Speedwaymotors johtosarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja troublechild, 24.2.2013.

  1. troublechild

    troublechild Gearhead

    http://www.speedwaymotors.com/Speedway- ... 42872.html
    Eli tommonen on nyt asennettu. Hyvä sarja päästä eroon vittuilevista sähköongelmista. Johtojen pituudet riitti hyvin rodin kanssa, ehkä ne riittää ihan ok midsize jenkin narutukseen, muttei todennäköisesti fullsizeen. Silloin on syytä ostaa kutisteletkua ja tinata sopivasti johtoa väliin, merkinnät on niin hyvät että ne kannattaa säilyttää perille asti. Alla on lueteltuna mitä voisin antaa vinkiksi jos päädyt ko.sarjaan. Kuvaus kamoista on ihan hyvä, mutta pistän tuohon alle vielä varmuuden vuoksi kaikki mitä tarvitaan perussähköihin (katsastusvaatimus) ja joita ei sarjasta löydy, puuttuvat on kuitenkin helppo kytkeä sitten kun tietää tapauskohtaisesti mille ei piuhoja sarjassa ollu (esim.mahd.vaihdelaatikon sähköt jne.).
    Yleistä:
    -Jos asianmukaisesti tehdään niin aikaa on syytä varata 2 viikon illat ja 2 viikonloppua
    -Pura KAIKKI vanhat sähköjohdot pois sekaamasta=et tarvitse niitä ja tarkoitushan oli että sähköt uusitaan kokonaisuudessaan. Säästä vanhasta kuitenkin kaikki kytkimet ja merkkivalot
    -Sarja on GM, eli nakkaa wanha laturi ulkoisella säätimellä mäkeen ja satsaa uuteen (ellei entisöintiprojekti,ulkoista jännitesäädintä varten lisäys kytkentään), hintaa uudella laturilla on noin 100-140E (Skinnars Verkstad löytyy sopiva US vimpaimeen kuin vimpaimeen)
    -Sarja ei sisällä päävirtakaapeleita akulta solenoidille, ei myöskään päämaadoituskaapelia
    -Ei akunkenkiä
    -Ei kaikkia kytkimiä mukana (kts. tuotekuvaus) mm.jarruvalo, lämppäri, pissapoika ja tuulilasinpyyhkijöiden kytkimet puuttuu. Jos täysin "puhdas pöytä" niinkuin mulla, niin ostin tarvittavat puuttuvat tuolta: http://www.vekoy.com/ ja tuota V-sarjaa http://www.vekoy.com/index.php?cPath=63_205_2765 .Avautuvia koskettimia saa samasta paikasta jos tarvetta jarruvalokytkimelle
    -Ei varoitus/merkkivaloja, itse ostin ne niin ikään tuolta: http://www.vekoy.com/ ja tyyppiä tuo: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=68_102_613
    -Jos auton kori on lasikuituitua niin varsinkin silloin kannattaa laittaa maadoitusrima sopivaan paikkaan (esim. vaikka sulakerasian alle). Tämä ei ole huono ajatus vaikka kori olisikin made in metallic, maadoitusvikoja ei silloinkaan "takuulla" tule=liitokset sisällä ja suojassa sateelta+korin poisnosto mahdollisimman helppoa kun sitoo johtosarjan koriin eikä maadoitusjohtimia ole kuin 1kpl. Piuhaa menee helvetin monta metriä enemmän mutta silti kannatan ajatusta éttä teet sen noin.
    -Pissapojalle ei ole sarjassa omaa syöttöä, mutta voit käyttää sopivaa ylijäävistä syötöistä (esim.CB Radio) siihen tarkoitukseen.
    -Maadoitusjohtimia on hyvin rajallinen määrä, eli osta 1,5mm2 mustaa johtoa tarpeen mukaan
    -Öljynpaineen varoitusvalolle ei ole johtoa valmiina, jos haluat sen käyttöön niin voit vetää johdon alkuperäiseltä öljynpaineanturilta varoitusvalon miinus napaan ja laittaa valolle syötön virtalukon acc navalta.
    -Laturin varoitusvalolle ei ole johtimia valmiina. Koska tähän sarjaan ei ole "oikeata" piirikaaviota olemassakaan, niin en päässyt perille miten tuo latauspiiri on tässä sarjassa = en saanut varoitusvaloa toimimaan oikein ja hylkäsin koko ajatuksen tuosta varoitusvalosta.
    Asennuksen valmistelu:
    -Mieti sulakerasian paikka, kannattaa sijoittaa se lähelle rattiputkea koska johtoa "liittimet kiinni alkuperäiseen" -liitokseen on johtosarajassa vain 50cm. Jos auto on Mopar tai Ford niin homma ei ole missään tapauksessa hävitty, tuohon liittimeen voi vaihtaa järjestyksen niinkuin haluaa mutta tarvitset autosi piirikaavion vastaavuuksien selvittämiseksi
