street säännöistä..

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja duster70, 26.8.2007.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    olen lukenut sääntöjä juu mutta säänöissä lukee että tarvii olla alkuperäis tyyppiset moottorin kiinnikkeet eli tarvii ilmeisesti olla kumit välissä?? vai saako laittaa suoraan runkoon kiinni alkuperäisille paikoille?
    Ja sit tarvii turvakehikkoa muutella hiukan kun ei mene nykysäänöistä oikein läpi niin hitsauksia ei saa hiota, mutta saako vanhan putken ottaa pois ja hiota siitä hitsaukset pois ja siirtää putkea hieman toiseen paikkaan?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Alkuperäistyyppiset kiinnikkeet vaaditaan, mutta niiden lisäks saa olla mitä vaan muuta. Esimerkiks meillä on kyllä alkuperäistyyppiset kiinnikkeet ja kumityynyt paikallaan, mutta ei niillä oikeen mitään tehtävvä siellä ole. Samahan se on vähän vuosileimallakin, alkuperäisiä kiinnikkeitä palkissa ei sais muuttaa, mutta ei missään lue, että niitä tarvis käyttää.
    Tosta turvakehikosta on vaikee sanoo mitään, sitä kannattais kysyä runkokatsastuksia suorittavilta katsastusmiehiltä. Kyllä periaatteessa saa putkia vaihtaa, ja jopa jatkaa tietyin edellytyksin, ainoostaan pääkaari on määrätty olemaan "yhtä puuta". Samaten luulisin, että paikkaa saa vaihtaa, mut en tiedä sitte, et saako sen hioa puhtaaks. Luulis, jos minimipaksuus säilyy? Mut mä oon kyllä luullut paljon muutakin, väärin.
     
  3. duster70

    duster70 1st gear

    kiitän tiedoista
     
  4. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    ens vkl alastarolle kyselemään katsastajilta noista jutuista. ne sen vessan sit kisoissakin kattoo onko sääntöjen mukainen... helpointa varmasti. :wink:
     
  5. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Eli V8 A-body kutospalkilla ja adaptereilla ei mene läpi katastuksesta vai miten ne semmoseen suhtautuu ?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Menee läpi, jos on alkuperäistyyppiset kiinnikkeet. Ei niiden tarvitse alkuperäiset olla, vaan saman ideaiset. Toikin sääntökohta on joku muinaisjäänne, josta ei varmaan kukaan edes enää muista, mitä sillä on tavoiteltu.
     
  7. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Niinpä, tiukkapipoisesti tuota tekstiä tulkiten joku voisi tulla semmoseen johtopäätökseen että V8 A-bodyssa pitää olla V8:n palkki kun noita adaptereita ei ole tehtaalta lähtevissä yksilöissä ollut.
     
  8. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kyllä putken paikkaa voi muuttaa. Vanhaa hitsaussaumaa ei kannata hioa ihan tasaiseksi, koska silloin putken seinämä vahvuus pienenee. Itse kun muutin putkia alteredissa niin hion ne sillee että siihen jäi se sauma juuri ja juuri näkyviin. Sitten vaan putki uuteen paikkaan. Tämä ei tietenkään ole mikään katsastusmiehen sääntö, vaan ihan omakohtainen kokemus. Ei ole ollut runkokatsastuksessa mitään ongelmia...
    Saa tulla varikolla kattomaan jos siltä tuntuu. Nykii vaan hihasta...
     
  9. 509

    509 3rd gear

    Laajennetaan vähän tätä keskustelua.
    Onko FHRA kisoissa toi 480cid ehdoton vai onko siellä koskaan samanlaisia poikkeamia kuten vaikkapa Kiikalassa et kunhan oli isompi kone otteessa niin kelpaa mukaan?
    Toinen kiinnostaa on kuinka tarkkaan säännöistä pidetään kiinni noin yleisesti ottaen? Kuten toisessa topicissa totesin itselläni on bensalinjat kumiletkua ja klemmareilla kiinni. Tämä yhdistelmä on säännöissä kielletty.
     
  10. jussi308

    jussi308 1st gear

    kone

    No kyllä toi 480cid Street-luokkien kuningassarjassa on ainakin tän vuoden sääntökirjassa ehdoton yläraja. Mielestäni se tarkoittaa että vaikka otteessa lukisi 635cid niin kisoissa konehuoneessa on oltava nuo säännöt täyttävä motti.

