Spet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopar, 14.12.2007.

  1. Mopar

    Mopar Gearhead

    Saakohan Spet tänävuonna Sm arvon, kun osallistumismaksukin nousi muiden Sm ryhmien tasolle 520€ euroon?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nous vai? Ei tollasesta tainnut mitään puhetta olla etukäteen, vai oliko? Vai onks tää nyt joku "tv-maksu"? Vai onks se se, että tää ei oo pelkästään PRO, vaan peräti SUPER PRO? Olis vihdoinkin aika FHRA:n vaikka sitten palkatun tiedottajansa välityksellä alkaa ladella näitä tietoja ja selityksiä. Etäisesti tuntuu muistuttavan jotain valtion toimia, kun saadaan pää johonkin lupaavasti auki ja joku homma nousuun, verotetaan se hengiltä ennekuin se päsee kunnolla vielä edes tolpilleen. Jos toi pitää paikkaansa, se jättää kyllä jäljen.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Siinähän se takalaatikko lehdessä on präntättynä... Oikein kahteen kertaan piti tavata, ennen kuin meni jakeluun ja kahvit väärään kurkkuun
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mistähän tämmönen huhu on peräsin? Vesa syksyllä ainakin lupaili ettei tarvis maksuja nostaa.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Väyrysen Vesa vai? Jos toi kerhotiedotteessa lukee, niin vaikuttais aika viralliselta. Nyt FHRA sitä informaatiota, ja aika pikasesti kiitos.
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Joo tuli käytyä postiluukulla myös. Heti tuli tietysti mieleen että onneksi on kuitenkin delay box kielletty että pysyy kustannukset hanskassa.

    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kaikki hitaammat kuin 10.00 sekunnin autot siirtyy Sportsman/Pro puolelle ja loput jämät ajaa alle kasin kaavion. Jos nyt kukaan enään tulee SPETiä ajaan tolla hinnalla.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän tää piti kaikilla asioita seuraavilla olla tiedossa jo viime vuonna. Johtokuntahan antoi ekaksi kaudeksi helpotuksen, jonka oli määrä jatkossa poistua ja näin siinä kävikin. Moni vaan tahtoo unohtaa asioista ne seikat, jotka eivät ole oman mielen mukaisia. SM arvo vaatii muutaman vuoden olemassa oloa ryhmälle, jotta se näyttäisi elinkelpoisuutensa. Nythän OL on näyttänyt elinkelpoisuutensa ja sai SM arvon, minkä se nykyisellään ansaitseekin.
     
  8. Takaluukussa luki näin:

    "Spet ajettiin kilpailijoiden toiveesta ensimmäisenä kautena street ryhmien edullisemmalla osallistumismaksulla, jolla pyrittiin madaltamaan osallistumiskynnystä. Kuten alunperin sovittiin, järjestely oli väliaikainen ja kaudelle 2008 spet siirtyy drag ryhmiin, jonka myötä myös osallistumismaksu kohoaa normaaliin 520 euroon."
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ny hyvä ettei sitä tässä kukaan aikasemmin maininnut. Tossahan oli taannoin täälläkin keskustelu, eikä FHRA:takaan kukaan voinut vahingossakaan sitten mainita tästä asiasta.
    Nim. melkein Spettiläinen... :poff:
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä luulen, että tota kilpailjoiden toivetta ei oltu mitenkään rajattu vain tohon ensimmäiseen kauteen. Voin toki olla väärässä. Kuten sanottu, veikkaan, että jäljet tulee näkymään.
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tosta oli puhetta silloin kun neuvottelin osallistumismaksusta, että ainakin 2007 ajettaisiin Street-ryhmien hinnalla ja katsottaisiin sitten jatkossa miten mennään. No ei paljon katsottu eikä kyselty, mulle tuli ainakin ihan puun takaa. Eikä ilmeisesti asia tullut millään tavalla kokouksissakaan esille. Hyötynä tosta on se, että saattaa vilahtaa televisiossa kun kerran 60e TV-lisäkin on hinnassa ja se että nyt pääsee 3 avustajaa sisälle kun 100e:llä pääsi 1. Se ei paljon tietysti niitä innosta, joilla ei isoa tiimiä ole tai sponsoreita jotka maksaisivat tv-näkyvyydestä.