    -Mieti läpivientilaipan paikka.Samassa laipassa olisi hyvä olla ainakin 5 läpivientiä, teollisuussähköissä käytettävä multilaippa on hyvä
    Asennus:
    -Lähde asentamaan päävirtakaapeleista, eli akulta solenoidille min. 16mm2 kaapeli jne. (ei mukana sarjassa), maadoitus akulta runkoon väh.16mm2 kaapeli (ei mukana sarjassa) jne. Suunnittele kaapelointireitit niin , että johtosarja on kiinni pelkästään korissa.
    -Pura johtosarja piiri kerrallaan kattoen, että joka johto mikä on nimettynä ohjeessa on mukana ja vedä ne suoriksi kaapelinipuiksi tallin lattialle.
    -Niputa ja merkkaa piirit vaikka maalarinteipillä (Circuit branch 1 jne.)
    -Niputa kaikki ne johtimet mitä et tule käyttämään tässä vaiheessa (esim.electric fan, third brake light jne.) omaksi nipukseen.
    -Jos päädyit maadoitusrimaan niin maadoita se runkoon 10mm2 kaapelilla (ei mukana sarjassa). Laita suojarasvaa kaapelikenkään runkoliitoksessa!
    -Laita johtosarja kiinni lyhentämättömänä sen kummemmin miettimättä kaapelointireittejä. Tällä varmistetaan että se toimii niinkuin pitääkin ja mahdolliset valmistusvirheet on vielä helppo todeta/korjata. Omassa sarjassa oli headlight switch connector kytkentä täysin sekaisin, piirit 11A ja 11B merkitty ristiin (11A oli oikeasti 11Bja 11B oli 11A), hämäävästi myös vilkuilta merkkilampuille tulevat johdot oli eri merkitty merkinnöillä vrt.ohje. Viat helposti kuitenkin pääteltävissä, eli ei syytä huoleen. Nämä johtosarjat kai teetetään kiinassa(?) niin ÄLÄ JÄTÄ TÄTÄ VAIHETTA VÄLIIN!
    -Tuumaa hetki. Tarkista ettei mikään johto ole kiinni pakosarjassa/hihnoissa/flektissä
    -Auto käyntiin ja testaa että pelaako kaikki
    Jos kaikki oli koekäytössä ok:
    -Suunnittele kaapelointireitit
    -Hylkää ajatus avokaapeloinnista ja käytä sopivan kokoista asennusletkua tapauskohtaisesti johdinmäärän mukaan. Vinkkinä että kuituinen vetovaijeri on paras.
    -Kaikki sulakerasialta lähtevät johtimet vedetään läpiviennistä läpi niin, että sulakerasialle jää vain sopivasti löysää, eli kojeen päästä lyhennellään johtimet ja näin eliminoidaan "harakanpesien" syntyminen sulakerasian ympäristöön
    -Suojarasvaa joka ainoaan liittimillä tehtyyn liitokseen
    -Kun johdinnippujen reitit on näkyvissä niin laita sopivia kiinnikkeitä esim.2 komponenttiliimalla liimattavia tai 6mm reikään tökättäviä nippusidekiinnikkeitä, sopivin välimatkoin pitkin KORIA.
    Eipä siinä sitten muuta kummallista, senkun sitoo kaapeliniput kiinnikkeisiin niin se oli siinä. Kannustan kaikkia tekemään ko. homman vaikkei autosähköistä olekkaan kovin paljoa aikaisempaa kokemusta. Tosin ihan ensimmäiseksi hommaksi tuo voi olla aika raju, mutta ainakin jos siinä on joku kokeneempi käytettävissä keltä saa konsulttiapua tarvittaessa, niin ei muutakun antaa palaa vaan!
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Hyvä opastus vaikka vähän mainoshenkinen olikin :) Itse laittelen just vastaavalla sarjalla omaan rotteloon sähköjä. Tohon latauksen markkivalon kytkentäänkin löytyy ratkaisu googlettamalla ellei muuten tajua miten se tehdään (kuten itse). GM:n rattiputki valmiilla liittimillä, virtalukoilla ym. helpottaa myös kummasti asentamista.
     
  3. troublechild

    troublechild Gearhead

    Palasin aiheeseen latausvalo, tempasin laturin pöydälle ja piippailin koskettimet. Mulla on laturi "liian" nuorta sukupolvea, eikä latauspiiri maata lepotilassa. Eli tollasella laturilla se on keskusyksikkö kun sytyttää latausvalon = omassa tapauksessa lampun saa heittää olan yli
     

Kerro tästä muillekin!