Stenhöj DS2 rikki

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Tomi_S, 2.4.2017.

  1. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Mistähän lähtisi etsimään vikaa kun otsikon nosturi ei nosta? Vika on sellainen, että kun painaa ylös- nappia niin moottori jurisee muttei pyöri. Alaspäin tulee ihan normaalisti. Moottori on mitattu ja pitäisi olla kunnossa, samoin rajakytkimet. Tolpan päästä pyörittämällä nousee ihan normaalisti, eli jarrutkaan ei taida olla päällä. Kytkinrasian sisällä on kontaktori dil 00-40 joka näyttäisi vetävän kiinni mutta joskus kipinöi kun nappia painaa. Nosturi siis sellainen ketjuvetoinen, jossa moottori vain toisessa tolpassa.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Mittaa vaiheet
     
  3. -tl-

    -tl- Gearhead

    Nostopuolen kontaktori viallinen.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Yleensä kolmivaihemoottorissa jurina viittaa virheelliseen vaiheistukseen, mutta jos alaspäin toimii normaalisti niin silloin jäis vähän semmonen mielikuva että vaiheenkääntö ylöspäin ei nyt jostain syystä toimi tai menee jotenkin oikoseen?? o_O
     
  5. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Toi on toiminut ihan normaalisti suht kevyillä autoilla aiemmin, mutta nyt nostin vähän painavampaa autoa, reilu 1700kg, niin heti kun renkaat nousi irti maasta loppui nosto siihen. Mistähän tollaista kontaktoria lähtisi etsimään? Se olisi ainakin helppo osa vaihtaa.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Seuraa johtoa moottorilta.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaahan jonkun osaavan tehdä muutamia mittauksia, niin pääsee heti oikeaan vikaan.
    Hyvin paljon mahdollista, että kontaktorin kaikki navat ei kytke, kun kerran kipinöi. kaikki vaiheet ei ole pelissä, jos jurisee.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tai sitten alkaa laakerit olemaan niin sohlot että ankkuri pääsee osumaan kenttään kun on riittävästi kuormaa? o_O
     
  9. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Tämä korjaantui kontaktorin vaihdolla ja vaijerin kiristyksellä, eli kontaktorin vaihdon jälkeen alkoi kyllä nostaa mutta nykimällä. Turvavaijeria kun kiristi niin nyt toimii hienosti.

    Tekisi mieli kuitenkin vaihtaa saksinosturiin, kun nykyisessä tallissa pilarit on koko ajan tiellä ja nosturilla muutenkin aika vähän käyttöä. Onko kokemusta kannattaako, vai kannattaako pysyä pilarinosturissa?
     
    Muokattu: 22.4.2017
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä kanssa 2-pilari mutta meinaan hommata sen kaveriksi saksinosturin kunhan uus talli joskus valmistuu :D

    Mutta siis vastauksena kyssäriin, niin kyllä saksinosturikin on monessa paikkaa hyvä. Mutta esmes mersun pohjapäreitä semmosella ei saa irti kun jäävät niin väliin ja helmojen hitsaus on lähes mahdotonta, että ihan omien käyttötarpeiden mukaan vaan valitsemaan ;)
     
  11. Jezze95

    Jezze95 1st gear

    Kokeillaan löytyskö tätä kautta apua kun sattu sopiva topic olemaan valmiina..
    Eli löytyykö jostakin manuaalia ds2 vm. 77 että sais nosturin asennettua oikein? Nosturi on pystytetty mutta toisen pilarin mutterit on jotenkin väärin kun kynsi on pitkällä sieltä pikkuluukusta.. Ja toinen mysteeri: Nosturi nostaa ja laskee kun käyttää suoraa kontaktoreista mutta jos nappeja koittaa niin napsuu vikavirta pois päältä samantien.
     
  12. -tl-

    -tl- Gearhead

    On tainnut nostomutterista mennä kierteet ja on nyt turvamutterin varassa, toimii juurikin kuvatulla tavalla. Kannatta ehdottomasti nyt purkaa ja tarkastaa/uusia nostomutterit ennen kuin autosi tippuu kyljelleen tolppien väliin...
     
  13. -tl-

    -tl- Gearhead

    Tämmönen väli pitäs ehjässä systeemissä olla.

    [​IMG]
     
  14. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Jos tämä vika tuli asennuksen yhteydessä, niin voisi olla kyse vaan siitä esim., että kontaktorien ohjauksen vaihe on otettu vikavirtansuojan takaa ja nolla ennen suojaa.
     

Kerro tästä muillekin!