Street D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja triniemi, 20.3.2007.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oon päässy mun Camatrolla 1.35 60ft aikoja, joten kyllä toi 1.30 komea aika on :rotfl:

    Mä taas luulen, ettei noissa liimoissa mitään vikaa ole vaan meillä ei vielä tarpeeksi kiinnitetä huomiota turbiinin ominaisuuksiin tollasessa autossa. Mä juttelin Hapen kansa tosta asiasta ja hän sanoi, että toi viimevuotinen turbiini, joka nyt ajetaan, on täys arvoitus, miten se toimii. Hyvinhän toi kyllä loikkas, mutta olisiko vielä parannettavaa uuden turbiinin hankinnan myötä :eek:
     
  2. Fast67

    Fast67 1st gear

    chevy 2 kirjoitti:
    jep,kyllä se oli hapen ennätys 60ft ajassa tuolla autolla.yritetään pudottaa se alastarossa 1.2x puolelle.
    saman huomannut kuin vipottaja että lähtötilanteessa ollaan "amerikan serkkuja" jäljessä.taitaa nuo liimat reagoida erilailla kosteassa pohjolassa kuin kuivassa ameriikassa.tämä vain mun puhdas oletus.ei fakta.

    Katselin tuossa äsken Kamasa Toolsin aikakortteja viime kesältä,lähinnä
    60ft:n kohdalta.

    Ja paras 60 ft.n aika oli peräti 1.295, 1/4 ajan ollessa kyseisessä vedossa 9,14 . Ajattelin kokeilla 33x18.5 kumeja Alastarolla,tosin täytyy syödä
    10 kg:n edestä makkaraa ennen kisaa..
    :rotfl:
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Täytyy vielä selitellä... :oops: Konekoko on tosissaan ratkaiseva tekijä, 480 cid tarvii paljon jenkaa jotta päästää korkeisiin tehoihin. Tehoa tarvitaan 2 hv/cid jotta 8:s on paperia olettaen että auto&alusta&voimansiirto toimii. On vallan helppoa ajatella, että tommoinen 1000 hv ei ole mahdoton rasti alta 30te. No niin miksikäs ei kun on tilavuutta pannussa. Mullakin on hyppysissä alakerta mistä on otettavissa ~1000 hv yläkerrasta riippuen ja sitä voi vielä väittää jollain lailla jopa katukelpoiseksi. Se on tosin hieman suurempi mitä 480 cid ja rahaa ei pala 30.000 euroa. En mä oikeastaan enää ihmettele tuota 30 tonnin kulua 480 ci mottiin, kun uusista osista tekee. Vanha pro-motti saattaisi olla oikotie onneen tai sitten ei?!?
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tohon verot ja muut maksut päälle, niin 30 Ke menee varmasti rikki :soosoo:
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oon tehny noi kaikki moottorini periaatteella: Katukelponen pitää olla :soosoo: Eli noissa on teräs-veivit, riittävät marginaalit välysten ym. suhteen ja riittävästi jäähdytystehoa, jotta kadulla oikeasti voi ajaa.

    Ei tommosesta vanhasta PRO motistakaan enää ihan helposti niitä tehoja D-ryhmään saa, kun niitä ei enää olekaan tarjolla niinkuin 90-luvun alussa. Ne 80-luvun kultavuosien motit on rikottu ja hävitetty jo moneen kertaan eikä noita uusia oo enää kovin edullisesti taarjolla. Tossa pari vuotta sitten mulle tarjottiin tommosta Vuoden vanhaa kertaalleen jo korjattua Pro-mottia hintaan 26.000 euroa, joten ei semmonenkaan halpa ole. Lisäksi tommonen PRO motti on tehty 5-vaihteiselle kovalle askille (Lenco tai Liberty) joten piikkiteho tulee kovin, kovin kapealla muutaman sadan kierroksen marginaalilla, jolloin se ei Katu-auton automaatti tai manuaali maailmaan selleisenaan sovellu, vaikka koon pienentäisikin. Tästä tietysti seuraa tehohäviötä, ym. ominaisuuksien muuttumista, jolloin toi 1000 hv ei enään olekaan itsestään selvää. Muistakkseni Hellmannin Hannu otti tollasesta PRO motista pienentämällä sen 477 kokoiseksi 998 heppaa, ja toi kaveri jos joku tietää mitä hän tekee. Joten sanoisin ettei toi 1000 hv katumotti alle 30 Ke onnistu edelleenkään ihan helpolla ja ihan joka kaverilta mutu-tuntumaa lukuunottamatta :soosoo: Paitsi tietysti kaikilta täällä kirjoittavilta nikkari-virittäjiltä, jotka eivät koskaan ole radalla käyneetkään :poff:
     
  7. Slow66

    Slow66 1st gear

    Triniemi kirjoitti: "Mitähän isolohkopohjasesta vastaavasta oikein saiskaan."

