Sportsman/Pro ET 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Anselmi, 28.11.2012.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Indeksirajat pikkasen hakusessa ja pari vuotta ajettu "tsydeemi" muutettiin eliminaattorissa vasta kun porukkaa oli jo tippunut pois. Yhden hylsyn indeksiä laskettiin sellaiset 6sekkaa ja jonkun toisen taas nostettiin jne. Onhan se hyvä että ne oikeat säännöt yhtäkkiä löydetään mutta että kesken pudotuksen, niin??
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    onneks etanapuuma kulki tasasen hitaasti. mutta kesken kisan ei pitäis sääntöjä muutella.
     
  3. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Ahistaa vähän vaan ku tullaan 30sekkaa ennen burnis allasta sanoon että pudota indeksi
    6 sekkaa vaikka edellinen ajo oli ok samalla indeksillä 19.99 teknisen vian vuoksi
    ei taktikointia vaikka kuuluttaja niin kovin sitä hehkutti. :soosoo:

    Näillä SET/PET ”säännöillä” on ajettu muutama vuosi ja nyt jo tuomaristo huomasi
    että luokat ja indeksit eivät täsmää. (PET 9.00-13.99 ja SET 14.00-19.99)
    PET:tiläisiä mukana ollut 15-17 sek indekseillä.
    Se on hyvä että nyt tästä eteenpäin mennään sääntöjen mukaan tai siis
    jo kesken pudotusajojen muuttu se käytäntö.

    Lajittelupäivätkin tulee jatkossa oleen mielenkiintoisempia jos jollakin on teknisiä ongelmia
    eikä auto kulje oman luokan mukaan tai kulkee lujempaa niin katsuri paikalle ja katsastus toiseen luokkaan, jos tekninen vika sit löytyykin ja kyyti riittää taas omaan luokkaan niin katsuri paikalle taas. Sateen uhka tuo tuohonkin lisä mausteen mukaan…..

    Noo, mun puolesta homma on käsitelty ja ajetaan sääntöjen mukaan.
    Tyytyväinen olen koko viikonloppuun ja tulokseen vaikka kyyti ei
    ollutkaan toivotun mukaista.
    Loppunopeutta tuntuu kuitenkin kelaavan ihan kivasti……… 8)
    [​IMG]
    pitäis varmaan varjoo/varjoja ruveta katteleen :odroll:
    Onnittelut vielä Tonille voitosta ja Jatalle runnerupista.
     
  4. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Aikarajat tarkennus:

    Sportsman ET
    12.00-19.99
    Pro ET
    9.00-13.99
    Eli tämä pieni episodi alkoi toisella kierroksella,pari Lehto vs Remahl.
    Remahlilla oli pe ja la,auton kanssa ongelmia ja auto ei kulkenut lähellekkään tavoiteaikoja.Vika oli viellä sunnuntaina autossa.Mutta oli kuitenkin sellaisessa kunnossa,että sillä oli mahdollista ottaa osaa pudotuksiin.Ei nestevuotoja tai mikään turvallisuutta heikentävä vika.
    Pudotusajon ekalla kierroksella Remahlilla oli indeksinä 19.99 Poldia vastaan.
    Jonka Remahl voitti.
    Toisella kierroksella oli vastakkain Lehto vs Remahl.Remahlilla oli edelleen sama indeksi ikkunassa.
    Ja tuo indeksi muuttui Remahlin kohdalla just ennen lähdön alkua toimitsijoiden huomattua Remahlin kilpailunumeron olevan PET-luokkaan kuuluvan eli silloin hitain aika saisi olla 13.99 eli ei enään käynytkään tuo edellisellä kierroksella ollut 19.99.
    Lehto tais unohtaa keskittymisen kun hänen valot lähtikin ensiksi putoamaan ja siitä -.222 punavalo.

    Lähdön jälkeen käytiin juttelemassa kilpailun johdon kanssa tapahtumasta ja siihen asti olleesta käytännöstä ja tulevasta toimintatavasta.
    Käytäntö tulee olemaan tulevaisuudessa,että tätä tullaan seuraamaan tarkemmin ja asiaan puututaan kyseisellä tavalla,jos huomataan eroavaisuus katsastuksessa ilmoitetun luokkarajaan (SET<->PET) .
    Suurin harmi oli se,missä kohtaa ja millä tavalla tämä tiukempi tapa otettiin käyttöön.

    Eli kaikki kilpailunumerot auton kulkua vastaavaksi ja viimeistään katsastuksessa katsastettava oman luokkansa mukaisesti.
    Myönnä kyllä,omakin kilpailunumero on väärä eli PET-alkuinen,eikä SET-alkuinen kuin kuuluisi.
    Tulen korjaamaan asian.
    Ja jos tosiaan auton kulku muuttuu kesken lajittelujen ja vaatisi muutosta toiseen indeksialueeseen.Silloin vain katsastettava uusiksi,edellyttäen että turvallisuuskohdat täytyy esim. nopeammin mentäessä.
    Ja pudotukset ajettava sillä aikaikkunalla mikä auton sen hetkinen kilpailukatsastus määrää.

    Ajatus:
    Kun kilpailijoita on 5-16 per kisa,niin ehdottaisin tuleviin sääntöihin luokan olevan vain SET tai PET eli tuo aikaikkunaraja poistuisi silloin ja se selventäisi silloin systeemiä.Turvallisuusmääräykset kuten enne.