    Perusteluja halvemmasta osallistumismaksusta, jotka eivät ole edelleenkään mihinkään kadonneet:

    -ET-ryhmien indeksit menevät kaksi sekuntia päällekkäin (SPET 7-12, SET/PET 10-20) ja tällöin jos ryhmät eivät ole samanhintaisia, kaikki 10.00 hitaammat siirtyvät 100% varmasti SET/PET puolelle. Tämä ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että SET/PET maksua pitäisi nostaa, päinvastoin siinä olisi mielestäni laskuvaraa junioreiden hintoihin. Tänä vuonna taisi olla koko SPET sarjan ajaneissa kolme alle kympin autoa, minä, Tea ja Räikkönen.

    -SPETissä oli ensimmäistä kauttaan ajavia aika paljon. En usko että kukaan tulee 260e hinnalla reenaamaan ekoja kisojaan, omaa kokemustakin on kaudelta 2006.

    -Ryhmä on ilmeisesti edelleen vain Cup-tasoinen

    -Kenelläkään SPET-kuskeilla ei liene tällä hetkellä sponsoreita jotka maksaisivat tv-näkyvyydestä

    -Ryhmän kustannukset on tarkoitus pitää kurissa, tästä hyvänä esimerkkinä syksyinen delay box/throttle stop keskustelu joka kai johti ko. laitteiden kieltoon

    Kuitenkin tarvis nyt jokasen repästä vajaa tonni lisää pelkkiin osallistumismaksuihin (6x160e = 960e) ja se on iso raha ainakin mulle. Ilman sponsseja ei olisi mitään mahdollisuutta ajaa koko sarjaa, muutenkin tota rahaa kuluu kiitettävästi kisaviikonloppuisin. Aika lailla erilaiset tunnelmat SPETin osalta kun vuosi sitten ryhmää käynnistettäessä. SPET ja 260e hinta on todennäköisesti kuolinisku päätään nostavalle ryhmälle. Olisi todella harmi kun Euroopassakin (mm. Saksa, Benelux-maat, Tanska) SPET on myös nousussa, puhumattakaan Englannin tilanteesta.

    Siksi ehdotankin:

    1) SPETin hintaa ei nosteta. Ryhmä olisi edelleen cup-arvoinen ja yhdistettäisiin kaikessa kohtelussa street-ryhmiin.

    2) Toisena vaihtoehtona ehdotan, että kaikkien drag-ryhmien osallistumismaksua pudotetaan. Viime kevään 30% korotuksen jälkeen olisi aika kohtuullista.

    3) Kolmantena vaihtoehtona ehdotan, että SPET poistetaan sääntökirjasta ja Pro ET:n aikaikkunaa muutetaan siten, että pienin mahdollinen indeksi on 8.50 sekuntia, joka on myös ns. turvakaariraja lähes kaikille autoille. Kustannukset edelleen perusteina. Pro ET:n osallistumismaksu säilyisi korkeintaan 100 eurossa ja ryhmän kohtelu rinnastetaisiin edelleen kaikessa street-ryhmiin.

    Toivon paljon kommentointia.

    Mikko Niemi
    Jyväskylä
    Super Pro ET 1984

    GSM 040 8388 996
     
  12. Tea

    Tea 1st gear

    Mietinnän paikka, ainakin mulla. Ja voin sanoo ettei näytä hyvältä.
     
  13. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Mikko! Lähetä tuo vastine tuollaisenaan johtokunnalle. (Todennäköisesti vaikutus parempi)

    veikkaa: Jari
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ihanan kallista. Mullahan on tosin autuus asua täällä pohjoisessa ja laskin että yhdellä FHRA -maksulla ajan kaikki kolme Piteån kisaa ja siihen vielä Skellefteån päälle. :eek:

    Mulla jäis ilman korotustakin FHRA:n kisat varmaan yhteen tai kahteen ja itse pidän tässä tapauksessa kiinnostavimpana vaihtoehtona joko ajamista SG:ssä tai sanan SUPER -ylivetämistä kilpailunumeron vierestä.

