Street b säännöistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja -TH-, 24.8.2013.

  1. -TH-

    -TH- Gearhead

    Kahlasin sääntökirjaa b ryhmän osalta ja toistaiseksi mieltä jäi kaivelemaan se, että kun b:ssä sallitaan hyvin parannusmuutoksia ym rakentelua , mutta kuitenkin etuakselisto näyttäisi olevan jotenkin erikoisasemassa, koska sitä ei saisi muutella? Eikö vanhaa jousitustyyppiä saa muuttaa coiloveriksi tai/ja eikö vanhoja tukivarsia voi korvata putkivarsilla? Tiettävästihän putkitukivarret kelpaavat nykyisin jopa kadullekin leimatessa, joten miksi ei "Street"-kilpuriin sitten käy? Vai tulkitsinko väärin?
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    En tiedä/tunne niin mitä eri B:n automalleihin on saatavilla mut sillee tota on nykysin tulkittu että mikäli kyseiseen automalliin on saatavilla aftermarkettina ns. tehdastekosia muutossarjoja niin semmosella tehtynä hyväksytään mut mitkään kokonaan "tein ite, säästin" ratkaisut ei käy.

    Esimerkiks meillä Street D:n Chevy II:een moisia löytys mut meilläkin toi muutoshomma on toistaseks jääny vielä homman kalleuden (n. 3000€) takia ainakin vielä toistaseks vaan haaveeks.
    Vaikka todellakin tarvittas niinku hyvin näkyy tosta yhdestä hidastevideostakin :rotfl:

    Eli tossa yks meidän etupyörien vimputus aika tarkkaan videon puolivälissä, tolleehan ne vatkaa aina noissa pikkukakkosissakin niiden vakiotyyppisellä etujousituksella:
    http://www.youtube.com/watch?v=g3ESTWHDRkU
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead




    Just, tätä hiukan pelkäsinkin, eli vanhoilla paskoilla pitäisi sinnitellä, koska ko. Automalliin tuskin on helpostikaan saatavilla aftermarketroinaa.
    Pitääpä tutkia ja kysellä, tekeekö kukaan osia.
    Pitääkö osista oikein olla joku todistus, että joku jose on poltellut romut läjään jossain mehikon puolella, sillon kai ne jo on tehdastekoiset? ;)
    En jahtaa sitä rahansäästö mielessä, vaan siksi,että uudet putkivarret on takuulla turvallisemmat ja uniballit tukevammat kuin orkkis peltiset risut ja pallonivelet. Coiloverit myös antaisi mahdollisuuden säätää etupäätä, nykyistä kun ei voi säätää oikeastaan mitenkään.

    Paska homma, jos tuollasen takia pitää harkita toista koppaa.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Säännöissä on kaiketi haettu jotain juttuja jotka erottaa noi streetit puhtaista kilpureista, yks on toi eutjousitus/ohjaus ja toinen dottirenkaat. Ja tietty "katsastusvarusteet".
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead




    Niinkai, mutta ainakin minun mielestä tuo etupään sääntö on aivan väärä paikka säästää ja vaalia niitä katuvarustetavoitteita. Ai mitkä katsastusvarusteet?:)
    Katselin maailmalta romppeita, ja on hyvinkin mahdollista että "sopivia" palikoita on saatavilla, ilmeisesti jonkun camaron coiloversetti menisi myös tähän euroritsaan, eli liekkö kelpaa sitten kun on universaalityyppinen joka menee muihinkin.
    Tukivarsisettiä en vielä löytänyt, vaikka niitäkin on ennen ollut toki kaupan.

    Saako jousituksen muuttaa coiloveriksi? Tähän voisi ehkä joku kilpurin katsastajakin vastata miten tällänen tulisi hoitaa, kuitenkin tavoitteena olisi saada auto paremmin hallittavaksi.
     
  6. Jeemu1

    Jeemu1 1st gear

    Liekkö saapi duunaa ite putki/uniball varret kototallis ja ne kelepaa
    tieliikenteesee? Mut josko sulla MacPerson ees niin miks ei kelepais coilover sarja tilalle?
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    No kerros nyt mikä kippo on kyseessä, niin saatais joltain löytyäkkin tietoa mistä niitä sopivia palikoita löytyy.
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead



    No ei tietenkään kadulle unibaleilla ole syytä tehdä, mutta jossain tallissahan ne ameriikan joetkin tuotteitaan taivuttaa ja hitsailee ja sehän on jo yleinen käsite, että jenkkikötöstykset kelpaa leimalla, toisin kuin kotomaassa tehdyt....ylensä vielä kotimaiset on laadultaan paremman oloisiakin.

