Sportside aluslasku vaihtoehdot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Bätmobiili, 7.2.2010.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Meni tuolla rengas puolella jo ehkä liikaa tänne kuuluvaksi.

    Löytyiskö keneltäkään kokemusta miedoista alaslaskemisista niin että auto säilyy helposti liikennöitävänä, mutta kuiteskin urheilullista ilmettä pitäis saada aikaan?

    Onko oikotie onneen hommata eteen 2" laskevat jouset ja taakse 3" laskevat jouset?
    Saako tällä jo näkyvää muutosta aikaan? Perus käyttiksistä pitäis kuitenkin erottua...

    Vai onko suoraan parempi laittaa eteen sekä 2" lasku jouset ja 2" spindelit ja taakse flip-kitti?

    Päädytään kumpaan vaan niin mites käy rengastukset -> mikä mahtuu kääntymään, mut ei ota vielä kiinni mihinkään -> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 72#1735772
     
  2. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    Asennettiin kaverin Sportsideen Belltechin 4"/6" kitti iskareineen ja on todella matalan näköinen mutta ei ole normaali liikennöintiä haitannu mitenkään eli ei tullut kuoppa tutkaa kyseisestä chevystä. Maavaraa jäi normiauton verran eli n.15cm 255/60/15 (7"x15") rengastuksella. Pitänee tarkistaa mutta muistin mukaan oisko ollu vanteet 4" backspacella ja ei ota mihinkään kiinni kääntäessä tai jouston aikana. Loppu peleissä se 2"/4" pudotus ei näy "missään" niin todellakin kannattee laittaa suoraan 2"droppispindelit, 2"-3" droppaavat etujouset ja taakse akselin/riipukkeiden 6" flippi kitti. Vanteistusta muutetaan kys. Sportsideen kun nykyiset jäävät talvivanteiksi niin etupää pidetään samana kokona mutta taakse laitetaan n. 6.5" backspacella 10x15 vanteet + 295 kurrat http://kuvablogi.com/nayta/2456703/
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

  4. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    Noh real worldissa tuon linkkisi "Factory Stance" kuva on todellisuutta 2"/4" sarjalla valitettavasti eli nuo kuvat selkeesti virheellisiä. Täällä pyörii pari Sportsideä 2"/4" pudotuksella ja jos ei tietäisi niin jää fiilinki "vakio" korkeudesta stanceltaan. Vertaas tuossa meikän kuvablogi-linkissä olevaan kaiffarin 4"/6" slammed sportsideä linkkisi kuviin niin huomaat tahallisessa mainos mielessä erheelliset kuvat kun kyseisellä sivulla 2"/4" kuva vastaa tuon Real Worldissä 4"/6" slämmättyä chevyä...
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Joo niin vastaa, mutta tossa mustassa sportsidessa on alkuperäistä matalammat renkaat -> mikä on muuten alkuperäinen koko? Jos se on 235/75R15 niin se on halkaisijaltaan 28.9 tuumaa eli kun kuvassa on renkaan kulutuspinta ja lokarin reuna samalla tasolla niin jos olis alkuperäishalkaisijaiset renkaat menisi kuvassa renkaat ja lokari ristiin. Sekin vaikuttaa ulkonäköön tuon yhden pykälän noissa kuvissa. Niin ja tietty myös mittarivirheeseen.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mahtuu pyörimään 275/60R15 ongelmitta takana...on ollut tollaset 2/4 madalletussa.

    Vakio koko on yleensä 235/75R15...on ollut myös 225/75...madallettuna ottaa helposti kiinni edessä etukaarien sisäreunoihin jos vanteet on väärän malliset.

    Tuo 275 on 28.0" korkea ja aiheuttaa vain n.3% heiton mittariin...minulla itseasiassa korjasi mittarin heiton just kohdilleen...ja voihan sen kalibroida uudestaan.

    Etupää tuossa autossa on ongelmallisin...tukivarsia on yasan niin monta mallia kun on ollut Mexikaanoa tekemässä niitä...toisissa tukivarren kulmat sirommat kun toisissa.
    Ottaa helpoiten kiinni alatukivarren alakulmaan kun joustot sisällä ja pyörät linkussa...tuo 3.5" Back Space on aika tarkka eikä enempää sisään levittäviä vanteita kannata ostaa mittaamatta.

    Eri asia jos hankkii esim 17" vanteet...silloin voi edessä olla 4 - 4.5" Back space ja takana on hyvä joku 5 - 6"

    Omaani tein 2/4" madalluksen -90 luvun alussa BellTech 2" Spindle/4" Shackle&Hanger sarjalla, iskareiksi tuli Koni:n säädettävät jotka olivat ainoat laatumerkit tuohon aikaan tässä maassa, nykyisin saa Billstein kaasuja yms. edukkaasti.
    Belltech nitro-pumppuihin ei kannata langeta...ei ole kokemusta, mutta en ole kehujakaan kyllä kuullut.