    Tossa olisi isolohkopohjainen vastaava, noin suurinpiirtein:

    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+200 ... 07-085.jpg

    Tilavuus lähes sama, viritysaste suurinpiirtein sama, resepti vähän eri. Tuloksista saatiin esimakua menneenä viikonloppuna.
     
  8. Fastback

    Fastback Gearhead

    27950 USD = 20700 EUR 1,35 kurssilla. Tuohon rahti päälle ~500e. Ostokuitin hinnasta ja rahdista vero päälle n. 30 % ~27500 EUR. Tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen useampien mottien tänne uittamisesta. Kokenut kaveri saa vielä lisäsäästöä kun osaa homman. Mä voin neuvoa jos tarvit tuontiapua.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    27.500 :eek: ja tosta kun muutat suurimman osan osista malliksi BBC niin yli kolmenkympin mennään ja komeasti. Kunnioitusta herättävä mottihan toikin on, mutta luultavasti ( arvaus) suunniteltu kevyempään autoon, joten 1400 kg katuautossa 8n raja saattaa olla tiukilla. Spekulaation perusteeksi mun viimevuotinen Motti, jossa 930 heppaa ja hiukan yli 1000 Newtonia vääntöä ja paras aika vaan 9.17. Matalaa ysiä tommonen menee kyllä komeasti :rotfl:

    Kiitos tarjouksestasi, mutta ainakaan tällä hetkellä tommoseen tuontiin ei ole tarvetta, sillä ensi Kesän suunnitelmat ovat jo plakkarissa, ja uutta Stage 3 versiota 477 motista suunnitellaan koko ajan ja osia tulee tasaiseen tahtiin kotiin päin :rotfl:

    Joskohan sitten sais yli 1000 heppaa :eek:
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    Höh, eipäs saivarrella, kyseessä oli tuo motti.

    Isolohkostahan tuossa ei puhuttu, linkissä on selkeästi sb. Pystytkö DS352 tekemään "purkulistan" hintoineen tommoiselle 1000 hp 480 cid GM motille? Kiinnostais vertailla hintoja jos vaikka Fordiin GM motin laittais.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Joo SBChän siinä tietysti oli , mutta hinta vaan on niin lähellä tota 30 ke, että siinä pointti sille :eek:

    Täytyy varmaan kelailla noita hintoja vaikkapa tosta mun Motista, joka tosin ei oo mikään 1000 hp kapistus, vaikka rahaa on mennyt, ja ilmeisesti ihan hukkaan.

    Palataan tähän tuonnempana 8)
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Pystyinhän minä ja tossa vähän esimerkkiä typerästä ja turhasta rahankäytöstä, jolla ei edes Kasin pulelle oo päästy :eek:

    Eli 477 viime vuodelta:

    477 hintoja;

    Lohko Merlin 3 2500 euroa + koneistukset 1000 euroa 3500
    Kampiakseli Sonny Bryant +tasapainoitus 4000
    Kiertokanget Oliver billet 1500
    Männät CP performance + varalle 4 eli 12 kpl 2250
    Nokka Crane mekaaninen roller 320
    Nostajat Crane Pro series 520
    Jakopää Jesel 1000
    Studit Arp 220
    Öljypohja Alumiini marine 500
    Öljypumppu Moroso 1-stage hihnavetoinen 750
    ++ vetolaitteet edelliseen 150
    Dampperi Fluidampr 420
    Veripumppu Aerospace Components 250
    Kannet Dart Big Chief Fully CNC ported 6000
    Keinuvivut Jesel Pro series big Chief 1400
    Kansipahvit Cometic 400
    Venakopat Moroso sheetmetal 300
    Imusarja Kinsker Big chief 2500
    suuttimet Msd 800
    Jakaja Msd efi 550
    Ruiskunboxi Motec M800 +tarvikkeet 6000
    Bensapumppu Weldon 1200
    Startti Powermaster 350
    Pakosarjat Hooker koottavat+ flowmaster collectorit 700


    +lisäksi vetolevy, kasa letkuja ja liittimiä, erilaisia Arp pultteja,
    ym. ryönää jota tarvitaan X egua


    Eli Kolmenkympin yli mentiin heittämällä :eek:

    Oikeesti onkohan tässä touhussa mitään järkeä :poff:
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Olisithan sä voinut ostaa koko rahalla vaikka postimerkkejä, sit sulla vaan ei olis melkein kahdeksan sekunnin comer, eiku camaroa. :D

    Mun mielestä tossa on järkeä, toivottavasti meilläkin on joskus vastaavanlainen pata mut MoParin kauniilla tähdellä varustettuna. :lol:

    Ja onhan tossa muitakin hyviä puolia, ei REE-ryhmä kehity jos kukaan ei satsaa autoihin ja palikoihin ja pysyteltäis vaan 10sek aikakorteissa.
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kiitos listasta. Tässä on mulle vastaan tulleita hintoja kaikenlaisista osista.

