sportsman/pro et

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 22.1.2007.

  1. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Nitroissa juttelin ruotsalaisen kypäräkauppiaan kanssa niin sieltä tuli sellainen tieto että SNELL hyväksyttyihin kypäriin joutuu tekemään reijät itse valmistajan ohjeen mukaan, esim Simpsoneihin tulee sellainen kitti missä klipsit ja ohjeet mukana.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän toi HANS varmaan muutaman vuoden sisään tulee pakolliseksi kaikkiin ryhmiin. Milklä aikataululla, se on vielä avoin.
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Veikkaan, että tulee olemaan aika kova päätös laittaa Hans pakolliseksi "siviiliautoilla" ajettaviin ryhmiin. Sillä Hans-tuki vaatii myös neli/viisipistevyöt. Pistää aloittelijat (ja muutkin) miettimään, kannattaako laittaa luokkaa 1000 eur lajin kokeilemiseen (kypärä, tuki, vyöt + mahdolliset korin reijitykset vöiden kiinnittämistä varten).

    Niin hyviä kuin turvallisuutta parantavat varusteet ovatkin, niin pahoin pelkään että tuo voi olla monellekkin "kynnyskysymys". Koska jo nyt on ollut ihmettelyä esim. nykyisistä kypärän vaatimista luokituksista, ja hyväksyttyjen kypärien hinnoista.

    ps. Mikä piru näissä OD:n sivuissa on? Nytkin vasta kolmas kirjoitus päivittyi sivulle. (Tuli jo aika paljon lyhenneltyä alkuperäistä, kun uudelleen joutuu kirjoittamaan)
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Toki tuosta tulee taatusti suuri kynnyskysymys, mutta aina nuo asiat eivät ole yksistään FHRA:n käsissä. Myös AKK ja FIA saattavat tehdä päätöksiä, jotka velvoittavat myös FHRA:ta. Tosin itse uskon tuon menevän ensi vaiheessa aikojen mukaisiin turvalaitteisiin.
     
  5. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Joo, onhan tuosta jo kirjoiteltu muiden lajien yhteydessä "riittävästi"
    Varmasti tuo Hans on hyvä turvallisuuslisä. Me ollaan käytetty ns. niskalenkkiä jo kauan vapaaehtoisesti :eek:
    En ole niinkään huolissani jo lajiin vihkiytyneistä, kuin uusista kokelaista.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Turvallisuus on tärkeä asia mut tosiaan joku tolkku siinä pitää olla. Meilläkin on jo nykysinkin kuski niinku kuulennolle lähdössä vaikka ajetaan vaan Streettiä eli kaikki tulenkestävät alusasut sukkineen ja kypärähuppuineen, luokiteltu ajopuku, hanskat, kengät ja umpikypärä plus sit vielä niskatuki. Ja vöinä nykysin (vähän sattuman kautta) jopa vaatimuksia paremmat eli aina Topikoihinkin asti kelpaavat vyöt.
    Ja autossa sit kunnollinen ns. virallinen kuppipenkki ja täys turvakehikko kaikenmoisine luokiteltuine ikkunaverkkoineen.
    Ja hyvä niin, ei siinä mitään.

    Mut se mikä mua on aina ihmetyttäny noissa FHRA:n säännöissä on penkkien määritys, semmoseks kun kelpaa ryhmästä riippumatta melkein vaikka saunajakkara :eek:
    Eli tossa kohdinhan tuolla on nytkin eroja AKK:n ja FIA:n määräyksiin.
    Kaikissa muissa vauhtilajeissahan sekin on samalla lailla oltava luokiteltu ja niissä penkinkin leima on vaan aina tietyn ajan voimassa mut tuolla tommosta vaatimusta ei oo vaikka penkkihän on oikeesti erittän tärkeä asia, jos se hajoaa kuskin persiin alta niin vöistä ei oo enää sen jälkeen juurikaan apua kun kuski pääsee silloin kyllä lentelemään siellä kopissa ihan sinne sun tänne :-?

    Eli jos noita vaatimuksia tiukataan niin kyllä mä näkisin ton penkkijutun tiukennuksen tärkeämpänä kuin Hanssin, hyvässä niskatuellisessa kuppipenkissä, kisavöissä, hyvä kypärä päässä ja semmonen nytkin jo 9.99 alle menevissä pakollinen niskatuki kaulassa kuski on kyllä siellä kabiinissa niin liimattuna ja tuettuina kuin noissa vielä kuitenkin vaan kohtuullisen maltillisia vauhteja menevissä autoissa tarvii olla.
     
  7. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Jep, toi on kyllä totta. Mutta aika ihme juttu että Ruotsissa ja Norjassa noi FIA:n ehdottomat vaatimukset tulee aina muutaman vuoden perässä Suomeen verrattuna, meidän AKK lähtee aina kyselemättä heti mukaan kaikkeen. Esim Offroad Trialissa on autoissa samat kypärä ja vyö vaatimukset kuin Rallissa, mutta Ruotsissa taitaa vaatimuksena olla vieläkin vain "kypärä" ja "nelipiste vyöt". Ja lajihan on sellainen jossa ajetaan kävelyvauhtia noin enimmäkseen. Tuntuu että AKK:ta ei nää "vieraat" lajit kiinnosta ja voivat hyvinkin tehdä niin hölmön päätöksen että HANS tulee kaikille pakolliseksi. Toivottavasti Fyyrassa ollaan silloin tiukkana ja väännetään säännöt aikoihin perustuviksi ettei homma mene lajin uusille kokeilijoille mahdottomaksi.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mihin muuten FHRA tarvitsee AKKta tai FIAa? Voitaisko ajaa ilmankin näitä instansseja?
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kaikki kunnia turvalaitteille, mutta mitähän seuraavaksi? Günther selkäsuoja? Palle turvaistuin? Yrjö sylisuoja ja Jorma hammassuoja? Siitä sitten veistelemään huumoria tyyliin, Hans niskassa, Günther selässä, Palle pers#&%#ä, Yrjö sylissä ja Jorma suussa....!! Alkaa kuulostamaan sen veran pervolta touhulta, että joko uusia jäseniä ei tule kirveelläkään tai sitten kiinnostus lajia kohtaan suorastaan räjähtää
    :lol:
    Kiitos ja anteeksi. Piti päästä "purkautumaan". :rotfl:
     