    Sääntökirjasta:

    "Street D DS yli 6000 cc, alle 7865 cc (480 cid) vapaasti hengittävät ja yli 4000cc ahdetut"

    Eli jos sulla on esim. 477cid motti niin saa laittaa vaikka tuplaturbot em. edellytyksin.

    "V8 moottorissa maksimi 2 ahdinta. Lisäpaino 25 kg/ahdin"

    Niin ja kaasut on kielletty kuten varmaan tiedätkin.

    Saa sitten nähdä tuleeko tohon moottoripuoleen muutoksia ensi vuoden sääntökirjaan. Joku viisaaampi voisi valaista onko sellaista viritteillä. Olisihan kiva tietenkin tossa ennen talvea tietää minkä kokoista mottia aletaan rakentaa kun meni meillä vähän moottoriremontin puolelle homma viime viikonloppuna.

    Ne letkuklemmarit ei ainakaan käy. Meillä polttoaine ja öljylinjat on ainakin kiinni teräspunosletkuilla ja kierreliittimillä. Tämäkin selviää sääntökirjasta muistaakseni kohdasta tekniset yleissäännöt.

    http://www.fhra.fi/pdf/saanto2007.pdf
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo ainakaan ollut esillä mitään sääntömuutoksia vireillä, ton katsastuspakon tulon lisäksi. Turvallisuusasiat, joihin toi klemmari/kumiputki juttukin lasketaan, pidetään kiinni. Ne on mahdollisuus toteuttaa myös suht edullisesti pääasiassa muhvi- ja helmiliittimillä ja putkella, eli ei oo pakko käyttää mitään törkyhintasta teräspunosletkua ja anodisoituja alsaliittimiä. Ei noista kannata ylettömiä paineita ottaa ennen ensimmäistä kisaa, kun on parhaansa yrittänyt, niin katsastusmies sitten merkkaa katsastuskorttiin mahdollisesti havaitsemansa puutteet, jotka pitää korjata seuraavaan leimaan. Moottorien tilavuuksia on viimeksi mitattu n. 10 vuotta sitten, säännöissä on D:n maksimitilavuusraja 480 cu in. Niinku on varmaan tullut ilmi, niin mun mielestä ehkä säännöt kaipais hieman päivittämistä. Toisaalta taas, vakaat säännöt on yks edellytys sille, että joku viitsii autoaan luokkiin rakentaa. Mahdolliset sääntömuutokset pitäis mun mielestä tehdä kuitenkin hosumatta, niitä pitäis käsitellä jossain työryhmässä ajan kanssa välillä tiedottaen ja palautetta saaden ja niin, ettei tämän hetkisten sääntöjen mukaan rakennetut ja rakenteilla olevat laitteet siitä oleellisesti kärsis. Ja vielä sittenkin kun ne olis valmiit, ainakin yhden kokonaisen kauden siirtymällä.
     
  12. jussi308

    jussi308 1st gear

    katu

    Siis onko nyt mikä tilanne ton katsastuspakon läpimenon suhteen? Meillä tuon homman toteutuminen kyllä vaatii paljon muutoksia. Esim. kun nyt valot yms. ei oo toiminnassa paitsi se pakollinen toinen takavalo. Entäs toi spooli-perä (ilmeisesti tarvis vaihtaa katsatuksen ajaksi toinen perä). Äänenvaimennus tarvis laittaa katuliikenteeseen hyväksytylle tasolle (kyllä meillä vaimennin on kun säännöt vaatii mutta vaimennusteho...). Takarenkaat ja vanteet tarvis toiset varalle katsurilla käyntiä varten. Vilkut, torvi yms. käyttöön etc. Jotenkin tuntuu naurettavalta. Sitten kysymys että jos kisoissa ajaa spool-perällä niin tarviiko se lukea otteessa, entä ahtimet tarvii varmaan lukea otteessa, koneen koko ilmeisesti tarvii olla otteessa sama kuin ilmoittaa kisoihin, jos jollakulla on uudempikoppanen auto 1978->niin päästötodistus vaaditaan :rotfl:

