Startin rele/solenoidi jää päälle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja zilverado, 29.8.2019.

  1. zuinula

    zuinula Gearhead

    Ihan kivasti, mites sulle?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, tosin jo 45 vuotta sitten.
     
    Karpov ja zuinula tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nyt vaan säädät asenteen vastaanottavaiseksi, tässä on tilaisuus oppia jotain.
     
    zuinula tykkää tästä.
  4. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Tämä oli itsellekin tuttu ongelma edellisen evo softailin kanssa. Heikolla akulla sai hajalle. Tämän veneen kanssa ei ole virrasta kiinni. Tai ainakaan sen puutteesta. Koitan vielä kerran uudella solenoidilla.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli siis jos startti on pikkasen ehtoopuolella pistää akun josta 3 kennoa pimeenä startti pyörii ku puolukka tehosekoittimessa?
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Oletko ajatellut miten ison virran startti ottaa esim 0.03 voltin jännitteellä?
     
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    Onko OD:n taso tässä? Kukaan ei ole muistanut lukea viestiä, johon viitataan.
    Missä on sähköopillinen vika?
    Sanokaa virhe ja jatketaan sitten, jookosta mussukato_O
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    P= u2/r vähemmän kuin käyttäisit noita hymiöitä niin joku voisi jopa vakuuttua sinun tietotaidoista.
     
  9. zuinula

    zuinula Gearhead

    Missään vaiheessa ei ole puhuttu, kuin jännitteestä, virrasta ja tehosta. Ymmärrän vastuksen vaikutuksen tehoon:p
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitä ihmettä sä önnötät? Olet siis vissiin oikeesti tyhmä, etkä vaan osaamaton.
     
    urho3 tykkää tästä.
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Antaa olla :(
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos ymmärrät kaiken niin miks on vaikeaa tajuta oikein ne asiat,ei todellakaan ole raketti tiedettä.
     
  13. zuinula

    zuinula Gearhead

    Eipä ole mutta missä kohtaa mulla menee ohi?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jossain moparin (cummins) starttiromuissahan oli tyyppivikana heikko kontakti jossain kohtaa --> resistanssi pilviin --> virta muuttui kontaktissa tehoksi eli lämmöksi --> sulivat yhteen --> startti jää pyöriin.

    Ei minusta sovellu tähän tilanteeseen
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Lasket sen startin ottaman virran jännitteen ja resistanssin avulla ja ylläty.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu, kyllä ja kyllä oikeassa olette. Olen väärässä, hain sähköoppia väärän kautta. En siis autotekniikasta vaan ihan perusteista, kuinka jännite ja virta vaikuttaa tehoon, olettamus oli tähän täysin väärä ja hymiöidyn tästä tuleviin virheisiini:D
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Se on hyvä että tunnustaa olleensa väärässä ja yrittää oppia uutta,siitä 4 pistettä zuinulalle ja muillekin opiksi,minullekkin.
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eläs ny pillastu, itsevarmuus on hyvästä mutta välillä pitää tehdä tilannearviotakin.
    Niin ja tätähän tapahtui erityisesti huonolla akulla, solenoidi ei tee kunnollista kontaktia vaan ne sulaa yhteen.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Uskallan väittää, että huonolla akulla ei ole asian kanssa mitään tekoa. Selitys löytyy osin aiemmasta viestistäni, ja lisäksi huononkaan akun jännite ei vielä tipu, ennenkuin se kontakti on tehty.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se on startin solenoidissa joka ehtoopuolella eli lopussa ollessaan alkaa sitten syöttää väärään suuntaan herätivirtajohtoa pitkin joka taas jättää sitten sammutinsolenoidin vetopuolen käämin päälle kun pitäisi olla käynnissä ollessaan vaan pelkkä pitopuoli käämi. Se sitten kuumenee se vetopuoli ja palaa kuin paskan liekki. Tähän myydään ameriikois ns. Pulttidiodia joka laitetaan herätinvirtajohdon alle starttiin. Maksaa kuluineen noin 70 euroa. Tein ite kun olen nuuka ja on se vaan tyhmää maksaa liikaa. Elektroniikkafirmasta diodi tilaten ja kotua kutistesukkaa. Kulut noin kympin. Kerroin täälläkin cummins 4x4 topicissa siitä ja lupasin kertoa lisätietoa jotta ymmärtävät toimintaperiaatteen ja jos kuka haluaa tehdä saman. Ei vissiin o muilla ollu ongelmia sitte.
     
    Powerstroke ja Poke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!