Sputteri se olla pitää, ei siinä maha mitää!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.9.2025.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ketju alkoi runoillein kokemuksiin perustuen! Noista laakereista silleen kerron omiin kokemuksiin perustuen!:)
    Kahtokeepa, kerron sen kilpamoottoristani! Aluksi oli normaalit Clyco, KS tai Clevite. Kiertokangen laakereista siis juttu nyt on!

    No juu, kyyllähän ne kohtuullisesti kesti, ei siin mittään, juu! Vähän silleen mun mielestä oli kyllä kesinyt, elikkäs uloin kerros pikkasen happantunut, ei priimakamaa enää!:cool:

    HÖH! No sitten mää nuorena keksin laakeriluotteloita selatessani, nyt on hyvät Mersun kuutoskoneen laakerit kun ovat 4 mm leveemmät! Clyco, KS ja Clevite silloin saatavana!:rolleyes:

    HÖH! Nuoruuden innolla taas teräskauppaan sitten juu, tai työpaikka tilas ison jöötin 34 Cr AlNi7 nitrausterästä! Metallimiehenä mietin, onpa ihana jööti! Tuosta kampura syntyy Mersun leveille kiestokangen laakereille!;)

    Mullahan oli jo silloin Harrison englantilainen sorvi Sonyn digitaalisilla mittalaitteilla! Helepotti!
    Jo vain lensi lensi violetin värinen lastu kampuraa rouhien! Sitten oli hianokoneistus, jyrsinnät ja öljyreikien poraukset!

    Öljyreikien poraus oli mietinnän paikka, ettei vaan hutiin mene! Sitten tein semmosen "jigin" ja sillä kokeilin!
    Osus se kohilleen juu! Siinä oli tsekkiläisen MAS jyrsinkoneen pää käännetty sopivaan suuntaan!:)

    Noniin! Sitten piti hehkuttaa! Monihan jo tässä vaiheessa kuvitteli, nyt mpower hehkutti tekimisiään!
    Heh, heh! Eipä suinkaan, vaan jännityksenpoistohehkutus niin sitten stabiili olotila nitrausta varten!;)

    Sitten pikkaset sorvikoneistukset ja hionta mittoihin! Sitten nitraus. Aijaijai sentään ja! 0,02 mm heitti nitrauksen jälkeen keskeltä mitattuna! Vein mää sen tasapainotukseenkin Komet firmaan!
    Pikkasen sipasivat pois!:)

    Aika hyvä oli mielestäni juu ja ne 4 mm leveemmät kiertokangen laakert sitten juu! Ai jaijai® sentään ja!Ei ole hyvä, pikkasen taas kesinyt laakerin uloin pinta! Mitään hälyttävää sinänsä ollut, mutta kuitenkin!

    BÄÄH, mää sain semmosen kuningasidean, nyt on semmonen juttu juu, öljykalvo on hirmuisen kestävä pintapaineeltaan juu, mutku laakerimetallin uloin kerros antaa nyt periksi!:cool:

    No juu, mää sitten taas fundeerasin kuin Mauno Koivisto aikoinaan! Olin kuin klapil päähä lyöty.!
    Mutta sitten mää taas selasin laakeriluetteloita! Mersun diisseli 48 mm kaulalla oli, ja semmonen "sputterilaakeri"!

    Semmoset mää sitten laitoin, kapeemmat oli mutta aivan kauhia kamalat! Mää kurmuuttelin jarrupenkissä kymmeniä kertoja lähemmäs 1000 heppaa, nee miksikään menny! Sputteri on aivan kauhian kamala, jos haluutte kestävät laakerit ja mitat sopii, suosittelen!:)
     
    Muokattu: 22.9.2025
    kad_boost, 63S88 ja JYR tykkäävät tästä.
  2. Aihetta sivuten, mitäs öljyä sä käytit tuossa mosassa?
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Volkkaristakin löytyy kiertokangelle sputterilaakerit 110hv TDI moottorista alkaen. En tiiä miten Mersussa, tuossa moottorissa ainakin on vaan ylälaakerina.
     
