Street luokat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mopeman, 4.8.2005.

  1. NHRA

    NHRA 1st gear

    Mopeman kirjoitti: "Eli kanssakilpailijoiden asenteen pelossa tota osallistumista ei käsittääkseni oo tarve pantata."

    Niinhän sitä luulisi, mutta se on tuo ihmisluonto niin kummallinen. Tulee mieleen se vanha "pitäkää tunkkinne, prkle"-vitsi, jossa kaveri omassa mielessään tekee asiasta valmiiksi mahdottoman. Vähän samaa tuntuu olevan liikkeellä näissä hommissa, etukäteen jo ajatellaan asiat valmiiksi ja jäädään kotiin. Suomalaisten pahimpia pelkojahan on se, mitä muut meistä ajattelee.
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mitähän sinäkin minusta ajattelet? :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Monesti parasta lääkettä kaikenmaailman ennakkoluuloihin on kokeilla hommaa itse. On helppo osoitella sormella tässä aiheessa vaikka burnissuoritusta, kuitenkin jokainen joissain kisoissa ajamassa ollut tietää, ettei se aluksi ole helpointa adrenaliinin ja ehkä satojen kriittisten silmäparien edessä ja joskus tekniikka tuo omat vaikeuskertoimet. Hauskanpidostahan radalla pitäisi olla kyse, eikä ryppyotsaisesta voittamisesta tai toisten tuomitsemisesta. :wink:
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    FHRA:n kisat taitaa kyllä olla ainoat, jotka kärsii osallistujapulasta. Olisko juuri nämä turvamääräykset ja hinnat osasyynä. Normi katuautoilija kiroaa, kun muijalle pitää ostaa 4 euron piletti rompetorille ja ACS se vasta kallis on 17 e. Katukisasta nyt voi just maksaa sen 20 euroo, varsinkin jos emännän/kaverin saa samaan rahaan "mekaanikoksi". Se, että normi katuautoilijan koneeseen menee 10000 euroa, ei meinaa mitään, koska se tulee itselle. Sen sijaan normi katuautoilija ei ala maksamaan katuautokisasta 80 euroa, vaikka se sisältäisi sähkön ja veden ja yövartion, koska NKA ei tarvi sellaista. Taskulamppu toimii pattereilla, kädet voi pyyhkiä rättiin ja yöksi hän ajaa kotiin. V..tu 80 euroa, järjestäjä syö visiin kaviaaria aamupalaksi, tuumii NKA. NKA lukee Hot Rod Magazinea ja ostaa How to Rebuilt Your SBC-kirjan ja tekee autonsa sen mukaan, kummassakaan ei lue mitään sallituista bensalinjoista, kaarista tai että älä nyt ainakaan akseleita ala vaihtamaan. Ystäväämme normi katuautoilijaa vi..ttaa suunnattomasti pelkkä joka kerta nouseva vuosikatsastuksen hinta, kuppasista rengas/vannemuutoksista maksettava muutoskatsastus, puhumattakaan rekisteröintikatsastuksesta, josta saa papereineen maksaa tonnin vanhaa rahaa. Niinpä NKA ei todellakaan ala vaihtamaan bensalinjoja, elleivät ne vuoda tai vaihtaman glygoleja vesiin jonkun kisan takia. Ilmaamiseen menee taas viikko ja konehuone sotkeentuu.
    Nyt tarvii auttaa kaverin lowrider radalle, jatkan vielä aiheesta, on se niin mielenkiintoinen
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    West Coast Cup kisoissa ei ole ohjaksesta samaa saantoa kuin FHRA;lla, eli ohjaus laitteet ei tartte olla alkuperai tyyppisia. Sama juttu mottori osastolla.
    Taksi vuodeksi tuli uusi luokka cuppiin, Street bracket. Katsastetuille katu autoille, 12.5-17.5sek.
    Tassa West Coast Cuppi saannot. Paa-asiassa tiivistelty FHRA;n kirjasta. Ylimaarasia horinoita karsittu pois ja "katukisailua" koskevat jutut kirjattu ylos. http://www.sunrisecruisers.com/kisasaannot.php

    Samaa mielta oon tossa aikasempien kanssa, ei se saannoista eika rahasta ole kiinni ettei ole luokissa kuskeja. Kylla se on ihan ukoista ja akoista ittesta kiinni. Vahenpi niita autoja ennen oli vaikka kisoissa oli enenpi kisaajia
     
