SPJ Keinäsen kilpa-Chrysler

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JariV, 1.11.2012.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Onko kellään tietoa mihin tuo auto meni Mannerheimintien museosta?

    Kävin siellä monta kertaa katsomassa kyseistä autoa ja tarjouduin entisöimään sen ilmaiseksi mutta tunnetusti hankala omistajar ei ollut asiasta kiinnostunut tipan vertaa. Kaunein 30-lukulainen ikinä mielestäni. Tästä on noin 10 vuotta.

    Olisiko kenelläkään kuvia ja tietoa auton myöhemmistä vaiheista?
     
  2. luppes

    luppes 1st gear

    Tietääkseni on Voikosken suunnalla.

    Mielestäni myös yksi hienoimpia klassikko kilpureita Suomessa.

    - Luppe -
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Tiedätkö Luppe onko sille tehty mitään vaiko samassa kunnossa kuin museossa ollessaan? Entä onko se vaihtanut omistajaa?
     
  4. luppes

    luppes 1st gear

    Taitaa olla samassa kuosissa, odottanee fiksausta/entisöintiä.
    On luultavasti vaihtanut omistajaa.

    - Luppe -
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitokset. Hyvä tietää että ei ole kadonnut.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Mulla on wanha walokuva/taulu jossa Chrysler taittaa mutkaan Munkkiniemi-GP:ssa. Olikos noita toinenkin vastaava? Wallenius, Wasenius, tms? Kuva joutaa kopioitavaks jos joku niin haluaa tehdä.
    [​IMG]
     
  7. merc

    merc Gearhead

    ^Muistelisin huhua kuulleeni että Hyvinkään kulmilla tuo alempi kilpuri pitäisi majaansa...
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onkos se tämä:
    http://www.moottoriurheilumuseo.fi/historiaa.htm
    Näyttäisi että tuossa B50:n kuvassa ainakin akseliväli olisi pitempi, onahn sitä toki voitu muuttaa. Onkos tuosta SPJ:n autostsa keulakuvaa jossain?

    Olen muuten aika varma että Mobilistissa oli joskus aikoinaan kuva jostain ihan Helsingin liepeiltä löytyneestä vanhasta kilpurin korista.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Noista kuvista kumpikaan ei ole tämä kyseinen auto. Omat valokuvat on hukkateillä mutta skannaan kun löydän.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onkohan kuitenkin parempi että tätä ei ole entisöity?

    Aikoinaan suomen vanhinta säilynyttä Fiattia, Rautatiemuseossa olevaa kiskoautoa yritettiin saada entisöintiin jossa kaikki VR-asennukset olisi poistettu ja auto palautettu tehdasasuun. Onneksi ei toteutunut.

    Hyvä se silti on jos näiden perään koitetaan vähän katsoa, etteivät päädy asiattomiin käsiin tai pihasäilytykseen.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Tässä:

    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/1 ... media=4413

    Alkaa varsinaisesti kohdasta 08:18. Auto kilpailunumerolla 19. Museossa sen kunto oli niin hyvä, että ei se ensi alkuun muuta tarvitsisi kuin moottorin kunnostuksen ja voimansiirron ja jarrujen tarkastukset ja kulutusosien vaihdon. Itse kyllä ensitsoisin sen tarkkaan 1930-luvun asuunsa jos se mun autoni olisi.
     
  12. bdr529

    bdr529 1st gear

    Eli tämä (konepellin sivuista päätellen):

    [​IMG]
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Näyttäisi samalta autolta. Varma en ole, mutta voisi kuvitella tuon kuvan olevan samaisesta autosta. Pääväri on sellainen likaisen-valkoisen-keltainen ja tummat alueet rusehtavan-punaista. Vaikea kuvata tarkkaan, noita värejä ei löydy varmaankaan mistään värikartoista.

