startin solenoidi sökö??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cnn, 22.5.2011.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Omasta ainakin löytyy onneksi molemmat. Käämit on kierretty sisäkkäin ja molempien käämien toinen pää on juotettu solenoidin käsky-liittimen napaan. Tää on Delcon heavy-duty valurauta päädyllä, eli perinteinen suoravetoinen. Moparin orggis välitetyistäkin löytyi molemmat ja muinoin omastani oli juurikin mennyt pitokäämi poikki ja sen seurauksena oli nuo kontaktit prikat ja pultin kannat sulaneet. Onnekseni olin työkseni korjannut Boschin startteja useita. Siihen aikaan ajoivat takseilla reilusti yli 300000 km ja niihin joutui startteja viikoittain huoltamaan. Nykyisin ei enää korjata juurikaan vaan uusitaan koko laite kun pitää 2n vuoden takuu antaa joka hommaan
    t. AM
     
  2. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Re: solenoidi


    Kaikki on nykyään paskaa.Mesessä kesti alkuperäinen 550tkm ja 20 vuotta.Ostin tarvikestartin niin 2kk ja alle 10tkm niin jopa saa naksutella.
     
  3. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Itsellä tähän auttoi solenoidin vaihto
     
  4. Toope

    Toope 2nd gear

    ▲▲Näinpä se taitaa mennä nykyään...ikävä kyllä.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ne käämit on sitten kytketty siellä sisällä yhteen, kun ei tosta tosiaan tuu kun kaks karvaa ulos.
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Jep. Ulos ei tuu kuin tuo käskynapa, johon siis virtalukolta tulee se komentojohto. Mutta siitä lähtee solenoidin sisällä kaksi erillistä käämiä (voivat jakaantua kauempana vyyhdin sisälläkin), joista toinen maadottuu startin hiilille menevään "paksuun" napaan ja tämä on se vetokäämi. Sen maadoitus siis "katoaa" kun solenoidi kytkee virran startin sisälle. Silloin kytkennästä pitää huolen se pitokäämi, joka on paljon heikompi (vie vähemmän virtaa) ja joka on suoraan maadotettu solenoidin runkoon. Pitokäämi pitää kytkennän kiinni niin kauan kuin virtalukolta käskyä tulee.

    t.AM
     

Kerro tästä muillekin!