    Alustaa päivitettiin myös vaihtamalla etuvakaaja reilusti paksumpaan ja taakse lisättiin vakaaja.

    Olen samaa mieltä että 2/4" madallettu ei oikeasti ole vielä madallettu, vaan auto on korjattu sellaiseksi kun sen olisi pitänyt olla vakiona, silloin kun se tuli tehtaalta ulos.

    Vanteina oli aluksi 8.5 x 15" Western edessä ja takana, renkaina 255/60R15 ja 275/60R15. Back Space oli niissä luokkaa n.3.25"...muuten hyvä mutta eturenkaat tuli törkeästi ulos, koska auton keula kapenee eteen päin.

    Vaihdoin eteen 7 x 15" vanteet joissa Back Space n. 3.5" ja 245/60R15 renkaat...tuli vähän parempi ja ajoin noin useita vuosia, mieli teki kuitenkin koko ajan Billet-vanteita.

    Ostin jokunen vuosi sitten Billet pyörät kokoa 8 x 17", 235/55R17 eteen ja 9.5 x 17", 255/55R17 taakse...Back Space muistaakseni nyt edessä 4,0-4,5" ja takana 5,5"...pyörät mahtuu nätisti kaarien sisäpuolelle ja autosta tuli kaikin puolin herkempi ajaa ja mittarikin näyttää juuri oikein 8)

    Kannattaa mitata huolella mitkä vanteet autoon sopii ennen kuin menee tilaamaan...teetettyjen vanteiden vaihtaminen on erittäin hankalaa.
     
  7. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Osaatteko vielä kertoa mikä on alkuperäinen korkeus maasta helmaan? Ihan vaan sen takia että tietää onko autoa jo madallettu edellisen omistajan toimesta. Mistä kohtaa mitta otettu? Jos pyytää saa niin etupyöräkotelon takaa maahan ja takapyöräkotelon edestä maahan. Arvot käy myös lasketusta jos vielä viitsitte mainita laskun määrän ja mitkä renkaat alla. Vaikka YV:llä nämä. Laskeskelen sit lähtökohta arvot itse.

    Toimiiko 2/4" lasketussa ympäriinsä 235/75R15 renkaat 8" vanteilla ja -12mm offsetilla? Tuleeko ulos? -> tuskin, kääntyykö? -> tuskin ottaa mihinkään vielä kiinni?
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead



    Edit: Ajatusvirhe

    Sinuna rakentaisin auton haluamillasi palikoilla mieleisen matalaksi ja mittailisin sitten rauhassa mikä vanne sinne sopii ja hommaisin sopivat.

    Ylimääräiset tavarat lopuksi myyntiin.

    Mittaa pyörännavan keskeltä lokarin kaaren korkeimpaan kohtaan, niin tiedät korkeuden...varmaan yhtä monta eri tulosta kun on autojakin.

    Mulla on edessä 425mm ja takana 435mm tolla 2/4" laskulla.

    Toisessa autossa edessä 390mm ja takana 420mm, madalluksesta ei ole tarkkaa tietoa...tehty jousilla n. 3 / 5".
    Tässä autossa olisi tarkoitus nostaa keulaa hieman 2" madallus jousilla että auto olisi vaaterissa.
     
  9. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Öö tota vakio vanne on +10 offsetilla niin noi tulee ulommas 22mm. Ei kai se sisältä ota kii? Back space kai 3.30" ->

    15x8 5x5” -12mm 681kg 3,30”RWD

    Eikös ton pitäis mennä heittämällä?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ole hajua tuosta vakiovanteen mitasta kun ei ole koskaan ollut sellasia...ilmeisesti tuo vanteesi on aika liki vastaavat kun ne minun vanhat Western:t joissa Back Space oli jotain 3.25".

    Kokeilin joskus 235/75R15 renkaita joillakin tarvike 8" vanteilla joissa Back Space oli kanssa samaa luokaa, en muista tarkkaan mitä, mutta oli todella lähellä lokarin kaaren sisäreunaa sisään joustoissa...olisi pitänyt ottaa siivu pois kaaresta.
    En ottanut kun oli vain pelkkä kokeilu.
     
  11. Luisu

    Luisu 2nd gear

    itselläni sporside jota on madallettu noin 5" alla 22" 265/35 renkaat kaaria on joutunut hieman rullaamaa. Hidasteista pääsee kuitenki ilman raapimisia yli.
     

Kerro tästä muillekin!