Street luokat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mopeman, 4.8.2005.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    mun volkkari meni vw openissa 27,1,top speed lähes 80 km/h.kyllä sä mut piekset.
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Ehkä voisin tunnustaa että FHRA:n kisojen sääntöpumaska meinas ja tais vähän mennäkin yli hilseen.

    Otetaas nyt esimerkiksi se D-ryhmä johon aloittelija meinaa mennä. Ensin kun luetaan siitä pumaskasta yleiset asiat eli mitkä koskee kaikkia, ja sitten tihrutaan niitä luokkakohtaisia, löydetään ristiviittauksia ja tulkinnanvaraisuuksia (ja mikä pahinta omilla pikku nystyröillä tehdään tulkintoja) kunnes ollaan sekaisin kuin ellun kana eikä enää edes tiedetä mitä merkkejä siinä ajoasussa pitikään olla. Puhumattakaan monesta muusta kohdasta.

    No onneksi oli kokeneempia joilta udella, mutta . . . jotenkin jäin odottelemaan ABC-123 tasoista aloittelijan opasta. No juu. Olihan se kuljettajakokous mihin en tietenkään päässyt kun piti olla töissä juuri silloin.

    Näinollen ehkä kynnys osallistua "kylä" kisoihin on matalampi.

    Eihän tämä tilanne kuitenkaan nyt näin bleak ole. Kuten sanottua, kokeneemmilta on tullut udeltua mahdollisesti sietorajalle asti (heheh) kaikenlaista asiaan liittyvää ja mukavastihan konkarit ovat asioita selvittäneet.

    Kuitenkin pitäisin aika tärkeänä sitä lajin kannalta, että pyrittäisiin ajamaan Ihka Oikeissa Virallisen Järjestön Sanktioimissa Kisoissa.

    Mitenkään väheksymättä muita tilaisuuksia ! Joissa on ollut hauska käydä ja osa on mukavasti lähellä omaa napaa elikäten maantieteellistä vaikutuspiiriä.
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    Ei muuta kuin lentokenttäluokkiin. :D Säästyy rahaa jonkin verran. :D
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Kai se on vähä siitäkin kiinni millaiset odotukset kullakin on autostaan jotta uskaltaako viivalle..varsinkin jos on puolihuolimattomasti tullu uhottua autonsa kovista menohaluista..
    :lol:
    Silloin kai se on helpompi siirtyä katsomoon arvostelemaan muiden suorituksia..tiedä tuota.

    Alkukesänä piti käydä testipäivillä hakemas aikakortti ettei tarvi essolla jossitella jotta kulkeeko alle vai yli 16 sekkaa kun nokalla on vakio matalapuriste saastepata ja laatikko myös avaamaton 30 vuotta ajettu automaatti.. Kun aikakorttiin printattiin lopuksi 14,6 niin alkoi rustoa kehittymään ohimon tuntumaan ja siinä tuli sitten osallistuttua jokaiseen Vaasa Street Racen kisoihin joihin menin ajamaan tottakai D ryhmässä..siis miksi ei?! Kun on katsastettu ja kunnossa oleva laillinen katuauto niin ei ollu vaihtoehtoja!
    Pitäähän siihen luokkaan kalustoa saada että saa kunnon kisat ajettua, ja joku on kuitenkin aina viimeinen!

    Kun vaan sitkeästi ajaa kaikki kisat läpi niin tulee kuitenkin irtopinnoja jotka lopuksi toivat Street D III pokaalin hyllyn koristeeksi... Ja autolla jonka paras aika kirjoitetaan 14,3... Olis vaan kiva tietää millaisia kommentteja katsomossa on lentänyt kun on maalissa 5 sekkaa myöhemmin kuin viereisellä radalla ajanut!!
    :rotfl:
    Eikä hävetä eikä nolota tippaakaan! Kun ottaa mukaan paviljonkikatoksen+pari telttatuolia ja grillin sekä kylmälaukkuun makkaraa ja kylmää limpparia niin se aikakin kuluu mukavasti siinä lähtöjen välillä..
    8)
     
  5. Henski

    Henski 1st gear

    Tää on just sitä asennetta millä pitäis noihin kisoihin mennä. EI se niin VAKAVAA saa olla. Kisassa on aina vaan yksi voittaja, mutta pitkässä juoksussa säännöllisellä osallistumisella ollaan loppukarkeloissa yllättävänkin hyvillä sijoilla.
     
