Street D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja triniemi, 20.3.2007.

  1. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Voisko joku ystävällinen selittää noi D-luokan säännöt, ei nyt ihan pilkun tarkasti, mutta silleen että sais hieman ymmärrystä mitkä ton luokan vaatimukset on ja myös miten nopeita noi autot oikeen on?

    Jos nyt sattumalta eksyisin mun omalla autolla Suomeen ja sattuis olemaan jotkut kisat samaan aikaan jonne vois ängetä mukaan ajamaan. Mikään Bräketti kisailu ei kiinnosta.

    Eli mottina ois vanha Pro Stock 426, eli ei liian iso. Auto painaa sairaan paljon kisa autoks, eli noin 1700Kg, tosin auto on oikea katuauto eikä mikään Doorslammer mukamas "katuauto". Saako käyttää kaasuja vai pitääkö motin olla vapari? Mitä kommentteja vois odottaa järjestäjiltä jos tulee ruotsin kilvissä/katsastetulla autolla FHRA;n kisoihin (turva laitteet on tietenkin asennettu) ja haluais ajaa tossa D-luokassa? Mikä on taka renkaiden suurin sallittu koko/leveys? Jne, jne..

    /Tomppa
     
  2. Hate

    Hate 3rd gear

  3. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Kiitti :D

    No, luettua noi säännöt niin eipä ole vissiin asiaa tohon luokkaan.

    Moottorin kiinnitys on näköjään säännön vastainen, koska mun auton motti on kiinni "Norsun korvakkeilla", tosin se motti on kyllä asennettu ihan samalle kohdalle missä se ois ihan noilla orkkis kiinnikeilläkin.

    Miten tää toimii käytännössa "Moottorin koko on pystyttävä tarkistamaan" ???

    Mikä tää juttu on??? Kaasut kielletty mutta ahdinta saa käytää???? Eihän tos ole järkee.. vai onko? Toihan on hölmö juttu, kyllähän katuautossa pitää saada käyttää kaasua.. Mun käsittääkseni niin kaasun käyttöhän on periaatteessa moottorin "ahtamista"... En käsitä tota :odroll:

    Taitaa valitettavasti mennä kisat siihen että ajan auton parkkiin ja seison katsomossa "Hurraamassa" toisten menoa...

    /Tomppa
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

    Hienoa että chevelle olis tulossa takas radalla.

    Täh että auton tulis olla katsastettu ja rekisterissä :eek: musta tuntuu että toi voi vaan vähentää osanottajia ja vaikeuttaa asioita entisestään. Vois melkein sanoa että fyyrä inhoo street d ryhmää kun "uudistukset" vie vaan luokkaa huonompaan suuntaan...vois melkein sanoa että ne haluu tappaa kyseisen luokan :lol:

    Eli jos löydät vanhan paperittoman dartin raadon kilpuri aihioksi niin et voi kilpailla sillä enää kun et saa sitä kilpiin :-?
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Toi katsastuspakko tuli WCSC:n puolelta kun sääntöjä hitsataan yhteen. Mut tuu Mefirst ihmeessä ajaan, ei se nyt luokasta voi olla kiinni.
     
  6. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Pitää kattoo jos sit ku saan eka ton mun auton takas liikenteeseen. Ois se kiva tulla Suomeen ja vielä ku pääsis kisaa ajamaan..

    Mä olen muutenki seurannu mielenkiinnolla tota VIP;pi rakenelmaa ja tekis kyllä mieli tulla käväseen, onko tää omistaja nyt Helsingistä kotosin? Jos on, niin Siljan laivallahan pääsee kivasti yli, ja ajaisin ihan mielellään kisaa tota Vippiä vasten, joko radalla tai kadulla 8)

    /Tomppa
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei norsunkorvaa ole kielletty, säännöissä lukee vain, että alkuperäistyyppiset kiinnikkeet vaaditaan. Siellä ne meilläkin lohkon ja k-palkin välissä roikkuu.

    Moottorin koko on pystyttävä tarkastamaan, tarkoittaa just sitä mitä siinä lukee. Eli, jos joku haluaa tarkistaa moottorin koon, niin se saadaan tehdä.

    Ilokaasut on kielletty Suomen tieliikenteessä, osin sen takia ne kai on kielletty myös street säännöissä. "Mikä juttu tää on???" Sanos se. Tosin, jos kaasujen käyttö sallitaan, niin sitten mun mielestä kaasu ja ahdinpelit irralleen vapareista.

    Mukaan vaan, joko deehen tai muualle.
     
