Spet 2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja -31, 16.8.2016.

  1. -31

    -31 Gearhead

    Availlaampas keskustelua. Allekirjoittaneella on nyt pari kautta jääny ajelematta, niin kyselisin vähän kuulumisia, kun nyt ollaan kuitenkin takaisin tulossa.
    Olen ollu kuulevinani (?) huhuja jostain sääntömuutostarpeesta. Huhujahan ne tosiaan ovat, mutta aikalailla huolestuttavia. Vissiin ne muutokset sitten vaikuttais aikaikkunaan. Taasko halutaan pudottaa leikistä pois kaikki 9-11 sekunnin autot?
    Tulipa muutoksia tai ei, niin olisko aiheellista vaikkapa finaalikisoissa pitää palaverin tapaista aiheesta Spet 2017?
    Ja täälläkin voinee asiallisesti aiheesta kommentoida.

    T Pasi Korhonen
    Spet 1447
     
    Muokattu: 16.8.2016
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onpa hiljaista keskustelussa.

    Vaikka en itse vielä tiedä, että mitä ajetaan 2017 vai ajetaanko mitään, niin kysyn silti että mistä tuo aikaikkunan muutostieto on lähtöisin?
    Joka tapauksessa luulisin että PETissä se 9-11s auto kulkee ihan yhtä lujaa kuin SPETissä. Tosin vähän halvemmalla. Miksi siis huolestuttavia tietoja?
    SM-arvostahan voi myös keskustella sitten tuossa kohtaa uusiksi jos noin käy, että mitä ryhmiä siihen hyväksytään...
     
  3. -31

    -31 Gearhead

    Juu! Aihe ei kai vaan ole kiinnostava.
    Huhuista...sanotaan nyt vaikka niin, että suattohan sitä kuulla viärin varikon sateenropinassa, tai sitten ei.
     
    Jza tykkää tästä.
  4. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Toivottavasti ei tarvi sääntöjä alkaa taas Spetissä muuttamaan jonkun ehkä mukaantulevan auton vuoksi.
    Miks pitäs aikaikkunaa muuttaa,kun nykyisen alarajan 7,0 lähellekkään ei kukaan ajele.
    Toimiva nykysäännöillä ja suurin autoryhmä(pl.junnut) en käsitä miks pitäs yli 9sek autot siirtää muuhun ajelemaan nopeimpien tieltä?Ruattistako vai Englannista odottelevat autoja tulevan runsain joukoin ajamaan SM-pisteistä.

    Spet 1810
     
  5. leadsled

    leadsled Gearhead

    Ensi kaudelle olisi SPET: iin tulossa yksi Nova, jos aikaikkunaan sopii 9 sek ajat. Tai muuten joutuu keventämään aivan hirmuisesti...

    PET 1321
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Jusa,tieto on saatu ihan ylimmältä tasolta eli ei mikään huhu!Eli todennäköisesti halutaan saada luokka tehtyä omalle autolle sopivaksi kun ei rahat riitä ajaa niille jo olemassa olevassa luokassa!Sitten tuohon PET/SPET niin hieman helpompi saada yhteistyökumppaneita isoon SM-luokkaan kisassa 14-16 kuskia kuin 5-8 kuskia käsittävään cup-luokkaan!ELI EI TUHOTA SM-SARJAN ISOINTA ISOJEN AUTOJEN LUOKKAA!Terv. PS 578 PS.jos oikein käy hyvin niin Savosta tulee ensi kesänä 2017 4 kpl Spet teamia ajamaan aikaikkunaan 9.5s-8.8s!
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Elä sie supomies huuda hyvä niin kovin, kuullaan me vähemmälläkin. :) Pasihan tuossa huhuista puhui, kysyin vaan että mistä lienevät lähtöisin.

    Mitä tuohon luokkiin (siis ryhmiin) ja rahaan tulee, niin tarkoitatko että spetin aikaikkunaa pudotettaisiin nykyisestä alemmas ja ylärajaksi jäisi 9s? Tähän asti pysyin vielä kartalla, mutta eikös se sama summa ole osallistua kisaan, ajoit sitten spettiä tai teeäffää? Se on tietty eri asia jos meinaa jossain headsupissa pärjätäkin... Vaan onko jokin sääntö olemassa mikä estää vaan pudottamasta alarajaa alemmaksi ja jättää hitaamman pään ennalleen? Aika hurjia aika/loppunopeuseroja on nyttenkin set/pet ryhmässä.
     
  8. supo

    supo Double Gearhead

    On sama summa mutta kun menet kysymään sponssia niin on muuten "pieni" ero kun puhutaan cup luokasta mihin tulee epämääräinen määrä kisaajia kuin SM-luokkaan mihin tiedetään hyvissä ajoin sarjanajajat mitä esim. Spetissä ollut jo useita vuosia n.12 kuskia jotka ajaneet sarjan + sitten muut kuskit mitkä ajaneet joitain kisoja kesän aikana.Tuo aikaikkunan muutos pudottaisi hitaimmat autot pois ja ne todennäköisesti ajaisivat muualle jatkossa kisat kuin FHRA:n kisoissa.Toivotaan että johtokunta on hereillä asian kanssa ja tekee oikeat johtopäätökset asian suhteen.Edelleenkin ei tehdä muutoksia kun ei ole kuin haaveissa ne 6s ajat ja autot!:)
     
  9. -31

    -31 Gearhead

    Tosiaan tuon huhun sain korviini "ylemmältä taholta" niiku Supo mainitsee. Nyt kai säännöt on jotakuinkin kuten NHRA kirja sanoo? Nopeemmille ainakin Usa:ssa on sitten Advanced ET 7.49-6.00.
    Mutta, eiköhän koiteta pulista aiheesta lisää vaikka siellä finaaleissa.
     
