Street D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja triniemi, 20.3.2007.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, jahka VIPpi saadaan läjään, on sillä tarkotus ajaa kisoja sen mitä aikataulut antaa myöten, lähinnä FHRAn kisoja, mahdollisesti myös jotain paikallisia ja etelänaapurin kisoja. Edellyttäen, että se myös pysyy läjässä. Mitään kuuta taivaalta sillä ei kuitenkaan tavoitella, auto on sikana ylipainonen, ja ahdintekniikka vielä varsin mieto, mutta mukana ollaan. En hämmästyis, vaikka myös eräs tuplaturbo Hornet koluais stripin pintaa ens kesänä Deessä.

    Mitä sitten noihin muihin esille tulleisiin asioihin tulee, niin katuauton määrittelyjä on vähintään yhtä paljon, kun niiden esittäjillä perseenreikiä. Koska näin on, niin on ehkä syytä vaan puhua Street D ryhmän autoista, säännöissä on ne määrittelyt jonka mukaan siellä eletään.

    Mitä katuautosääntöihin tulee, niiden kanssa on sama juttu. Jos jokaisella sellasella joka ei oo ajanut, olis omalle autolle tehdyt säännöt, olis asiat mitä mainioimmin. Tokkopa ne siltikään vaivautuisivat ajamaan, syitä löytynee loputtomiin. Nää nykyiset säännöt on olleet voimassa jo varsin pitkään, eikä niiden pitäis sisältää kenellekään enää yllätyksiä. Mun mielipiteeni niiden suhteen on usein esille tuotu ja lienee kaikille selvä; paino pitäis sitoa tilavuuteen, C & D panna yhteen, ahtimille tilavuuskerroin ja kuutiotuumien yläraja pois. Siitä sais rakennettua jokseenkin tyydyttävän mallin, jolla erilaiset autot pystyis ajamaan tasaväkisemmin edellytyksin kuin nyt, mutta ei tuo ole juuri ketään kiinnostanut.

    Tossa triniemi selvitti mitä hänen mielestään voittoon tarvitaan. Mä olen siitä ainakin osittain eri mieltä. Tärkeintä mitä voittoon tarvitaan on auto, joka läpäisee kisakatsastuksen, kuljettaja jolla on lisenssi, ja se oleellisin tekijä; Että osallistuu kilpailuun. Ilman noita perusasioita ei voita, vaikka olis 5000 hevosvoimaa.

    Usein painotetaan myös heads upin kalleutta. Kaikki autourheilu, brakettikin, on kallista jos sitä vertaa vaikka kaurapuuron syöntiin. Asioita voi tehdä monella eri tavalla. Voi tehdä niitä voitto mielessä, tai voi tehdä niitä vain mukana olemisen ja itsensä kanssa kilpailemisen merkeissä. Suurin osa street D kilapiljoista on ensisijaisesti harrastajia ja rakentajia, jotka toteuttavat omia visioitaan ja kulkevat sillä taloudellisella ja taidollisella pohalla, jonka sattuvat omaamaan, kanssakilpialijoilta tukea saaden.

    Voittaminen heads upissa vaatii panostusta, mutta kuinka paljon, on ainakin tässä vaiheessa enempi kiinni itsestään. Jos ajattelee vaikkapa yhtä kaikkien aikojen menestyksekkäintä D-kuljettajaa, Jarmo Vellamoa, niin näyttäis saavan sitä menestystä D:ssä sellasellakin kalustolla, joka ei varmasti ole maksanut hitaampaa keskiverto brakettikilpuria enempää. Kyse on siitä mihin pyrkii. Jos voittaa haluaa, pitää kaikki kompromissit unohtaa vaikka rahaa olis reppukaupalla. Taitava saa käytettyä tekniikka edullisesti, ja osaa muuntaa sen nopeiksi varttimailiajoiksi.

    Street D:ssä ei kuitenkaan mun mielestä ole oleellisinta se voittaminen. Oleellisinta on olla mukana. Kehittää omaa kalustoa, hakea parannusta omiin suorituksiin, ja kuulua samaan joukkoon muiden heads up katuautoilijoiden kanssa. Se on kannanotto sreet racingin puolesta ja hönkäys lajin alkuviosista ja alkuperäisestä ideasta. Niiden, joille voittaminen on tärkeintä, ja joiden resurssit siihen ei tällasessa valtavan vaativassa heads up luokassa riitä, kannattaa pysyä siitä etäällä. Ajaa sitten vaikkapa brakettia ja todeta, ettei ne riitä sielläkään, ja poistua vähin äänin takavasemmalle.
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Siinä oli paljon ja asiaakin, erityisesti viimenen kappale osu ja uppos. Edelleen on kuitenkin hyvä asia että voit tehdä sellasen auton kun sua huvittaa ja kilparyhmä löytyy jos turvavaatimukset vaan täyttyy. Ennenku bracketracing tuli takasin 5-6vuotta sitten ei ollut niin paljon vaihtoehtoja. Mun mielestä tosta voi kiittää mm. Lone Wolf Racingia joka herätti homman henkiin WCSC:n puolella.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi vipottajan kirjoitus oli oikeestaan pelkkää asiaa ja oikeeta sellasta.
    Tuon kun vaan vielä ymmärtäisivät siellä kattojärjestössäkin :odroll:

