Street Racer, Mitä Saa (tehdä) ja mitä ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MadMike, 26.10.2017.

Tags:
  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    Laitetaas nyt tällainen pystyyn jotta jokainen innokas pysyy ajan tasalla mitä saa ja mitä vaaditaan leimallisen katuneppaajan tekemiseen. Tässä kun täällä Ruottissa kattelee niin on miettinyt mitä saa Härmässä kilpiin mitä ei.
    1. ALUSTA. 4LINK/LADDER MUUTOKSET, PERÄN KAVENNUKSET ETC
    2. MOOTTORIT
    3. VAIHDELAATIKOT (VAPAAT OLETAN?)
    4. KORIMUUTOKSET (KEVENNYKSET LÄHINNÄ?)

    TERV. ONKO JÄRKEÄ TUODA VAI MUUTTAA?
    Mvh MadMike@Malmö +12
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Katuauto on vähän niinkuin hiihtäjän doping; käyttää saa mitä vain, kiinni ei saa jäädä.
     
    Nikuzai ja xarper tykkäävät tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Kilpiin saa Suomessakin lähes mitä tahansa, kunhan pysytään verorajan alapuolella ja moottorin koko+tehot ovat paperilla ok. Täällä sallitaan vanhempiin autoihin varsin radikaalejakin muutoksia, kunhan lupaprosessin vaatimat paperit/paperityö on ok.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    No Shit Sherlock....faktaa kiitos.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Aivan... eli riisuttu kaarellinen koppa. Kavennettu taka-akseli/muutettu ripustus ja voimapatti keulille. Nuollaan prosentteja jos tehdään täällä ja nuollaan myös jos tuo valmiiksi rakennetun maahan...
     
    Muokattu: 26.10.2017
  6. GS

    GS Gearhead

    Eli jos halutaan mennä se oikea/”pilkuntarkka" ”rekisteriote edellä”, niin ainoa isompi rakentamisen rajoite on tosiaan nuo prosentit.
    Todellisuudessa, ne monet nykyiset ”katuautoiksi” tituleeratut museoikäiset autot, eivät tältäkään osin ole ”oikeita katuautoja”....siis jos pilkkua viilataan. Paperitehoista nyt puhumattakaan.
    Eli koko ”katuautokäsite” versus rekisteriote täällä Suomessa, on itsessään loppujen lopuksi aika absurdi.
    ”Katuauto” on kuitenkin vain aina sellainen, minkä ulkopuolelta annetun määritelmän mukaan on ”katuauto” ja jos ei muuta niin aina tullaan siihen että....”ei tuolla nyt kuitenkaan voi ajaa Hangosta Ivaloon”...jne.
    Kilvet ja siinä oleva leima määrittelee ainoastaan ne autot omaksi rhmäkseen joissa on kilvet ja leima paperissa. Itsessään ne ei välttämättä ole yhtään sen enempää ”katuautoja” kuin se emännän leimatta jäänyt Japanilainen kauppakassi tai väliaikaiskilvillä liikkuva rungonnumerolla peltikopassa varustetti putkirunkoinen ”monsteri”,jne,jne.
    Eli onko esim.punakilvillä liikkuva ralliauto ”katuauto”,jne?

