1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

story of turbo vallu

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja guru, 3.10.2011.

  1. guru

    guru Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hypätkääs huonot huorat kyytiin niin setä vie keravalle (power meet 2010)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. MJF

    MJF 3rd gear

    Heeeii, konepellin alus unohtui :-? Ulkokuori kyllä vaikuttaa asialliselle 8)
     
  3. guru

    guru Gearhead

  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Tätä on odotettu! :D
     
  5. MJF

    MJF 3rd gear

    Ootellaan vieläkin :rotfl:
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Niin näköjään. :rotfl:

    E: mikäs turpo tuossa muuten on? Siis merkki/malli. Noin niinku uteliaisuudesta kyselen...
     
  7. guru

    guru Gearhead

    kai sen voi paljastaa wa-line wr560
     
  8. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Ulkokuori on nykyisin kokomattamusta. Pientä pohjienottoa niin se ois siisti tuon konepellin värisenä.

    Ja se tärkein eli sisusta. Se on yber porno ilman noita halpoja huoriakin.
    Story Off Turboa Gurulta odotetaan..
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Jokojokojokojokojokojokojokojokojokojoko?!?!?!?!?! :eek:
     
  10. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    aika raaka, koskas lisää info tekniikasta ja rakentelusta ym. onko se 170-198-225? palioki vakio osaa viälä tuvas? nuahin näytti saavan h-profiili veiviä ym. kivaa. mikkä männät käytit vai onko kuinka salaasta :D
     
  11. Dodge 360

    Dodge 360 3rd gear

    laittakaa jo tekniikasta infoo :eek:
     
  12. xarper

    xarper 3rd gear

    ruotsissa tuli höpöteltyä raggaroililla tän jantterin kanssa powermeetinkissä :eek:
    siistihän se konehuonekin oli.
     
  13. guru

    guru Gearhead

    Terve.

    Alla odotettu tarina.

    -überstumbaumführer

    Turbo släntin tarina

    Mä nyt aattelin säästää teidät perustavanlaatuiselta släntin
    anatomian opinnoilta, kun tältäkin foorumilta löytynee varmaan
    useitakin artikkeleita joissa sitä on valotettu. Menen siis suoraan
    asiaan ja kerronhieman tuosta mun käyttiksen tekniikasta.

    Eli pannu on viimeisen vuosikerran järeitä slänttejä, eli '75,
    mutta kansi on uudempaa vuosikertaa eli ns. pikkutulppainen kansi.
    Tämä siksi, että sen palotila on hieman vanhempia kansia 'parempi'
    (tosin palotiloissa on eroa ns.isotulppaisten kansienkin kesken)
    plus näissä uudemmissa kansissa ei ole niitä irtonaisia putkia
    sytytystulppien ympärillä--> Vähemmän vuotavia kumi tiivisteitä.
    Kaikille /6 rakenteleville voisin tosin antaa vinkkinä, että jos et
    ole täysin varma ja vaikka vähän olisitkin, niin suosittlen
    kuitenkin
    käyttämään sitä isotulppaista kantta. Ihan vain siitä syystä, että
    nokan vaihtaminen onnistuu ilman kannen irroitusta toisin, kuin
    tämän pikkutulppa mallin kanssa jolloin nokkaa vaihtaessa täytyy
    kansi aina irroittaa että saat nostajat ulos ja
    sisään...............
    Tämä tietysti koskee vain niitä jotka tuntee tarvetta virittelyyn,
    ihan vain ajomoottoria ajatellen pikkutuppa versio on parempi ja
    onhan niissä kaikissa induktiokarkaistut pakoseetit joten se kestää
    (mun kokemuksen mukaan) hyvin myös lyijytöntä bensaa ilman mitään
    lyijynkorvikkeitakin. Ajomoottorissa oleellista.