    Poimisin tosta erikseen ton ajatuksen kisaluokista eli tuon:
    "Mun mielipiteeni niiden suhteen on usein esille tuotu ja lienee kaikille selvä; paino pitäis sitoa tilavuuteen, C & D panna yhteen, ahtimille tilavuuskerroin ja kuutiotuumien yläraja pois. Siitä sais rakennettua jokseenkin tyydyttävän mallin, jolla erilaiset autot pystyis ajamaan tasaväkisemmin edellytyksin kuin nyt"
    Taidatko tuon paremmin sanoa tai siis määritellä :eek: Tossahan se olis tarjottimella uusiks säännöiks kun noilla eväin
    a) osallistujamäärät kasvais ja tollasessa luokassa olis sit joka kisassa varmasti kunnolla autoja
    b) kustannukset useimmilla jopa pienenis mm. ton kuutiotilavuuden vapauttamisen myötä

    Toi olis hienoa ja sitä mihin suuntaan homma pitäis kehittyä :D
     
  4. Henski

    Henski 1st gear

    Mitäs mieltä porukat kaudelle 2008 kaavaillusta katsastusPAKOSTA?
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Katsastuspakosta on oikeestaan paha mennä sanomaan mitään lopullista ennenkuin selviää miten se aiotaan toteuttaa. Ihan omalla kohdalla se on noin niinkuin periaatteessa yks hailee onks sellasta vai ei kun auto pidetään kuitenkin myös kadulla satunnaisesti liikennöitävänä mut toisaalta ei se meitä haittaa vaikka kisoissa on tai jatkossakin olis mukana leimaamattomiakin autoja.
    Mut jos leimapakko tulee niin nimenomaan se ratkaiseva pointti tulee olemaan se mitä auton otteelta vaaditaan vai mennääks sit sillä linjalla mitä sen esityksen rivien välistä on saanut lukea että riittää kunhan autolla on jollain lailla saatu voimassa oleva leima. Jos mennään kovin tarkaks niin silloinhan homma menee hankalaks kun palataan taas siihen mitä saa missäkin leimattua ja jos ollaan oikein tarkkoja niin tollanen liiallisen tarkka vaatimushan tekee kaikista autoista sääntöjen vastaisia kun takuulla jokaisesta löytyy vähintään joku pieni kohta mikä pilkkua viilaten pitäis myös olla erikseen mainittu mut useinkaan ei oo jos se on sellanen mihin katsastuksessakaan ei puututa tai kiinnitetä huomiota. Oikeesti leimalla sallituista tehojutuista nyt puhumattakaan :odroll:
    Eli mieluummin ei mut jos tulee niin eletään sit sen kanssa :wink:
     
  6. Henski

    Henski 1st gear

    Ainoo varma asiahan on, että kustannuksiahan se tulee ainakin lisäämään. Toisille enemmän ja toisille vähemmän. Mutta jos toi on se kynnyskysymys millä kaksi katuautosarjaa saadaan yhdistettyä ja kilpailijoita lisättyä niin ehkä se sitten on perusteltua...