    -A460 sportsman siamilainen kisalohko 1900 USD - uusi - tarvii koneistusta, sietää 4,670" porauksen
    -Diamond Race männät 4.500" gasported kisamännät - tosin 4.500" iskulle 800 USD - uudet
    -3.620" iskuinen billet kampura 2000 USD - uusi -> ovh. lähelle 2800

    Nämä siis silkkaa kisaosaa, johon törmää aina silloin tällöin. Tarkalla "shoppailulla" on mahdollisuus säästää pitkä siivu. Itse kun tuo niin kulut ovat aikaslailla 1:1 Euroiksi.

    Muita uusia osia, niin CNC portatut C-460 kannet titaanivenoilla, Manleyn jousilla, titaani retainerit ja lukot. 6200 USD. +500cfm/+375cfm. Ovh. hinnat kulkvat varmaan aikaslailla käsikädessä all out moteissa merkkiin katsomatta.

    Bracket on niille ketkä eivät halua kehittyä, HEADS UP on asiaa!
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Meni vähän puurot ja vellit sekasin. Heads up on kyllä asiaa, mutta näyttää olevan vain niille joilla on laittaa se 30k€ ylimäärästä koneeseen. Tai sitten varautua sunnuntaina vaan siihen yhteen kiekkaan.

    Bracket taas on mun mielestä nimenomaan niille tyypeille jotka haluaa kehittyä kuskina, eikä vaan voittaa monta kymppiä nopeemmalla autolla. Ja jos auton kehitystä tarkotetaan, niin on sekin mahdollista bracketpuolella. Mä oon nyt ajanut kuusi kisaa joista viidessä on parannettu aikaa ja Alastarossa yritetään kiriä taas parin viikon päästä.
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ja jotta ei mee TAAS tähän samaan vänkäämiseen (headsup vs bracket), niin http://www.stevemorrisracingengines.com vois tietää reseptin jopa 1200+ hp 477cid pumppubensakoneeseen alle 30k€.
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, mut ei se kuitenkaan oo ihan vaan noinkaan mustavalkoista :odroll: Head up voi olla asiaa myös jos on kiinnostunut oikeesti kilpaa ajosta vaikkei heti (ainakaan alkuvaiheissa tai -vuosina) omistaiskaan kärkitason kalustoa. Eli samalla laillahan homma lähtee useimmilla liikkeelle puhutaan sit heads up kiihdytyksestä, ratakisailusta, rallista tai mistä vaan moottoriurheilulajista niin aikuis- kuin junnutasollakin. Siis useimmat lähtee mukaan aluks sellasella kalustolla millasen kykenee hankkimaan ja ajaa niistä sijoituksista mihin niillä resursseilla sit kykenee ja kun siinä sit oppii lajin metkut niin jos kiinnostus on yhä kovaa niin kyllä siinä niin käy että tavalla tai toisella sitä kalustoa saa sit pikkuhiljaa paranneltua ja sitä myöten ajaminen lähestyy niitä kärkipään taisteluja ja jonain päivänä sekin voi olla kenelle vaan realistista.
    Eli homman voi tehdä noinkin ellei sit lähde hommaan mukaan liikaa "heti mulle kaikki" -tyylillä ja sitä voi sit siis jatkaa ja kehittää niin kauan ja niin pitkälle kuin mielenkiinto riittää :wink:
    Kyllä REE:n autoissa kuskit on ylpeesti "Heads Up" ihan samalla lailla kärki-, keski- kuin häntäpään autoissakin, ja aiheesta 8)
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Öh tota, triniemi, motas kiekkaa on ollut tapana sunnuntaina tossa braketissa mennä noilla pikkusatsauksilla? Eihän siinä sitä aikaa oo tarvis parantaa, vaan pakettia ja tasasuutta, eiks noi ajan parannukset on just tota heads up touhua?

    Mä väitän, että jos, ja kun, toi braketti kehittyy, ei sen menestyvä kalusto tuu olemaan yhtään sen edullisempaa kuin heads upinkaan kaluston kärki keskimäärin tällä hetkellä. Toi Luigin esimerkki oli uusilla osilla tehtynä, ja kuten braketissa, myös D:ssä on muitakin vaihtoehtoja. Mä luulen, että jos vaikka yhden Corollan lähtis uusista osista rakentamaan, sais laittaa pinoon slotin jos toisenkin. Eikä se välttämättä ihan ilmaista oo vanhoistakaan osista.

