STENHØJ Major helppiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Stomp, 1.3.2012.

  1. Stomp

    Stomp 1st gear

    Ostää päksäytin tuommoisen nosturin käytettynä ja asensin sen talliini. En saa vain moottoriä pyörimään. Se on kolmivaiheinen ja ääni siitä jo lähtee, mutta mitään ei tapahdu. Kokeilin vaihtaa vaihejohtojen paikkaakin, mutta ei pyöri.
    Öljyt on sisässä ym.
    Voiko olla että vika on sähköissä ja tarvitseeko se paineilmaa muuhun kuin lukkojen avaamiseen?
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla oli Nussbaum nosturissa kuljetuksessa rikkoutunut lasisulake, joka esti toiminnan. Sitä ei ollut sähkökaaviossa ja se oli piilotettu rakenteiden sisään. Etsi ja löydä...
     
  3. Stomp

    Stomp 1st gear

    Sulakkeet on ehjät ja löysin niitä 4 kpl.
     
  4. Kine

    Kine 3rd gear

    Pystyykö moottorin tuulettimesta tai jostain pyörittämään käspelissä. Pääsis jyvälle pistääkö siellä joku oikeesti vastaan noin niinkun mekaanisesti.

    Oot varmaan moottorikilven mukaan kytkenyt tähteen tai kolmioon? Pystytkö mittaamaan tuleeko kaikkiin karvoihin jännitettä.

    Kerran yritettiin kolmevaiheisella kempillä sulattaa puikkoa; ei siitä mitään tullut kun puikot vaan liimautu kiinni. Oli yks vaihe pois pelistä, sulake palanu taulusta.

    Veikkaisin sähköistä tai mekaanista tai pneumaattista vikaa, toivottavasti auttoi ;)
     
  5. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Komppaan kineä,yksi vaihe ehkä pelistä pois,ääntää mutta ei pyöri.
    (mitään kyllä sähköistä tiedä) :D
     
  6. Stomp

    Stomp 1st gear

    ^ Sitä olen pohdiskellut itsekkin, mutta tosiaan sähköt ei ole minunkaan alaani vaikka ne tuohon itse vedinkin :oops:
     
  7. Stomp

    Stomp 1st gear

    Moottori pyörii käsin , mutta yhdelle vaiheelle ei moottoriin tule kuin 120 V , eli olisikkos siltä vaihteelta käämit joutuneet polttamalla haudatuksi ?
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kyllä sieltä yksi vaihe on pois pelistä. Siis sulakkeet ovat varmasti ehjiä? Johonkin se yksi vaihe katkeaa, mitäs siellä on sulakkeitten ja moottorin välissä, moottorinsuojakytkin, kontaktori? Seuraa mihin saakka kaikki kolme vaihetta on mukana.
     
  9. Stomp

    Stomp 1st gear

    Moottorin kylkeen johtoihin tulee kahteen vaiheeseen täysi virta ja yhteen 120v. Sulakket on ehjät ja siihenpä minun tieto loppuukin. Nyppäsin vitutukseeni tuon moottorin lattialle. Ajattelin antaa jonkun testata sen. Moottori meinasi jumitella alkuun kun sitä käsin pyöritin.
     
  10. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    No voisi kuvitella, että sinne tulee kaksi ehjää vaihetta ja se yksi näyttää 120V:a kun jännite kiertää käämien läpi.
     
  11. Stomp

    Stomp 1st gear

    No viddu..
     
  12. Stomp

    Stomp 1st gear

    Jep, päävirtakatkaisija oli paskana. Ohitin sen ja nyt pyörii motti.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla on Stenhoj Master -89, jossa tasausvaijeri kiertää yläkautta.
    Tasausvaijeri on jo edellisellä omistajalla kadonnut.

    Nyt pitäisi löytää paikat, joihin tasausvaijerin päät kiinnitetään.
    Tecalemit ei ole antanut vastausta, varaosakirja kyllä tuli (siittä kiitokset).
    Ymmärrykseni sanoo, että kelkkaan tulevat, toinen yläkautta, ja toinen alakautta.
    Muuten laite pelaa, pitää vain rajakytkimien kelkka kiilata sopivaan asemaan, että nosturin kelkat liikkuu samaan tahtiin.

    Oliskohan kellään valokuvaa, tai muuta ymmärrettävää selvitystä vaijereiden kiinnityskohdista?
     
  14. JH-383

    JH-383 1st gear

    Mulla on kyseiseen nosturiin asennusohje laitan tulemaan.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Vielä kerkeis ohjeet.....
    Tiistaina kiinnitän ne vaijerit sinne, minne parhaiten saan sopimaan.
    Kaikki rullat oli ehjiä (vain putsauksen, ja uudelleen voitelun tarpeessa), mutta rullien suuntauksessa oli vikaa, ja varmaan vaijeri sen vuoksi katkennutkin. Ylätuennan teen tukevammaksi, kuin alkuperäinen. Ylätuenta on välttämätön, kun kaapelit, ja vaijeri menee ylhäältä.
    Hihnoja ei saanut pois paikoiltaan, kuin moottori irroittaen. Pitää hommata pidemmät hihnat(niin kuin varaosakirjakin pyytää), että säätövara ei olis ihan pohjassa.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt tuli lisää haasteita....