    Omasta mielestä toi katsastupakko ei kuullosta hyvältä suunnalta.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä katsastus- ja rekisteröintipakon poistamiselle oli ihan hyvät perusteet, eikä ne ole muuksi muuttuneet. Muutosten läpimenoissa on hyvin sekalaista käytäntöä, uusia (yhtä) radikaaleja (kun vanhat) rakennelmia on vaikea saada kilpiin, jne. Noissa kyläkisoissahan tuo leima on vaadittu, ja jos sen käytännön mukaan mennään, niin ei tuolla leimaamispakolla liene kauhean suurta merkitystä. Se kyllä on tietty pieni kustannuserä lisää, käyttömaksu, katsastusmaksu ja vakuutus, ja lisäks monilla pientä jumppaa leimakunnon/kisakunnon välillä. Seuraavaks sitten naristaneen siitä, ettei niitä autoja saa muutta leiman jälkeen. Mut pidetäänkö kiinni vaikkapa 5 kg per kw maksimista, jos ei poikkeuslupaa ole AKE:lta anottu ja hyväksytty? Se, ettei otteessa lue tehorajaa, ei poissulje tota sääntöä. Jos tosta tingitään, niin mistä muusta? Hylätäänkö, jos ei pissapoika toimi? Mun mielestä tuo vain lisää sekavuutta ja kulmien kurtistelua; "tollanenkin juttu muka saatu leimattua vaikken mä saanut, kenelle lie persettä jaeltu". Ja meidän autothan on viime kesää lukuunottamatta ollut katsastettu siinä kunnossa ja niillä moottoreilla, joilla kisoissakin ollaan ajettu. Ja VIPpikin tullaan leimaamaan jahka keritään, mutta se ei oo ihan ykkösprioriteetillä ohjelmistossa.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Molemmat ajoivat Ree ryyhmässä, mutta siirtyminen OL:ään taisi johtuea siitä, kun ei oikein ollut kilpailua katuryhmissä.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Just niiden Pro moottoreiden takia toi kuutiotuumaraja tulikin. Yhtään autoa ei Pro moottorin tehoilla saa katsastettua kadulle ja leiman jälkeen kone vaihtuu nopeasti toiseen. Siksi raja pistettiin alle 500cidin ja kyllä siinä laskettiin myös noita yliporauksilla saatavia kokoja, että ne mahtuisi mukaan.
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kävikö kuitenkin niin että nyt siellä on destrokattuja promoottoreita? Vai miten on Luigi, millanen se sun motti on? Big Chieffit, Jeseleitä, Sheetmetallia ja 8000+ rpm, ei paljo eroo Pro Stockista? Kaj-Erik Niemisen pata tais olla vielä enemmän mallia Pro Stock, olihan ReherMorrisonin käsialaa. Mun mielestä toi 510cid->480cid oli niin paha isku D:lle että siitä ei oo vieläkään toivuttu.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi reaktio pro moottorien esiinmarssiin oli mun mielestä omituinen veto. Mutta tappohan se luokasta ne pari ex pro-moteilla ajanutta pois. Hellman lienee ainoo puhtaasti vanhasta pro koneesta pienennetyllä ja kesytetyllä ajanut, muissakin on ollut pro palikkaa, muttei varsinaisesti rakennettu pro kattilasta. Se mikä ton katukisailun suosion tappo, ni sitä en ainakaan minä osaa sanoa. Se lienee ollut monen tekijän summa, jota toi konekoon ja minimipainojen muutos sitten tuki sopivasti. Mut jos ite asiaa ajattelen, niin moparäijänä on tullut vilkastua vaikkapa kaupan olevaa Persåkerin pro mottia. Pyynti on 100 000 kruunua, mitä se sitten maksais jos siitä kauppaa tekis? Siihen lyhempi-iskunen custom kampura ja pidemmät veivit, pitäis olla motti 15 000 €:llä D-iskussa. Teho varmaan tilavuuden putoomisen myötä pikkasen pienenis dynotusta 1200:sta, mut varmaan sitä vähän jäiskin. Ja on oikeesti halpa verrattuna siihen, että ite yrittäis rakentaa edes jotain tonne päin. Samanlainen vati on muuten suomessakin kaupan, tosin 50 heppaa enempi dynottuna.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Vallun kohdalla DS -> OL siirto johtui kahdesta asiasta:
    1) PG:n vaihto Lencoon (lenco laiton Deessä)
    2) Kehoitus Fyyran taholta siirtyä ylempään luokkaan (meidät syyllistettiin silloisesta kilapiljapulasta d-ryhmässä)
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä mäkin noita syyllistämis puheita muistan kuulleeni.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos en ihan väärin muista, ni mä olin ainoo joka ajoi liki koko kauden noiden kahden lisäksi. Mä en kyllä muista kuulleeni mitään tosta, mutta se varmaan oli järjestäjien taholta tullutta.
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Toi mun ei oo vanha PRO motti. Tosin kaava menee aika lähelle, on nimittäin Merlin lohko , Bryant akseli, Oliver veivit, CP pistons männät, Big Chiefit Jeseleillä, mutta ei Sheetmetal imusarjaa. Tosin toi muuttunee, sillä sellainen on jo teossa ihan ton mun Mekatsun Jaffan toimesta.

