Stratuksen vaihteisto temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ValiantMan, 21.3.2013.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Öljynvaihdon jälkeen on tullut oireilua Stratuksen laatikkoon (41TE). Välillä laatikko pelaa normaalisti, välillä limb mode menee päälle ja vain kakkonen ja pakki ovat käytössä. Ongelmatilanteet ovat:

    1) Auto käynnistetään kylmästä. Vaihteisto ei tunnista mitään vaihdetta/vaihteensiirron "merkkijonossa" mikään vaihde ei lukitu. Tällöin ollaan pakkokakkosen ja pakin varassa ja NOPEUSMITTARI EI TOIMI. Kierroslukumittari pelittää sen sijaan. TCM(?) tunnistaa yleensä lyhyen ajon jälkeen "D":n, limb mode jatkuu ja nopeusmittari alkaa toimia. Jos tällöin (vaikka ajossa) sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen, vaihteisto alkaa toimia normaalisti. Jos "D" ei pala (vaihteiston äly ihan pihalla), ei uudestaan käynnistäminenkään auta mitenkään.
    2) Normaali limb mode, nopeusmittari toimii, uudestaan käynnistäminen löytää vaihteet.
    3) Vaihteisto hukkaa ajossa vaihteet, nopeusmittarin signaali katkeaa kokonaan tai pätkien, pakkokakkonen menee päälle ja vaihteiston "merkkijono" sekoaa, uudestaan käynnistäminen ei auta (ellei "D" löydy takaisin). Tässä tilanteessa kuski saa lievän koppiaisen kakkoselle siirtymisen nykäyksen ja kierrosluvun karkaamisen vuoksi).
    4) Turbiinilukko kytkeytyy ja irtoaa(?) kesken ajon ja tämän seurauksena syntyy kohdan 3 tilanne.

    Vaihteiston vikakoodeja ei ole vielä luettu. Avaimella tulee TCM:n, kylmänä käyvän moottorin ja happisensorin koodit (en nyt muista numeroita).

    Tuskin tämä öljyyn liittyy, mutta SWT myi minulle Gulfin ATF4+ tukevaa ei-punaista (vihreänruskeaa) multi purpose -öljyä, ja vakuutti sen sopivan takuuvarmasti herkkänokkaisena tunnetulle TE41 laatikolle. Epäilys kohdistuu nopeusantureihin, mutta mitä muuta voisi olla poskellaan? Jäähdytysnesteen pääsy vaihteistoon on eliminoitu erillisellä lauhduttimella.

    Ja: sopivatko -95 ja -96 TCM:t vaihdettaviksi keskenään vai onko älyissä eroa?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Kattos koneen ja korin väliset maajohdot.
     
  3. Caideman

    Caideman 1st gear

    Muistaakseni '95 Stratusissa on ainoa laatuaan TCM, eli eipä taida sopia ristiin.
     
  4. PK

    PK 1st gear

    Vois tietty olla nopeusanturi tai siltä tuleva signaali kateissa. Aika riski kyllä mielestäni laittaa muuta, kuin MoParin +4 ölppää sisään. Vaihtaisin kyllä äkkiä oikeat öljyt sisään ja pitäis varmaan tehdä huuhdellen, kun siellä on nyt kahta merkkiä sisällä ( ilmeisesti ).
    Tuossa normaali vaihdossahan ei vaihdu, kuin puolet. Ihan hölmö kysymys, mutta olethan öljyn määrän tarkistanut?
     
  5. xterror

    xterror Gearhead

    Katsoppa sen TCM:än sisään jos mahdollista. Ei liity öljynvaihtoon,mutta jos siellä älyssä on kosteutta/hapettumaa niin oireilee hyvin pitkälti samalla tavalla. Ja ne kunnon ölpät lootaan.
     
  6. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Joo, kyllä öljyn määrä on kunnossa. Huomiseksi piti viedä Raatus laatikkovelholle, mutta ryökäle ohjaustehostimen letkuun ilmantui äkisti reikä. Mitähän seuraavaksi?
     
  7. Potakka

    Potakka 1st gear

    Osta multa ehjä Stratus.
     
  8. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tässä linkkiä osiin, joilla vaiva voi korjautua...

    http://www.ebay.com/itm/WIRE-HARNESS-RE ... 0431074474

    http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=S ... 0575065019

    http://www.transmissionpartsusa.com/A60 ... 57389b.htm

    Kannattaa kenties ostaa sellaiset nopeusanturit, joissa on pätkä johtoa perässä. Tulee samalla uusittua yksi mahdollinen vikakohta eli alkupään johto-osuus.

    Jos ei nopeusanturit ja solenoidiboksi auta, niin sitten voi antaa automaattikorjaamon ihmetellä: automaattihuolto Päivinen, Parola (HML) +358405939008. Tuolla gurulla saattaa olla em. osiakin myynnissä, mutta en ole koskaan kysellyt, koska laitoin vaan numeron muistiin...

    Paljon muuten laatikolla on kilometrejä takanaan?
     
  9. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Varaosa-auton laatikosta löytyypi solenoidipoksi ja nopeusanturit. Täytyy katsoa, jos alkaisi kylmyydestä huolimatta kumminkin vaihtelemaan itse (ei vielä lämmintä tallia), nyt kun tämä letkukin pitää uusia. Ärsyttävä laite asennusten ahtauden suhteen tämä Stratus. Mitä kautta parjhaiten saa vaihdettua anturit, solenoidipoksin ja tehostimen letkun (ohjausvaihteelta lauhduttimelle menevä)? Pitääkö koittaa sorkkia sisälokarin reiästä vai onko alakautta enemmän tilaa.

    Nykyvaihteistolla on ajettu n. 200 tkm.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös se solenoidiboksi ole ilmansuodatipaketin alapuolella? Eli se irti ja sit pääsee käsiksi.


    Samaa kautta pääsee nopeusantureille...
     
  11. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Yläkautta ainakin boxi ja varmaan anturitkin sieltä helpoiten. Saa nuo pelkät anturit irti alakauttakin, mutta siellä pitää ottaa mielellään rengasta ja muovisuojaa irti ja sittenkään ei meinaa sormet mahtua ropeltamaan...

    Kokeilin vaan huvikseen putsata ne, kun vaihtelin akkua viimeksi...Joskus katoaa signaali omassakin yksilössä (joku 240 ajettu) ja täytynee uusia ne solenoidiboxin kanssa ennen kesälomia...

    Näyttää siltä, että kun kilsoja on 200 tkm, niin anturit ja boxi kannattaa uusia huollonomaisesti, niin ei tarvitse sitten tapella. Satasen vauhdista kierrokset tappiin on kyllä sykähdyttävä kokemus...
     

Kerro tästä muillekin!