startin solenoidi sökö??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cnn, 22.5.2011.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Nykyään startatessa käy joskus näin. Kun käännän avainta ei tapahdu mitään, ei siis edes pyöritä. Pari kertaa kun yrittää uudelleen niin taas mennään. Tai sitten jos väännän avaimen start asentoon ja pidän "starttia pohjassa" noin 5 sekuntia niin starttaa välissä noinkin. Ja taas välissä starttailee ihan normaalisti, kuin ei mitään vikaa oliskaan. Oliskohan tuossa solenoidissa jotain häikkää?? Ainakaan ei itellä tuu nyt muuta mieleen...
     
  2. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tai sitten virtalukon pohja?
     
  3. 2dht

    2dht 3rd gear

    Tai hiilet viittä vaille loppu.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos startti naksahtaa mutta ei käynnisty -> hiilet/pääty. Jos ei puhu mtn niin sitten solenoidi, johtohäikkä tai virtalukon pohja jne. Helppo kokeilla jos ottaa startin pois.
     
  5. artz1

    artz1 3rd gear

    Itellä oli täsmälleen sama vika ja syy oli solenoidin herätteen jännite. Laitoin isomman piuhan akulta tulevalta kaapelilta startin solenoidille ja 30a releen väliin jota ohjas alkuperäinen heräte ja sen jälkeen ei ole kertaakaan startti temppuilut, oma kulkine gm.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lainaan ite topiccia kans.

    Nyt pöydällä japanin startti kasista. Solenoidi toimii mutta vaan jos lyö sille erikseen napaan virtaa. Autoon tulevista navoista ei solenoidi eikä startti inahda.

    Purin moottorin, hiilet ja sisus tuoreen näkönen eikä piuhojakaan katki. Mutta! Kuoreen kun laskee sen mötikän missä akseli ja käämitys? ym niin ei tule magneettista vetoa.

    Startin moottorin kuori siis ei magneettinen, sekin silmällä ok eikä kuluneen näköinen.

    Mites nyt suu pannaan vai mikä tossa on?
     
  7. Jupe

    Jupe Gearhead

    Mä luulen että sulla auttaisi toi ylempänä mainittu releistys. Laitoin just tänä viikonloppuna uuden Summitin startin ja mua varoiteltiin etukäteen että ei ehkä toimi auton omalla johtosarjalla.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut eikös startin pitäs aina inahtaa kun suoraan napoihin lyö virtaa, ilman releitä?


    Nyt siis tosiaan solenoidi toimii kun laittaa päänapojen miinuksen kiinni ja solenoidin oman plussan, jos laittaa päänapojen plussan niin ei edes solenoidi inahda. Se solenoidi vielä toimi kun startti oli autossa kiinni ja niihin päänapoihin tuli johdot...
     
  9. keijon

    keijon 1st gear

    startti

    Startti paikoillaan itse aloittaisin vikaselvityksen näin. Startin oma heräte irti ja tuohon nastaan suoraan akulta + jännitettä. Jos starttaa moiteetta on auton omassa herätteessä vikaa. Jos naksahtaa , mutta ei pyöritä on seuraavaksi hyvä kokeilla suoraan + jännitettä starttimoottorin + nastaan. Jos pyörii niin ilmeinen vika solenoidiissa. Solenoidi vetää, mutta ei kytke + jännitettä läpi akulta starttimoottorille ( solenoidin kärjet loppu ). Jos ei pyöritä antaessa + jännitettä moottorille niin vika moottorissa. Hiilet,,ankkurin laakeroinnit..yms
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Omaan vikaan löyty apu: solenoidin kärjet. Kiitokset ampi autosähkölle jns, osatki oli hyllyssä 6e. Suosittelen!
     
  11. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    solenoidi

    Taitaa olla ilmeisen paskoja nuo kiinalaiset solenoidit...Ostin syksyllä käkkylään uuden ja oisko tuolla startattu ehkä 50 kertaa ja taas paskana :mad: :wc: Ei kai se vika voi muualla olla kun startti pyörii kun sille antaa virtaa, kun antaa solenoidille niin ei tapahdu mitään muuta kun räpsää vaan. Ei etes naksahda mitenkään. Starttikin pyöri vasta kun otin solkun pois ja käsin laitto siitä männästä hammaspyörän ns. otteelle.
     