    Kriteerinä olen pitänyt, että ton motin pitää olla täysin ajettavissa kadulla, eli jäähdytys ym. asiat pitää olla kunnossa :rotfl:
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toivottavasti osaan muotoilla tän oikein mut yritetään :p Eli kuten täälläkin jutuista näkee niin katukilpuritoiminta voi olla hyvinkin monimuotoista mut silti puhutaan samasta asiasta. Hienoa huippupäätä siitä ja vois oikeestaan jopa sanoa jotta oikeeta katutaidetta edustaa tuon tyyppiset ratkaisut mitä esim. Luigin Camaro edustaa tai vielä oikeemmin millaseks se on vuosien saatossa vähitellen jalostunut mut yhtälailla radalle voi lähteä vanhoilla osilla kokoon väsätyllä laitteella jos se vaan antaa itelle jotain tyydytystä. Ja joku ajaa siellä kisan voitosta, toinen voittaakseen jonkun kaverinsa ja joku muu voittaakseen ittensä tai muuten vaan ilokseen :D
    Ja nimenomaan kaikki toi on toteutettavissa ja toteutuu mun mielestä ehdottomasti kaikkein parhaiten Street –luokissa ja siksipä meidänkin tiimi ajanee täällä REE:ssä niin kauan kuin veri vetää radalle ja me yritetään omalta osalta liputtaa sen säilymisen ja ehken kehittymisenkin puolesta 8)
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Just näin :rotfl: Tästä on mielestäni Street-racingissa ja REE-ryhmässä kyse :rotfl: Tolla periaatteella ollaan oltu mukana vaihtelevasti Kilapiljana alun Toistakymmentä vuotta ja Katsojana Hangon ekoista kisoista asti. Aloitin omat ajoni muistaakseni FHRAn kisoissa vuonna 1994 sijoittuen 18.535 ajalla Crysler Newportilla sijoille 3-4. Tuurilla oli ehkä osuutta asiaan, sillä 8-kaaviossa mulle lankesi 11.55 ajnut El Camino vastaan, jolta meni sitten vedet ja öljyt sekaisin, jolloin ajoin lähtöni soolona.

    Tosta lähtien on ratoja tahkottu erilaisilla autoilla pyrkien aina kehittämään omia suorituksia, joista seuraavassa. Ensimmäinen kilpuri oli siis 1977 Crysler Nevport 440 joka kulki 18.535/129. seuraavaksi ajettiin 1967 Chevy Malibulla 454 LS6+ TH 400 jo hiukan paremmin eli 12.48 / 183. Toi motti tosta Malibusta siirrettiin sitten 1965 Olds 442 autoon, jossa se Powergliden kera kulki parhaimmillaan 10.24 / 209 jättäen muistoksi ikuisia traumoja pyöriessäni HAME :eek: päällä pitkin Alastaron line uppia. Toi 454 on muuten mulla tallella edelleen, ja sillä Sarah lähtee ensi kauteen Camarolla kokeilemaan. Sitten hankittiinkin jo toi Camaro jossa 477+PG vei aluksi 9.77 /229 ja siitä on vuosien varrella petrattu 9.17 / 239 aikaan saakka huipentuen viime kesänä D-ryhmän Mestaruuteen. Tosin yhtään osakilpailu voittoa en vielä ole FHRAn kisoissa saavuttanut :eek:

    Kivaa on ollut silti ja hommaa yritetään kehitellä edelleen, jotta tavoitteeksi asetettu 8- sekunnin aika saavutettaisiin :rotfl:

    Suosittelen kaikille Drag Racing Katu-autolla on kivaa :rotfl:
     
  18. Gummisetä

    Gummisetä 3rd gear

    Tuossa huomioin, että valiteltiin hyväkuntoisten 454 vähäisyyttä.
    Mulla olis ja ihan tehtaanmitoissakin vielä,,,,,myisinkin, tosin siinä seuraa vähän muutakin :rotfl:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noi 454:t on oikeesti muuten tosi vähissä ja/tai kalliita :( Ja se johtunee nimenomaan tosta kuutiotuumasäännöstä joka heijastuu tohonkin että tietty kone jo aihiona pyörii hinnaltaan ihan eri lukemissa kuin muut sinänsä ihan vastaavat. Eli etippäs järkevän hintainen ehjä 454 lohko orggiskoossa :odroll:
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Aivan,sellaista ei löydy mistään noilla kriteereillä,vaikka laittais hiukan lisää hintaakin pysyttäessä kuitenkin kohtuullisissa hinta luokissa,kun uusia saa kuitenkin jopa jollain lailla siedettävillä hinnoilla tai ainakin niitä on yleensäkin saatavana ja hiukan isommallakin porauksella kuin 454 ja ne on 4-pulttisia!
     

Kerro tästä muillekin!