Startin heräte (ja vähän muutakin) hukassa

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja freetime-cruiser, 28.12.2013.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Potilas on '76 Valiantti, johon on jossain vaiheessa elämäänsä rakennettu nappistartti. Haluaisin kuitenkin "entisöidä" virtalukon toimintaansa ja repiä h**vettiin sen kaiutinjohdosta rakennetun nappistartti-viritelmän.

    Startin releen vieressä on irrallaan keltainen johto, joka kovasti näyttäisi kytkentäkaavionkin mukaan herätteeltä. Tämä johto ei kuitenkaan ole yhteydessä mihinkään virtalukolta lähtevään johtoon.

    Virtalukon pohjaan tulee 5 johtoa;
    Musta, jossa seisoo 12v koko ajan
    Punainen, johon tulee 12v kun virrat päällä
    Sininen, johon tulee 12v kun virrat päällä
    Ruskea, johon tulee 4v (?) kun virrat päällä
    Keltainen, johon tulee 0,4v (?) kun virrat päällä

    Näiden lisäksi on 2-napainen erillinen kaktkaisija, jota lukkosylinteri käyttää "mekaanisesti", mikähän se mahtaa olla?

    Olettaisin että vika on virtalukon pohjassa, mutta voisiko olla niin hyvä tuuri että olisi sekä pohja rikki että herätejohto poikki? Toki voi olla, että johto olisi katkennut ja sen takia tehty nappi, ja sen jälkeen virtalukon pohja hajonnut (nappi ollut ilmeisesti käytössä pitempään).

    Jos joku varmistaa startin herätteen johdon värin, niin pistän sitten osia tilaukseen. Kylmiltään ei viitsi tilata, koska mm. lämmityslaite lähti toimimaan kun laitoin kytkennät orkkis malliin, liittimet oli vaan napsittu irti ja lämppärin moottorille tehty on-off keinukytkin kojelautaan, ja tää nappistartti on vähän samaa luokkaa :odroll:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Onko auto entinen automaatti?
    Liittyiskö se katkaisija jotenkin NSS:in?

    Heräte saattaa kulkea puolan esivastuksen kautta, josko siellä olis katkos?
     
  3. pequli

    pequli Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Ainakin 67-sähköissä keltainen johto starttireleeltä menee rintapellin läpiviennin kautta suoraan virtalukolle saadakseen jännitteen starttiasennossa. Siinä virtalukon nastassa ei pitäisi siis tapahtua mitään muussa kuin starttiasennossa. NSS-kytkin maadoittaa automatic-mallisen starttireleen ruskean piuhan välityksellä silloin, kun käynnistys on sallittua, eli P- ja N-asennoissa.
    Voisipa siis olla vika virtalukon pohjassa.
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Auto on alunperin ollut manuaali, nykyään automaatti.

    Tuossa vielä kuva siitä virtalukon alapuolella olevasta katkaisijasta, sen kautta kulkee 2 puntaista johtoa
    http://i149.photobucket.com/albums/s59/ ... 70d084.jpg

    Tuota en muuten hoksannutkaan että voisi kulkea esivastuksen kautta, pitääpä vielä vilkaista tekeekö mutkan. Löysin netistä '76 Plymouth kytkentäkaavion, sen mukaan pitäisi keltaisen johdon kulkea startin releeltä virtalukolle. Kyseinen kytkentäkaavio ei vaan tunnu ihan 100% täsmäävän kyseiseen Valiantiin (voi kyllä johtua näistä jälkeenpäin tehdyistä muutoksista joista osa on tehty niin hyvin että näyttää lähes alkuperäisiltä).
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

  6. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    On se näköjään sitten oikea kaavio minkä aiemmin googlen kautta löysinkin, ja tuon mukaan ymmärtääkseni tuo L nastan keltainen johto olisi se heräte.

    Kai se on uus pohja tilattava, eipä tuo montaa kymppiä lie maksa. Jotain hämäräähän siinä muutenkin on kun se 0,4v seisoo siinä keltaisessa johdossa, kai se nollilla pitäs olla virrat päällä.
     
  7. aesvi

    aesvi Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Asiaa sivuten,

    muutama päivä sitten 'taivuttelin' vanhan (-93) Carinan starttiongelman kanssa. Jo pitkään siinä on ollut vaivana se, että joskus startatessa ei tapahtunut mitään, mutta kun muutaman kerran avaimesta käänsi, niin kyllä se sitten starttasi. Virtalukon pohjassa, starttireleessä, solenoidi+starttimoottorissa se vika yleensä piilee. Startti on senverran 'piilossa', että siihen en mieluusti ensimmäisenä 'rynnännyt'.

