startille suoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 30.6.2007.

  1. Startti moottori oireilee kun moottori on kuuma/lämmin. Olen yrittänyt shimmata sitä kohdilleen, mutta oireet ei helpota. Sitten sain "kuningas idean" jos laitan hitsaus kipinä matosta "hupun" startin ympärille ja sidon sen metallisilla nippusiteillä paikoilleen.

    Alkoi vaan mietityttämään että mikä on tuollaisen hitsaus maton syttymis lämpötila?
     
  2. H6

    H6 1st gear

    Onko kyseessä kenties Gm startti,jos on niin toi vaiva on ominaisuus :wink: . Ite pääsin hetkeks eroon vaivasta kun putsasin koko startin (mutta vain hetkeks)
    Ton hitsausmaton kai pitäis kestää lämpöö vähän enemmän kun moottorin lämpö on,onhan se hitsikipinäkin aikas kuuma :eek:
    Mutta jos huputat sen jollain niin eipä taida ainakaan jäähtyminen parantua 8)
     
  3. Joo, GM startti on kyseessä. Kummallinen vika/ominaisuus on. Lueskelin vanhoja juttuja aiheesta, ja enpä ole ainoa jolla startin kanssa ongelmia on.

    Erilaisilla shimmi levyillä oireet erilaisia,,, pikkusen partakoneen terää paksummalla shimmillä startti alkaa pärisemään.

    Paksummalla shimmillä startti ikäänkuin hyytyy ja tuntuu ettei jaksa pyörittää.

    Jos jätän shimmin kokonaan pois, oireet samat kuin paksummalla shimmillä.

    Kaikki oireet siis vain ja ainoastaan kuumalla koneella, kylmällä koneella ei ongelmaa.
     
  4. ebalen

    ebalen Gearhead

    onko startti kiinni molemmista päistä et se ei roiku vain pulttien varassa hammaskehän päässä?
     
  5. Willep

    Willep 1st gear

    Laita tehostartti. Oireet loppuu ku seinään. Ja kaupanpäälle tulee uus tehokkaampi startti.
     
  6. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Alumiinista suojakilpi startin ja pakosarjan väille,-toimii (jos ei oo muita vikoja, kuin lämpö).
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei se suojamattokaan taida haitaksi olla. Pikemmin se pyrkii ulkoapäin pakosarjan puolelta lämpenemään kuin jäähtymään muutenkin.
     
  8. Tätä en ihan ymmärtänyt... Startti on kiinni kahdella pultilla, muita kiinnitys mahdollisuuksia siinä ei mielestäni ole.
     
  9. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Turha varmaan kysyä,jotta onhan sytty myös kohillaan?
    Noista shimmeistä,Chevyn kohalla ei vielä koskaan ole tarvinut shimmailla,eli ilman on ollut paras,mutta esim.Pontiacin kohdalla on joutunut shimmailemaan.
    Hyvä konsti kun otat sitä hitsimattoa ja laitat ohutta alulevyä ns.voileipä systeemi,vaikka pari mattoa ja kolme alulevyn palasta,siis joka toinen ja niin ees...niistä kun muotoilee sopivan "kourun startin ja pakosarjan väliin,niin sen jälkeen voit ihmetellä jollei starttaa...
     
  10. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Pistät suoran kutosen nokalle niin startin lämpiämis ongelmat loppu siihen paikkaan :rotfl: :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  11. hangover

    hangover 1st gear

    itselläni oli yhdessä hieman viritetyssa avolavassa jatkuvasti käynnistymisongelmia startin vaihdosta huolimatta. Sytty oli käynnistystä ajatellen liian aikaisella, startti lämpeni ja sen teho heikkkeni, jne...

    Laitoin erillisen sytytyvirran nappulan hyttiin. kone paukahti hyvin käyntiin aina, kun ensin alkoi starttaamaan, ja sitten vasta kytki sytytysvirran päälle. :D
     
  12. Hei, tuo onkin hyvä idea. Mää teenkin tuollaisen voileivän hitsimatosta ja alumiinistä, enkä suinkaan kääri starttia siihen mattoon.
     
  13. Anssi

    Anssi Gearhead

    Vakiostartissa on takapäässä semmoinen peltinen lisätuki, jolla se "ripustetaan" lohkoon.
     
  14. "kappas vaan minttu sekä ville" ei tuossa tarvike startissa sitä ollut, eikä auton edellisessä startissakaan. Paikka sille kyllä siinä on. Täytyy asentaa siihen sellainen. Voisiko siis olla että startti on ollut vinossa kokoajan ja kuumana se jotenkin sitten alkaa oireilemaan?
     
  15. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    jmt-autopalavelulta tehostartti noin 120 euroa eikä tartte alakaa tekemää voileipiä moottorille.. :lol:
     
  16. Buick55

    Buick55 Gearhead


    Toki tuo olis ihanne homma,kun laittas uuden startin,mutta ei se voileipä siinäkään tapauksessa tilannetta ainakaan pahenna,meinaan ettei tuo lisä lämpö ole startille pitkässä juoksussa kovin hyväksi...
     
  17. ebalen

    ebalen Gearhead

    mulla ainaki johtu kaikki siitä..itellä halkes 3 starttia sen kannatuksen takia ku en pannu kiinni sitä...on vähän pirullinen laittaa..
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kyllä se kannatus kummastakin päästä ihan hyväksi on!!
    Tosin siihen lämpöön sekään ei auta suoraan...
    Mutta se suoja on helppo toteuttaa esim. pakosarja- putki liitoksessa oleviin pultteihin kiinnittää sopivasti taivutellun pellin (ihan rautapeltikin käy) pakosarjan ja startin väliin.
    Itsellä yhdessä Pick-upissa(350 bensa) sama vaiva toistui noin kolmen kuukauden välein, eikä lähtenyt lämpimänä käyntiin kun ei jaksanut startti pyörittää...
    Tein peltisuojan väliin, ja ongelma poistui.
    Saman myöhemmin kaikkiin olen tehnyt jos ei ole ennestään ollut.
    Näissä kahdessa viimeisessä STW:ssä onkin ollut jo tehdas-asennuksena ollut jonkinmoinen suoja (kone Olds 307).
     
  19. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    kumma ettei mulla oo ollu missään kamppeessa tuota vikaa ja taitaa melekee 10 chevyä ollu...55-89 vuosmallisia. kopkop puuta ettei vikaa tule :rotfl: joo kai se pelti vois siellä vastaisuuvessa auttaakki
     
  20. No nyt on "voileipä" valmistettu ja asennettu startin ja pakosarjan väliin. Tein sen kolmesta millisestä alumiini palasta ja palojen väliin tuli hitsausmattoa.

    Ensikokemukset kuuman moottorin käynnistyksessä olivat tod. positiiviset. Ei tarvi kuin vähän avainta vääntää niin jo moottori käy.

    Huomasin muuten että, ei kaikissa GM tarvike starteissa ole tuota keskikiinnitys mahdollisuutta. Hyllystä löytyy 3 kpl. startteja. Yhdessä niistä on tuo yläreikä, toisessa on reikä ylhäällä ja jostain syystä myös alhaalla, yhdessä taas ei ole minkäänlaista reikää. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!