  4. mpower

    mpower Double Gearhead

    Dragsterissa muistaakseni oli Valvoline joku 20W50. Aikaa on yli 30 vuotta niin muista mikä oli silloin Valvolinen "Racing" öljy?Myöhemmissä dynohommissa ostin Virtalalta kymmeniä 5 litran päniköitä jotain Penzoilia, kai sekin 20W50.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead

    Sputterilaakerit on aina kiertokangissa ylimpänä ja runkolaakereissa alimpana. Toinen puolikas on ns. normaalilaakeri. Dieselihommista toi sputteri kai lähtöisin ja nykyään niissä yleinen.
     
    63S88 tykkää tästä.
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Miksi sputterit on niin erinomaisia?
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead

    Muokattu: 25.9.2025
    930BiT ja Riku Rotten tykkäävät tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllä, männän päällä kun paukahtaa niin sputterilaakeri ottaa vastaan
     
  9. Tästä päästään vielä laakerivälyksiin. Millä logiikalla sä ne aikoinaan valitsit?
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ihan tehtaan mittojen mukaan toleranssialueen pikkasen ylärajalle oli tavoite.

    KK 0,04-0,05 ja RK 0,05-0,06 välykset. Saattoi olla lopussa ehkä satkun enemmänkin kun kuluneella hienolla hiomanauhalla kiillottelin koneen auki ollessa.
     
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mersun turbotiisseleissä noita on ollu kauan.
     
  12. Forester

    Forester 2nd gear

    Miksi ne ei voi molemmat olla sputtereita? Kustannuskysymys?
     
  13. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    mpowerin linkissä sanotaan näin:
    "If the bearing shells are mixed up
    during installation, damage to the bearings
    occurs even after a short running time –
    as we know from experience."

    Toki tossa kyse normaalista käytöstä eli toinen sputteri ja toinen tavis. Pointti on, että kyse voi olla myös vaurion mahdollisuudesta. Miksi vauriota on kysymys, johon mun aivonystyrät ei anna edes epämääräistä arvausta.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Käsitin tuosta, että jos asentaa ristiin sen sputterin ja normaalin niin tulee vaurioita. Ei tuossa sanota etteikö vois kummallekin puolelle sputterin asentaa, mutta taida kauheasti hyötyäkään olla ja hinta korkeampi. Ihan mututuntumalla näin.
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  15. Jos en väärin muista, niin mpowerilla oli sputterit molemmin puolin.
     
  16. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ei ollut! Ja siitä ei nähdäkseni mitään hyötyäkään olisi. Ihan normaali CDI Mersun kk-laakerisarja , joissa ylin on sputteri ja alin "tavallinen".Vain yksi sarja aikoinaan kokeeksi otin, ja eipä niitä sitten tarvinnut lisää ostellakaan.

    Ei ole noiden kestävyys mainosmiesten juttuja vaan totta! OM 611 dieselmersun 4 kone kyseessä.
    Product group bearing set 77 521 600
    MERCEDES-BENZ / MERCEDES-BENZ (FJDA)


    The upper shell is marked with `SPUTTER`.

    specifications
    Qty. design 1 bearing position material 2 bearing width wall thickness shaft diameter housing bore
    4 PL [​IMG] St/B/S 21.80 mm 1.816 mm 47.950 mm
    47.965 mm 51.600 mm
    51.619 mm
    4 PL [​IMG] St/A 21.80 mm 1.812 mm 47.950 mm
    47.965 mm 51.600 mm
    51.619 mm
    [​IMG]
    order

    quantity

    1 bearing design
    PL connecting rod bearing
    2 material

    St/A Steel back with plated Al alloy
    St/B/S Steel back with cast-on lead-bronze alloy and sputtered bearing surface layer
     
    Muokattu: 28.9.2025

Kerro tästä muillekin!