    No nyt ajattelin, että helpoin kohde on tuo starttirele eli irrotine sen. Kokeilin sitä erillisellä virtalähteellä - hyvin naaksu. Mittasin yleismittarilla koskettimen toimintaa - siinä taisi näkyä 'jonkinmoista ylimenovastusta', koska sitten otin sen releen kannen auki. Siistiltähän se näytti, eikä kosketinkaan sivulta katsottuna pahalta näyttänyt - tosin rako oli suht pieni, ettei sinne kunnolla nähnyt. Yritin sitä pienellä viilalla ja himapaperisuikaleellakin putsailla. Laitoin releen paikalleen ja testasin - ei startannut. Taivutin releen tioista napaa pikkaisen ja tämän jälkeen toimi.

    Seuraavana päivänä jälleen ongelmaa useamman kerran ja enemmän kuin ennen. No tästä päättelin, että vian lähteillä ollaan. Menin ja hain Motonetistä uuden releen (3,90€) ja laitoin paikoilleen - nyt toimii hyvin. Uteliaisuuttani purin sen vanhan releen siten, että näin ne koskettimet suurennuslasilla. Koskettimet olivat sinänsä hyvän oloiset ja tasaiset, hiukan tummat. Ruuvimeisselin kärjellä kun rapsutti, niin kyllä niissä oli semmoinen olisko oksidi tms. kerros, joka aiheutti huonon kontaktin.

    Sähkökaavioista...
    Samaisesta rakkineesta hävisivät ajovalot taannoin. Minulla on siihen korjausopas, jossa on sähkökaaviot - ei muuta kuin tutkimaan. Valokatkaisijasta menee johto konehuoneessa olevaan valoreleeseen. Selvisi, että ko. rele ei 'vedä', valokatkaisija kyllä toimii. Johdinyhteys valokatkaisija-rele oli poikki. Tässäkin on ollut ominaisuus, että ajovalot menevät päälle 'automaattisesti', eli siellä on jossain vielä rele, joka tämän hoitaa - näitä kytkentöjä ei kyllä kaavioissa näy :(. En jaksanut enempää penkoakaan, vaan vetäisin oman johdon valokatkaisijan johdosta releen kantaa, että sain toimimaan.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Perhana, oon edelleen sitä mieltä että ei täsmää toi 76 mallin kytkentäkaavio meitin autoon.

    Startin heräte löytynee kunhan saan uuden virtalukon pohjan, mutta nyt aloin elvyttää noita muita kytkentöjä. Alkuperäisestä sulakerasiasta ei paljoa ole jäljellä, mutta siitä näki parit kytkennät katkaistujen johtojen tyngistä.
    Ongelma on vaan siinä, että värit ei täsmää, ei sitten mitenkään. Sulaketaululle tulee mm. sini-valkoinen ja musta-valkoinen johto, joita en kaaviosta löydä. Jälkiasennus sulaketaulun heitin mäkeen ja yritän saada härvelin toimimaan vähän paremmalla uudella sulakerasialla, vanhasta kun ei enää kalua tule.

    Piipparilla on kyllä selvinnyt mihin johdot menee, ja teen kytkennät sitten maalaisjärjen mukaan.

    Jos joku sattuu omaamaan kuvan '76 Vallun/Dartin sulaketaulusta, josta näkisi minkä väriset johdot yhdistetään mihinkin, niin olisin erittäin kiitollinen sellaisesta :)

    Vielä on lämmityslaitteen syöttö ja taka/sivuparkit hukassa. Ajovalot, etuparkit ym toimii jo kuten pitääkin.

    Back to garage, to be continued... -->
     
  9. nixon

    nixon 3rd gear

    Re: Startin heräte hukassa

    Onks auto '76 vin koodista katottuna myös?
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Tähän pitäisi nyt saada sellainen hymiö joka hakkaa päätä seinään.

    Jo ennen auton ostoa katsoin kyllä Vin decoderilla auton tiedot (kun kiinnosti onko oikeasti orkkis v8) mutta eipä osunut silmään se vuosi...
    Eli autohan onkin 1975, ja näyttäisi tosiaan muuttuvan jonkin verran värejä noissa kaavioissa.

    Jospa näillä taas pääsisi askeleen eteenpäin, tosin startin osalta homma ei muutu, se sama keltainen piuha kummittelee myös '75 kaaviossa. Eli virtalukonpohjakauppaan mars.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Re: Startin heräte hukassa

    Toi pikkukatkaisin ohjaa summeria joka pärisee mikäli avaimet on virtalukossa ja ovi avataan.
     

Kerro tästä muillekin!