    eli kanis on siis '76 uudempi ja siihen vaihdettu isommat
    venttiilit jotka on ihan slänttiin tarkoitetut viri venat. Niitä
    myy eBayssa parikin
    kauppiasta ja hinta on postikuluineen jotain satasen luokkaa 12kpl
    sarja. Mukana tulee myös lukot jotka mä ainakin vippasin meneen
    kun pakopuolen lukot oli sellaista 'uivaa' mallia että ne sallii
    venttiilin pyörivän. En tiiä onko siitä haittaa, mutta mä itse
    tykkään että
    näin ei tapahdu. Muuten ko. venat on osottautunu ihan kelpo
    tavaraksi. Ovat ameriikoissa tehtyjä rosterisia ja todella hienosti
    viimeisteltyjä. hyväähän näissä on myös se, että ne sopii slänttiin
    suoraan ilman sen suurempia koneistustöitä, paisi tietysti seetien
    suurentaminen ja pientä viimeistelyä kanaviin. Pakopuolelle
    laitettiin teräksiset seetirenkaat kanteen koska pakoseetien
    suurentamisen
    jälkeen ei induktiokarkaisusta ole enään mitään jäljellä ja ko.
    moottorihan on ajomoottori jonka pitää kestää kilometrejä
    tavallisella pumppubensalla ajettaessa.

    Alakerrassa ei ole senkään vertaa hokkuspokkusta kuin kannessakaan.
    Männät tosin on visecon takomallit ahdinkäyttöön sopivine
    renkaineen noin 8.0:1 puristuksilla. Runkopukkeja pitää paikoillaan
    ARP:n studit. Myös sylinterikannen ja kiertokankien pultit
    on korvattu ARP:n studeilla. Runkopukkien studithan on samat, kuin
    moparin V8:ssa vaikka släntin pultit on muutaman millin V8:n
    pultteja lyhyemmät ei sillä ole käytännössä mitään väliä.
    Kierteyttämällä lohkossa olevat jengat loppuun asti saa studin
    istumaan
    lohkoon juuri niinkuin pitääkin. kiertokangen pultti on eri, kuin
    V8:ssa, mutta niitäkin saa sekä eBaysta että summitilta ja hinta on
    varsin
    kuluttaja ystävällinen. oisko ollu jotain 55 taalaa/sarja. Myös
    kannen studeja on helposti saatavana ja hintaa niillä on noin 130-
    140$.

    Nokka sekä kaikki siihen liittyvä on ihan vakio tavaraa. Toimii
    hyvin ahdin koneessa, mutta paras teho alkaa kyllä loppumaan melko
    aikaisessa vaiheessa, siinä 4100rpm kohdalla. Mulla oli aluksi 268
    asteinen nenä 114 nokkakulmalla ja 11.5mm nostolla ja sillä
    tuli kyllä tehoo aivan tautisesti enemmän jo alhaalla ja sen
    lisäksi tehoa tuli maukkaasti vielä yli 5000rpm kiekoilla. Huonoa
    tässä nenässä oli sen hieman huono polttoainatalous, kun bensaa
    paloi keskimäärin yli 15l/100km, kun vakio nokalla sekalaisen
    ajon keskikulutus jää noin 12l/100km, maantiellä selvästi alle ja
    kaupungissa tietysti hieman enemmän.

    ja nyt sitte noihin ahdin juttuihin. Imusarja ja pakosarja on
    omavalmista kombinaatiohässäkkä. Plenumi tyyppinen, suuttimia on
    kaksi
    per pytty, siis yhteensä 12kpl ja kaasulappänä kiinalainen Wa-linen
    65mm tuote. Tupla suuttimiin päädyin usemmastakin syystä.
    Ensinnäikin, pienet suuttimet on halpoja (siis todella halpoja,
    eBayssä uusia tai lähes uusia EV6 suuttimia saa alle sataan taalaan
    8kpl
    sarja. Lähinnä peräisin uudehkoista mustangeista yms.), mutta yksi
    per pytty ei olisi riittänyt, niin laitoin kaksi. Lisäksi tällä
    saavutettiin
    hieman parempi säädettävyys, koska megasquirt pystyy ohjaamaan
    suutttimia siten, että normaali ajossa vain toinen patteristo on
    käytössä jolloin suihkutuspulssit ovat pitempiä pienemmän
    kokonaisvistauksen ansiosta ja tämä taas hieman helpottaa
    säätämistä,
    varsinkin tyhjäkäynnin saa paremmaksi. Ahdoille mentäessä lähtee
    myös toiset suuttimet mukaan jolloin kakkua sadaan tarpeeksi
    suurempia tehoja varten. Mega ohjaa suuttiamia siten että kakkos
    patteriston lähtiessä mukaan suihkutuspulssin pituus lyhenee
    ohjelmoidun prosenttimäärän eikä seoksessa tapahdu käytännössä
    katsoen mitään heilahduksia. Siiryttäessä taas yhden suuttimen
    toimintaan tapahtuu suihkutuspulssin muutos päinvastaiseen
    suuntaan. Hyväähän tässä on se, että bensa karttoihin ei tarvi tehdä
    muutoksia, jos vaikka vaihdat kakkospatteriston mukaan tulo/pois
    kytkeytymis hetkeä, tai vaihdat suuttimien kokoa.