    Eli jos nyt jätetään ne prosentit omaan arvoonsa, niin täällä saa kyllä rakentaa museoikäisiä autoja varsin vapaasti, mikäli muutosanomukset ovat riittävän ammattimaisesti laadittu.
    Hommaa helpottaa todella paljon se että käytetään mahdollisimman paljon tehdasvalmisteisia osia varsinkin alustan tuennossa ja akselistoissa. Eli tehdasosia jotka ovat tarkoitettu juuri kyseiseen automalliin.
    Tästä syystä kannattaa radikaaleimpiin ”katuautoprojekteihin” valita koppa järjellä, ei tunteella.
    Tämä tarkoittaaa juuri sitä että valittuun korimalliin on saatavilla mahdollisimman paljon tehdastuotettua palikkaa koriin/alustaan.
    Tässä taas tullaan siihen ongelmaan että nykyään ne parhaimman osavalikoiman ”museokopat", kuten esim.60-luvun Camarot ja Novat alkaa Suomipapereilla olemaan sen verran hinnoissaan että nykyään ei sellaista enään moni viitsi pilkkoa niin paljoa kuin mitä vakavamielinen ”racestreetteri” nykyään vaatii.
    Koreja on toki muitakin, mutta se pointti oli nimenomaan se että kopan valinta on se ykkösjuttu silloin kun halutaan rakentaa suomessa leimattu ”monsteri” mahdollisimman pienin kompromissein.
    80-luvun Fox mustang on maailmalla nykyään suosittu ”streetteri” aihio varsinkin No Prep puolella, eikä syyttä. Tekniikkahan näissä pääsääntöisesti on letukkaa ja tuollainen Fox koppa 350-420cid LS tekniikalla parilla "ämpärillä” turbotettuna tai ProChargerilla ahdettuna ja isoilla pyörillä onnistuu kilvissä täälläkin(ei vähäpäästöinen) ja kulkupuolta saa kyllä ihan tajuttomasti. Kaikkea palikkaa koppaan ja alustaan saa tehdastekoisena, joten siitä ei tule rakentamiselle estettä.
    Toinen vakavasti otettava uudempi mutta halpa aihio olisi valmiiksi LS koneinen 4gen Camaro/Pontiac. Siihen ei välttämättä ole ihan yhtä halvalla alusta/kopan osaa, mutta sen kanssa pärjää alustan orggispalikoillakin varsin pitkälle, kun takatuennat vain muuttaa nelilinkeiksi ja samalla kaivaa lisää tilaa isoille pyörille.
    Tässä etuna on koko takapään/takarungon ”helppous” linkkirakennelmille ja kapealle perälle, koska takapohja jo lähtiessä varsin korkealla.
    Tässä on hyvä puoli se että prosentit saa oikeasti riittämään TODELLA paljon rakennettuun ja tehokkaaseen autoon.
    Mutta, onhan näitä ja sen ”katuautomääritelmänhän” saa päättää aina ihan itse. Muilta kysyen vastauksia saat tasan niin monta kuin moneltako kysyt?
     
    MadMike tykkää tästä.
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin.
     
    MadMike tykkää tästä.
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Mistään mitään tiedä, mutta tänä päivänä trafilta ei heru aivan helposti poikkeuslupaa kapealle akselille / leveille renkaille. Ko. hakuprosessia läheltä seurannut ja jyrkän kieltävän vastauksenkin nähnyt. Voihan silti olla, että jonkun naama miellyttää enemmän, ku jonkun toisen?
     
    MadMike tykkää tästä.
  9. GS

    GS Gearhead

    Ei ongelmaa, koska onneksi asioista päättävät eivät näe minkälaisella naamalla lupaa haetaan. Kunhan tuennan ja jousituksen palikat ovat tehdastekoisia, sekä mieluiten jopa akselin kuori, homma niiden puolesta onnistuu. Aivan parasta A-ryhmää olisi kun koko paketti tulisi yhdeltä toimittajalta asennusvalmiina kittinä.
    Kun anomus on lisäksi hyvillä mitta ja projektikuvilla ja asia väännetty ammattimaisesti "rautalangasta” ilman tulkintamahdollisuuksia, Suomessa saa kyllä luvan varsin isoihinkin alustamuutoksiin.
     
    MadMike tykkää tästä.
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Ainii se olikin konttorilla toi naamakerroin. Mielenkiintoista, koska tässä casessa oli tehdastekoinen sarja, eikä toteutuksesta jääny ainakaan uupumaan. Ehkä kertoo vaan päättävän elimen ailahtelevuudesta, mene ja tiedä.

    Ja löytyyhän täältä konttoreita, joissa naputellaan otteelle kirkkain silmin lähes mitä vaan, sen enempää poikkeuslupia tai muutakaan kyselemättä. Tääkin on fakta ja asettaa harrastajat kovin eri levelille aikeissaan. Eipä se multa millään lailla pois ole, mut kamalan kätevää ku toiset voi jättää hankalan ja kalliin lupakäytännön kokonaan pois välistä. Melkosta viidakkoa, mut ei kai tää kellekään oo yllätys.o_O
     
