Street D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja triniemi, 20.3.2007.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eihän meilläkään oo varaa rakentaa mitään kompromissivapaata kilpuria vaan nimenomaan lompakko määrää kompromissien määrän ja "kilpuri" on sit tehty tilipäivien vielä määrätessä valmistumistahtia sekä katu- että strippikäyttöön jolloin kyllä katellaan noiden kaikkein nopeimpien takavaloja mikäli ne ei ehdi niin kauas edelle että siihenkin tarvis kiikaria :poff: Eli enempikin täällä haikaillaan noin yleisesti fordistien mukaantuloa monipuolistamaan merkkikirjoa :D
    Itse asiassa nythän tuonne olis hyvä tulla pikkusen kompromissejakin sisältävällä laitteella kun näyttäis että siellä terävimmän kärjen takana tulee hyviä keskinäisiä "vääntöjä" eli varmasti useitakin 10-11 sekunnin autoja joka kisaan ja sit kun autojen määrä on riittävä niin kaaviotkin monipuolistuu niin ettei siinä välttämättä joudukkaan heti eka kierroksella tykinruuaks tollaselle kärkiautolle vaan saattaa löytää ittensä jatkosta jopa siis tollasella hiukka maltillisemmin tehdyllä laitteella :wink:
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Heh, hyvin kirjoitettu. Pitää myöntää, että mm. bensalinjoja tehdessä on d-ryhmän säännöt huomioitu jne. Mä oikeastaan luulen, että toi fjordson täyttää 99,7% ryhmän vaatimuksista jo nyt ja mottikin menee rajojen puitteisiin. Kun mä vaan joskus saan ton kasan valmiiksi ja sisäänajettua niin kyllä sitä vetarien kestoa voisi tulla testaamaan vaikka koko viikonlopun ajaksi, pitäähän jonkun olla peräpään pitäjäkin :poff:

    Mulla vaan kompromissien määrä on 100 %. Auto on puhdas katuauto, mutta eikös niitä D-ryhmäläiset ole??
     
  3. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Meinasitko oikeasti, että tommosen 8-sekunnin auton tekee 30 kiloeurolla :eek: Eihän sillä saa edes sellaisen moottoria kokonaan, saatikka muita komponentteja, mitä tommonen kikotin vaatii.

    Ja eihän sitä autoa tarvitse heti ekana vuonna valmiiksi saada, vaan aloittaa jostain, vaikkapa ihan Cruising / kauppakassista, jota sitten parantelee lompakon ja taitojen mukaan. Mäkin oon tehny erilaisia ja erinäköisiä muutoksia eri autojen ja tekniikoiden muodossa jo vuosien ajan ja nytkin pidän itse välivuotta vain, jotta voisin luoda ensi kaudelle jotain entistä kilpailukykyisempää laitetta. Sitäpaitsi ajaminen tollasella kyllä palkitsee mieltä ja sielua senverran, ettei niitä kierroksia enää siellä korttelin ympärillä niin paljon edes kaipaa.

    Tervetuloa vaan Ford ja Mopar henkiset mukaan kisoihin mukaan, ei siellä tarvitse jännittää nolaako itsensä tai mitä noi muut ajattelee, sillä ainakin REE.ryhmän varikolla henki ja kaveruus on sitä luokkaa, että kaikki samanhenbkiset viihtyy taatusti, merkki-uskollisuudesta piittaamatta :rotfl:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No mitäs muuta :D Kilvissä ja leimassa on, verotkin maksettu ja kadullakin ajellaan 8)
    Ai niin, pikku EDIT: kunhan taas valmistuu ajokuntoon :rotfl:
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Useimmat noista D-ryhmän autoista on kyllä leimassa, joten kai niitä katu-autoiksi voi sanoa. Tosin lähes yhtä useat on rakennettu vaan kisoja silmälläpitäen, joten.... :poff:
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllähän 8-sekunnin auton tekee paljon pienemmälläkin rahalla, esim. Auliksen dragster ja altered aikoinaaan.
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    30ke ei saa 8s moottoria? Ööö, nyt jätkät alkakaas tosissanne tutustua Ford isolohkojen ihmeelliseen maailmaan. Kyllä GM tavara kaikesta päätelleen maksaa ihan vitusti, tyhmäksihän mä alan teitä haukkua :rotfl: Hintahan ei ole ihan oikestaaan lähellekän verrannollinen Auliksen kräksteriin tai alterediin, nehän olivat oikeasti kevyitä vehkeitä. Katuauto jossa on +1000 kg minimipaino ja ladon ovi aerodynamiikka vaatii jerkkua ihan tosissaan, mutta ei silti pelkkään koneeseen 30tonnia saa siltikään menemään. Korjaan edellistä, koneeseen saa vaikka 100 tonnia, en ole ikinä rakentanut 8s moottoria, mutta +1000 hv moottoriin ei tarvita 30tonnia.