  10. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Täältä ois kans tiimi tuomassa Novaa SPETtiin ens keväänä. Sitähän ei tiiä mitä aikoja sillä mennään mut kunhan eka kisassa saahaan se edes maaliviivan yli...
     
    -31 tykkää tästä.
  11. pontso

    pontso Gearhead

    nyt tää meni kyllä mielenkiintoiseksi , ei ollut mitään hajuukaan nois huhuista . joudutaan sitten vissiin harkitsemaan jotain toimenpiteitä , vaikka tää kausi on mennyt pieleen ton mun työtapaturman takii niin ehkäpä sitten joutuu harkitsemaan jotain muuta jos ei kerran täytetä aika ikkunaa kiristyksen takii . me ainakin tehtiin auto vallitsevan säännön mukaan , eikä pyydetty meille sopivaa sääntöö
     
  12. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Olis joo tarkoitus jatkaa spetissä myös ens vuonna, jos ei säännöt muutu. Jutskaillaan finaaleissa lisää aiheesta.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onhan toi ehkä joltain kannalta katsottuna hassua et on "päällekkäisiä aikaikkunoita". Supon sponssiasian vois tietty kääntää toisinkinpäin; miks noi 9-11 sekan autot ei ajais PETissä jolloin sen houkutusarvo kasvais sponssien silmissä? No, tää vaan teoreettista spekulointia, mulle nkyktilanne sopii hyvin, 9-11 sekan vehkeellä voit vapaasti valita luokan ja osallistumismaksusi.
     
  14. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei tällä kaudella ainakaan ole liian montaa alle yhdeksän sekunnin laitetta viivalla.
     
    supo tykkää tästä.
  15. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin, siis kiellettäisiin PETissä (kuten nytkin suomessa on), mutta SPETissähän ne näyttää tuollakin olevan sallittuja?
     
  17. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Rules for Super Pro ET (SPET) apply to EDRS European Drag Racing Events in Sweden

    Super Pro ET is open to full-bodied cars with working doors, Funny Cars, Altereds and Dragsters.

    Handicap racing based on a driver’s personally-chosen dial-in, which may be changed between rounds. The first car to cross the finish line without going quicker than its dial-in is the winner.
    Dial-in may be set between 6.00-8.99 seconds (1/4 mile) or 3.66-5.74 seconds (1/8 mile). ETs up to 0.5 sec. over the index (9.49 / 6.24) are acceptable for qualification, but dial-in can not be set quicker than the class index.
    Qualifying positions are measured against dial-ins. The closer to the driver’s chosen dial-in (but not any quicker), the higher the driver’s position in the qualifying list.
    Dial-in should be clearly visible on the vehicle before entering the bleach-box. If a qualification or elimination round is not completed owing to rain-out, local curfew, etc., the entire round will be cancelled from the final result.
    Type of ladder: Sportsman, all-run. Organizer can limit the size of the ladder, if needed. This should be advised in the invitation, entry form or at latest in the supplemental regulations at the track. If limited, alternates should be used for possible no-shows.
    Lane choice: Organizer´s choice. If not advised on the invitation or at latest in the supplemental regulations at the track, higher qualifier chooses lane throughout eliminations. Throttle-stops and delay boxes may be carried on vehicles, but their use is strictly prohibited in Super Pro ET.
    Important: General safety regulations for cars and drivers must comply with Sweden´s own regulations in accordance with the general rules of ET racing.
     
  18. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Tuossa ruotsin säännöt mutta toivottavasti täällä ajetaan jatkossakin suomen säännöillä kun on paljon kilpailijoitakin.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Näyttää tällä kellonlyömällä olevan sekä petissä että spetissä 14 ilmoittautunutta tiimiä. Paljon on porukkaa, oli siinä ässä edessä tai ei.

    Mut joo, en tiedä mitä sääntöjä minä luin mutta jännä, että boksit ja himmelit saa olla autossa, mutta ei saa käyttää?
    Vissiin kuolevien superryhmien autoja silmällä pitäen annettu jättää ne kiinni, mutta pirullako sitä valvot että onko boksissa sähköt vai ei? :confused:
    Paitsi jos joku tarkkasilmäinen sattuu tuijottamaan kuskin breikkinappisormea. Sekin on kyllä aika vaikeaa jos lähtee vasta kolmannelta lampulta matkaan eikä ekalta...

    Mulla olisi muuten kaupan dedenbearin CO-2 boksi (voi kellottaa lähdön joko oman tai kaverin valoista) jos joku tarvii. En ole jaksanut koskaan ruuvata kiinni, niin saan petissäkin suhaa.
     
  20. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Tarttis meillä puukottaa moottorinohjauksen koodia jos ei delay boksi saisi olla ajossa mukana. Se kun on vain yksi täppä ruutuun ja lukuarvo. :confused:
     

Kerro tästä muillekin!