    Jos tollainen skenaario menee läpi niin kait se on harkittava tarkkaan, onko tossa ainakaan meidän tapauksessa järkeä. Asiasta voidaan olla montaa mieltä. Mutta tärkeintä olisi kun sais tietoon ton vaikka joskus loppusyksyllä viimeistään niin se selventäisi paljon minkälainen tekniikka rakennetaan tossa talven aikana ja missä luokassa ajetaan ensi kaudella.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aivan, avoimia kysymyksiä on ton suhteen mun mielestä aika paljon. Mun mielestä tää tän hetkinen katsastusvaatimuskäytäntö noissa muissa kuin FHRA:n kisoissa osoittaa, ettei se homma toimi. Mun mielestä sääntöjutut ei voi olla mitään mutu juttuja, jotka yhdellä käy, toisella ei. Noissa radikaalimmissa vehkeissä on aika paljon muutoksia, jotak ei tarkemmin katottuna oo ehkä aina hoituneet ihan kaikkien pykälien vaatimusten mukaisesti. Mm. paljon sellasia juttuja, jotka olisivat vaatineet aikoinaan AHK:n luvan, mutta menneet kuitenkin läpi muutoskatsastuksella konttorilla ilman lupa-anomuksia. Eli jos jossain konttorilla on puusilmä, joka taitamattomuuttaan ja koemattomuuttaan muutoksista hyväksyy mitä vaan, ja toisella taas noudatetaan virallisen tiukkaa linjaa, ei kilpailijat millään pääse lähtemään samoista lähtökohdista. Mun mielestä tollasta tilanneta, ja sen jatkospekulointeja tulis kaikin voimin yrittää välttää, eikä suinkaan ehdoin tahdoin hakea. Ei mee kauaakaan, kun joku alkaa kysellä, et miks toi saa, kun mä en, ja sillä voi olla epämiellyttäviä seurauksia. Osittain noista syistä katsastuspakosta FHRA:n kisoissa luovuttiin, ja kilpien käyttö leimatuissakin vehkeissä kisoissa kiellettiin. Ratkaisu oli mun mielestäni oikea, mutta nyt sitä ollaan perumassa.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin, onhan tässä vielä sekin pointti, että silloin 90-luvun alussa pystyi rakentamaan paljon kompromissittoman katukilpurin kuin nyt. Autot mitkä on muutoskatsastettu silloin on eri asemassa, kuin nyt rakennetut/rakenteilla olevat autot. Esim. renkaan leveys saa nykyään poiketa max. 100mm alkuperäisestä, kun taas 90-luvulla sai leimattua vaikka 21" renkulat alle. Semmoisten raatojen arvohan tietysti nousee mihin löytyy rekisteriote, jossa sellaisia muutoksia mitä tänä päivänä ei enää pysty tekemään.
     
  15. tha022

    tha022 Gearhead

    West coast cupissahan on jo katsastus pakko.
    Ei tarvi spool lukee ottees kun eihän sitä saa edes olla kadulla.
    Säännöis oli muistaakseni että jos on spool niin pitää olla after market teräs vetarit.
    4-linkit, coil-overit ja kaaret pitää olla ottees.

    "jollakulla on uudempikoppanen auto 1978->niin päästötodistus vaaditaan" Mulla on -79 ja päästö lapun tein HC 830ppm CO2 3.85%

    Ai niin, asiasta kolmanteen. Eikö nuo kilpailija numerot ole "kansallisia"?
    Huomasin että Kiikalassa oli myös DS401 olikohan se Vellamo :oops: ,
    Mulla on kans D401.
     
  16. jussi308

    jussi308 1st gear

    la

    No meillähän on jotain helpottavia merkintöjä otteessa eli ladderit on hyväksytty ja lukee otteessa sekä korkea ilmanottoaukko (scooppi) :D . Tais olla jotain muitakin myönnytyksiä, tarvii vilkasta sitä otetta.