  5. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mä olen kokeillut kolmea autoa yksittäisissä katukisoissa. Nykyinen ympärivuotinen kauppakassi on niistä se nopein, meni just alle 16 toissa vuonna, mut tänä vuonna 8 kymppiä heikommin. Tossa kuosissa ei kiinnosta jatkaa "kisauraa" ja kaikki viritykset tai nopeamman osto on tällä hetkellä pois suljettu. Jokainen kympinkin parannus tuntuu hyvältä ja jos sais esim 180 loppunopeuksia tai kumit sauhuaa ekat 100 metriä, niin johan siinä on urheilujuhlan tuntua. Ei sillä finaaliin pääse, mutta kyllä sellasta jo ilokseen kävis kellottamassa.
    Moni on kironnut meillä päin Utin kisojen poissa oloa ihan kustannussyistä. On siinä joku perä, jos korkeaoktaanista menee kisoihin mennessä 30 l/100 km, perillä hajoaa jotain ja takasin tullaan hinausautolla. Mä maksoin -99 300 mk kun hinausauto antoi apuvirtaa, en uskalla edes ajatella, mitä maksaa keikka Alastarolta Kouvolaan. Vetokalusto? Joo, pitäs vissiin laittaa Letukkaan vetokoukku, tai voishan sen vaihtaa diesel-Hiaceen ja traileriin.
    Se, mitä olen ihmetellyt, on miksi A-ryhmä hävis ensin, kato alkoi yli 10 vuotta sitten. Millä 9 kymmenestä harrasteautoilijasta ajaa talvisin? Vapaastihengittävällä alle 4-litrasella. Millä 9 kymmenestä suomalaisesta aloittaa autoilijan uran? Alle 4-litrasella vapaastihengittävällä. Mistä suurin osa maamme tuningkalustosta koostuu? Alle 4-litraisista vapaastihengittävistä. Junnut survoo virinokkaa, tuplakaasaria ja peltisatsia Escon ja Corillan keulille ihan samaan malliin kuin 20 vuotta sitten, kumma ettei siitä sakista riitä viivalle asti.
    Kaipaisiko street jotain puffausta? Esim Veekasiin kattava artikkeli, mitä vaaditaan WCS Cupissa tai FHRA:n kisoissa ja pääseekö kyläkisoissa vähemmällä. Sportsman ja prokuusen erot, burnislätäkön idea, lähettäjän merkinnät, mitä voi päätellä 60 jalan ajoista jne. Ehkä joku WCS Cupin kietänyt tiimi vois tehdä kausipäiväkirjan. Projektijuttu, kuinka päivittää katuauto FHRA:n kisoihin, mukaan maininta, mistä osat ja mitä maksaa.
     
  6. HEMI

    HEMI 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: Mun lemppari aihe :D

    Mustakun noi turbo autot just pitää tota meteliä kiertää perkuleesti ja on vaikka minkälaista pauketta ja sitten ne ajat on jotain ihan muuta mitä antas olettaa :lol:

    Mutta kyllä kun menee kiihdytypäiville niin kyllä ne jenkit vaan nopeimpia ovat, Tosiaan niinkuin muki sano tuntus juttujen perusteella noita kovia turbo himmeleitä olevan joka nurkalla.....ihme kun mun eteen ei oo yhtään sattunu ja ne mukamas "kovat" jotka on kayny vartilla ni yleensä ollu aika väsyneitä sitten todellisuudessa.

    Ja voi vitsi kun on lippalakki pojat aina onnessaan ku joku turbo voittaa jenkin(jenkki on yleensä ollu aika vakio....niin kuulee aina hienoja kommenteja että tollasia ne jenkit on.......niin jotkut lippispojut jopa korimallista päättelevät onko auto nopea vai ei, tossa on neljä ovee et ei toi voi mennä mihinkään vai miten ne tojota pojat nyt kommentoivatkaan ennen ku mopeman ajo päivän kovimman ajan. Ja sitten kylillä kiertää ihme huhuja että tossa jenkissä on ilokaasut ym skeidaa ku lippalakki poju on hävinny jollekkin jenkille pienessä kiihdyttelyssä nii heti on pitäny keksii joku selitys.

