Startin sulattama maakaapeli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 0132, 23.11.2022.

  1. 0132

    0132 Gearhead

    Näkemyksiä kaivataan seuraavaan:

    Caminolla pääsin tänään kokeilemaan kaskon hinausturvaa. Tapahtui niin, että töistä kotiin ajellessa auto sammui vauhdista ja samalla katosi kaikki virtalukon takana olevat virrat.

    Rullasin auton parkkipaikalle ja oletin, että tarvikevirtalukosta oli vaan päässyt liitin irti. Virtalukon irrottamisen jälkeen huomasin, että kaikki liittimet olivatkin napakasti paikoillaan. Hetken päästä virrat palasivat, mitään sen kummempia tekemättä, kuin avainta edes takaisin kääntelemällä.

    Koitin sitten heti startata ja jyrähtikin välittömästi käyntiin. Muutaman sekunnin päästä nousi savu avoimen konepellin alta ja heti perään iski jo liekkiä, kun akun maakaapeli sulatti niin tehokkaasti akun muovia. Sammui onneksi reippaalla puhalluksella ja kaapelikin kävi niin kuumana että meni nykäisyllä poikki.

    Siitä sitten hinuri tilaukseen ja auto kotipihaan. Sen verran kerkesin tutkia, että maakaapelin tyngällä varovasti kenkää koskettaessa räiski edelleen voimakkaasti. Yleismittarin sain piippaamaan jatkuvuusmittauksella startin kaapelin ja koneen maadoituksen välillä. Meinaako tämä nyt sitä että syyllinen on oikosulussa oleva startti? Kuinka se auton sammutti vauhdista?

    Virtalukon asennolla ei ollut merkitystä. Maakaapelina sellainen litteä punoskaapeli.
     
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Tuskin se startti on oikosulussa jos on tähän asti toiminut normaalisti , eikä nikotellut startatessa. Epäilisin startti rele tai solenoidi oikarissa , samoin jos maadoituskaapeli liian pieni tai löysällä niin kuumenee ja säikeitä palaa poikki , mistä taas seuraavan kerran entistä huonompi maadoitus ja lopulta syttyminen.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ota startille menevä kaapeli irti ja koita räiskiikö viellä maapuoli tukevasti jos hipasee.

    Jos ei räiski niin ongelma on sillä osastolla.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Huonoja kokemuksia niistä litteistä punotuista maakaapeleista, kontakti vaan katoaa. Ilmeisesti hapettuu punoksen ja puristetun päädyn välistä.
     
  5. 0132

    0132 Gearhead

    Tänään kerkesin vähän testailla lisää. Apuvirtakaapelilla kokeilin maadoittaa akkua niin, että plussakengässä ainoastaan startille menevä virtakaapeli kiinni. Startti alkoi pitämään pientä särinää. Vähän kuin olisi hiekkaa valunut teräsputkessa.

    Tutkin startin johdot ja herätepiuhasta löytyikin hieman palojälkeä. Eli on tainnut päästä koskemaan pakosarjaan. Ei kuitenkaan ollut karvat vielä esillä. Kokeilin sitten myös ilman herätejohtoa, jolloin piti edelleen samaa ääntä.

    Pudotin sitten startin irti ja pöydälle. Ei sieltä mitään suurempia selkeitä vaurioita omiin harjaantumattomiin silmiin hypännyt. Kuitenkin hiilet olivat melko lopussa ja puslissakin oli selvästi väljää.

    Lienee nyt syytä pistää vaan suosiolla uutta starttia tilaukseen. Samalla hankin kunnollisen maakaapelin motonetin litteän sijaan.
     
    Hupeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!