SPET 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 14.11.2012.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Siis tri Niemi valitsi radan ennen lähtöä reaktion mukaan ja sitten kävikin toteen että se rata on ihan paska ja tilanne oli sellainen että molemmat olivat jo burnismontussa mutta ei burnanneet!!Mutta tällä vittuakaan merkitystä kun paikka oli päätetty reaktioajan perusteella!!Eli ei sääntökirjan mukaan vain kilpailijoiden mukaan!!Eli otti säännöt mukaan minkä mukaan Tri Niemi sai vaihtaa kaistan!!
     
  2. KJG

    KJG 3rd gear

    VAU!!

    Spetti-porukan niin paljon kehuttua hyvää yhteishenkeä???
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kaksi eri asiaa.

    1) Kummallako on ratavalinta
    2) Milloin saa vielä radan vaihtaa

    Silloin kun herrasmiessopimusta tehtiin suulliesti vuosia sitten jossain varikolla, ei varmaan ollut puhetta ollenkaan siitä, saako rataa vaihtaa vielä ennen burnista. Varma en tietenkään voi olla, eikä tuskin kukaan muukaan, kun siittä on oikeesti vuosia jo. Jos se jolla ratavalinta on, vaatii radanvaihtoa ennen burnista, niin sehän pitää sääntökirjan mukaan tehdä.

    Tilannehan oli Alastarossa semmoinen, että rataa prepattiin edellisen parin jälkeen, eikä radan vaihdosta aiheutunut kisalle sekunninkaan viivästystä. Preppauksen aikana me arvioitiin rata uudelleen ja vaihdettiin se. Sen verranhan siitä koitui meille ja Peltosen Jykän tiimille haittaa, et jouduttiin työntään autoja parikymmentä metriä edes takasin. Jos sä et Supo tästä tykkää, niin ei voi mitään.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ja tottakai me rataa vaihtaessa tiedetiin, että vasen rata huonompi, minkä takia sä luulet, että vaihdettiin rataa? Tai minkä takia muissa ryhmissä vaihdetaan rataa viime tingassa? Varmaan sen takia, että se jolla radanvalintaoikeus on, pääsee sille radalle jonka katsoo paremmaksi.
     
  5. supo

    supo Double Gearhead

    Mikko,niin kun sovittiin!
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Joskua alastarolla nitrolähdössä tuli radanrasvaus ja sittenhän seuraavaa paria vekslattiin, kun vaihtoivatkin rataa. Tiedä kirjoittelivatko sitten jälkeen täällä tai muualla :odroll:
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Ei tässä olisikaan mitään mutta kun tulikin tilanne missä kaveri pelaakin kaksilla säännöillä!!
     
  8. STW2

    STW2 1st gear

    1) ei ole kuin yhdet säännöt ja ne on sääntökirjassa vaikka kuinka olisi "maailman paras ryhmä" ja "maailman paras henki ryhmässä"
    2) Ei kannata puristaa liikaa ratista ainakaan kotona tai varikolla, lineup jonossa, voi mennä paska housuun tai saada sydänlaakin.
    3) Kannattaa tulla ajamaan ryhmää jossa on lyhyt pro kuusi, siellä vaihdetaan rataa jos halutaan ja keskitytään ajamaan kilpaa eikä itkemiseen palstoilla tai varikkobussin kulmilla. (lisämausteena näissä pro kuusen ryhmissä näkee onko kuskilla reaktiot kohdallaan ja mikä on auton rollout. siellä ei 3-4satkun nukkumisella viivalla pärjää vaikka ois re parempi rata). Piste.


    Rane
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Unohtakaa ne herrasmiessäännöt, sellasiin tarvittais herrasmiehiä. Jos tollanen on joskus sovittu, niin kuinkahan moni niistä sopijoista on vielä ajamassa? Ja vaikka olis sovittu mitä, niin sääntökirjaa sillä ei ohiteta. Eli jos joku vaatii ratavalintaa itselleen olemattoman sopimuksen perusteella eikä se toiselle sovi, niin kolikkoa peliin ilman mussutuksia.
     
  10. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Mistään mitään tiiä, mut onko tämmönen kolikon heittäminen mistään kotoisin.
    Tasatilanteessa otettais vaan huomioon miten on ajanut aiemmin.
    Hassua jos toinen rata on selkeesti huonompi rasvattu ja liukas ja kaikkee muutakin, niin eikö sillä radalla kuuluisi saada jotain tasoitusta.
    No hankalaks menee tietenkin, kun nytkin välillä tökkii.
    Herrasmiehiä ei ole seikka on saletti, tai ehkä englannissa voi olla joku king.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Höpsismi näyttää tien! Asioilla on puolensa ja puolensa, sääntöjen tekijät ovat ilmeisen kansainvälisesti nähneet braketissa ja useimmissa muissakin ryhmissä ton kolikonheiton oikeudenmukaisimmaksi ja vähiten jälkipuheita herättäväksi tavaksi. Itsekin olen sen kannalla väähintäänkin niin kauan kun hilavitkuttimet, delay boxit, automaattiset solenoidi shifterit, throttlet, ovat autoissa sallittuja. "Paremmuuden" vertaaminen sellaisten välillä jolla toisella moiset on, toisella ei on vähintäänkin kyseenalaista.
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Käsittääkseni tuo herrasmies sääntö oli, että lajittelun nopeampi saa ekalla kieroksella valita radan? Vai oliko. Ja nyt ilmeisesti närästää, kun ratavalinnan jälkeen on vielä radalle mentäessä vaihdettu rataa? Ratavalinta on ratavalinta, en nyt tässä mitään kaksia sääntöjä näe.
    Tai jos lauantai ehtoosti jo hönössä valitaan rata, eikä se enää su aamusti miellytä, niin ei saa enää vaihtaako?
     