    Minusta on hienoa aina varikkoalueella katella ku turbo pojat säätää ja vääntää niillä läppiksillä että jos jostain sais vähän lisää tehoa ja sais röpötyksen/pätkimisen pois että pärjäis jenkeille ja jenkki taas vetää kokopäivän 10 aikoja niinkuin ei mitään sen säätöihin kuuluu konee jäähdytys ilman konepeltiä varikolla tietysti onhan nekin joskus säädetty mutta silti (tosiaan toimii niinkuin svetsiläinen kello) 8)

    Et vissiin oo oikein perillä minkälaisia jenkki moottoreita tuolla maailmalla pyörii :lol:
    Onhan noita vapari pikkulohkoja jotka tuottaa ~1000hp en sitten tiiä saisko sellasta konetta laittaa c-ryhmäläiseen ja kenellä on sellanen pudjetti ja d-ryhmäläisissä ei 1000hp koneet ole mitenkään uus asia.

    http://www.turbomustangs.com/forums/sho ... adid=45046
    Ei tarttenu 30psi ahtoja rikkoakseen 1000hp niin kuin jotkut supran ruoskat :wink:
    http://www.svspower.com/images/upload/video_54_0.wmv

    Että ei nuo pikkukoneet oo vielä mitenkään todistanu olevansa parempia kun aina on löytyny jenkkikoneisena kovempi rassi joka on vähemmillä kierroksilla ja ahdoilla tuottanut ne tehot ja kestäneetkin paremmin niin ja tosiaan jotkut ei edes tarvii mutkaa putkeen että voittas piparisirkkelit.

    Lehtimäkikin se levittää maailmalle tota pienen turbokoneen kestävyyden ja ylivoimaisuuden ilosanomaa :lol: :soosoo: :rotfl:
    (kyllä nauratti kun nitronatikoissa timolta hajos 3 kerran kone niin joku huuti katsomosta että hyvä timo tai kiitti timo(ei muista tarkalleen) sillon kyllä repesin. Mies on kyllä velho ja yritystä ja sitkeyttä riittää ei siinä mikä....ois kiva nähdä mitä se sais aikaan vaikka sb mopsista ~350cid r5+p7 ja turbot kupeeseen niin johan kulkis ja kukkus eikä varmaan räjähtelis niin useesti.

    Näyttäkääs nyt mulle ja muille sellanen japsi 3l turbo kone joka saa jenkki miehet kauhistumaan (sellanen vielä joka selviiää dyno penkistä hengissä) :lol:
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kun Lehtimäen dragster tuli maahan niin ensimmäisessä versiossa taisi muistaakseni olla juuri SB Chevy parilla turbolla mutta enpä muista että olisi laisinkaan kulkenut tai kukkunut.
     
  8. HEMI

    HEMI 1st gear

    Jaa.......olisi pysyny vaan siinä.......niin tämä vaan mun mielipide :odroll:

    B-ryhmässä on ehkä kaikista sitkeimmät heput ja ehkä myös taitavimpia kavereita moni tekee vissiin ite osat autoon ja tietoa ei ehkä ole niin paljon jaossa noihin vehkeisiin ku amerikan ihmeisiin joten joutuu vähän "kokeilemalla" testaamaan juttuja ja sitten käy niitä räjähtämisiä tai hitostako mä tiedän.

    Mistähän johtuu että v8 turboilla on jonkunlainen tabu........joillain tuntuu olevan sellaen käsitys että ei se voi toimia tai kun lukee kaikenmaailman foorumeita jossa pohditaan että teenkö autoon turbokoneen vai v8.........minä aiankin tekisin v8 turbokoneen jos rahkeet riittäs :lol:
     
  9. Henski

    Henski 1st gear

  10. Käkö

    Käkö Gearhead


    Kuva kertoi jälleen enemmän kuin tuhat sanaa... :rotfl:
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Kympillä, eiku satasella kannatettava idea. Varmaan yks threadin parhaista oivalluksista. Täytyypä vihjaista toimituksen suuntaan. 4dFunClubilla tais olla aivot säädöissä kun meni webbiin. Yksinkertaista mutta juuri tämän kaltaiset asiat voisi olla paikallaan.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Koittakaa nyt joku vihjasta sinne toimitukseen jotain. Ei tunnu meidan kisa jarjestajien vihjailut tai edes suorat pyynnot auttavan :(
    West Coast cuppia on ajettu nyt pian 10 vuotta ja tilanne ei ole ainakaan parempaan muuttunut V8 juttujen suhteen. Huononi viela kun V8 lahti sponsoriksi SM-sarjaan. Luulis hiukan niitakin niukan kiinnostavan cuppiin panostaminen kun liki 200 kuskia ja yli 10t ihmista kay tapahtumissa kauden aikana.
    Spinneri lahti taksi kaudeksi mukaan, mika on todella hyva juttu. Toivotaan etta tilanne nyt jotenkin paranisi.
     
