source mopar BB keinuista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mopperi1970, 3.4.2014.

  1. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Mistä noista nyt tietää onko vipusuhde 1.5 vai 1.6 kun ei lue mitään ja pitäs uudet samanlaiset osata tilata?
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos on vielä/saat paikalleen ne vanhat, niin mittaa nokan noston avulla. Säädä välys nollaan ja vertaa nokan ilmoitettuihin nostoihin milläkin vipusuhteella. Jos hydraulinostin, sit on vähän kinkkisempi. Mutta voit esim. yhdestä vanhasta hydraulisesta nostajastakin jos löydät jostain, tehdä toimenpidettä varten "kovan".
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikö sit pysty ihan mittaamalla päätteleen mitkä kyseessä? Työntötangon keskipisteestä mitta akselin keskipisteeseen ja rullan keskipisteestä akselin keskipisteeseen niin siinähän on tarvittavavt mitat?
     
  4. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Niimpä vois mittailla...oisko jollain sit heittää jotain mittoja?
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Otat keinuvivusta mitat. Mitan työntötangon paininkohdasta vivunkeskiakseliin, ja mitan venttiilinpaininkohdasta vivunkeskiakseliin. Jaat venttiilin puolen mitan työntötangon puolen mitalla niin saat vipusuhteen.

    http://performancetrends.com/Definition ... io-Lrg.gif
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tulipahan vaan mieleen, kun tallikaveri rakentaa stroukkeria sourcen kansilla ja höpisi että sourcen omat vipat ei olis hyvät, vaan joutuu ostaa jotkuu muut kalliimmat. Jokin syyhän sullakin on miks ne pitää vaihtaa, hajonnu kenties..?
    Tuolla 440 rakentelu aiheessa on varmaankin sulle kaikkea hyvää höpinää.
     
  7. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear


    1.5 olivat...pari lukitusmutteria oli löystyny ja joku oli tunkenu yhen väärän tönärin tuohon. Vois harkita kyllä muitakin vippoja.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla petti noista joskus ne neulalaakerit... Muutaman tonnin koneremontti tuli sen takia vrt. jos olis ostanu suoraan paremmat joitain satasia kalliimmalla. Ne on niitä oppirahoja..
     
  9. ds340

    ds340 Gearhead

    Sama, onneksi ei mitään irto-osia vielä kerinnyt mennä koneeseen. Samoin oli kulunut rullan kiinniketapin poteroita soikeaksi. Noita "ehjiä" ja uusiakin on hyllyssä, mutta en enää omaan koneeseen laita ikinä.
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikös nuo pitäs kestää jos on kohtuu mieto nokka eikä hirveesti jousipaineita.
     
  11. ds340

    ds340 Gearhead

    Nokka oli MP purple 284 .484" nostolla + siihen kuuluvat Cranen single jouset. En pidä tuota vielä "ralli"nokkana. Samalla setupilla toimii vanhat Cranen Cold vipat vuodesta toiseen.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kai nois on tosiaan jotain menestystarinoitakin olemassa, mut jo pelkkä noiden osien tutkiminen aiheuttaa vilunväristyksiä. En edes harkitsis muuta kun miedon hydynokan kanssa. Ylipäätään ite käyttäisin aina laadukkaita teräskeinuja jos vaan mahdollista, etenkin vähän rajumpien nokkien kanssa. Tai sit jotain todella laadukkaita (=kalliita) alsakeinuja. Ei kannata lainkaan ylenkatsoa vanhoja säädettäviä rullattomiakaan vippoja, sellaset laittaisin 100 kertaa mieluummin kun sorsan rullat.
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Aamerikan palstalta luettuna, noissa voi olla säätöpultin reikä/kierteet vinossa joilloin ei pysy lukitusmuterit kiinni.
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Surkeet vipat nuo, niinku nyt halppis alumiinivipat aina on. En laittais minkäänlaiseen koneeseen.
     
  15. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Mulla on just toi nokka...taidan laittaa cranen kultaset iteki...yllättäen partsilta lopussa.. :mad:
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tein ite just sen mokan et laitoin miedon mekaanisen laahurinokan + jousien jälkeen nuo sorsavipat mekaanisen rullanokan ja jousten kanssa koneeseen, ja ei ihme että pamahti paskaks. Omaa tymhyyttä joskus aikoinaan se oli, ei käy sen kieltäminen :D

    Sit vaihoin Cranen kultaset.. Ne kesti reilu 3 vuotta street/strip repimistä kun sit lopulta niiden tarina päätty siihen et yks katkes tyhjäkäynnillä; onneks ei siel maalis ku 200 vauhtia ja 7000rpm jenkaa niin säästyttiin kokonaan muilta tuhoilta.

    Seuraavaks kun laitan wedgen johonkin autoon, jos ei kokoonpano nykyisestä merkittävästi muutu, niin kokeilen compin teräsrollereita.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kompin teräsrullat on hyvä valinta. En tie onko nykyään niissä jo pronssipuslat akselia vasten, mut ovat nuo ilmankin toimineet. Alsaosilla, on ne veivejä, retainereita tms jotka joutuvat kovalle rasitukselle tuntuu olevan oma "life spaninsa". Tollasessa street/strip käytössä reilu 200 lbs seeti ja 6-700 tyäspainetta toi kolmisen vuotta on itellekin tuttua, ja sit on syytä uusii koko setti ku eka katkee.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Niissä uusissa mustissa compin teräsrullissa on pronssipuslat, ja noita voi huoletta käyttää myös mekaanisen rollerin kanssa. Vanhoja metallin värisiä versioita ei oo suositeltavaa käyttää yli 500lbs jousipaineilla.
     

Kerro tästä muillekin!