Street D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja triniemi, 20.3.2007.

  1. pötkö

    pötkö Gearhead

    Joopa joo niin on pidelly. :lol:
    Lähetkö baariin :eek:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tulihan sitä joskus ajeltua 9 sekunnin autolla talvellakin, kun ei muuta ollut. Mut siitä voi vaan sanoa niinku Jörkka naimisesta, että "Kyllähän kuka tahansa pystyy naimaan vaikka kymmenen kertaa päivässä, mutta eri asia sitten on, onko siinä mitään mieltä?" (Oli siinä!)

    Jos sitä katuautosuutta kisoihin kaipaa, niin paljon oleellisempaa kun leimalla varustettu paperinpala, olis siirtymä, jonka voi suorittaa vaikka noilla mutkarataosuusksilla motoparkissa ja alastarolla. Mut sama toi, nyt mennään näin, ja jos sääntöjä muutetaan sen pitää johtaa lopputuloksena kilpailjamäärissä parempaan, ei huonompaan. Niitä jotka on nykysääntöjen mukaansa laitteensa rakentanut, ei sais sulkea sääntöuudistuksilla pois.
     
  3. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Toi mutkarata ajelu kuullostaa ja tuntuu aika sopivalta ajatukselta ''testata'' katuautomaisuus. Tollasen mutkaradan kun kiertää pari kertaa tietyssä ajassa niin kyllä rupee katuautot erottuu ns.pro autoista. 8)
     
  4. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    siirtymä taival

    pitäis otta jenkkilästä mallia ja laittaa sopiva siirtymä taival per kisa.n.20 kilsaa.tämä saattais vähän tasoittaa c ja d luokkaa.olis varmaan paikallisilla ihmettelemistä ku 30-40 kilppurin letka kurvais kylän läpi :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  5. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    katuautot

    näin ollen voitais puhua KATUAUTOISTA.... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  6. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Mä olen ihan samaa mieltä et tollasen "siirtymä taipaleen" vois lisätä Katuauto luokkaan. Tosin 20Km on liian lyhyt. Vois ottaa esimerkkiä tosta Jenkki auto lehti Hot Rodin Drag Week kisasta. Eli kisassa etsitään Suomen nopeinta OIKEAA Katuautoa.

    Täs ois nyt yks idea tohon kisaan käyttäen tota Hot Rod lehden Drag Week kisaa esimerkkinä. Tätä kisaa vois tietenkin pidentää, eli lisätä ajo ratoja ja siten pidentää siirtymä matkoja ratojen välillä...

    Eli kisa alkaa kokoontumisella ja auton katsastuksella vaikka Alastaron radalla.

    Kuljettajan lisäksi joukkueeseen kuuluu 1 kartturi/avustaja. Ainoastaan kuljettaja tai kartturi/apuri (tai järjestäjä henkilöä lukuun ottamatta) saa koskea kisa autoon. Eli huolto tunnin aikana kukaan muu EI saa avustaa auton kanssa.

    Heti katsastuksen jälkeen autot line-upiin ja ajetaan kolme aika ajoa perätysten. Kisaautojen konepelti sinetöidään kasastuksen jälkeen.

    Aika ajojen välissa konepeltiä EI saa avata. Jos sen avaa, niin kisa loppuu tyystin siihen. Järjestäjät valvovat haukan silmin ettei tätä vilppiä tapahdu!

    Noiden 3 aika ajon jälkeen kaikilla on 1 tunti aikaa touhuta auton kans mitä nyt on pakollista tehdä ennen siirtymää toiseen ajo paikkaan.

    Huom!!! Kaikki työkalut sun muut pelit ja systeemit pitää kuljettaa kisa autossa mukana koko ajan, paitsi EI tietenkään silloin ku ajaa aika ajoa. Peräkärryä saa käyttää jos niin paljo tavaraa pitää roudata mukanaan. Asuntovaunu kielletty!!!

    Tämän "huolto" tunnin jälkeen kisan valvojat sinetöivät uudestaan auton konepellin.

    Autot lähetetään siirtymä taipaleelle Virtasalmelle. Matkan varrella on pakollisia katsastus pisteitä. Kaikki kisa autot pitää ajaa ennakkoon annettua reittiä pitkin, jotta järjestäjä voi valvoa ettei vilppiä, kuten auton hinausta tapahdu.

    Aikaa siirtymiseen Alastaron radalta Virtasalmen radalle on aikaa 4 tuntia. Jos tohon aikaan EI ole perillä seuraavassa kisa paikassa on kisasta ulkona.