    Joo ei sitä tarvitse heti million dollar vehkeitä, mutta jos heads-up ryhmää aikoo ajaa niin on se mukavaa jos voisi oikeasti ajaa tasavertaisesti huipputiimien kanssa. Osallistuminenhan se on pääasia, tiedä vaikka ISO kärpänen puraisi ihan oikeesti. Ne ovat vaan vaarallisia puremia... lähtee mopo keulimaan pahemman kerran.
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, olipahan taas hauskaa REE-Ryhmän varikolla ja varikolla yleensäkin tuolla avauskisassa.
    Ja REE-Ryhmäkin oli sijoitettu kätevästi Outlaw-autojen välittömään läheisyyteen niin siinähän sitä pääsi sitten huutelemaan vieraisiinkin pöytiin... :rotfl:

    Kisat noi muuten oli mielenkiintoiset, pari uutta kuskia REE-Ryhmään ajoi lisenssiä joten hyvältä vaikuttaa, ja kun muutkin REE-Ryhmän autot saadaan radalle niin siinähän sitä on sit meininkiä... :rotfl:

    Kiitos vielä kerran DS325 koko poppoolle hienosta reissusta!

    Sarahille tiedoksi; mä voin tulla toistekkin näyttelemään epämääräisiä käsimerkkejä kilpurin eteen, jos ei muuta niin kaikilla muilla on jännää... :rotfl: :rotfl:
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ton asian soisi olevan muuallakin tolleen, sen verran samanhenkisiä ja joskus jopa osin samoja työkaluja ja osia käyttäviä tiimejä kun ovat :poff: Ja taitaa siellä joskus olla huoltoporukatkin sulassa sovussa sekasin keskenään tai ainakin sekasin muuten vaan :rotfl:
     
  10. gomopar

    gomopar Gearhead

    Näin on! Kiitos sulle DS325 vihjeistä, neuvoista ja kannustuksesta rookie tiimille Motoparkissa. Ja jos näjet jotain menevän vikaan meijän touhuilussa niin älä ujostele tulla antaan neuvoja vastakin :D .

    T: DS333 ruuvausvastaava
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noista summista en kauheesti huutelis, mutta hommahan on niin, että köyhän pitää ostaa riittävän hyvää osaa. Ja silloin kasin puolelle dottirenkailla mentäessä vapari 1400 kilonen auto tarvii sen verta hönkää 477 moottorista, ettei toi 30 ke uusislla osilla tehtynä nyt mitenkään ufoilua ole. Käytetyt osat ja "unohdukset" on sitten toinen juttu, aika harvoin oon nähnyt sellasia kustannuslakselmia noissa vehkeissä, joissa tosiaan on merkattu kaikki. Ite oon kerran erehtynyt pitämään kirjaa pennilleen kaikista osa- ja koneistumenoista, ja yllätys oli melkonen kun arviolta "muutaman tonnin homma" tuli kustantamaan karvan vajaa 12000. On se sitten leetukka, fordi tai mouppari, niin ei tolla tasolla osien hinta sinänsä enää juurikaan heittele. Tai sitten suomalaisten täytyy ylipäätään olal uskomattoman tyhmää kansaa, miksei muidenkin, ratojenhan pitäis olla täynnä uskomattoman nopeita ja edullisia isolohkofordeja. Toivottavasti tilanne tältä osin paranee nykyisestään, ja kyllä sinne tosiaan muitakin vielä mukaan mahtuu.