  13. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    HEMI tuossa kaipaili 3-litraista pannua joka saisi jenkkihörhöt varpailleen. Tutustukaapa http://www.titanmotorsports.com/ . Kuuden puolen aikoja ja tehot kai 1700 hv kieppeillä. Hot Rodissahan oli hiljattain artikkeli jossa noita nopeimpia sport compacteja verrattiin pro stockeihin. Saatan muistaa väärinkin, mutta itselläni olisi nyt sellainen muistikuva, että kyseisessä artikkelissa olivat sekä veekasiäijät että "lippispojat" samaa mieltä että kunhan nuo sport compactit vielä pari vuotta pyörivät kisoissa niin pro stockit ovat kaukana takana. Veekasiäijillä vain sattuu olemaan monta vuotta enemmän kokemusta ja historiaa vehkeidensä kanssa, mutta kunhan turbovelhot vain pääsevät vauhtiin, niin...

    No, tuo ei enää millään tavalla liittynyt kotimaan street cuppeihin. Hyvä kuitenkin, että keskustelua on saatu aikaiseksi. Älä vain HEMI luule etten tietäisi minkälaisia moottoreita maailmalla kasataan. Sehän tässä vain harmittaakin kun ei niitä näy kotimaan ympyröissä. En todellakaan laske itseäni mihinkään lippispäiden kastiin, vaan olen kiinnostunut kaikista kovaa kulkevista häristimistä, tätä nykyä töiden puolesta on vähän pakko olla kiinnostunut jopa ralli- ja jokkisautoista :rotfl: No, joka tapauksessa jenkkivehkeetkin ovat lähellä sydäntä, mutta jotenkin se fyyran streettisarja vain on silmissäni kadottanut hohtonsa jo vuosia sitten. Omassa teini-iässäni (joitain vuosia sitten, en vieläkään ole kovin vanha) tuli niitä härskejä katuautoja ihailtua, mutta nyt ei oikein enää näy sellaisia, jotka jaksaisivat kiinnostaa.

    Ensi viikonloppuna aion joka tapauksessa suunnata Burnout Partyyn, jossa perinteisesti on näkynyt mielenkiintoisia kikottimia sekä japaniasta, vanhalta mantereelta että ameriikasta. Oma arvioni muuten on, että päivän nopein aika kirjataan eräälle mattamustalle neloskoneiselle "itäblokin tuotteelle", compound-turboineen :wink:

    Ai niin, kun mä oon iso ja rikas (saisi nyt jossain vaiheessa ne inssin paperit ensin kouraan) niin varmana rakennan tuplaturboisen veekasin, mutta sellaiseen koppiin jolla uskaltaa ajaa isoa kovaa myös mutkaradalla. Josko siinä saisi hölmistymään sekä "tuunaajaterot" että "rasvalettiraimot"...?
     
  14. H.J.

    H.J. 1st gear

    Sillä itäblokin ihmeellä ei taitais olla asiaa FHRA:n kisoihin. Laite lisäksi on rumakin kuin .......... .... Mut tekijä on mitä ilmeisemmin osannut keskittyä tekniikan olennaisiin asioihin. Ainakin henkilökohtaisesti arvostan sitä osaamista korkealle. Kiihdytysurheilu on kuitenkin aika teknikkapainoitteinen laji (mitenkään aliarviomatta kuskin virheetöntä atomikellon tarkkaa suoritusta). Esim. Burnout Party:ssä on helpompi ajaa tuollaisella "omaksi iloksi" rakennetulla laitteella. Autot kuitenkin katsastetaan ennen kilpailua, ja turvallisuus on mitä ilmeisemmin ollut kohdallaan. On nimittäin tärkeä asia homman jatkuvuudelle.