    Vähän kakan maku tästä jää etenkin tuon "Delay Box -kulurajoituksen" jälkeen mutta minkäs teet. Hyvä että joku taho järjestää kisoja.

    Kävin just tulostaan AKK:n lisenssimaksun, kansallinen näytti olevan saman 90 egeä kuin viime vuonna. Mitähän sähkö maksaa kehityksen alla olevalla Alastaron radalla, oisko 50 egee sopivan pyöreä summa?
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä sen nyt täältä luulis menevän perille. Putte, Luppe, Vesa tai joku muu, sanokaa suoraan jos pitää lähettää sähköpostina johonkin.

    Kaikki muut, nyt se suu sitten auki, nyt on sen aika taas. Kesällä on turha sitten narista jos ei nyt edes yritä vaikuttaa.
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ei oo tuota Takaluukkua vielä kädessä eli onko kyseessä esitys vai päätös?
    -------------------------------------------------------------------------------------
    EDIT: Lehti hyppysissä. Näyttää olevan uutinen.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä sun kannattaa lähettää ehdotuksesi osoitteella fhra@fhra.fi ja osoittaa se johtokunnalle. Ei overdriven sivuilta asiat mene johtokunnan käsittelyyn.
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Täähän on FHRA:n keskusteluplasta, joka korvaa aiemmin FHRA:n omilla sivuilla olleen foorumin? Jos ei tätä kautta mene viesti perille, niin mitä helvetin virkaa tällä on? Oon melkolailla varma, että FHRA:n johtokunna jäsenetkin tätä palstaa seuraa, tai jos ei, niin olis korkee aika alottaa. Tää on kuitenkin ainoo toimiva kommunikaatiokanava jäsenen ja FHRA:n johdon välillä. Mun mielestä ei millään kohtuudella voi olettaa, että tällä hetkellä pitkälle pelkällä harrastepohjalla toimivalla kilvanajolla monikaan venyis noihin osallistumismaksuihin. Mut sitä saa, mitä tilaa; jos ei oo niin tärkeetä, että kisassa on autoja ajamassa, ni ei kun anti palaa vaan.
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kyllä pahoin pelkään että uusia kuskeja toi ainakin karsii... Ja kyllähän tollanen liki tonnin lisä budjettiin on paljon kelle tahansa näitä ryhmiä ajavalle... Saa nähdä kauanko tämä "kyllä ne kuitenkin ajaa" politiikka jatkuu...
     
  20. panhead

    panhead 1st gear

    Ai FHRA meenaa tappaa samantien nousevan ryhmän,SPETin.Tasan varma asia ,että mä en tolla hinnalla aja missään cup-ryhmässä.Ihmeellisen salamyhkäistä meininkiä muutenkin.Oon yrittäny seurailla aika tiiviisti kuvioita,mutta missään ei ole moisesta puhuttu.Tolla päätöksellä tulee fhra:n kassaan huomattavasti vähemmän rahaa.Yli 10 sek vehkeet menee pro et ryhmään ja nopeemmat jarruttelee eliminaattorissa.Mikon heittämä idea, pro et 8,50 sek aikaikkunalla saa multa kannatusta.Mun vaihtoehdot ens kauteen on ruotsin sarjat tai pro et,mutta ei missään nimessä spet noilla hinnoilla.FHRA:n toiminnasta tosi iso miinus asian tiimoilta.Kattojärjestö ei todellakaan tee töitä lajin kehittämiseks.Jos päätös olis ollut tiedossa ennen syyskokousta,olis johtokunnassa tapahtunu muutos raskaalla kädellä.Ei kukaan vaan "muistanu" mainita vaalipuheissaan moista
     

Kerro tästä muillekin!