    Hellman tosiaan ajoi 8:n puolelle sekä 509:llä, että 477:lla vaparina. D:ssä ei oo tainnut pikkumosalla ajaa lainkaan. Noita Hellmanin vapariaikoja kovempaa tais Hape kuitenkin nykästä. Enkä lainkaan epäile, etteikö noista Hapen ajoista vielä pari-kolme kymppiä kesän mittaan lähde. Suoritus on "puhtaalta pöydältä" lähdettynä uskomattoman hyvä, toisin kun noi aiemmat nopeimmat vaparimotit, tää ei mun käsittääkseni perustu mihinkään vanhaan ksiakonstruktioon. Hellman taas on pienirenkaisella autollaan sitten yhtä kovassa, mutta vähän eri sarjassa, hattu nousee kummankin suorituksille kepeästi.
     
  12. Slow66

    Slow66 1st gear

    Kohtuullisen läheltä eli kimppatallin toiselta seinustalta tuota Hapen moottoriprojektia seuranneena voin todeta, että ei se kasin vapariaika 1400+ kg autolla ja oikeesti alle 480 cid moottorilla ihan helpolla eikä halvalla tule. Halvemmalla olisi päässyt jos olisi saanut rakentaa moottorin ilman kuutiotuumarajoitusta, mutta tuon rajan sisällä pysyäkseen joutuu moottorin alakerrassa käyttämään melko paljon custom-tilattuja osia. Ja nehän tunnetusti ei löydy "hinnat alkaen" tai "päivän tarjous" -osastoilta.

    Vipottaja on ihan oikeassa siinä, että ko. moottori on ihan tätä varten tehty, eikä destroukattu tms. vanha pro-kone.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Just näin :rotfl:

    Edelleenkään tommota laillisen kokoista 8 sek mottia ei uusista osista tee sen kummemmin Chevystä, Moparista tai fordistakaan alle ton 30 Kiloeuron. Noi osat on oikeesti kalliita, mitä tommoseen mottiin tarttee, Sopii muuten kaikenlisäksi koittaa, kunka helppoa toi tuhannen hepan moottorin tekeminen tossa mottikoossa oikeasti on. Mä oon yrittäny tehdä sellaista jo vuosien ajan, vielä siinä onnistumatta, mutta aion edelleen jatkaa yrittämistä. Josko vaikka ensi vuonna :eek:

    Kuitenkin nyt olisi tilaus kaikille niille todellisille moottori-nikkareille, jotka meitä "turhaan rahaa käyttäviä" epäilee tulla näyttämään se kuuluisa kaapin paikka, vaikkapa Fordin 429 / 460 pohjaisella motilla. Minä henkilökohtaisesti nostan hatun korkealle kaikille, jotka ton 8-sekunnin rajapyykin onnistuvat saavuttamaan, mutta epäilen edelleen ettei se ole mahdollista Fjordin moottorilla. Nyt on teidän tilaisuutenne, tulkaa ja näyttäkää mun olevan väärässä :poff:

    Ja triniemelle senverran, ettei tollaset pisaralla pisimmälle, sieltä mistä aita on matalin alipainoiset kikottimet, joita jotkut kummajaiset autoiksi kutsuvat ole mikään vertailukohta 1400 kg Dot Katu-autoon verrattuna. Noi useimmat sällit, jotka noita kummallisia vempaimia nykyisin kuljettavat ajelivat aikoinaan kaikki Street luokissa, mutta kun eivät pärjänneet, rahaa ei sittenkään ollut tarpeeksi ja ego ei muiden takavaloja riittänyt katsella, siirtivät he tuonne muihin luokkiin pelleilemään indekseillä :soosoo:
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Eipä mitään kiittämistä, toi kuuluu REE ryhmän tapoihin, että kaveria autetaan ja tuetaan jos vaan voidaan. Vasta sitten kun kypärät on vedetty tornin takana päähän ja madellaan Burnislammikkoon, kaveruus unohdetaan hetkeksi.

    Tervetuloa vaan vastedeskin kyselemään, meillä autetaan jos vaan sen on mahdollista :rotfl:
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Joo. Toi konekoko meinaa unohtua multa, mutta ei sitten kai pysty kun kaikki niin sanoo.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä pystyy, mutta se vaatii aikamoista paneutumista, sijoittamista ja päämäärätietoisuutta. Sekä täydellistä kompromissivapautta. Hape näytti miten se tehdään kun noita riittää, ja ainakin liki samantasoisia osia on kyllä rahalla saatavilla ainakin moppeen, ja uskoisin, että varmasti myös Fordeihin. Kyllä mulla ainakin olis moparin "wedge" moottorille aika selvät kuviot, joilla tohon päästäisiin, mutt toteutus puuttuu, ja todennäköisesti jääkin puuttumaan.