  12. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Eilen tuli askarreltua Oldsin startin kanssa. Vanhassa bendix vikaa, joten vaihdoin uuden kiinalaisen startin tilalle. Startti paikalleen ja kokeilu, ei tapahtunut muuta ku hentonen naks ääni. Startti alas ja testaus irrallaan. Naksuu muttei pyöritä. Startin avaus, mitään selvää vikaa ei löydy. Uusi testaus. Toimi välillä ja välillä vain naksuu. Purin solkun uudelleen. Pientä kipinä jälkeä solkun kärjillä. Hieman käänsin levyä johon nastat vastaa eri asentoon. Uusi testaus ja toimi. Uskomaton vehje kun ei pelaa vaikka uusi. Täytyy ensi tilassa kunnostaa tuo vanha startti. Tuo kiinalaisen laatu on :wc: :wc: :wc:. Vieläköhän jostain saisi uusia laadukkaita osia vanhaan starttiin. Ainakin nippeli tepolla näkyi sivuillaan startteihin osia. Onko kokemuksia onko hyviä vai ainoastaan halpoja :odroll:
     
  13. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Nippeli tepolta tilasin vanhaan starttiin uuden solenoidin ja korjaussarjan johon tulee bendix, hiilet ja puslat yht.52Eur ei paha...
     
  14. finwgn

    finwgn 1st gear

    Re: solenoidi

    selviskö että oliko vika solenoidissa? Itsellä samanlainen ongelma -93 buickin
    kanssa. joulukuussa ostettu solenoidi saattaa vetää kerran ja sitten ei taas mitään vaikka testaisi antamalla virtaa suoraan herätteeseen. rupee hermo meneen kun joutuu tossa pihassa könyään siellä auton alla.
     
  15. crashbird

    crashbird 1st gear

    Moi
    Mikähän mun Gm vaivaa. Kone 5.7l 350 ja laatikko 350.
    Kylmänä lähtee käyntiin silleen suht ok mutta kun ajetaan 10-20km eli auto on jo kuuma niin ei enää starttaa, pitää odotella että auto jäähtyy ja sitten se taas lähtee käyntiin. Katsastuskonttorilla ei lähtenyt käyntiin niin katsuri työnsi jonkun tangon auton alle startille ja silloin lähti.
     
  16. aesvi

    aesvi Gearhead

    Minulla oli vanhassa Carinassa starttiongelma, useinmiten starttasi hyvin, mutta aina silloin tällöin kuului vain naksaus. Siinä sai sitten naksutella montakin kertaa, että starttasi.

    Vaihdoin ensin sulakekotelossa olevan starttireleen ja aluksi tuntuikin, että vika olisi hävinnyt, mutta ei sama toistui.

    Sitten kaivoin startin pois, purin ja putsasin. Solenoidin koskettimet olivat 'röpöläiset' (kipinöinti syönyt). No tietysti nuukuuttani hioin ne tasaiseksi ja laitoin paikoilleen - eipä toiminut vieläkään kunnolla. Hain sitten Motonetista solenoidin korjaussarjan ja laitoin paikalleen. Sen jälkeen on toiminut.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitäs siinä korjaussarjassa tuli mukana?
     
  18. aesvi

    aesvi Gearhead

    Siinä tuli 2 kosketinta, jotka ruuvataan siihen solenoidin muovipäätyyn ja taisi olla koko solenoidin ankkuri, jonka päässä on "kytkentäkiekko".
     
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Hei solenoidien korjaajat, huomatkaapas vielä yksi vika mahdollisuus.

    Kas kun siinä solenoidissa on kaksi erillistä käämiä, vetokäämi ja pitokäämi. Jos tuo pitokäämi ei toimi (poikki?), saa se aikaiseksi sen, että tuo vetokäämi "paukuttaa" käynnistyksen ajan solenoidin sydäntä edes/takas ja saa nuo "paksujen kaapelien" kontaktipinnat "palamaan" ennen aikojaan.

    Vetokäämi on voimakkaampi ja se jaksaa siis vetää siirtohaarukan pohjaan ja kytkee ankkurille virran, jolloin startti lähtee pyörimään. Samalle sen maadoitus "putoaa pois" ja tuo solenoidin kiinni pito "vastuu" jää heikomman pitokäämin vastuulle. Jos se ei toimi, irtoaa solenoidin nastat taas ja kun edelleen solenoidille tulee virtalukolta "käskyä" niin vetokäämi vetää taas solenoidin kiinni ja kontaktipinnat saa taas kyytiä ja ne palaa ennen aikojaan.

    Kun korjaat starttia muista mitata molemmat käämit, tai testaa startin toiminta ainakin huolella. Koekäytä starttia pidempään, jolloin huomaat paukuttaako solenoidi edes takas. Käämin mittaus onnistuu yleismittarilla. Samasta herätenastasta mittaa vastus sekä hiilille menevään paksuun kantaan, että solenoidinrungon välillä. Jälkimmäinen pitäisi olla noin puolet (pitokäämi) ensimmäisestä.

    t. AM
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Viime kesänä just huolsin pari letukan starttia ja kummankin startin solenoidissa oli tasan yksi käämi. Näin myös ihka uudessa Delco Remyssä mikä lojuu tossa hyllyllä...
     

Kerro tästä muillekin!