    Toivottavasti palaa julkisuuteen joskus. Helvetti kun olis polte päästä kattelemaan tota kun en vaan pysty unohtamaan sitä. Kauniimpaa 30-lukulaista en tiedä.
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kieltämättä hieno. Yritin laskea pakoputkia, kasikos siellä?

    Olikos tuo takavuosina Svartvikin (Pakulan) automuseossakin?
     
  15. bdr529

    bdr529 1st gear

    Mitenkäs tuo: http://www.fordhouse.org/speedster/

    (veekasissa oli tuosta juttu joitain aikoja sitten)

    Ja alkuperäisellä keulalla tuon näköinen:

    [​IMG]
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Heikki, Anja Pakula omisti sen. Hän oli tämä vaikea omistajatar. Auto oli Chryslerin suoralla kasilla joka oli viritetty Ruotsissa. Siinä mainostettiin olevan 170 hp.

    Ei nappaa ollenkaan mun silmään toi Ford. Kovasti tehty työtä sen eteen mutta mun mielestä se vaan on ruma. Oon nähny tosta kuvia jossain aikaisemmin.
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos taas kaunista Foorttia etsisin niin soittaisin Roger Ritzow:lle. Se Ford on helvetin hieno.
     
  18. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Juurikin tuo, Multa on näköjään tämä aihe jäänyt kokonaan huomaamatta, mutta voin vähän valaista Syslerin nykyvaiheita.

    Auto majailee siis nykyään Voikosken suunnalla, ja viimeksi eilen sitä tuli työnneltyä lähiaikoina valmistuvan yksityisen automuseon tiloissa.
    Kunto on edelleen sama kuin viimeisessä kisassa 50-luvun alussa (jolloin kone räjähti), ja ainakin omasta mielestäni on erittäin hienoa, ettei JariV tai kukaan muukaan ole päässyt pilaamaan historiallisesti autenttista ulkoasua liiallisella entisöinnillä! :eek: Taannoin jopa eräs pitkän linjan harrastaja patisti minua vakuuttelemaan nykyiselle omistajalle, että nykyinen patinoitunut olemus on huomattavasti arvokkaampi kuin "turhaan" kunnostettu kuori...
    Sen verran olen Chryslerin tulevaisuudesta haastellut omistajan kanssa, että kunhan moottori saadaan kunnostettua, niin autolla on tarkoitus päästä ajamaan ihan tosissaan! Ja kun katsoo miehen pokaalien täyttämää Historic Race -palkintovitriiniä, niin arvelisin omistajan todellakin ymmärtävän auton nykyarvon!
    Niin, eikä ko. auto ole ainut S.P.J. Keinäsen ohjastama Eltsu-kilpuri, jota tulee välillä siirreltyä pois tieltä... :wink:
     
  19. Ranex

    Ranex 3rd gear

    vahvistammatoman huhun mukaan Lieksaan, jonnekkiin peräkylälle ois muinoin tullut joku SPJ vanha kilpuri, veljekset oli sen etelästä ostaneet, välit menneet poikki ja autolle kaivettu monttu.Auton pitäisi kuulema olla viellä siellä montussa. Kun kyselin kertojalta tarkempia kordinaatteja, ei muistanut enää tarkkaa paikkaa. Oli samaisesta talosta ollu katsomassa jotain uudempaa siis 50 lukusta euro(itä)kulkinetta.Itse kuulin tämän jutun ekan kerran joskus 35v sitten ja samainen henkilö kertoi saman tarinan viitisen vuotta sitten. Tiiä häntä onko asiassa siten mitään perää.
    Vois olla viimeiset ajat käydä tuota kertojaa jututtamassa uudelleen.
    Onkos kukaan listannu noita Keinäsen kilpa-ajokkeja?
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Hienoa Kasi-Pasi että kerroit tuon. Odotan innolla että pääsen näkemään sen liikkumassa omin voimin sitten kun sen aika on.
     

Kerro tästä muillekin!