    Ahdin on myös kiinalainen Wa-line WR560, kuin myös 50mm
    hukkaportti. Ahtimessa on sisäinen hukkis, mutta kuten arvata
    saattaa
    se ei tämän kokoisessa moottorissa riittänyt, vaan ahdot tunkes
    karkaileen. Ongelma poistuin 50mm ulkoisella hukkiksella. Tällä
    hetkellä ahtoja on 0.6bar, mutta hyvän matkaa yli 1.0 barinkin on
    ajettu ja vielähän toi on läjässä. Vähän oli kyllä nakutus ongelmaa
    , varsinkin tanskassa mistä ei meinaa saada edes 98E mistään.

    Sytkä on ohjattu megalla ja aluksi käytin fordista napattua kuusi
    sylinterisen hukkakipinä puolaa, mutta yli 1.2bar ahdoilla tuli
    toistuvasti sytytyskatkoksia. Ihan uusilla tulpilla homma toimi,
    mutta jo tuhannen kilsan jälkeen alko ongelmat. Mä sitte
    vaihdoin takas jakaja sytkään jonka ajotuksesta vastaa edelleen
    megasquirt, mutta puola on MSD:n tehopuola ja boxina
    Street Fire-multisparkki boxi, niin nyt ei oo sytkät katkonu, ei
    vaikka mitä ahtaa ja tulppien kärkivälikin saa olla paljon suurempi.
    Mä oon käyttäny 0.8 kärkiväliä NGK: PBR6FS tulpassa. Sytkän
    päivityksen yhteydessä myös tyhjäkäynti ja alavääntö parani.
    Tulpista vielä sen verran, että kokeilin muutamaa eri mallia. NGK:
    PBR7FS oli lähtöpiste, mutta ne ei kestäny normaali ajossa.
    Karstottumista oli havaittavissa ja sit ne ihan yks kaks saatto
    kuolla ja alkaa pätkyttään. Vitosilla ei voinu ajaa läppä selällään
    pitkään
    ,kun alko naulaamaan ihan vitusti, mut kutosilla on menny ihan
    hyvin. Kestää tuollaisen 10k kilsaa ja sit oon vaihtanu. Kokeilin
    myös
    muita valmistajia samoilla lämpöarvoilla. Bosch on ollu ihan jees,
    Champpionit hajos jotain niinku heti.

    Summasummaarum, eli kokoonpano lyhyesti seuraavan lainen:

    Moottori 225cid:

    -Vakio '76 uudempi kansi isommilla venttiileillä
    -Vakio '75 alakerta visecon männillä ja ARP:n studit
    -omavalmista imusarja ja pakosarja
    -Megasquirt ohjaa bensaa ja sytkää
    -bensapumppu mallia Biltema
    -12kpl bosch EV6 230cc suuttimia
    -Vesi välijäähdytin mallia kiinasta
    -Ahdin Wa-line WR560 (kyllä, kyllä tämä on kiinalainen turbo ja ei,
    se ei ole hajonnut 1000km välein vaan on ollu alusta asti tämä sama
    yksilö)
    -Tehoa on hevosvoimia ja vääntöä newtonmetrejä.

    Vielä ko. autosta sen verran, että perä on kavennettu by minä itse,
    moparin 9.25 2.71 välityksellä, moserin teräs vetareilla joissa
    sisäpää 9.25:sen ja ulkopää 8.75:n, eli akseliputken päät on myös
    luonnollisesti 8.75:sta.
    Vaihdelaatikko on 727 turbiinilukolla ja shiftkitillä ja B&M
    vetolevyllä.