  6. always bb

    always bb Gearhead

    joo pää asia ei ole jalo kilpailu,vaan hyvät palkinnot :rotfl:
     
  7. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Omasta mielestäni, puhtaasti kadunmiehen vinkkelistä, katuautoissa ei ole enää aikoihin ollut mielenkiintoa muualla kuin B-ryhmässä. A-ryhmäläiset ovat auttamattoman hitaita ja C- ja D-ryhmäläiset kuulostavat kyllä nopeilta isoine koneine mutta jäävät silti kylmästi B-ryhmäläisten jalkoihin. Tällä kaudella en ole oikein kiihdytystoimintaa muilta kiireiltä seuraillut, mutta ymmärtääkseni Outlaw-ryhmässä voisi olla mielenkiintoa? Vapaammat säännöt olisivat mielestäni avainsana että touhusta saisi jälleen mediaseksikästä.

    Ei tänä päivänä ketään jaksa kiinnostaa C-ryhmäläinen jonka kolmeviisikymppinen puskee viisi-kuusisataa hevosvoimaa kun tästä maasta löytyy ihan katuliikenteestäkin (jossa näitä kuusisataaheppaisia pikkulohkoja kai aika harvoin näkyy) vastaavantehoisia turbollisia riisipaahtimia ja euroihmeitä.

    Entäs D-ryhmä? Helvetillinen meteli seitsemänlitraisesta moottorista joka yhdellä nelikurkkuisella puskee "hurjat" 700 hevosvoimaa, mutta kun paketti on kahlehdittu 1400-kiloiseen malmikasaan niin eipä se mihinkään kulje. Varmasti hurjan voimakas katuautoksi, mutta kilpa-autona aikaansaa lähinnä haukottelua.

    Ai niin, älkää ottako palkokasveja sieraimiin, yritän tässä ihan oikeasti olla rakentava. Olisiko aika katsoa mitä kaduilla ja muissa tapahtumissa tapahtuu ja muokata sääntöjä?
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    A-ryhmässä ajettu matalia 11 aikoja..jopa kympin puolella tiettävästi käyty.. ja D-ryhmässä 9,3 ei taida olla tarpeeksi nopea..?!
    Ja se mun oma seitsemän ja puoli litrainen puski uutena hurjat 250hp mutta meteli ei ollut helvetillinen kun oli putket kiinni..mutta olihan siinä malmikasassa painoa sentään ainaki 1600kg!
    Ja huomenna tämän "kilpa-auton" takaluukkuun pakataan retkivermeet ja painellaan Seinäjoen,Porin ja Someron kautta Forssaan..
    :rotfl:
    Onhan ne muoviautot varmaan nopeita mutta ei ne kyllä oo minkään näköisiä!
    :rotfl: :rotfl:
    nou hätä, ei tarvinnu ottaa herneksiä nekkuun kun itselleni vaan tässä naureskelin..
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ne on vaa siitä jänniä noi viis-kuussataa heppaset turbo-katuautot, että kun ne tulee ajaa varttia, niin ne kulkee saman verran kuin 300 heppaset pikkulohkot. Mut on se varmaan makeeta jos on turbo, emmä sitä epäile.
     
  10. Pete-74

    Pete-74 1st gear

     
  11. Muki

    Muki Gearhead


    Tuota noin. Herneet ovat tölkissä mutta mutta. Volvomies jo osaltaan tuota kommentoikin ja samaa olen ihmetellyt, että missä ne 500-1000 heppaiset ohc-ihmeet ovat kun niitä kuulemma on vähän joka toisella. Niistä ihmelaitteista saa kuulla töissä ihan riittämiin.

    Asia erikseen niin kuin kaikki tietävät ovat nämä muutamat welhot jotka leipovat moottoreistaan valtavia tehoja. Mitä näitä nyt on. Erhomäki & Co. Mutta se että jossain 4-sylinterisessä on joku teholukema jollain kierroksella, ja jossain aivan toisessa moottorissa joku muu, niin mitä se oikein todistaa. Ei mitään. Tai ehkä sen että asianomaiset ovat näihin paneutuneet olan takaa ja ehkä jonkun pennosenkin matkan varrella niihin "tallettaneet".

    Kyllä minua kiinnostaa 5-600 puskeva 350. Itse asiassa 'vähäpätöinen' 400 hevosvoimainenkin sellainen, ja kiinnostaa paljon. Suorastaan riemastun kun näen 300 heppaisen 318:n vaikka jossain A-bodyssa.