    Autot ajetaan taas kisa katsastus paikalle jossa järjestäjät tarkistavat konepellin sinetin ja muutenkin tarkistavat ettei vilppiä ole päässyt tapahtumaan. Katsastuksesta siirrytään suoraan Line-upiin ja ajetaan jälleen 3 aika ajoa. Aaika ajojen välissä EI edelleenkään saa avata konepeltiä!

    3 ajon jälken seuraa taas "touhu" tunti jolloin konepellin saa avata ja tehdä tarvittavat huollot autolle.

    "Touhu" tunnin jälkeen auto siirtyvät jälleen siirtymä taipaleelle takaisin Alastaroon uudet sinetit kisa auton konepellissä. Samat siirtymä taipaleen säänöt ovat edelleen voimassa.

    Alastarossa ajetaan viimeiset 3 aika ajoa.

    Voittajaksi palkitaan SE jolla on paras, eli matalin keskiverto aika kaikista yhdeksästä ajosta.
    Lohdutus palkintoja on ainoastaan yksi ja sen saa se auton kuljettaja joka ajaa parhaimman yksittäisen, eli matallimman 1/4 ajan.

    Muut säännöt.

    Auto saa olla vaikka Top Fueleri, eli kaikki on vapaata. Tosin auton pitää täyttää turva säännökset. Poliisia tietenkin kiinnostaa tämä kisa, varsinkin koska kisassa on siirtymä taival. Joten varautukaa että Poliisit saattavat pysäyttää kisa auton tarkistusta varten siirtymä taipaleen aikana ja ihan muutenkin vidduilu mielessä, eli ihan millä autolla tahansa ei kisaan voi tämän takia osallistua (Järjestäjä esittää syvät surun valituksensa tästä :odroll: )


    Jos tollanen kisa joku järjestäis, niin olisin hekilökohtaisesti ensimmäisten joukossa joka lähettäisi järjestäjälle osallistumis viestin.... Tällanen kisa ois sellanen missä löytäis ne oikeat katu (kisa) autot.. "Al other cars would be just -Wannabee´s"

    /Tomppa
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jotain tontyylistä oli tässä pohojanmaalla suunnitteillakin tais jäädä vielä toistaseksi suunnitteluasteelle.
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Aika sekaisin näyttäis porukka taas täällä olevan :eek:

    Niinkuin sanottu, sama vanha VUOSITTAINEN saivartelu jatkuu..... :poff:

    Vai sinettejä ja vartijoita, kas kun ei Muukalaislegioonaa tai Naton ylijäämä reservejä seisomassa rynkyt kädessä oman autosi vieressä estämästä sua niistämästä nenääsi, kun nenäliinet on hanskalokerossa. Kyllä te ootte oikeasti melko hauskoja heppuja noine säälittävän ja koomisen rajamailla olevine ehdotuksinenne, ilman hajuakaan siitä, että olemassa on jo säännöt, joihin on kymmeniä autoja jo Tehty ja samanverran tekeillä.

    Siirtymä noilla mutkaradoilla sensijaan kuulostaa hyvältä ajatukselta, mutta tonkin ongelmaksi muodostunee sellainen tosiseikka, ettei sitä kuunlemmaa pystytä valvomaan. Tää on kuultu FHRAn toimesta jokunen vuosi sitten, kun toi siirtymä poistettiin. Eiköhän kuitenkin mennä ninkuin ennenkin, sillä monet autot on rakennettu nykysääntöjen ja vaatimusten mukaisiksi, eikä sääntämuutoksilla pitisi sulkea pois jo rakennettuja jopa kalliiksikin luokiteltavia autoja.

    Muistakaa sellainen perusasia, että noi säännöt on SAMAT kaikille, joten tehkää niinkuin muutkin, älkääkä pillittäkö elämänne kurjuutta, kun naapurilla on nopeaampi auto ja sen muijakin on paremman näköinen. Sitäpaitsi kyse on Kilpa-autoilusta, ei mistään pienten poikien hiekkalaatikosta, jossa itkuraivareilla koitetaan saada omat fantasiansa kaikkien kuuluville.

