muutamat hyvinkin lähellä ohjaamoa.

    Koko lento oli kestänyt noin 25 minuuttia, itse taistelu vain 4-5 minuuttia, jona aikana olin ampunut alas 6 vihollisen konetta. Taistelun olivat nähneet, paitsi maassa olijat, myös luutnantti Sovelius ja ylikersantti Ikonen, jotka taempana lentäen yrittivät päästä leikkiin mukaan. Jossakin rannikolla he saivatkin kiinni viimeisen DB:n, jonka luutnantti Sovelius sitten Suursaaren edustalla tuhosi.
    [/code]
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Suomalaisia sankareita! [​IMG]
     
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pellolle piti Camaro 29v. parkkeerata lauantaina,liikenteen ohjaaja ei ollut kuullutkaan harrasteparkista,tungoksesta se ei johtunut museo/harrasteparkissa 12 autoa,eli lähes tyhjä.Itse tapahtuma oli näkemisen arvoinen.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Rane58 koska vaan. Mutta varaa siihen aikaa.. Sitähän meillä 58 rammoilla on. Tai voit sä käväistä täällä vain kahvilla niin näytän sen ryssän laskeutumis ja itsaripaikan ja yhden patterin jäännökset.
    Strouker kaks vailla noi Skatan mestat on tuttuja. Pikku repeli asu 60 luvulla Vuosaaressa ja kaikki me nasset leikittiin noissa paikoissa ennen kaatopaikkaa, telakkaa/satamaa ja mogadishu aveneuta.

    Toi Hesan ilmapuolustus menee aika tarkalleen nykyistä kehä ykköstä pitkin. Se oli tehty pääosin Hesan entisiin maapuolustus rinkiin mitä punaiset käytti kun Marski marssi Stadiin. Se juontaa Tsaarin ajoille missä käytettiin kiinalaisia orjia sitä tekemään. Tää historia tuli tutuksi armeijassa Isosaaressa vuonna 76 kun kaivettiin poteroita ja löytyi luita. Yks vääpeli kertoi että ne on kiinalaisten pakkotyövankien tai teloitettujen punaisten kun Isosaari oli vapaussodan jälkeen vankileirinä. Tuntui vähän orvolta kaivaa kenttälapiolla joukkohautaa. Ne eivät olleet ihmisen luita. Vääpeli oli perehtynyt Helsingin puolusstukseen ja Isosaari oli osa sitä. Mreltä uhka oli aikoinaan suurempi, mutta myös maalle tehtiin puolustusrengas ja siitä siis viime rähinän aikaan tehtiin IT puolustus. niitä on paljon kehä ykkösen laidoilla jäljellä.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kotopuolessa pirkanmaan/satakunnan rajalla on yks korkee kuusiaita pellolla johon on jääny aukko. harva tietää että sen teki itäystävän hävittäjälentäjä joka teki pakkolaskun ja osui silloin matalaan aitaan. meni läheiseen latoon ja ampui ittensä kun nehän oli peloteltu että suomalaiset on raakalaisia. taitaa nää monet suomalaisten rintamamiesten muka tekemät raakuudet olla vaan politrukkien sepittämiä propagandatarinoita että punasotilaat ei olisi antautuneet heti tsuhnan nähdessään.

    taitolentäjä heiskala ammuttiin ylöjärven yllä alas sillä aikaa kun sen vaimo ja lapset oli mun äiten kotona kaffeella/korvikkeella. ukki kun oli lentokonetehtaalla suomenlinnassa jo ollu.

    kuunteliko porukka kun raadiosuomessa tuli ilmailu-ilta hanssinjukka pääaiheena. ihan hyvä muuten mut siinä se yks kahjo soitti ja sanoi olleensa sähkötöitä tekemässä hanssinjukkaan. teppojsuonperäähän tämä ylisti. isäukko tiesi kertoa että sellanen puhe kiersi että jos tämä "myssy" ei ois sitä ampunu niin joku muu sitten. offtopicia mut siinä oli tympeä sävy toimittajalla sen jälkeen kun yks soittaja sanoi että nimenomaan ne jotka ENTISÖI sen dc2:n ansaitsee kiitoksen. kun siinä oli hehkutettu näitä upseereja esim suonperä jotka vetää entisöintiprojekteja, ei sen puoleen varmaan se koordinointikin on tärkeää :odroll:
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  13. ari2004

    ari2004 Gearhead

  14. mie

    mie Gearhead

    Modattu/pilattu.

    Jäähdyttimet siirretty (myös mahan alta), Merlinistä yli 3000hp, siivet pätkitty, ohjaamo jostain formulasta ei tuo Mustang P-51 ole...enää.
     
  15. Harald

    Harald 1st gear

    Tämä on kans ihmeellisiä asioita.Aikoinaan pienenä poikana löydettiin papan vanha sotilaskivääri.Oli jumakaut puukolla tehtyjä lovia perä täys.Siihen aikaan ei tiedetty mitä ne oli.Armeijan jälkeen mulle kerrottiin et pappa oli jatkosodassa tarkka-ampujana.Silloin tajusin asian oikean laidan.Kaikki kunnia veteraaneille
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tuo voi olla Allison Mustangista (P-51A) rakennettu nopeus- tai joku taitolento kone. Mustangistahan on paljon eri variaatioita Epäilen kuitenkin että kuvan kone on joku radio-ohjattava pienoismalli tms.
     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  18. MercComet

    MercComet Gearhead

  19. JKF

    JKF Gearhead

    Kyllä se kuvan kone on oikea.
    http://www2.leewardairranch.com/racing/ ... host-specs
    Tosiaan aika paljon muokattu versio.

    Mielenkiintoinen toteutus ollut tuossa jäähdytyksessä kun ne scoopit on poistettu
    http://www2.leewardairranch.com/racing/ ... -made-reno
    edit: linkkiä muokattu
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei ollut Merlinillä eikä Allisonilla vaan Packardin moottorilla.
    :-?
     

Kerro tästä muillekin!