    Ajatus II:
    Luokan alarajaksi 10.00 ja yläraja kuten ennenkin.
    Silloin ei voisi käyttää,sääntökirjasta löytyvä kohta,mikä saattaisi tulla jossain kohdassa käyttöön yllättäen :

    "mikäli jomman kumman kilpailijan ihanneaika on alle 10 s (1/4-mile) tai 6.5 s (1/8-mile), ei handicap saa ylittää 5 s/3 s"
    Löytyy kohdasta DR2:14

    Jos kilpailijoita alkaa olemaan niin paljon ,että löytyisi riittävä määrä kumpaakin luokkaa,niin ehkä silloin muutosta.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miksei se voi vaan olla yhdistetty SET/PET? Kuten S/SS konsanaan...
     
  6. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Miksei se vois olla SET tai PET?
     
  7. elky

    elky Gearhead

    Onnittelut Toni!
     
  8. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Se kai muuttui tuo PETin aikaikkuna silloin kun SPETiin tuli delayt luvalliseksi ja/tai muuttui SM-ryhmäksi? Perustelu, että mahdollisuus ajaa tasaväkisesti (ja "vain" cuppia halvemmalla) ilman delayta? Silloin vaan ei (kai?) kukaan huomannut tuota handicap-sääntöä? Tai ainakin sen huomiointi on jäänyt ryhmäsäännöistä pois.

    Tällä hetkellä ei taida PETissä olla yhtään alle 10 aikaan meneviä? Mutta hyvä tuo olisi huomioida ennen kuin kisassa, pudotusajoissa, viivalla.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös motoparkissakin ollut viron vahvistuksella ysejä ikkunassa?

    En ole vielä päättänyt että mitä sitä ajaisi, missä ja koska mutta ehkä PET... (tai SPET tai katotaan nyt) mutta toi mun ratsu noin periaatteessa menee ysinkin puolelle, joskin tämä ongelmahan on järjestettävissä niin ettei aja sinne kympin alle. :lol:

    Btw, mitä tapahtuu jos toi 5 sekkaa ylittyy? :eek:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aikaero ei saa olla yli tota 5sekkaa ja nopeempi kompensoi sen.
    Ja voi olla että jos säännöt olis ollu alusta alkaen selvät niin ehkä toi virolainen olis päässy seuraavalle rundille :odroll: . Nyt se joutu odottamaan aabaut 9sekkaa viivalla kattoen kun puikki katoaa näköpiiristä.
     
  11. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Joo, totta. Virolaisessa Audissa oli 9,52 indeksi ikkunassa

    Kun tuon händicäpin raja on tossa 10 sek. niin eikös silloin hyväksyttävä indeksi ole 10,01> riippumatta vastustajan indeksistä?
     
  12. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Mä ymmärtäisen että indeksi alaraja on silloin 10.00s,minkä voi merkata indeksikseen.Ja sama toiseen suuntaan eli PET-yläraja on 13.990 tarkasti ja SET 19.990.
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    SET / PET säännöt muuttuivat kyllä samaan aikaan kun SPETtiin palautettiin alkuperäiset säännöt, mutta käsittääkseni muutos tuli NHRA säännöistä, jotka muuttuivat samaan aikaan.

    2009 sääntökirjasta copy paste:
    Sportsman 12.00-19.99
    Pro 10.00-13.99

    2010 sääntökirjasta copy paste:
    Sportsman 12.00-19.99
    Pro 9.00-13.99

    Mä en hätäilis kauhiasti sääntömuutosten kanssa kesken kautta kun kerran on monta vuotta jo pärjätty samoilla, mutta täytyyhän nyt olla selkeät säännöt miten toimitaan ja miten sääntöjä sovelletaan ja niitä ei tosiaan muutella kesken kisan.

    Tossa hiukan vertailun vuoksi:

    NHRAssa Pro ET 9.00 - 13.99
    EDRSssä Pro ET 9.00 - 14.99
    WCSC ET Bracket 9.00 - 12.50

    Sit jos oma kioski ei kulje siihen ikkunaan mitä sääntökirjassa lukee, niin vika ei ole sääntökirjassa. Esim. vaikka Pro ET auto menis 20.50s niin pienin dial on 13.99.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Ei sääntöjämuutettu kesken eliminaattoriin. Kilpailijat eivät noudattaneet sääntöjä ja siitä heitä huomautettiin. Ei pidä omista mokista syyttää FHRA:ta.
     
  15. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Kyllä olet Putte oikeassa eli ei tässä FHRAt syytetäkkään,vain ainoa harmi on siitä missä kohtaa tuo tiukempi käytäntö otettiin käyttöön.
    Ens kisassa homma on varmasti kunnossa kaikkien osalta ja autot/kuskit ajavat oikeassa luokassa.

    Ja uskoisin tuon handicapin olevan myös silloin käytössä.

    Ja ei tässä sääntöjä olla kesken kauden muuttamassa,vain henk.koht. heitin pari ajatusta ilmaan.

    ps.
    kaudella 2012 tuli WCSC ET-Brackettiin sääntömuutos 9.00-14.50 indeksirajoiksi.Onko tällä kaudella voimassa?
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös se ero saa olla 9.99 sekkaa, jos nopeammalla on 10.00 indeksi
    lasissa, kun se viiden sekan sääntö tuli vasta alle kympin auton ollessa radalla...?

    Mutta siis; jos toisella on alta kympin indeksi, niin nopeampiko joutuu kompensoimaan? Eli jos mulla on vaikka 9.90 indeksi lasissa ja kaverilla vaikka 16, niin mä joudun muuttamaan sen lennossa yli kymppiin? Täh? Ei tajuu nyt kyllä tätä sääntöä/tulkintaa. :lol:
     
  18. joteam1

    joteam1 Gearhead

    En tiedä, mutta, tuntuisi "loogisemmalta ja helpommalta" nopeamman hidastaa, kuin hitaamman nopeuttaa autoaan?
     
  19. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Minä ymmärtäisin, että juurikin noin.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa että se on kilpailijoiden homma valvoa että kaikki noudattaa sääntöjä, selvä :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!