    Perus Suomalaista kateutta tällainen valittaminen, sanon minä :soosoo:
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ihan sama millä tuutte, kunhan vaan paikalle ilmestytte ja sääntöjen raameihin mahdutte. Mielestäni ei KOSKAAN ole häpeä hävitä paremmalleen. Sehän saa vain aikaan jonkinlaisen haasteen, johon pitäisi pyrkiä vastaamaan. :rotfl:

    Toi edellinen tarkoittaa siis virittämällä lisää ja koittamalla pärjätä, ei pillittämällä ja kieriskelemällä itsesäälissä Esson baarissa tai Netin keskustelupalstoilla. Ilman sarvia ja hampaita.

    Jotain tarttis tehrää... sano.... :poff:
     
  10. Hate

    Hate 3rd gear

    Samaa mieltä,kun toi siirtymätaipale oli voimassa niin se ei nopeimpien aikoja
    hidastanu vaikka hitaammat sitä odottivat,ylimäärästä ajan ja rahan
    tuhlausta.
    Street luokissa pitää olla nopeita autoja ja kaikki säännöillä luodut
    hidastus yritykset on vaan haitaksi.Kyseessä pitäis olla nopeuskilpailu
    eikä mikään "parhaan kompromissin arvostelu tapahtuma".
    Omasta mielestä voisivat poistaa vielä minimipainot kummassakin sarjassa sekä lisäpainosanktiot rengasleveyksistä.Moottorin maksimitilavuus pitäis olla se mikä on otteessa + vaikka 20% pelivaraa.
    Jos säännöt jossain vaiheessa vakiintuis niin luulis sen tuovan jokaiselle
    pohjaa oman autonsa kehittämiselle.FHRA:nkin cupissa.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä näillä asioilla on aivan turha spekuloida täällä, niillä on spekuloitu jo parikymmentä vuotta eikä se ikinä tuu johtamaan maaliin. Jengi jolle nykyiset säännöt ei kelpaa, ei tuu radalle, vaikka niillä olis jokaisella oma luokkansa. Jos sääntöasiaa haluaa ruveta ajmaan, niin oikea osoite sille on FHRA, ehdotuksia sinne ja asiaa kokousten esityslistalle ja sitä kautta, kiitos.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, niinhän se on, mutku-kilpailijoita (mä tulisin muuten mutku...) on aina ollu ja aina tulee olemaan, ne ei radalle lähde vaikka niille maksettais...
    Sinänsä ihmeellistä, tzadistakin löytyy paljon C - ja Ree-ryhmän autoja joilla vois ajaa kilpaakin mutku ei vaan näy radalla...
    Säännöt on mitä on, eikös kilpaurheilussa ole kaikissa lajeissa säännöt?

    Moottorin tilavuutta sais toki nostaa tai poistaa kokonaan, mulle se on ollut aivan sama minkä kokoisilla pateilla sitä äijät ja muijat ajaa, ei ole häirinnyt mua eikä tule häiritsemään.

    Noh, joka tapauksessa nykyisillä säännöillä mennään ja niitten mukaan toi Kiekun Rusterikin laitetaan, jo nyt jännittää et saadaanko me pitää lajittelun viimenen paikka Ree-ryhmässä vai ei... :rotfl:

    Yritetään me se toki katsastaakin et pääsin tzadi-kruisinkiin pörräämään...
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Pärjääkö auto moottoripyörälle kadulla? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. askut

    askut 1st gear

    LISÄÄ NÄITÄ IDEOITA NÄÄ ON HYVIÄ VAI ONKO?

    -mikä järki on näissä siirtymäajoissa kait te ehdotatte vielä jonkun minimi kierros ajan? onkohan joku ajatellu et jos on varaa ostaa rallipensaa palttiarallaa 5 € litra niin voihan sillä hupiaki ajella
    alastaron mutkissa yksikin ajettu kilometrihan ei varmasti maksa juuri mitään olen henk.koht.sitä mieltä että tätä asiaa ajavat apurit voi sit ajaa vaikka kiikalassa,hyvinkäällä,kotipihallaan,hevonvitussa,etc. kyllähän homman nimi on se että nää vuosikatsastukset ynnä siirtymät on valmiiksi tuhoon tuomittuja ideoita.taas tullaan siihen että lähes jokainen "katuauto" on mahdollista vuosikatsastaa tietenkin riippuen paikkakunnasta = LINTUANTIN JUTTUJA

    anteeksi kirjotus vireet
     
  15. askut

    askut 1st gear

    niin ja vittu taas huono päivä kaikkia turpaan
     
  16. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    On toi totta, mitä jo on pari kertaa kirjoitettu, et pitäs olla hekilökohtainen säännöt jokaiselle joka ajaa, et kaikki ois iloisia...