    Sit pitää vähän kampittaa itseään ja tehdä juttu vielä monimutkaisemmaksi. Ilman FHRA:ta tuskin kiihdytysurheilu olisi tälläissakaan voimissa suomessa kuin se nykyään on. Siitä saadaan olla heille kiitollisia. Ovat ajaneen muitakin hyviä asioita eteen päin autoharrastuksen saralla. Lisäksi oisihan se tylsää, jos suomalaiset kaikki kilpailut olisivat vain "suomiyhteensopivia", eikä kilpailuja voitaisi pitää kansainvälisessä hengessä (tulokset vertailukelpoisia, ulkomaalaiset osallistujat yms.). Jenkeissähän ilmeisesti pidetään kaikenlaisia kyläkisoja. Miten se on hoidettu? Vai onko siellä kalusto vain niin paljon enemmän, että niin voidaan toimia. Mallia sieltä?

    Tällä hetkellä tilanne kuitenkin se ettei FHRA ja WCS Cup taida edes samalle tontille mahtua. Loppujen lopuksi taitavat täydentävän aika hyvin toisiaan. Jonkin asteinen yhteistyö varmaan auttaisi saamaan street luokat kummallakin puolella toimimaan, koska sitä melkein valmista kalustoa kuitenki näkyy löytyvän.
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    No en mä sua lippispojuks ole kuvitellukkaan :D

    Joo toi titan on vanha tuttavuus ollu juttua lehdissä ja täällälin oli muistaaksen joku videokin täällä missä vilahti kyseinen auto.
    Titan otti muuten muistaaksen joku aika sitten kisan jonkun turbo veten kanssa.

    Oisko ne ollu kummiskin pro modeja eikä pro stockeja?

    Niin sitten kun turbo velhot pääsee vauhtiin........niin mutta mitäs sitten käy kun veekasi turbo velhot pääsee vauhtii :wink:

    ~3000hp vs ~1800hp hhhmmm kumpihan voittas jos on sama paino samat renkaat(vertaillaan pippleitä) :rotfl:

    Ja sitten jos on vielä myynnissä v8 moottorita jotka tuottaa +1600hp huoltoasemma bensalla ja ilman erikoisempia hienouksia niin eipä tollanen 1700 1900 hepan kisapata paljon houkuttele joka saattaa synnyttää jo 400m matkalla.

    Kunnon koppa? voiko jenkkikoreja parempia ollakkaan :odroll: :D

    Ompa yks jamppa tekemässä +600cid turbo mottia tollaseen maantiekisaan jossa huippunopeudet pyörii yli 300km/h
    Pojat vaan veikkaili että saattaa olla liikaa tehoa että ei olis varmaan kivaa ku 150MPH rupee hakkaa tyhjää :lol:
    Tämä ajelee samassa luokassa: http://www.bigredcamaro.com/newsite/
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mitahan mahdat tarkottaa tolla jutulla?
    WCS cupilla ja FHRA;lla on kylla ollut ja tulee olemaan yhteistyota.
     
  17. H.J.

    H.J. 1st gear

    No, onneksi olin väärässä. Tästä taas oppi sen, että kylillä kuultuun puheeseen kannatta suhtautua hyvin kriittisesti :oops:

    Se toisiaan täydentävä taasen sit tarkoitti sitä, et osanottajamääristä päätellen WCS cup vastaa matti meikäläis kilpailijan toiveisiin paremmin.
     
  18. SG480

    SG480 1st gear

    Tulipa käytyä viikonloppuna Kalajoella ja todeta omin pikku silmin että missä ne kovat katuautot täältäkin luuraa? Itseä eniten kiinnostavat C ja D -luokan autot loistivat poissaolollaan. Molemmissa ryhmissä on 2-3 todella kovaa autoa mutta wanhoina hyvinä aikoina ajelleet "massat" puuttuivat kokonaan. Radalle sieltä parkkipaikoilta HOP HOP!
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    D/S 380 eli allekirjoittanut täten ilmoittautunut 3-4.9.2005 FHRA:n finaalikisaan. Ei se kovin vaikeaa ollut, kun on nämä webbipankit ja kaikki. Eli sinne tulee sitten varmaan kolmen D-ryhmäläisen sijaan 4.
     
  20. Henski

    Henski 1st gear

    Pitää sitten ajella ukot ja akka varovasti ennen finaaleja, ettei vehkeet pauku. Tulevana viikonloppuna noi kaikki vissiin radalla; 3 Kiikalassa ja yks Motoparkissa.
     

Kerro tästä muillekin!