Stanadynen paluukiertoventtiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttakatal, 28.9.2008.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tuolla lienee jonkinlainen paineventtiili paluukierrolle?

    Oma F250 (7.3 IDI) oireilee niin että muutaman päivän seisomisen jälkeen saa sahata about 10 sekuntia ennenkuin hörähtää käymään.
    Vaikuttais siltä että pumppu pääsee valumaan tyhjäksi pikkuhiljaa.

    Onkohan tuo venttiili heti paluukiertoon lähtevän putken juuressa eli pystyykö irroittamaan/tarkastamaan pumpun ollessa paikallaan?
     
  2. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    itellä stanadyne db2 mallinen vehje... niin se on heti siinä kannessa. Siellä on sellainen lasi kuula, sen pitäsi liikkua vapaasti, ihan kevyesti jollain kaluste naulalla painamalla. Jos se venttiili on tukossa / paskanen... se saattaa olla syy siihen että pumpusta menee hetken päästä tiivisteet.

    Nimimerkillä jakajapumppu tallin pyödällä ja tiivistesarja Suomen postilaitoksenhallussa.

    Sieltä saattaa olla kyllä joku muukin tiiviste menny... koska se paluu venttiili on kuitenkin siinä ihan ylimpänä? Akselintiivisteitä ite veikkaisin, ne oli mulla ihan haperot kun purin pumpun.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se lasikuulaventtiilli määrää kammiopaineen joka taas vaikuttaa mm. ennakoihin. Jos se on jumissa, niin kone ei käsittääkseni edes käynnisty. En oikein usko tuohon pumpun sisäiseen ylipaineeseen ja tiivisteiden rikkoutumiseen.

    Jos paluuletkun puristaa ruttuun, niin konehan sammuu nopeammin kuin saunalyhty.

    Ja eikös dieselissä paluulinja tule tankin pohjalle ja estä näin paluulinjan valumisen tyhjäksi jos ei vuotoa ole jossain.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyseisestä tappauksesta en tiiä mittään mutta jonkin verran kiljua laponneena tiedän että vaikka se paluuputki on "nesteessä" niin se ei estä naftan valumista tankkiin jos se tulee ylempää. :wink:
     
  5. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    siirtopumppuhan tou sitä naftaa sinne jakajapumpulle enemmän kuin tarpeeksi. Sitten sillä lasikuula venttiilillä päästetään naftaa paluulinjaan. ja jos naftan syöttö katkaistaan ja sinne jakajapumpulle ei enään tule sitä naftaa tarpeeksi, se lasi kuulaventtiili painuu kiinni, jolloin ne kiljut ei pääse valumaan sinne pönttöö. Sama efekti kun otetaan pillii nestettä painamalla se eläpuolen reikä peukalolla umpeen.

    Ja jos se paluu venttiili on rikki, niin kyllä se siirtopumppu luo tarpeeksi painetta niitten tiivisteiden paskoontumiseen. Patrollissa mennyt tankkikin kasaan kun ei saanut korvaus ilmaan.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi venttiili ei ole tiivis vaan sen läpi pääsee aina tavaraa enemmän tai vähemmän. Sydeemin pitäisi olla silleen tavallaan suljettu että molemmat letkut pitää olla tankin nestepinnan alapuolella jotta se ei pääsisi itellään tyhjenemään.

    Mites toi kiljun lappoominen tähän vaikuttaa :eek: . Vai onko jollain tankki alempana paluupuolen kohdalta kuin se kohta josta kamaa impataan :poff: .
     
  7. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Hä?
    Jos/kun polttoaineen pinta on tankissa alempana kuin syöttöpumpussa oleva aine niin eikös se kaikkien fysiikan lakien mukaan valu sieltä tankkiin jos ei sulkuventtiili ole tiivis --> ns. lappoilmiö.
    Se, millä korkeudella imuputki on paluuputkeen nähden ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, ainoastaan nestepintojen korkeuserolla.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hä ittelles jos letkun molemmat päät on nestepinnan alapuolella niin miten se letku tyhjäksi tulee :eek: kumpaan suuntaan se tyhjenee :odroll: . Olettaen tietysti ettei lekussa ole vuotoa missään kohtaa!
     
  9. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tarkemmin ajatellen tuo on kyllä totta.

    Eli jostain pitäisi vetää ilmaa jos pumppu pääsee tyhjäksi. Ulospäin ei ainakaan vuoda mistään, aika outoa olisi jos vuotaisi ilmaa sisällepäin mutta ei nestettä ulospäin...
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei jummarra mita tarkoitat. Mutta ei tarvi kertoa.
     
  11. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Käydessähän se vuotais ulos, siitä ilma reijästä.

    Mutta, jos se vuotaa siltä akselin tiivisteestä niin sitten vuotanut nafta löydyy jakoremmistä.

    Tee sillä viissiin... oota se paripäivää, minkä jälkeen sitä joutuu sahaamaan käyntiin. Otat sen pumpun kannen irti. Kolmella ruuvilla oli mulla kiinni. sen pitäisi valuttaa naftaa siltä kun availet ruuveja. Varmistetaan tällä nyt se että se ylipäätään hukkaa naftan sieltä pumpusta. Samalla katot sitten millaista se nafta siellä kannen alla on, mulla oli semmoista 2mmx2mm lastua aika paljo.
     
  12. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Tarkentava kysymys onhan se paluu putken lähtö siinä pumpun kannessa, about korkein kohta? vai jossain alanurkassa?
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos se ei mistään vuoda nestettä ulospäin, voisi olettaa että vuoto on imupuolella ennen siirtopumppua, esimerkiks tankin päällä olevassa lähdössä.

    Ja sieltä kun se vetää ilmaa, niin imupuolihan pääsee valumaan tyhjäsi tankkiin ja sen jälkeen saa sahata ennen kun pumppu saa polttoainetta.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täällä on niin raavaita karjuja ettei ole koskaan edes tiskannut pulloa :rotfl: jotta huomais sellaisen pikkuasian että kun vetää täysinäisen pullon pois vedestä pohja edellä niin se ei ihan heti tyhjene :rotfl: . Eikä sitä kiljua kannata niin paljon juoda että ymmärrys menee :poff: . Tosin näistä vinkkelimalleista puuttuu jopa toi jakohihna.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, vois tuo viltsu vähä perehtyä asiaan, mistä puhuu.
    Niinku nyt vaikka esmerkiks siihen, että siirtopumppu kyllä saa tankin
    imettyä lyttyyn, mutta silti se ei tee painetta paikkojen räjäyttämiseen.
    Vaikka tukkis kaikki lähöt.
     
  16. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Juu ylimmässä kohdassa on, pumpun päällä.
     

Kerro tästä muillekin!