  8. Mefirst

    Mefirst Gearhead


    No, nyt tuli asiaa :D Tosin ei mun moottorin lohkossa ees ole mitään moottorin korvallisia. Kaikki turha on sorvattu pois...

    http://i12.photobucket.com/albums/a225/ ... 010042.jpg

    Tosin harmittaa toi kaasu kielto, ku motti on silleen kaasujen kans tarkoitettu käyttään, ja en mä nyt mitään kompuraa tai turboa siihen ala täs vaiheessa kiinnittämään... Noihin "Doorslammeri" luokkiin ei ole asiaa ku jäis armotta häntäpään vahdiksi ja bracket ei todellakaan kiinnosta..

    /Tomppa
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kullä siellä kuitenkin jotain pultinreikiä on, vaikka öljypohjan pultit, joihin tollaset "alkuperäistyyppiset kinnikkeet" saa laitettua.

    Kaasujuttu on yks mysteeri joo, se olis suht helppo ja halpa tapa saada vehje kuin vehje lentämään, eikä vaatis välttämättä niin rajuu perusmottii, olis onnenomiaan nimenomaan katuautoon. Mut kun ei, niin ei. Tuu street D;hen vaan jos vähänkin kiinnostaa, "worth every penny".
     
  10. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Pitää suunitella tollaset kiinnikkeet. Onhan siellä, nyt ku muisti alko taas pelaamaan, niin reiät, tosin ne on tukittu sellasilla tulppa jutuilla. Pitää kattoo jos saisin, vaikka olenki saamaton, väsättyä jokilaiset "kiinnikkeet" tohon lohkon sivuille roikkumaan, jos ne nyt ei tarvi kuitenkaan olla pultattu mihinkään kiinni, jospa sit toi Suomen D-luokan valloitus pääsee tästä idea vaiheesta eteen päin...

    Onhan ne täällä Hurrien luvatussa maassa kans keskustelleet tosta kaasun käytöstä. Viime syksynä oli joku "Viherpeukalo" politikko keksiny että nyt pitää ehdottomasti kieltää kaasun käyttö kiihdytys autoissa, ku se mukamas on niin varallista ympäristölle. Ruotsin auto kilpailu järjestö SBF oli sitte jostain, varmaan järkytyksestä johtuen, oikeen keskustelleet tästä, et pitäiskö noi kaasu systeemit kisa autoista kieltää, ku ne tuhoaa luontoa ja myös sen takia ku ne mukamas lisää laitonta katukisailua... Jännä juttu et laitonta kisaa on ajettu Ruotsissa ihan 70-luvun lopusta ja et nyt lähemmä 40 vuotta noitten eka laittomien kisojen jälkeen, "valo syttyy" et noi laittomat katu skabat varmaan häviää, jos kielletään kaasun käyttö kisa autoista, jotka ajaa ihan organisoiduissa kisoissa, missä kaikki turva järjestelyt sun muut pelit ja pensselit on viimeseen pilkkuun järjestetty...

    No, toiki juttu ettei Suomessa saa katuautoille tarkoitetussa kisailussa suljetulla radalla ajaa kaasujen kans, vaikka ne kaasut onki sit kielletty radan ulkopuolella siviileiltä jotenki ihmeellistä. Kuitenki noita kompura ja turbo moottoreita saa kyllä käyttää autoissa sen mukaan mitä lompakko antaa myöten... Silleen niinku todellisessa elämässä niin kyllähän noissa katuauto kompura tai turbo komboissa käytetään aika usein kaasua sen puhaltimen lisäksi, ja niillä myös ajetaan kadulla...

    No, ei voi mitään, ku nykyaikana viisaathan päättää meidän "hölmöjen" edestä miten asiat pitää olla...
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Siis saahan siellä ajaa monessakin luokassa kaasujen kanssa, esim. SG,SPET,Outlaw, mutta Street D onkin Suomen katuautoille tarkoitettu ryhmä ja Suomessa on kaasut kielletty jo ajat sitten.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se vaan pitää ottaa huomioon, että ilokaasutetulle laitteelle on omia turvamääräyksiäään.
     
  13. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Mikä luokka toi SG ja SPET on??? Olen hieman pihalla noista Suomen luokista... Onko toi SG joku "Super Gas" juttu? Eikö se ole joku motari luokka??? Ja onko toi SPET joku sellanen ET luokka missä ajetaan aika indexiä vastaan, eli hieman samaan tyyliin ku Bracket, mutta kuitenki hieman erilainen?