    Jos oisi perssonit niin ei siinä sillon mitään ongelmaa olisikaan, mutta kun ei ole sellasia.
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Et sitten kertonut mikä koppa on kyseessä. Kadett? Sen poikittaisen lehtijousen voi säilyttää. Poistaa vaan ne ylimääräiset lehdet ja muuten hoitaa sen coilovereilla.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead


    8) sehän se on. Meneeköhän todella noin, että kelpaa? Käytännössähän pampun kiinikekohtaa tarvitsee ehkä tukevoittaa, eli lisätukea sille saisi esim. tuomalla Kehikonputken pään siihen iskarin kohdalle.
    Kelpaakohan se leimasetälle, eli lasketaanko coiloverit tämmösessä kohti apujousiksi, niinkuin joissain muissakin latijousiviritelmissä?
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Kannattaa ottaa yhteyttä FHRA:n katsastusmieheen niin tulee selväksi asia niin pääsee rakentamaan kilpuria eteenpäin,milloin tulee Kadetti radalle?
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ku lukee vanhaa tekniikan maailmaa, ni tollanen kadettihan oli mitä loistavin kulkuneuvo oikeilla ajo-ominaisuuksilla. sit taas tollanen '67 Fury oli aivan toivoton tapaus, hengenvaarallinen ominaisuuksiltaan pysäköitynäkin. Mut kyl sillä 280+ menee ihan orkkisripustuksilla ja ohjauksella. Kusettiks TM?
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead


    Aijaa, mulla ei ole kokemusta kadetiila kovaa ajettaessa, epäilen toki, että se olisi loistava. Eikös ne tm toimittajat aina itkeneet ja morkanneet usa-autoja niissä jutuissaan, ylistivät vaan pieniä itäpaskoja ja niitä ranskan yökötyksiä, sellanen kuva minulle siitä lehdestä jäi mieleen. Uskon että tm kusetti.

    Niin, kyllähän se voipi mennäkin orkkisromuilla ja pysyä pyörillään, mutta silti se hiukan mietityttää, varsinnii kun la motoparkissa näytti suht hurjalta se vipin meno jossain 300m kohdalla kun etupää keveni sen verran ,että olisi kai sunnuntaihesari mahtunu renkun ja ratan väliin....
     
  15. Jeemu1

    Jeemu1 1st gear

    Samaa kattoin itte kun siinä nopeustaulun kohalla pojotin
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vippiinhän on näköjää nyt tuunattu etubroileri varmaan juurikin ton takia kun ei sitäkään aerodynamiikan ihmettä oo alkujaan 60-luvulla tehtaan taholla taidettu suunnitella kulkemaan liki 300 nopeuksia :lol:
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead


    Niin näköjään on spoileri ilmestynyt, juu. "Street"-autot kulkee nykyään sellaista kyytiä, että olisi enempi kuin suotavaa, saaha päivittää alustan juurikinen sellaseksi kuin haluaa, tuskin siitä on kilpailuetua kenellekään , vaikka tietynmalliset antiikkiset alustatyypit olisivat laillisesti yhtenevät jonkun samassa luokassa ajavan kanssa. Nykyinen sääntö siis rajaa tietyt automallit pois ja suosii muita, eikö?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei o tullu viel sellasta autoo vastaan minkä se rajais veke. Ei se varmaan monissa tapauksissa optimi ole, ei edes niissä mihin saa jälkituotantotehdaskorvauksia, mut sitä ehkä kantsii jo miettiä aihiota valitessa jos asia askarruttaa. Eihän toi sääntö sinänsä mikään hirveen mielekäs ole, ja varmaan löytyy paljon muutakin mikä kutkuttais et kun vois tehä noin, mut kai edes joitain asioita on syytä katuryhmässä säilyttää mikä erottaa sen vaikkapa pro modista? Tarkoitan sitä et tuskin on kenenkään tai ainakaan fhra:n intresseissä et on paljon luokkia/ryhmiä joissa on teknisesti kutakuinkin samanlaisia laitteita. Comppi takas!
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Toi Compin takaisin saaminen olisi kyllä erittäin hienoa. Se värikäs ryhmä, jossa pystyy ajamaan erittäin monenlaisilla autoilla. Eilen muuten Topparin Samin kanssa juuri puhuttiin tosta Compin takaisin saamisesta.
     
  20. -TH-

    -TH- Gearhead


    Niin, ehkä kirjotin liian kärkkäästi, lähinnä kai ajattelin ,että rajaa pois niitä joissa ei ole "toimivaksi " todettuja ratkaisuja. Toki ajaahan ne hullut jenkit GT:eillä ja jotkut kai ihan orkkiskeulalla? Ei tuo niin iso seikka ainkaan vielä ole, että se vaikuttaisi aihion valintaan.
     

Kerro tästä muillekin!