    Muokattu: 27.10.2017
    et1133 tykkää tästä.
  11. GS

    GS Gearhead

    Trafi myöntää luvat ja paikalliset konttorit ainoastaan ”leimaavat” tehdyt muutokset.
    Eli tarkoittaa sitä että konttorilla inssi vain tarkistaa että muutoksen toteutus on tehty lupaehtojen mukaan.
    Joo, kaikessa missä ihmiset ovat toistensa kanssa tekemisissä, jonkin verran myös ”pärstäkerroin” ratkaisee kuinka sujuvia asiat ovat, mutta jos itsellä on vääränlainen asenne kun metsään huutaa, niin aina paluuviesti ei ole pelkästään positiivinen?
    Eli konttorillakin kannattaa käydä neuvottelemassa asiasta ja toteutuksesta, jotta inssinkin mielipide on selvillä ennen kuin homma on tehty.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kiitos tästä. Aika sarvikuonojen maa ollaan edelleen....no eräs tuttu likka sai avomuseen hylyn kun katsuri ei löytänyt tyyppikilpeä mm peltisarjoista ja wilwoodin jarrut ilman todistuksia vaikka absit toiminnassa etj.
     
    Muokattu: 27.10.2017
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Oikeastaan muuta rakenteellista itse en aja takaa kuin kavennettu perä ja 4link / ladder, koneet etc menisi ihan mallisarjan mukaan ja prossilla. Mielessä lehtijousillinen alunperin joka jo muutettu.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pitäis olla ihan muutoskatsastusasia linkit, todennäköisesti haluavat jotain selvitystä käytetyistä osista, et on "tehdastekoiset". Ei välttämäti sitäkään. Aiemmin jousitustyypin muutos oli liki tekemätön paikka, mut se muuttu. Sen sijaan kottikärryperä on ededlleen käsittääkseni kielletty. Siis ladderit. JA rengaskoolle on omat sääntönsä, oliks se 100mm(4") alkuperäistä enempi korkeutta ja leveyttä max ilman poikkeuslupaa jos muuten mahtuu. Olikohan vuos '99 kun malmilla oli fyyran kisat, aikaan jolloin katuautot piti olla kilvissä ja muutokset otteessa, silloisen trafin virkamiehistö kävi paikan päälllä tarkkailukierroksella. Käsittääkseni oli yhteydessä fyyraan et yhdenkään auton (olikohan niit 30) muutokset ei kestä päivänvaloa tarkemmassa syynissä. Poikkuslupaa vaativia muutoksia oli tehty muutoskatsastuksella ja prosentit oli yks tekijä. Itellä liki entisöity auto missä oli todellinen muutosprossa luokkaa 80. Sen jälkeen fyyrakisoihin tuli ensin vaatimus kilven poistosta/peitosta, ja myöhemmin leimatarpeen poisto.
     
  15. shr1

    shr1 Gearhead

    Vois kuvitella, ettei tässäkään kovin ylimielisesti trafin suuntaan oo huudeltu, jos ja kun lopputulemasta on haluttu toivotunlainen. Anyway, se päätös oli ja meni. Toisenlaisia jos onnistuu joku saamaan, niin sehän on vaan hyvä juttu. Vanhoilla AKE:n aikaisilla poikkeusluvilla olevia isorenkaisiahan maasta löytyy, mut enempihän meillä small tire-kuskeilla olis nöyryytettävää, jos noita saatais lisää ja ihan "laillisia" sellaisia.:odwink:
     
  16. moppe509

    moppe509 1st gear

    Laddereit ei taida suomes saada enää millää muotoo lailliseks, ton oman katiskan katsastin kesäl ni jäin jotenki siihen käsityksee et noi coiloverit ja linkit ois vaa muutoskatsastus hommii ettei ne tarvis trafin lupii? en kyselly sen tarkemmin ku mul ne oli jo ottees.

    Tohon poikkeusluvan hakemisee ja saamisee voi vaikuttaa omal käytöksellää aika paljon.
     
    MadMike tykkää tästä.
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Juu linkit ja coilit pelkällä muutoskatsastuksella.
    Ja linkit mielellään tehdas tekoiset.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ladderit siis bannissa kun liian vähän kiinnityspisteitä etc?
    No problem jos 4linkkiä saa alle
     
  19. moppe509

    moppe509 1st gear

    "Ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa ei voida hyväksyä "

    Tollee se oli trafin papereis muotoiltu, linkit menee muutoskatsastuksel jos se linkki setti on tehasvalmisteinen ja tarkotettu siihen katiskaa mihkä ne on menossaki
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Helpoin ja halvin sivuttaistuenta malli linkeissä, "track locator" eli tanko toiselta puolelta takaa toiselle edessä muuten pitkälti muuttaa linkitikin kiinteäksi "kottikärryperäksi.
     
    MadMike tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!