    Toi Outlaw luokka on kyllä turhan kova, eli sais kyllä aika hirveen määrän kaasua työntää tohon mun dynamoon, jonka seurauksena ois et sisuskalut tulis aivan sata varma lohkosta pihalle. Autosta pitäs kans saada ainakin 4-500Kg painoa pois..

    No, jos mä nyt palaan todellisuuteen ja pääsen edes siihen vaiheeseen et saan ton mun auton ulos raikkaaseen ilmaan ja vielä niin pitkälle, että saisin sen roudattua Suomeen, niin uskon kyllä et ihan vaparina mä ajaisin sillä tos D-luokassa, jos siihen pisteeseen pääsen...

    Joo, samat turva säännökset ton kaasun käytön kans on täällä. Eli pitää olla "ilmastointi" kunnossa jos se pullon venttiili poksahtaa (jos se poksahtaa niin epäilen tosin et se pullo tekee ihan ite sellasen "ilma" reiän lokasuojan läpi), tavaratila pitää olla silleen suljettu ettei se kaasu pääse ohjaamoon, sammutus systeemit, jne...

    No, nää tiedot ainaki antaa oikean kompassi suunnan et tietää mitä pitää ottaa huomioon jos aikoo tos D-luokassa ajaa...

    /Tomppa
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Laitan yyveetä SG ja SPET luokista.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tehdaan pikku tarkennusta tahan juttuun. WCSC jarjestajat EIVAT vaatineet FHRA cuppiin katsastus pakkoa, sanoimme kokouksessa vain etta me emme ole poistamassa omaa katsastus pakkoa :soosoo:
    Miten helvetissa me voisimme edes vaatia jonkun muun jarjestamien kisojen saantoisiin jotain muutoksia????
    Olemme ajaneet omia kisoja yli 10v samoilla saannoilla ja emme nae niissa mitaan suurempaa muutoksen tarvetta. Pikku helpotuksia ollaan tehty tilanteen niin vaatiessa.
    Mehan vapautettiin esim. rengaskoot, johtuen katsastus vaikeuksista toisilla konttoreilla.
    Tuolta voi kattoo WCSC saannot:
    http://www.sunrisecruisers.com/index/in ... &Itemid=29

    Emme oikeen ole jaksaneet vaivautua kommentoimaan tuolla FHRAn foorumilla annettua tilanneselvitysta (FHRAn johtohenkilon toimesta) naiden saantomuutos ''vaatimusten'' yms juttujen paikkansa pitavyydesta.
    Tuntuu jotenkin niin turhalta horista noita samoja juttuja koko ajan ja silti aina joku asioista tietamaton on kuullut ""varmalta taholta''/''sisapiirista'' asioiden olevan toisin.
    Laitetaan joskus myohemmin asiasta tiedotus millainen show tama meidan mielesta oli, nyt keskitytaan kisojen lupahakemuksiin AKK/FHRAn ja viranomaisten suuntaan.
    Avaus kisaan on VAIN 2kk :-?
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei tuolla kokouksessa mistään vaatimuksista mitään puhuttukaan, vaan tuo muutos tulee FHRA:n puolelta ideana sääntöjen yhtenäistäminen.
     
  17. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jaa? Mä käsitin varmaan jotain väärin sitten kilpailijakokouksessa.
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nää on sellasia asioita, että pitäis vissiin olla leegio lakimiehiä, oikolukijat ja todistajat, ennenkuin näistä mitään lausuu. Pilkku väärässä paikassa, ja nokintakisa on valmis.
     
  19. Tea

    Tea 1st gear

    Mä luulen että toi käsitys on tullut ihmisille tuolta FHRA:n foorumista, josta tässä lainauksia:

    "Lisäksi FHRA hyväksyi Street-kilpailun järjestäjien ehdotuksen sääntöjen yhdistämisestä --> käytännössä pääkohdiltaan vaikutus kohditui hammastanko kysymykseen, jonka FHRA hyväksyi sekä katsastuspakkoon jonka Street-järjestäjät halusivat... eli toivottavasti kilpailijoiden liikkuvuus eri kilpailujen välillä tällä jatkossa helpottuu... "


    "Niin kuin WCC-kilpailuissa säänöissä sanotaan, eli he halusivat Street-autoille katsastuspakon. Eli myös FHRAn kisat olisivat jatkossa katsastetuille autoille. Katsastuspakko ei tietenkään koske ET eikä Ol ryhmiä."
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

     

Kerro tästä muillekin!