    Kaiken kaikkiaan ihan toimiva paketti, mutta pieniä päivityksiä
    täytynee tehdä. Ainakin turbiini lähtee vaintoon, hieman lisää
    stallia kaivataan ja tarkoitus ois myös rakentaa vesi/metanoli
    suihkutus paremman nakutus kestävyyden toivossa...Myös alustalle on
    'pakko' tehdä jotain......
    Jees, mikäli joku on kiinostunut släntin rakentelusta tai muuten
    vaan tykkää kuulla lisää tarinaa släntin turbottamisesta
    tai muuta sen sellaista, niin gurun kautta saa yhteyden. Kiitos
    kaikille mielenkiinnosta!

    P.S. Nürburring:n täyspitkä kierros meni aikaan 14min, paskoilla
    jarruilla ja vakio alustalla. Tämä ei tietenkään ole kova aika,
    mutta
    vuoden '67 halvalle nelioviselle henkilöautolle se on ihan hyvä
    lähtökohta, ensi vuonna pannaan toivottavasti paremmaksi:)
     
  14. 6v92

    6v92 1st gear

    Hienoa! Milloin pidetään tolppa vallujen talvikauden avaus?
     
  15. MJF

    MJF 3rd gear

    Mielenkiintoista :)
    Onko mitään perstuntumaa mitä siellä olisi tehoja? Tai kulkupuolta kokeiltu mitenkään? Mikä se virinokka on, joku hiottu yksilö vaiko joku ihan tehtaalainen? Omaan koneeseen en meinannu vakionokkaa jättää, ei oo kulutus niin pääasia siinä autossa :rotfl:
     
  16. lintta&romu

    lintta&romu 3rd gear

    Missä ja millon pidetään?
    kait sitä joutas täältä jyväskylästäkin pyörähtään, vaikkei oo vielä etes piikikkäät alla :rotfl:
     
  17. guru

    guru Gearhead

    se nokka on hiottu
     
  18. guru

    guru Gearhead

    tuli käytyä powerissa...taas paras kommentti tänä vuonna what a fuck have you done

    kaveri viinalla suhaillu tällä mutta kyllä se vesi ruuttaa huutaa

    keravalla tuning pojat ihmeteli et miks ne ei pääse ohi mä oon jo pitkään sanonu -laita siihen kylkeen isolla 6

    että kaikki 150hv urheiluautolla ajavat dorkat tajuaa jääneensä slantti vallulle

    guru muistelee en muista mitään olin kännissä?

    turbo vallu mark 1

    niin tästähän on yks esi aste joskus helvetin kauan sitten eli 170 hyvällä kannella viton turbolla ja kaaharilla
    ei toiminu

    tai toimi mut ahtoja tuli sen verran paljon 1500 kierroksella et mienas tulla aukko aika avaruus jatkumoon ja William Crapo Durant laskeutua maan päälle

    miten se kulki ei tietoa koska aarons auton 904 antautu ennen tositoimia

    edellä oleva sille joka suunnitteli 170 vallun ahtamista
     
  19. guru

    guru Gearhead

    annettiin tällä virtaa dodgelle ja akku tyhjäks on muuten kiva toi lsd poksi kun se ei anna kipinää vaikka dartti pyörii niin maan perustellisesti

    kaveri pähkäili pitäskö hankkia bocks poksi talvikäyttöön

    60tkm turbo vallulla ei paha
     
  20. guru

    guru Gearhead

    paniikki remppa ennnen powerii...niin tuttua tällä kertaa 727 tartti osia
    löytyykö moparilta laatikkoo joka kestää tän perässä

    jos joku sattuu tarviimaaan tietoa niin lukko askiin ei käy
    lukottoman laatikon front hub (lukollisessa on sama kutosessa ja kasissa ja diesel)

    vallu väsäs pyöräkulmat kuntoo ja nyt on ohjauksessa jotain tuntumaa ps alkuperäsessä tukivarressa ei riitä säätövara...no totä ööö kaikille virtuaali katsatajille tiedöks siinä on super hik pervo manssi tukivarret tai jotain
    ...ehkä

    suositeltava operaatio kaikkiin a-bodyihin joilla ajetaan paljon
     

Kerro tästä muillekin!