    Missähän asennossa tuo alempi varomutteri pitäisi olla?
    Toinen varomutteri oli ihan kierteen alapäässä, eikä ole ollut varsinaisen mutterin lähellä pitkään aikaan........!!
    Nyt ei tiedä, kun kaikki mutterit on pois kiskoiltaan, ja eri asennoissa.
    Kuljetuksessani ne ei päässeet pois paikoiltaan, kun sidoin kelkat jalkaan kiinni.
    Varmaan tuo nosturi on noinkin toiminut, mutta turvavaijerit, ym. jutut ei ole pelanneet oikein, kun mutterit pääsee kiertymään mukana turhan paljon. Turvavaijerin raudat olikin ihan potkurilla.
    Alan ymmärtämään, miksi nosturit pitäis tarkastaa asennettaessa.......

    Kummassa kuvassa turvamutteri on oikeassa asennossa?
    Mikä tarkoitus on tuon turvamutterin leveämmällä hahlolla, tai oikeestaan se on kouru?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tasausvaijereille pitää tehdä kiinnikkeet. sellaisia aikaisempia kiinnityspisteitä en löydä, jotka olisivat vaijereiden linjalla.
    Toinenkin syy löytyi tasausvaijerin katkeamiselle. Yks taittopyörä oli 10mm väärässä paikassa, ja ohjausholkki oli kuluttanut vaijerin poikki. Jatkoin aisaa, että sain taittopyörän, ja vaijerin oikealle kohdalle.
    Muutenkin näyttää siltä, että tasausvaijeri on jälkikäteen tehty, kun nuo taittopyörien tuet on asennushitseillä kiinnitetty.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Tasausvaijerit on nyt asennettu, ja siltä osin toimii.
    Pysähtyykin ylä-, ja alarajoittimiin.
    Sitten Oikeen puoleinen kelkka ei tullu ylimmästä asennosta alas napista. Yritin napista laskea sen, mutta turvavaijeri pysäytti, ja turvamutteri kierty pois kiskoiltaan.
    Käsin pyörittelemällä, sain turvaamutterin takaisin kiskoille ja vasaralla koputtelemalla, ja käsin pyörittelemällä sain kelkan laskemaan pikkusen. sitten se liikkukin jo napista. Jotain ahdistusta on tolpan yläosassa. No ei sitä juurikaan niin ylös tarvi ajaa. Ja se vika siinä on varmaan ollu aikaisemminkin.
    Ehkä se tulis alaskin, kun olis painoa enempi. Nyt oli tassutkin irti.

    Sitten vielä.
    Ihan alas kun laskee, niin sellaset kynnet tulee koloista ulos, ja estää noston.
    Jonkunlaiset tulpat noihin aukkoihin varmaan pitäs tulla, ettei aina tarvi tökkiä noita kynsiä ruuvimeisselillä sisään.
    Ovat varmaankin kelkkojen lukitus kuljetusta varten. En oikeen muuta virkaa noille keksi.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tecalemittiinkin olen ottanut yhteyttä, mutta eivät ole kerenneet tähän asiaan vielä paneutumaan.
    Kyllähän minä nuo kynnen aukot tulpattua saan, mutta tekis mieli käyttää niitä osia, mitkä siihen kuuluu.

    Kyröskoskella on yks korjaamo, missä on saman tapanen nosturi. Pitää varmaan poiketa siellä kyselemässä.
     
  18. -tl-

    -tl- Gearhead

    Sulla on nyt joku väärin, tuo kynsi liittyy turvajärjestelmään ja estää nosturin käytön vikatilanteessa. Muistaakseni tuo hahlo on juuri se joka vetää kynnen sisään ala-asennossa silloin kun kaikki on ok... ja tuossa mutterin ja turvamutterin välissä pitäs olla joku tappi joka pitää turvamutterin paikallaan että se seuraa nostomutteria tietyn matkan päästä.
    Mietin että pitäisköhän tuon niitatun raudan olla suora ja tulla turvamutterin toiseen hahloon?...
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Voi olla, että joku juttu on väärinkin. Ohjeiden saaminen näyttää olevan ison kiven alla......
    Olet oikeassa, että tuo (hitsatun) kulmaraudan pätkän yläosa pitäis mielestäni sojottaa suoraan ylös.
    Minun nosturissani ei ole mitään yhteyttä nosto, tai turvamuttereista tuohon kynteen. Kynsi on nivelöity kelkkaan, ja vain jousi painaa sitä seinämään kiinni. Vain alhaalla on kannellinen aukko, johon kynsi pääsee ponnahtamaan. Edelleenkin uskoisin tuon kynnen olevan vain kuljetuslukitus?
     
  20. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei ole kuljetuslukko vaan turvalukko kuten sanoin. Mulla on vanhempi stenhoj nosturi jossa on aivan samanlaiset kynnet. Mallailet mutterit oikeaan asentoon niin kynnet pysyy sisällä.
     

Kerro tästä muillekin!