    Mun mielestä tässä on nyt juuri sitä absolutismia josta johtuu se että kisoihin ei "viitsitä" tulla ajamaan, kun pitäisi olla vain sitä extremeä ja mikään ei riitä. Tällä tavalla kun jatketaan niin pian on TF ainoa mitä "viitsii" katsoa.

    Kun ikää oli 15 kävin ison veden takana paljon paikallisissa kylätason 1/8 ja 1/4 mittelöissä ihmettelemässä. Mulle toi drag racing on myös parinkymmenen vuoden takaisia muistoja, fiilistelyä.

    Eli vikaan menee että naksahtaa jos luulee että kaikki katsojat hakis hommasta vaan jotain tiettyä asiaa. Meitä on moneen junaan.

    Niin siksi vaivauduin tätä kommentoimaan kun sanoit jotta "ketään ei kiinnosta" jne.

    No tiedä häntä oliko tästäkään ajatuksenvirrasta mitään apua abcd-luokkien tulevaisuuden eteen -
     
  12. dart69

    dart69 Gearhead

    Kun sain taas kerran Dartin nippuun ennen Vaasan kisoja, piti hetken pähkäillä mihin ryhmään sitä ittensä ilmottais. Tavotteena oli päästä kerran maaliin, pitää hauskaa ja kattoo mihin peltiläjä kulkee. Mietin ensin että C-ryhmään ihan vaan ryhmän kannatuksen vuoksi, mutta sitten kun mietti että kaikki kaverit ajo brackettiä, niin päädyin brackettiin. Kuitenkin ihmisellä on se kummallinen kilpailuvietti, vaikka ei olis mitään aikomusta ajaa sijoituksesta, niin silti valinta on sellainen että voi edes jonkinlaisia mahdollisuuksia olla... Näin jälkeenpäin ajatellen olis voinu mennä C-ryhmään, olis päässy aikasemmin juhlimaan maaliin pääsyä! Mutta asiaan. Ainut keino saada porukkaa nykyään katuryhmiin on lopettaa bracket-ryhmät. Yksinkertaisesti jos auto ei kulje 9-10sek. väliin, ei ole kilpailussa suurempaa jännitystä (ajatellen c:tä). Ja meikäläisen käsityksen mukaan sitä sieltä haetaan oman ennätyksen lisäksi. Heads up lähdöissä homma on selvä kun toinen on maalissa ensin, bracketissä ei tunnu tietävän vasta kun on varkolla takaisin. Pistetään niin että jos ajaa bracketissä kovempaa kun 12.5, siirtyy automaattisesti katuryhmiin. Sitten vois olla katuryhmissäkin autoja, mutta kauanko se porukkaa kiinnostais on aivan eri asia.
     
  13. NHRA

    NHRA 1st gear

    GMC 6000 kirjoitti: "Tapasin viikolla kaverin joka oli melko alavireinen. Oli sitten lauantaina pudonnut monta sijaa tallin nopein sijoituksessa ja oli nyt hitain."

    "Yksi lähtö kaiken muuttaa voi", vai kuinkas se vanha sanonta menikään... :D

    No niin, asiaan...en tiedä johtaisiko dart69:n (terve vaan Marko) ehdotus muuhun kuin vielä pahempaan kilpailijakatoon. Se on tuo kilpailuvietti niin eriskummallinen asia että jos pakolla siirretään ryhmään jossa ei oikeasti ole menestymisen mahdollisuuksia, niin voisi olla että nopeasti lakkaisi kilpailutoiminta kiinnostamasta. Kuten Mopeman joskus sanoi, niin bracketissa ei yhtäkään lähtöä ole ratkaistu jo lineupissa. Heads up -kisassa näin valitettavasti tuppaa olemaan.