    Nyt braketissa pelataan pääsääntöisesti kymmenyksien marginaaleilla. Kun asiat etenee, marginaalit pienenee niin, että aletaan puhumaan sadasosista. Siinä vaiheessa sekään ei oo enää kaikille kivaa; se vaan on niin, että toiset osaa jotkut jutut paremmin kuin toiset, ja ilman jouluja se näkyy tuloksissa. Tällä hetkellä mun mielestä kahta kuskia ja autoa lukuunottamatta kyseessä on enempi tai vähempi arpajaiset, ja tänä kesänä niistä kahdesta on esiintynyt vasta yksi. Mut eiks tän väittelyn kaikkivoipasuudesta ja siitä missä on järkeä, vois jo unohtaa? Kukin menee tyylillään. Kummallakin luokalla näyttää olevan kysyntää, kummassakin on autoja, ja hyvä niin, kaikkien pitäis olla tyytyväisiä. Eiköhän D.ssäkin, tuossa "kuolemantuomion" jo kertaalleen saaneessa luokassa, tänä kesänä vielä ajeta 32:n kaaviota ihan omin voimin?

    Ihan niinku yhteiskunnassa yleisemminkin, niin mun mielestä olis drag racingissakin aika päästä eroon tosta punakaarti/valkokaarti/, me/ne, tyyppisestä vastakkainasettelusta. Paras lopputulos kaikille syntyy siitä, että kehitetään kukin niitä omia toimintoja ja vedetään venettä samaan suuntaan, vaikkakin sitten eri laidoilta. Molempien etu on kuitenkin se, että se vene kulkee oikeeseen suuntaan, ja kumpiakin haittaa, jos toista laitaa pyritään kaikin voimin kampittamaan.
     
  19. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tossa vipottajan tarinassa on muutamakin juttu mitä mä en allekirjota paitsi ton viimesen kappaleen, se oli täyttä asiaa.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ihan uteliaisuuttani, mistä kohdasta et ole samaa mieltä? Eiks braketin idea oo nimenomaan tasaisuus eikä se, että haetaan koko ajan parempaa suorituskykyä? Sillä ainakin esimerkiks menestyvät jenkki ja britti brakettikuskit pelaa.

    Ja toi toinen kohta, että kun kuljettajien kyvyt kohenee, alkaa kalusto näyttelemään merkiitävämpää roolia. Sekä alustan, että motorin pitää olla sellasia, että suoritus pystytään toistamaan = kompromissit hiiteen. Loppuen lopuks, kun autoa tai vaikka vain moottoria rakennetaan, ei oo kustannuksissa niin mielettömästi merkitystä sillä, paljonko siitä on tarkoitus ottaa tehoa ulos, jos tehdään hyvillä osilla. Ne on lähinnä puristussuhde, nokka ja kansiasioita, mitkä määrää paljonko tulee paukkua. Siinä vaiheesas kun ei käytetä vakio valumäntiä, ei kauheesti hintaan vaikuta millasta mäntää käytetään. Nokka-akselien hinnoissa ei oo valtavaa eroa, otat sitten street rollerin tai custom race nokan. Ja kansissa, "parhaat" kannet maksaa toki aihioinakin enemmän, mutta tiettyyn rajaan asti mennään aika marginaalisissa eroissa ja kyse on taas pelkästään valinnasta. Vaikkapa isolohkoletukassa se hyppäys tapahtuu siinä vaiheessa kansien osalta kun mennään tonne "big chief" tyyppisten kansien maailmaan,eikä sekään motin hintaa tuplaa. Täytyy toki myöntää, ettei braketissa pärjääminen sinänsä vaadi mielettömiä tehoja, niiden hakeminen on jopa tyhmää. Hyvä runko, isot renkaat, kevyt auto ja suht pienitehoinen iso, huoltovapaa moottori ainakin noin äkkisältään vaikuttais luokkaan parhaiten soveltuvalta yhdistelmältä

    Mitä taas noihin marginaaleihin tulee, niin jättämällä karekimmat epäonnistumiset, soololähdöt ja punavalot sekä alitukset pois, tuli pudotuskisan keskimääräseksi "paketiksi" 0.267 sekuntia. Finalisteilla se oli sadasosan parempi. Ei toi mitään helppoa hommaa todellakaan ole, mutta kyllä mun mielestä Kuljettaja ja Auto pystyy ajamaan aina alle ton keskiarvopaketin. Taso tulee tosta varmasti nousemaan kun ajokokemusta kertyy kuskeille enempi, ja sitä kautta mun nähdäkseni tulee myös kalustovaatimukset nimenomaan tohon brakettiin soveltuvaksi kasvamaan, jos meinaa menestyä.

    Tollee mä noista noin äkkisältään ajattelin, ja noi aatokset toki saa kumota vaikka kohta kohdalta.
     

Kerro tästä muillekin!