    Itseasiassa, jenkeistä vois vaikka tilata tollasen valmiin moparin Reehen, siellä on pajoja jotka niitä tekeee. '68 Barracuda tai Dart kopaksi, sisään 440 kokonen Hemi Modern Cylinder Headsilta ja baanalle, ni pitäis korkee kasi olla siinä. Eli rehti SS/AH luokan auto, tollanen n. 920 heppanen motti niihin makso viimeks kun oli puhetta 55-60000$ ja niitä myydään kenelle vaan joka sellasen haluu ostaa, ja valmis koppa toisen mokoman. Lootat on alta kymppitonnin eikä autoon paljon muuta mainittavaa taida tarvitakaan. Paino riittää, ainoo ero tulee DOT renkaista, mutta kuinka paljon ne sitten ET:hen vaikuttaa on silkkaa arvailua. Tollanen paketti slikseillä jenkeissä kuitenkin menee tyypilllisesti sellasia 8.7-8.8 aikoja.
     
  17. mg

    mg Gearhead

    kyllähän ss/ah tai /aa hemppa tuollasen maksaa; ottaen huomioon että mootoritilavuushan on 426 :D. eikä lähelläkään maksimitilavuutta mitä reessä sallittanee..

    ja a-koppasia koppia moiselle mosallehhan on joka kuusen juurella :p

    ainahan on erinlaisia ratkaisuja enemmän tai vähemmän kompromissejä; mutta pääasiahan on että harrastaminen jatkuu :)
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sallitut ylikoot ja stroukkaukset huomioiden ollaan sentään likempänä D:n ylärajaa kun toi 426. Ja toi MCH:n motti on "edullinen", tosin ei edusta ihan terävintä kärkeä, mutta niitä terävintä kärkeä edustavia motteja ei kuka tahansa saa edes ostaa. Lisäks noi SS motit on niin herkkiä paketteja, että vaikka pieni tilavuuden kasvatus ei välttämättä kasvata voimaa rakentamatta koko pakettia uusiksi. Ja siltä taas puuttuu toi R&D työ, jota just ton paketin kanssa on tehty ja paljon. Ja hyvä koppa on vähintäänkin yhtä oleellinen kovaa mentäessä kuin motorikin, kuusen alta kiskotuilla vehkeillä ei yleensä ajeta tollasia aikoja. Jos oikeen käsitin, oli Hapen parhaat 60 jalkaset 1.30, se taitaa olla liki ennätystä sekin. Renkaita on tietty paha vertailla, mutta mä luulisin, että siitä olis vielä nipistettävissä pois noilla DOTeillakin, mun mielestä suunnilleen kaikki on täällä jenkkeihin verrattuna perässä nimenomaan tossa lähdössä. Moteissa on voimaa ihan hyvin, mutta lähdöt on "amatöörimäisempää" tasoa. Toi kenties kaikkien aikojen paras D-luokan 60 jalkanen, 1.30, olis kova aika Stockerille.
     
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    jep,kyllä se oli hapen ennätys 60ft ajassa tuolla autolla.yritetään pudottaa se alastarossa 1.2x puolelle.
    saman huomannut kuin vipottaja että lähtötilanteessa ollaan "amerikan serkkuja" jäljessä.taitaa nuo liimat reagoida erilailla kosteassa pohjolassa kuin kuivassa ameriikassa.tämä vain mun puhdas oletus.ei fakta.
     
  20. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mahdoitko unohtaa vai jätitkö tarkoituksella pois sen pikku kohdan jossa lukee: Lisäksi Rekka-autollinen turbiineja :poff:

    Ei vaan, toi on kyllä hieno ja toteuttamiskelpoinen idea. Miksiköhän muuten kukaan ei oo punkenu toolasta SS moottoria aikaisemmin mihinkään Katu-autoon. Vai onko :eek:
     

Kerro tästä muillekin!