    Toinen juttu joka on valitettavaa on harrastajien rimakauhu kisoihin osallistumisen kohdalla. Vaikka kuinka olisi tarjolla Street Bracket-luokkaa 12.5-17.5 indekseillä niin ei "kehdata" tulla viivalle jos se oma auto ei kuljekaan 12.5 vaan vaikka "vain" 13.5 aikoja. Toki iltaisin kylällä poltetaan gummia joka liikennevaloissa ja ollaan niin perhanan ripeitä, mutta kisapäivän koittaessa istutaan mieluummin kaljateltassa kuin lineupissa. Ja kaljateltassa ollaan taas valmiita pesemään koko lineupin porukka :D

    Sikapolkimen mainitsemia eurojapsiturbohäksättimiä näkisin itse mielelläni viivalla enemmän. Vaikka oma mielenkiinto suuntautuu enemmän jenkkiautoihin, on kaikenlainen tekniikka mielenkiintoista ja näissä vehkeissä sitä mielenkiintoista tekniikkaa riittää. Ei-jenkkiautoaiheisia keskustelupalstoja lukiessa tulee usein mieleen, että näiden häksättimien omistajien luulisi suorastaan nauttivan päästessään nöyryyttämään "antiikinaikaisella työntötankotekniikalla" varustettuja jenkkipelejä. Mutta jostain syystä nämä autot loistavat poissaolollaan katukisoista.
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mitähän meillä ei ollut silloin kun Street-ryhmät eli ja voi hyvin???

    Internettiä ja Overdriveä ei ollut ei... :rotfl:

    Täällä on ihan liian helppo kaikkien wannabe-höpöttäjien jauhaa alituista sontaa ja keksiä omia sääntöjä ja kikotuksia ja tekosyitä minkä takia ei voi ilmestyä viivalle oikeisiin kisoihin. Sitten tullaan ehkä paikanpäälle ja syydetään osallistumismaksun verran rahaa olutteltaan tai vastaavaan. Asialle omistautuminen on kaiken a ja o. :odroll:
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitä on kuunnellut noita selityksiä, miksei ihan ripeidenkään autojen omistajat käy ajamassa, niin perustuvat kyllä yleensä aika virheellisiin luuloihin. Lähinnä toi oman nopeuden häpeämisen tarve ja FHRA:n kapuloita rattaisiin toiminta. Yks tekijä on varmaan noi turvavarusteet, mutta sellasella vajaan tuhannen euron kertasijoituksella se homma on hoidettu pois päiväjärjestyksestä, ja siten voi ihan vapasti ajella mitä vaan kun huvittaa. Järjestäjien puolesta taas ei oo ollut mulla mitään valitettavaa, kohtelu on ollut kaikin puolin asiallista. Samaa mieltä Mukin kanssa siitä, että toi sääntökirja on joiltakin kohdiltaan ihan yhtä selkee kun jotkut lakipykälät, KO:n päätökset vaan puuttuu. Siitä pitäis olla lisäks joku suppeempi palikkaversiokin. Kukaan ei oo kuitenkaan todennut ton ajamattomuutensa johtuvan säännöistä sinänsä?
     
  16. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jotain selityksiä myös kuullu..

    "jos tulee mokailtua siinä burniksessa tai lähdön aikana.." -no sitähän voi sattua kelle vaan, ei se maailma siihen kaadu!

    "auto voi mennä rikki.." -jos ei sitä ajamalla saa rikki niin se rikotaan kuitenki ruuvaamalla talven aikana!

    "ei siellä pärjää kuitenkaan.." -joopajoo, vain yksi voi voittaa mutta onhan sekin nähty että tekniikkamurheet ja punavalot antaa ihan riittävästi jännitysmomenttia ja mahdollisuuksia suuriin yllätyksiin!

    "ei malta satsata autoon niin paljo rahaa että sais ajaa.." lentokenttäkisoissa tuollaisen tavallisen auton turvavarusteet ovat kunnolliset vyöt ja kypärä..kunnossa olevan auton lisäksi ..ei pitäis kaataa kenenkään auton omistajan budjettia?!

    Ja sitten kisojen jälkeen lähdetään parkkikselta ajamaan kotiin sillä 12-13 sekan autolla ja käydään kadunkulmalla polttamassa kumia ja näytetään vähä esimerkkiä...
    :odroll:
    Vain radalla saa autollensa täydellisen aikakortin kohtuuhinnalla. Polliisi osaa kirjoittaa vain loppunopeuden tai antaa tyylipisteitä burniksesta..!
    :lol:
     
