Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niin onhan pysähtynyt kellokin oikeessa 2 kertaa vuorokaudessa :lol:.
    Onkohan niin että digimittareissa, siis ihan noissa halpismalleissakin, on tuo mittajohtojen vastus kompensoitu jotenkin? Omat näyttää kaikki nollaa piikistä piikkiin.
     
  2. T&S

    T&S Gearhead

    Älkää puhuko alle yhden ohmin tuloksista ja alle sadan euron mittareista samassa lauseessa.
    Kyllä se on tuo jännitehäviön mittaus oikeastaan ainoa todellisen tuloksen antava mittaus.
    Jos siinä 50mm² johtimessa joka tulee akulta on kaksi karvaa mitkä yhdistää akunkenkään, näyttää mittari kyllä alle ohmin tuloksia, virtaa ei kyllä läpi mene kuin nimeksi.
    Kun laitat ne yleismittarin mittajohdot yhteen niin että ne mittakärjet on ristissä saat tuloksen 0 ohmia ja mittajohtojen risteyskohta on 0.001 mm²
     
    Filth ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Totta tosiaan. Avoimen piirin kai saa sentään suht luotettavasti selville.
     
  4. T&S

    T&S Gearhead

    Kyllä saa, hyvä mittari se on tarkoitukseensa, ollaan vain tuossa Jussin kanssa yritetty kertoa mittaustavoista millä saisi varmempia tuloksia. Hän on kyllä ilmeisesti elektroniikan kanssa paremmin sinut.
     
    Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mä olen aina valmis oppimaan uusia temppuja. Mulla on pihalla jo potilas katottuna mihin meinasin kokeilla tuota volttimittausta akusta lohkoon startatessa. Siinä ei startti pyöritä niinkun pitäs uudellakaan akulla.

    Edit. Kokeilin, voltit 0.25 kun aloittaa sahaamaan ja laskee hetimiten 0.17v tasolle.

    Fordissa on helppo antaa konehuoneen starttireleeseen virtaa, mittaus onnistuu helposti yksinkin, siis tämä osuus. Startin päästä mittaaminen eri juttu. No onnistuu sekin hauenleualla.
     
    Muokattu: 9.6.2018
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noi on ihan hyväksyttävät häviöt, eikä viittaa vikaaan. Virta on niin suuri, että hyvässäkin johdossa tulee joku voltin kymmenys.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ok, kiitoksia, ja startin navan ja akun plus navan välistä tuli 0.22v, mittasin tossa senkin.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ok lukema tuokin. Alkaa jäädä startin sisään siinä se laiskuus.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaahas. No on se ainakin helppo vaihtaa, suora kutonen 4x4 pikupissa.

    Tulikos näillä mittauksilla samalla tietoa plussa puolen kunnosta, näiden kahden mittauksen teoriapuoli kun jäi hieman hepreaksi :odoops:.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja en ole kaappaamassa topikkia, tässä tullee hyvää tietoa aloittajallekin.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onko tossa jo ihan sellanen startti, jossa solenoidi on startissa? Tolla mittauksella selvittää mittauspisteiden välisen osuuden kunnon liitoksien ja johtojen osalta. Jos on yhtään enempi vastusta, niin jännitenäyttämä(eli siis häviö) kasvaa heti. Solenoidin häviö tulee mukaan, jos sen toisen mittajohdon saa siihen solenoidilta starttiin sisään menevään karvaan.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo kyllä on solenoidi startissa, normi moderni vehe.
    Eli siis jopa solenoidin kontaktien kunto tuli testattua tällä.
    Perkele, miksen ole ennen tiennyt tätä mittaustapaa.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähän käytetty ehken sen takia, että vaatii vähän sitä jumppaa. Mutta ainoo luotettava tapa mitata isovirtaisen piirin todellinen vastus käyttötilanteessa. Kuten yllä jo mainittiinkin, vastusmittauksessa parikin ehjää säiettä paksun kaapelin sisällä saa mittarin näyttämään "hyvää" arvoa. Silti vaan ei virtaa mee.
     
    Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mullistava metodi. Helpottaa hehkusysteemien ja tupla-akkusten diagnoosia (tai ihan vaan tarkkailua) ratkaisevasti.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Alunperin puhuttiin 6V systeemistä, ja pistin hihasta "hylkyrajan" yhteen volttiin. Siinä systeemissä kaapelit ja liitokset ovat oltava oleellisesti paremmat ku 12V systeemissä.

    Vetästään hihasta sopivat arvot 12V testaukseenkin...
    1V = Varaudu tarkistamaan liitokset, tai kovin ohuet piuhat.
    2V = Älä odota ainakaan kovin kylmiä kelejä ilman korjausta.
    3V = Vaikka vielä vois lähteekin, niin sulla on kilowatin lämmitin jossain kohdin johdotusta.
    4V = Ei taida enää pyöriä käyntiin asti.

    3 ja 4V kohdat pitää ettiä vika heti, ettei polta pilalle vaikka akunnapaa tai startin pulttia.
     
    Morbidelli ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tässä tulikin vastaus seuraavaan kysymykseen ennenkuin ehdin kysyä.

    Mutta aivan ehdoton menetelmä. Tossa omassakin tapauksessa on akunkengät niinsunnäin, maadotukset täysi kysymysmerkki, johdinten kunto samoin.... ja 5 minuutin mittauksilla sai kaikki varmistettua hyviksi :odeek:. Tai ainakin tällä hetkellä toimiviksi. Niiden läpikäymiseen, osittaiseen uusimiseen ja hieromiseen olis menny muuten ainakin yksi koko päivä!
     
    Muokattu: 10.6.2018

Kerro tästä muillekin!