  13. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Yhtään kisaa en ole ajanut, ainakaan vielä, mutta ei minun mielestä enää lineupista lähdön jälkeen vekslata yhtään mitään. SEN pitäisi olla kielletty sääntökirjassa. Se kenellä ratavalinta on lähtee lineupista ensin, ei tarttee edes kertoa etukäteen kumman radan ottaa jos ei halua, ajaa valitemalleen ja sillä selvä.


    Ratavalinta sääntökirjan mukaan.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Käytännössähän lajittelussa ajetaaan joka toinen lähtö toista, ja joka toinen toista rataa. Ja line uppiinhan mennään jo rinnakkain, et on käytännön kannalta ihan hyvä pudotuskisassa selvittää jo ennen line uppia toi kumpaa rataa suhaa ni menee vähän loogisemmin liikehdintä ja kenties aikaakin säästyy. Olettaisin et kuuluttajatkin saavat tiedon ykkös- ja kakkosradalle saapuvista tossa line upista radalle lähtövaiheessa?
    Tavallaan toki ymmärrän et jos on valtaisa menestyksen halu ja mahdollisuus siihen vaikuttaa, et sit suorittaa vaikkapa tollasen ratavaihdon omaks edukseen. Mut sääntökirjassa ei kai moista oo kun jossain pro ryhmissä. Tarkistin, SPS OL ja Comp rata valitaan ajan perusteella. ilmeisesti nopeempi valitsee, mut edellisen kierroksenko, ja compissa absoluuuttisesti vaiko indeksiin nähden?

    Mitä säännöt itseasiassa sanoo tosta kolikkoratavalinnasta, ei kai se sitä tarkota että kumpi voittaa kolikonheiton voi valita radan? Mun mielestä se pitäs mennä niin et yhelle kruuna, toiselle klaava, ja se kumpi sattuu tulemaan on ennalta määrätysti vaikkapa oikee rata. Säännöissä ei tuotakaan tarkemmin määritellä.
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Ollut tähän asti että joka kierroksella parempi reaktio on saanut valita radan.Kyseisessä lähdössä olivat burnismontussa kun tuli pikku radan puhdistus ja siinä vielä vaihto.Niemen kanssa radan valinta on tapahtunut juuri ennen lähtöä jos heillä valinta,muiden kanssa onnistuu heti kun vastustaja on varmistunut seuraavalle kierrokselle!!
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Streetissähän toi on pelannu ihan ongelmitta niin että jatkoon päässeet seuraavan rundin vastakkain ajavat kuskithan on yleensä heti edelliseltä kierrokselta jatkoon päästyään sopineet varikolla keskenään kumpi tulee sit ajamaan oikealla ja kumpi vasemmalla radalla sillä periaatteella että edellisllä kierroksella nopeemman ajan ajanu saa halutessaan valita radan.
    Ja tapahtu mitä tapahtu niin siitä varikolla tehdystä sopimuksesta on sit pidetty kiinni niin ettei siellä lineupissa oo tarvinnu enää veivailla mitään.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Muuten toi kolikonheitto löytyy myös FIA säännöistä ja toteutuu mikäli ratavalintaan vaikuttava aika on parin molemmilla kuljettajilla täsmälleen sama.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Compissa ratavalinta on indeksiin nähden nopeammalla SPS, OL, Street ja FIA ryhmät ekalla rundilla lajittelun mukaan nopeammalla ja siitä eteenpäin edellisen kierroksen nopeammalla ja tasatilanteessa lantinheitto, jonka voittaja saa valita radan. Kerran on Alastarossa jouduttu pro modissa kolikon heittoon, kun parin molemmilla kuskeilla oli tuhannesosan tarkuudella sama aika edelliseltä kierrokselta.
     
  19. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Eiköhän tuossa tapauksessa menty ihan sääntökirjan mukaan, kun sitä oikein kävivät kuskit ihmettelemässä tornin juurella tai tornissa. Turha noita on itkeä jälkeenpäin. Ja meidän kannaltahan tulos oli paras mahdollinen... Kikkailija poisti itsensä kaaviosta ja me voitettiin se lähtö ja pudottiin vasta seuraavalla kierroksella.
    -Crew Chief / Hollow Heads Drag Team-

    Eiköhän jatketa ajamista ja lopetetaan kiukuttelu ja vanhojen kaivaminen...
    Ja jos tykkäätte, niin tykätkää meistä Facebookissa
    https://www.facebook.com/HollowHeadsDra ... and?ref=hl
     
  20. supo

    supo Double Gearhead

    Minun puolesta voimme jatkaa samalla herrasmies sopimuksella mutta yhden kohdalla jatkossa kolikolla.Ja sitten asiaan eli mites muilla vehkeet lyönnissä Motoparkin kisaan?Tiällä hierottu Camaroa ihan urakalla että piästäisiin tänäkin kesänä 8s.puolelle eli laitettu ihan uudet racekynttilät paikoilleen,suutinjumppoo harrastettu ja sieltä sun tiältä kiristelty paikkoja että kulkua tulisi hieman lissee!!
     

Kerro tästä muillekin!