  17. dart69

    dart69 Gearhead

    Olis muuten luullu näin yht`äkkiää että kun turvakaarirajaa muutetaan alemmas, niin katuautoja olis tullu enemmän viivalle kokeilemaan. Koska se on mielestäni eniten ristiriitaa aiheuttava turvavaruste normaalissa liikenteessä ovalle autolle. Muut ovat helpompia toteuttaa. Mutta eipä tainnu tuokaan muutos paljoa osallistujamääriin vaikuttaa, tai sitten vaan kaikilla on nopeempia autoja kuin 11.5sek. Itse kyllä puollan turvakaaria 100% vaikka 16sek. autoihin, ei siinä mitään.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ehkä toi kaarirajan laskukin on jäänyt vähän noteeraamatta. Ja noita turvallisuusvaatimuksia ei sinänsä oo tehty kenenkään kiusaksi, vaan ne perustuvat kantapään kautta tulleeseen oppiin, eli ovat kuskin (ja muiden) omaksi hyödyksi. Periaatteessa lentokenttäskaboissa noudatetaan samoja FHRA:n sääntöjä, mutta käytännössä niitä ei ehkä tuijoteta niin tarkkaan. Suuritöisin ja kallein operaatio "tavalliselle" katuautolle lienee noi bensalinjat, hydrauliosia putkia ja helmiliitoksia soveltamalla ei siihenkään tosin ihan hirveesti mene. Pari juttua mitkä sääntöjen puitteissa vois olla pikkasen rajottavia, on toi alkuperäistyyppisen etujousituksen ja ohjauksen vaatiminen, nehän saa mykyään muutoskatsastettuakin ilman suurempia tuskia, ja ehkäpä myös toi, että moottori ja auto pitää olla saman tehtaan tuotantoa?
    En mä sinänsä; jos tuntuu, että noissa luokissa ei oo mitään mieltä ja joutaa kuolemaan veke, niin mikäs siinä. Ajetaan sitten brackettia. Ehkä olis sijaa myös toiselle bracket luokalle, vaikka 9-12 sekkaa ja 12-16 sekkaa? Vai oisko sekin niin, ettei siinä hitaammassa sitetn kehtais kukaan ajaa? Ja keskivertokatsoja ei taida edelleenkään haluta brackettia katsella, ihan sama vaikka se suorituskykyero heads upissa olis kymmenen sekuntia.
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Bracketin osalta K & K tehotiimi on ainakin ollut 100 % pure hot rodding. Juuri sitä mitä muistan itärannikon grass roots porukan olleen. Perhe yhdessä ja sinnikkään työn tuloksena menestystä. Ja onhan se luokan vaihtokin sujunut siinä ohessa tilanteen mukaan niin kuin Käkö tuossa mainitsi.

    Se kyllä pitää paikkansa niin kuin joku sanoi aiemmin että hommaan pitää muuten keskittyä ihan oikeasti. Suvikuukaudet kuluu niin että vihellys kuuluu ja sitten onkin taas talvi.

    En tiedä onko se vanhanaikaista mutta minusta on ollut aina erityisen hienoa kun joku on saavuttanut tietyn ajan suhteellisesti ottaen halvoilla ja yksinkertaisilla konsteilla. Sikäli puollan vahvasti hitaampienkin autojen viivalletuloa ja melkein syön hattuni harmista kun en itse tajunnut että parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla (ts. vaikka vakiomotilla kunhan olisi ollut jo kauden alussa liikkeellä).

    Hitaampi bracket olisi mainio flathead ja kustom-äijille ja se jos mikä olisi nostalgia drag racingia ihan omien okulaarien edessä ja vielä härmässä.

    Reilun viikon päästähän on Kiikalan tilaisuus ja mulla on mennyt tasan 20 vuotta siihen että pääsen stripille. Siitä kun ajatus pälkähti pääkoppaan.

    Se keltainen Belvedere 4d. Sehän on esimerkki kaverista joka viis veisaa vaikka joku kalliimpi ja eksoottisempi vekotin meneekin heittämällä ohi. Hälle siis big thumbs up.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samma här, tässä kuitenkin on kyse harrastuksesta jossa suurin osa menee omien resurssiensa ja kohdalle sattuneiden autojen/palikoiden mukaan. Ajaminen ja parhaansa yrittäminen vaikka 15 sekan vehkeellä on ihan yhtä mielekästä kun kymmenen sekan vehkeelläkin (joo, oon lähivuosina ajellut molempia) ja arvostusta ainakin tältä suunnalta löytyy jokaista kohtaan suuresti joka on sen verran saanut aikaseksi, että itsensä ja kalustonsa radalle saa hilattua. Eli kanssakilpailijoiden asenteen pelossa totya osallistumista ei käsittääkseni oo tarve pantata.
     

Kerro tästä muillekin!