    Juha
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossakin on heti yks juttu; kokeiles kysyä virallista kantaa niihin Laddereihin. Tai edes siihen scooppiin, joista on oikeen tarkatkin määrykset olemassa. Noita monia WCC:n leimattuja kilpureitakin kun ruvettais AKEn äiijät tutkimaan, niin saattasi olla kilpailijat aika vähissä. Täällä päin ei moisilla laitteilla oo ollut konttorille asiaa ikinä. Ei oo munkaan leimatuissa autoissa olleet kaikki virallisten rakennussääntöjen ja protokollien mukaan, eikä edes katuautosääntöjen mukaan, ja silti on kisoihin kelvannut niin WCC:ssä kuin fyyrassakin. FHRA:ssa tosin oli kerran kortilla, kun luvassa luki, että moottorinvaihto hyväksytään 235 hv tehoiselle '73 440 moottorille, ja katsastajan mielestä se oli jotain muuta. Vuosikatsastuksesta se meni läpi kyllä ihan kisakuosissa, ja kaikki katsastusvarusteet autosta löytyi. Mun mielestä on kestämätöntä, että noi jutut perustuu sille, kuka harjoittaa parhaiten vilppiä ja vilunkia, kun sitä kuitenkin tehdään. Asiat, hyväksytyt ja kielletyt asiat, sääntöihin, niin loppuu pulinat.

    Burnout party kun ei oo mitään sarjaa, antaa kilpailijanumerot ilmoittatumisjärjestyksessä ja ne on vain ko. kilpailuun. Eli ne ei oo mitään kansallisia numeroita, vaan ihan paikallisia. :rotfl:
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Kuten kirjottelin tuolla toisaallakin niin jotenkin on tullu mieleen jotta toi katsastuspakon suunnittelu on kyllä sellanen asia mitä kannattais siitä päättävien miettiä vielä hyvin tarkkaan. Nythän selvästi eletään taas nykysäännöilläkin keskellä nousukautta jolloin tuntuis aika hullulle tehdä kovin radikaaleja muutoksia ja sellanenhan toi muutos kyllä olis. Ja ainakin mitä oon nyt ite miettiny sen vaikutuksia niin oikeestihan saattaa sit käydä päinvastoin kuin olis tarkoitus eli ton muutoksen jälkeen muutamat vanhat kilpurit jyrää entistä enemmän ylivoimaisesti verrattuna myöhemmin rakennettuihin autoihin jolloin sääntömuutoksella haettu tasottuminen meneekin lähinnä vaan vika suuntaan
    Ite ajettaneen joka tapauksessa jatkossakin nykysillä Aken säännöillä leimatulla autolla (ja otetaan selkään kärkiautoilta :poff: ) mut toi ihan vaan sen takia että autolla on kisojen lisäks toinenkin käyttötarkoitus ja se on hauskanpito cruisingeissa ja joskus muutenkin vaan kylän kaduilla. No, ei meidän budjeteilla muutenkaan ajettais kärkikahinoissa on ne säännöt sit millaset hyvänsä :rotfl:
     
  19. 509

    509 3rd gear

    Laitanpa oman vaatimattoman mielipiteeni tähänkin kohtaan.
    Missään tapauksessa ei kilpureilla tulisi olla katsastus pakkoa. Jo aiemmin mainittukin et vanhat kilpurit jotka on leimattu kauan sitten jolloin niihin on saanut tehdä enemmän muutoksia saisivat suunnattoman edun (olisivat ainoita jotka enää vaivautuisivat paikalle).
    Sitä varten on sääntökirja et se antaa suuntaviivat autojen rakentelulle. Mitä hyötyä on koko sääntökirjasta jos kuitenkin muutokset joita se sallii ei ole laillisia katukäytössä. Se että auto yhtenä päivänä vuodessa on katsastuskunnossa ei tee siitä yhtään enempää "katuautoa". Melkein mikä tahansa auto voidaan muuttaa täyttämään liikennelaissa vaadittavat määräykset, mutta itse en näe mitään järkeä moisessa katsastuksessa jos autoa saa kuitenkin muuttaa katsastuksen jälkeen. Eihän se silloin ole kisoissa ns. katulaillinen. Eihän näillä autoilla myöskään ajeta kadulla kilpailukunnossa jolloin ei ole merkitystä onko se nyt leimassa vai ei. Rallissa ymmärrän et auton tulee olla liikennekatsastettu koska näillä autoilla ajetaan liikenteen seassa.
    Että näin.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eikä ne oo sitä rallissakaan, siellä on erinäisiä epämääräsiä poikkeuksia jarrujen sun muiden osalta, jotka on sallittuja vaan siks, että ne on "ralliautoja", samoin lain sallimat tehopainosuhteet ja todennäköisesti myös päästöhommat voi olla kyseenalaisia? Puhumattakaan muutosprosenteista yms.
     

Kerro tästä muillekin!