    Tosi asia on kans se et en mä ole rakentanut omaa autoani mitenkään Suomen D-luokkaa ajatellen, joten jos haluan ajaa joku kerta tos D-luokassa, niin eipä mun auta muuta ku muuttaa mun autoa siten että se vastaa luokan säännöksiä.

    Ruotsissa on sellanen ongelma, tai ei se nyt ongelma ole, mutta aiheuttaa hieman sekavuutta (Suomessakin vissin sama tilanne), et täällä on aika monta eri tollasta pikku kisaa ja näillä kaikilla on sitte hieman eri säännöt. Sit on myös nää "suuret" kisat kans.
    Esim. silloin ku tää Stockholm Cup ja Tullingenin rata oli vielä olemassa niin Street auto luokassa oli yhdet säännöt, sitte jos halus kans ajaa jossain TOYO Tires Cupin Street luokassa niin siinä oli sit hieman erilaiset säännöt. Joten aika sekavaks ois saanu jutut, jos oikeen pilkun tarkkaan ois tehny auton. Vaikka sen auton ois tehny SBF;än säännösten mukaan, niin ei nekään säännöt oikeen sovi näihin kahteen edellä mainittuun kisaan, koska kisan järjestäjäthän päättää et minkälaisilla säännöillä ajetaan kisaa. Ja juttuhan aika selvä, jos ei säännöt kelpaa, niin ei sitä tartte tulla silloin ajamaankaan...

    /Tomppa
     
  17. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Askut ja muut..

    En mä usko et noita siirtymä juttuja on oikeesti tarkoitus integroida tohon katuauto kisailuun... Esim. toi mun oma idea miten tollanen katu auto kisa vois järjestää oli ihan idea vaan. Ei mitenkään tarkoitettu että kaikki katuauto kisat pitäs silleen viedä läpi.

    Henkilokohtasesti mua kiinnostais ajaa tollasen aika ajo, siirtymä aika ajo, jne... kisan, mutta ei mulla nyt missään nimessä niin kauhee hinku ole ajaa noita siirtymä ajoja, aika ajojen välissä, että joka helvatan kisa pitäs tolla periaatteella ajaa... Joten älkää ny heti vetäköö hernettä nokkaan ja haukukaa tota ideaa. Juttuhan on siinä et näitä kisoja voi ajaa monella eri tavalla, eihän se miten kisaa pitää ajaa ole mihinkään kivi tauluun iänkaikkisesti naputettu, eli kisoja voi järjestää erilaisia...

    /Tomppa
     
  18. Hate

    Hate 3rd gear

    Mitäs muuta täällä tapahtuu kun spekulointia? Eikös se pitäis olla foorumin
    tarkotuskin ennenkun jokainen lähtee ajamaan omia sääntöjä FHRA:an
    suuntaan.
    Oma mielipide on se et mitä useemmin FHRA street sääntöjään mulkkaa
    sen vähemmän se palvelee niitä jotka ovat mukana pitemmällä tähtäimellä.
    Lähes joka vuosi porukka on paska jäykkänä et onko auto vielä sääntöjen
    mukanen senkin jälkeen kun on vaikkapa satsannu uuteen tekniikkaan.
    Kun FHRA ensi vuodeksi on muuttamassa sääntöjään ainakin katsastuspakon osalta niin mun mielestä tää foorumi on just oikee paikka
    missä teidän Street-luokissa ajavien pitäis yrittää rakentavasti sorvata
    semmoset sääntöehdotukset yhdessä että ne muodostuis sellasiks joita
    ei tarttis sen jälkeen olla koko ajan viilaamassa.
    Ideat pitäis lähtee siltä pohjalta et ne vahvistais Streetryhmää,eikä niinpäin
    että jokainen ajattelee vaan oman autonsa kilpailukykyä.Ilman autoja ei
    todennäköisesti järjestetä kilpailujakaan.
    Väittäisin että WCC sääntöjen muuttumattomuus on syy siihen että siellä
    autoja on riittäny vuodesta toiseen jopa A ja B luokissa.
    Oma etu mulla ei oo mielessä kun en oo deessä ajanu '95 jälkeen ja
    nykyään on onneks jo mahtava SPET olemassa niin ei tartte tullakkaan. :rotfl:
    Ainakaan niin kauan ku mulle sopivia sääntöjä kukaan ei tee katupuolelle.
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

     
  20. pötkö

    pötkö Gearhead

    Anteeks mutt millä essolla ja minä vuonna :eek:
     

Kerro tästä muillekin!