  10. W201

    W201 3rd gear


    Mitens toi EM sit hoituis? :eek:
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jaa-a, ei varmaan mitenkään. Onkohan muita syitä?
     
  12. keimola

    keimola 1st gear

    moi, tohon kentsun viestiin kommenti, somessa pelätään edelleen esivaltaa, ne ehdottaa, niin suomalainen hyppää heti pelosta pystyyn, vertaa eu:n säännökset valtiolle, sama kun tulee jotain viranomaismaksuja niin ne kerrotaan 10, ja artisti maxaa, itse olen tulossa finaali kisaan ajamaan licencen pettiin, mutta en tiedä ajanko sen jälkeen yhtään kisaa, me teemme kisan, eli osallistujat ja meidän täytyy maxaa siitä hirveesti, ei esiintyvät taiteijatkaan maxa esiintymisestä, tuhansia euroja.................
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Ilman näitä instansseja Suomessa ei ajata minkään valtakunnan mestaruuksista. Suomen mestaruudet ovat AKK:n alaisia ja Euroopan mestaruudet FIA:n alaisia. Sitä paitsi nämä järkjestöt ovat koko moottoriurheilu kattojärjestöt Suomessa ja Maailmalla eli ilman niitä ei pahemmin voida toimia ainakaan mestaruustasolla. Samoin ilman AKK:ta saattaa lisenssivakuutukset olla huomattavsti korkeampia kuin ovat tänä päivänä.
     
  14. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    toihan on ihan AKK:n oma mielipide että ei voida ajaa suomenmestaruudesta muutakuin AKK:n alaisuudessa, jos laji joka ei kuulu AKK:n tai FIA:n alle päättää ajaa vaikka maailmanmestaruudesta niin sillehän ei AKK voi mitään. On suomessakin muutamia moottoriurheilu lajeja jotka eivät näiden alle kuulu. Eri asia on sitten minkä arvoisena mestaruutta pidetään jos ei kuuluta yleisesti tunnetun kattojärjestön alle.

    Ja ei noi vakuutuksetkaan ole ihan noin kalliita että lisenssistä sen takia tulis kallis, kyllä sieltä kattojärjestö lohkaisee jonkinmoisen siivun itselleen. Muutamia kisoja ilman AKK:ta järjestäneenä näkee maailman nykyään hieman toisin :lol:
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ettei olis vaan niinpäin, että AKK/FIA tarvitsee FHRA:ta eikä toisinpäin? Vai onkos tämmönen nykyään sitä kiellettyä vihapuhetta?
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Mihinkäs se AKK FHRA:ta tarvitsisi. Moneen muuhun lajiin nähden FHRA on kuitenkin lisenssien määrässä mitattuna pieni tekijä. On asioita, joissa ei pidä luulla liikoja.
     
  17. keimola

    keimola 1st gear

    PUTTE, MUISTELE VÄHÄN NIIN ASIOITA MITÄ OLI SILLOINKUIN, FHRA JA AKK, ALKOI TOIMIA YHDESSÄ, EI TAINNU MUUTA KUN MAKSUT NOUSTA....
     
  18. evg

    evg Gearhead

    Sen verran tähän, että SNELL SA 2010 kypärissä on valmiina M6 kierre HANS klipsejä varten. Itse ei siis saa edelleenkään porailla reikiä pottaan, mutta varsinaiset klipsit saa ( ja esim. Arai joutuu ) itse laittaa tai vaihtaa jos käyttää jotain muuta niskatuki systeemiä kuin HANSsia. Kiinnitys on yhdellä kuusiokoloruuvilla.

    Jos Bell tai Arai kypärät kiinnostaa niin meillä saatavilla, www.evgraphics.fi
    ( jos mainos sallitaan? )
     
  19. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    No toinen kypäräkauppias väitti muuta ja oon jopa pidelly kädessä pakettia jossa tarvittavat ohjeet/mitat ja kiinnikkeet. Mutta tuli mieleen että oliskohan se puhunu SFI luokitusesta eikä Snell:istä
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Niin alkuunhan FHRA oli Autoliiton alainen, mutta kun haluttiin kiihdyttelylle SM-arvo, ei vaihtoehtoja enää ollut. Tuolloin oli parempi olla suoraan AKK:n alainen kuin Autoliiton kautta, jonka moottoriurheilutoiminta on myös AKK:n alaista ja näin yksi välikäsi jäi pois. Tietysti SM-sarjasta joutuu "suojelusmaksun" maksamaan, mutta kyllä FHRA on saanut AKK:n kautta myös maksamiaan maksuja osan takaisin erillaisina avustuksina.
     

Kerro tästä muillekin!